Jezuité ve světě i na Svatém Hostýně
Aktuální složení kněžské komunity na Svatém Hostýně a zaměstnanci duchovní správy
Přispěvek k ignáciánskému roku
Řád Tovaryšstva Ježíšova vznikl v 16. století (r.1540), kdy vznikaly
nové tzv. apoštolské řády. Založení Tovaryšstva Ježíšova je spojeno s
postavou baskického šlechtice Ignáce z Loyoly (1491–1556). On sám toužil
po vojenské kariéře, ale zranění nohy ve válce Španělska proti Francii
ho upoutalo na dlouhou dobu na lůžko a tam si krátil dlouhou chvíli
čtením knih „Život Kristův“ a „Legendy o svatých“, protože jiná
literatura nebyla k dispozici. Přitom uvažoval o tom, že i on by chtěl
„pomáhat duším k větší slávě Boží“. Po studiích v Barceloně, Alcale a
Salamance získává titul magistra filozofie na pařížské Sorbonně.
Shromažďuje kolem sebe univerzitní studenty a získává je pro svůj cíl.
Původní záměr sloužit poutníkům ve Svaté zemi, jim překazila válka mezi
Benátkami a Tureckem. Protože se do Svaté země nemohli dostat, nabídli
své služby papeži. Papež Pavel III. s radostí jejich nabídku přijal a po
jejich rozhodnutí, že by se stali novým řádem, potvrzuje 27. září 1540
bulou „Regimini militantis Ecclesiae“ řád Tovaryšstva Ježíšova a
dovoluje sv. Ignáci, který byl zvolen prvním generálním představeným,
vypracovat Konstituce.
Nový řád se vyznačuje tím, že kromě tří obvyklých řeholních slibů
chudoby, čistoty a poslušnosti, má ještě zvláštní slib poslušnosti vůči
papeži. Jeho heslem je „Omnia ad maiorem Dei gloriam“. Zvláštní důraz se
klade na ctnost poslušnosti. Mimo obvyklé formy apoštolátu je pro
Tovaryšstvo specifické dávání duchovních cvičení podle instrukcí, které
vypracoval jeho zakladatel sv. Ignác. Dále je to výuka katechizmu,
především mládeže a dětí. Řád se rychle šířil a v době smrti sv. Ignáce
již měl asi 1000 členů, přes sto kolejí a domů v jedenácti provinciích.
V roce 1556 přichází jezuité také do Prahy a postupně do Českých zemí.
Přivádí je sem na přání císaře Ferdinanda I. provinciál Hornoněmecké
provincie Petr Canisius. Roku 1623 bylo již v Českých zemích tolik členů
Tovaryšstva Ježíšova, že mohla vzniknout Česká provincie, která dala
Tovaryšstvu generálního představeného. Byl jím František Retz z Prahy
(1730-1750).
V roce 1773 na nátlak některých politických kruhů bylo Tovaryšstvo
zrušeno. To se citelně dotklo především duchovní správy a školství. V
době zrušení měli jezuité v Českých zemích 43 řeholních domů.
Tovaryšstvo Ježíšovo přežilo v Rusku a Prusku, kde panovníci těchto zemí
nedovolili číst breve o zrušení Tovaryšstva. V roce 1814 si veřejné
mínění vyžádalo obnovení řádu Tovaryšstva Ježíšova. Jezuité z Českých
zemí byli začleněni do Rakouské provincie. Samostatné Československé
provincie se dočkali až 8. prosince 1919. Tato provincie se 5. ledna
1939 rozdělila na Českou a Slovenskou provincii.
Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova je součástí světového Tovaryšstva,
které má dnes více než 19 tis. členů 112 národností a je tak
nejpočetnější katolickou řeholí. Tovaryšstvo Ježíšovo (Societas Jesu),
založené roku 1540, je výhradně mužským řádem (nemá ženskou větev) a
jeho členové jsou buď kněží nebo bratři (jezuité nevysvěcení na kněze).
Podle územního dělení patří naše provincie do tzv. Východoevropské
asistence.
Členové Tovaryšstva Ježíšova působí v mnoha oblastech života. V historii
jim byla svěřována především péče o školy a proslavili se jako misionáři
v Americe i Asii; byli vždy činní na poli vědy, filosofie a teologie,
pracovali mezi chudými a nemocnými; dnes, po II. vatikánském koncilu,
patří mezi hlavní poslání jezuitů služba víře a šíření evangelní
spravedlnosti solidaritou s chudými, mezináboženský dialog, ekumenismus,
výchovná, vzdělávací a vědecká činnost, sociální apoštolát i práce ve
společenských sdělovacích prostředcích. Prioritou číslo jedna tohoto
řádu ale vždy bylo a je dávání exercicií (duchovních cvičení), tedy
snaha pomáhat lidem osobním vedením na poli jejich duchovního zrání.
Naše Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova disponuje v současné době 92
muži, kteří se snaží naplnit dané úkoly také v naší vlasti.
Představuje se Společnost sester Ježíšových
Ignác z Loyoly, zakladatel jezuitského řádu, jeho osobnost
si připomínáme poslední den v červenci
Příspěvek Českého rozhlasu k Ignaciánskému roku (text a
audio)
Ignaciánský rok 25.5. 2021 - 31.7. 2022, rozhovor s P.
Arturem Sosou
Ignaciánský rok byl zahájen
Astronomie a teologie, vatikánská observatoř a jezuité
Výstava o jezuitech v Novém Jičíně i virtuálně
Mučedník se smíchem na rtech
(dokument ČT)
Dokument o
P. Adolfu Kajprovi SJ v podání Radiožurnálu
První proces blahořečení jezuitského kněze v Čechách
Živě s Noe z Velehradu na téma jezuité
Oficiální stránky
Se svolením redakce bulletinu Jezuité přebíráme tři články z
čísla 2/2011, které se přímo nebo nepřímo dotýkají našeho
poutního místa:
Je poutní pastorace jezuitská? „Lid náš rád putuje“ Myšlení je hledáním jednoty
Rozhovor se svatohostýnským superiorem
O
jezuitech píše P. František Brázdil SJ
Názory Pražanů na jezuity a co na to P. Petr Kolář SJ (z vysílání
Českého rozhlasu - mp3)
O
státní souhlas jsem nikdy nestál, říká kněz František Lízna SJ
Rebel
současné církve a ctitel Panny Marie Svatohostýnské P. František
Lizna SJ
Rozhovor s P. Františkem Líznou SJ o odvaze, blízkosti smrti a
záporném kontě
Co psaly Hlasy svatohostýnské před 100 lety (v roce 1914) -
Stoletá památka znovuvzkříšení Tovaryšstva Ježíšova (1814–1914)
Dne 7. srpna 1914 slavilo Tovaryšstvo Ježíšovo, největší a
nejvýznamnější katolický řád, stoletou památku svého znovuvzkříšení. Po
233letém trvání jej papež Klement XIV. musel zrušit a v roce 1814 k
velké radosti katolíků na celém světě papež Pius VII. opět obnovil. Byla
to významná událost nejen pro samotný řád, ale i pro celou církev.
Jezuitský řád pracoval v našich zemích ke cti a slávě Boží přes 200 let.
K dnešnímu roku (1914) vede tento řád duchovní správu na Svatém Hostýně
už 27 let a 24 let na Velehradě. Mnozí čtenáři o tomto řádu mnoho nevědí
a nebo díky Jiráskovu Temnu mají o něm mylné představy. Proto si vás
dovolíme seznámit se stručnými dějinami tohoto řádu.
Zakladatelem Tovaryšstva Ježíšova byl Ignác z Loyoly, který se v roce
1491 narodil do staré šlechtické baskické rodiny v Loyole. Byl
nejmladším ze 13 dětí. V roce 1521 jako důstojník ve službě císaře Karla
V. byl při obraně pevnosti Pamplony proti Francouzům těžce raněn. Za
dlouhých dnů svého léčení mnoho četl a zaujal ho životopis “Vita
Christi“ a životopisy svatých. Sv. František se sv. Dominikem ho
inspirovali k následování. Rozhodl se proto, že opustí světskou službu a
stane se vojínem Kristovým. V roce 1522 v montseratském klášterním
chrámu před oltářem Panny Marie se Ignác zasvětil službě Boží. Svůj meč,
jako votivní dar, zavěsil na oltář a rytířský oděv vyměnil za žebrácký
šat. Do katalánského městečka Manresy odešel sloužit do tamní nemocnice,
později se uchýlil do nedaleké jeskyně, kde poprvé zakusil Boží vnuknutí
a pod jeho vlivem sepsal známé dílo “Duchovní cvičení” (Exercicie). Přál
si založit duchovní rytířstvo, které by bojovalo za rozšíření pravé víry
a pravdy. Sám ale uznal, že pro tuto činnost si musí rozšířit vzdělání a
stát se knězem. V Barceloně proto studuje filozofii, kterou v roce 1534
ukončuje na Sorbonně a u dominikánů teologii. Pro své budoucí plány
získal několik nadaných mužů, mezi nimiž byl i František Xaverský. Po
náležité přípravě složili slib čistoty a chudoby a zavázali se, že po
skončení studií bohosloví půjdou do Svaté země hlásat evangelium
mohamedánům. V roce 1537 Ignác a jeho druhové přijímají kněžské svěcení,
ale plánovanou cestu do Jeruzaléma nemohou kvůli válce mezi Benátkami a
Tureckem uskutečnit. Proto nabídli své služby Svatému otci v Římě. Papež
Pavel III. s radostí jejich nabídku přijal a pověřil je duchovní službou
v Itálii. V roce 1540 bulou “Regimini militantis Ecclesiae“ slavnostně
potvrdil založení Tovaryšstva Ježíšova za řádnou církevní řeholi. Za
generálního představeného byl jednomyslně zvolen Ignác. V dubnu 1541 v
bazilice sv. Pavla při mši svaté složili kromě slibů chudoby, čistoty a
poslušnosti ještě čtvrtý slib naprosté poslušnosti papeži. Po 15letém
působení řádového generála 31. července 1556 umírá a je pochován v
jezuitském kostele Al Gesú. Svatořečení Ignáce se uskutečnilo v roce
1622 papežem Řehořem XV.
Účelem řádu bylo nejen zdokonalování vlastních členů, ale při svých
misijních cestách hlásat evangelium a usilovně pracovat na spáse všech
lidí. V zemích, kde se šířilo kacířství a bludy, zanikaly mnohé kláštery
i celé řeholní provincie. Katolíci, kteří byli proti svým nepřátelům
bezmocní, uvítali činnost jezuitů. Ta spočívala především v reformaci
každého jejich člena – posvěcováním duchovními cvičeními, sebezapíráním,
poslušností a potom teprve službami svým bližním – misiemi, kázáním,
zpovídáním, exerciciemi, vyučováním a výchovou mládeže. Proto se členové
Tovaryšstva Ježíšova vzdělávali v dvouletém noviciátu a devítiletým
studiem. Po vysvěcení se ještě rok věnovali k svému zdokonalení třetí
probací. Kromě kněží jsou v řádu ještě bratři laici, kteří zastávají
různé domácí práce, jako např. práci vrátného, kuchaře, ošetřovatele
nemocných apod. Kromě své rozsáhlé činnosti zakládali jezuité různé
mariánské družiny a spolky, v zámořských zemích získávali pohany pro
Kristovu víru. Sv. František Xaverský, jeden z velkých jezuitských
misionářů, pokřtil přes 200 tisíc pohanů a šířil křesťanství v mnoha
zemích. Ignác přikazoval svým členům, aby při svých cestách nejprve
navštívili místní nemocnice a tam prokazovali nemocným ty nejnižší
služby. Mnozí z nich při této práci, zvláště při morových epidemiích,
obětovali i vlastní životy. Jezuitská činnost se také soustřeďovala na
oblast vědy a vzdělávání. Zakládali koleje a noviciáty, vychovávali
mládež. Pro apoštolskou práci v německy mluvících zemích, později i v
Čechách se proslavil Petr Canisius. V roce 1556 přichází do Prahy a na
žádost pražského arcibiskupství i císaře Ferdinanda I. s doporučením
Ignáce přichází prvních 12 jezuitů. Ignác jim nařídil, aby se naučili
česky. Svatoklimentská kolej – Klementinum, byla první jezuitskou kolejí
v českých zemích. Katolická šlechta v Čechách postupovala proti
nekatolíkům velmi tvrdě, kteří tyto výpady proti nim připisovali
jezuitům. Když potom císař Rudolf II. vydal v roce 1609 “Majestát na
náboženskou svobodu“, situace mezi katolíky a jinověrci se velmi
přiostřila. V roce 1618 museli jezuité opustit Čechy. Vrátili se zpět až
po bitvě na Bílé hoře a rozvíjeli svoji činnost. V roce 1773 měli
jezuité již kolem 700 kolejí a 171 seminářů. V tomto roce byl ale papež
Klement XIV. donucen prohlásit, že jezuitský řád ruší.
Co bylo příčinou, že řád, který všude ve světě vzorně sloužil, byl
autoritě církve vždy poslušný, dal církvi 13 svatých a přes 70
blahoslavených, mnoho mučedníků i učenců, musel být zrušen? Sám Klement
XIV. dává odpověď a vysvětlení ve svém breve “Dominus et Redemptor“,
proč zrušil Tovaryšstvo. Nebyl to papežův trest, ale velká oběť, kterou
přinesl s těžkým srdcem pro všeobecný pokoj. Vyhnání jezuitů z
římskokatolických národů Evropy byl “triumf“ tzv. osvícenců z Francie i
mnoha jiných politických tahů, vlády vyhrožovaly přerušením přátelství a
odpadem od katolické církve. “Vždy byla naše vůle i náš cíl, abychom
činili všechno pro pokoj a klid církve, abychom sázeli a budovali, ale
také odstranili a vyhubili to, co je nám nejmilejší a nejdražší, ba co v
hlubokém zármutku tratíme…“ Papež chtěl upřímně pokoj církve. Nepřátelům
byl však jen záminkou – chtěli vyvrátit všecek stávající řád, rozbořit
trůn i oltář. Vrhli se proto na pevné hradby, na jezuitský řád, který
zachovával přísnou kázeň a oddanost Svatému stolci, byl obávaný pro svůj
vychovatelský a konzervativní vliv na vzdělance a lid. Brzy ve Velké
francouzské revoluci antiklerikálové ukázali, co si přáli a co se jim na
krátký čas podařilo dosáhnout. Neštítili se přitom ani lsti, ani násilí.
Jezuité se poslušně podrobili rozhodnutí nejvyšší hlavy církve, trpěli a
doufali. Ve všech katolických zemích bylo zrušení řádu veřejně oznámeno
a provedeno. Pouze v rozkolnickém Rusku carevna Kateřina nedovolila
ohlášení breve, ani zrušení řádu. Tehdy část rozděleného Polska připadla
Rusku a v ní i 207 jezuitů, z nichž bylo 97 kněží. V roce 1780 si
zřídili noviciát, který se brzy plnil novými členy. Staří nepřátelé sice
činili nové úklady, ale marně. Dne 7. srpna 1814 časně ráno papež Pius
VII. se odebral do bývalého jezuitského chrámu, kde u oltáře sv. Ignáce
odsloužil mši svatou a dal předčítat bullu “Sollicitudo omnium
ecllesiarum“, kterou obnovil a znovu potvrdil jezuitský řád, který
nevinně zanikl a po 40 letech znovu slavně povstal k životu. Přes
veškerou, z počátku prokázanou přízeň, zůstalo i nadále zůstane jejich
údělem trpělivě trpět protivenství i vyhnanství, jak to ostatně jejich
zakladatel předpověděl.
V dnešní době má jezuitský řád přes 20 tisíc členů. Generálem řádu je P.
Adolfo Nicolás. Na našem území působí Česká provincie Tovaryšstva
Ježíšova a provozuje osm domů. Českým jezuitským provinciálem je od roku
2013 P. Josef Stuchlý.
Podle Hlasů Svatohostýnských sestavila Olga Kozlová
Svatý Hostýn
Po obnovení chrámu na Svatém Hostýně a dříve než se začalo se stavbou
obydlí pro kněze, byly požádány různé řeholní řády o stanovení podmínek,
za jakých by duchovní správu na Hostýně přijaly. Nejvíce vyhovující
podmínky podal ještě tehdejšímu Družstvu svatohostýnskému provinciál
Tovaryšstva Ježíšova P. Josef Milz. Když vyjádřil své požadavky ke
stavbě řeholního domu, požádalo Družstvo bystřického stavitele Otto
Zemana, aby podle jejich zadání vypracoval plány a rozpočet na stavbu
kláštera. Jednání mezi kardinálem Fürstenbergem a řádem Tovaryšstva
Ježíšova bylo ukončeno 11.1.1887 a bylo rozhodnuto, že ještě na jaře
téhož roku přijdou na Hostýn dva kněží a jeden řeholní bratr. Prozatím
měli sloužit poutníkům pouze od 4. neděle velikonoční do 2. říjnové
neděle, zachovávat stanovený pořádek bohoslužeb, přisluhovat svátostmi
pokání a eucharistie a pečovat o povznesení mariánské úcty. Družstvo
dále vzneslo ke kardinálovi prosbu, aby vymezil vztah mezi řeholní
duchovní správou na Svatém Hostýně a farnostmi v Bystřici a na Rusavě.
Dále bylo dohodnuto, kdyby z jakéhokoliv důvodu museli jezuité Svatý
Hostýn opustit a předat správu jinému řádu nebo diecézním kněžím, aby se
v případě možnosti opět na toto místo mohli vrátit. 4.května 1887 přišli
na Svatý Hostýn tři členové řádu Tovaryšstva Ježíšova, dva kněží P.
Josef Cibulka jako superior a P. František Xav. Zimmerhackel spolu s
řeholním bratrem Janem Houfem. Řeholní řád, založený baskickým
šlechticem Ignácem z Loyoly (1491-1556) a 27.září 1540 potvrzený papežem
Pavlem III. je řádem apoštolským. Mimo obvyklé formy apoštolátu je pro
Tovaryšstvo specifické dávání duchovních cvičení podle instrukcí, které
vypracoval jeho zakladatel sv. Ignác. Jezuité se ihned po svém příchodu
na Svatý Hostýn pustili do práce. Jejich zásluhou byla v krátké době
dokončena příprava chrámu k jeho posvěcení 15.srpna 1891. Od roku 1895,
kdy byly schváleny stanovy Matice svatohostýnské velmi úzce s Maticí
spolupracovali na všech potřebných stavbách i opravách, přesto tyto
stavební aktivity nikdy nezastínily duchovní a náboženské akce, které se
zde konaly. Před 2. světovou válkou byl Svatý Hostýn centrem
náboženského života. Německá okupace sice přibrzdila slibný rozvoj
tohoto poutního místa, ale nejtěžší období nastalo až po nastolení
„diktatury proletariátu“. V noci z 13. na 14. duben 1950, kdy byly v
celé republice přepadeny všechny kláštery Státní bezpečností a lidovými
milicemi, potkal tento osud i jezuity na Svatém Hostýně. Před půlnocí
bylo temeno hory neprodyšně uzavřeno, řeholníci vyzváni aby neprodleně
si sbalili nejpotřebnější věci a shromáždili se spolu se svými
představenými u nákladních aut a následně převezeni do sběrných táborů v
Bohosudově u Teplic v Čechách. Hostýnský klášter byl vydrancován, bohatá
klášterní knihovna rozebrána, inventář svatohostýnského muzea většinou
rozkraden, některé archeologické exponáty přešly do kroměřížského muzea.
Prvním Superiorem (představeným) na Svatém Hostýně a zároveň rektorem
baziliky (tyto funkce byly z počátku spojeny) po příchodu jezuitů v roce
1887 byl P. Cibulka Jan. V roce 1900 přechází na Velehrad.
Dále následují :
1900 -- 1907 P. Zimmerhackel Frant. Xav.
1908 -- 1910 P. Antonín Rejzek
1910 P. Rudolf Stejskal
1911 -- 1919 P. Ostrčilík Antonín
1919 -- 1920 P. Zimmerhackel Frant. Xav.
1920 -- 1925 P. Stryhal Josef
1925 -- 1928 P. Pernička Vincenc
1928 -- 1930 P. Vraštil Jan
1930 -- 1932 P. Storek Alois
1932 -- 1935 P. Vídeňský František
1935 -- 1938 P. Stryhal Josef
1939 -- 1942 P. Bartoník Josef
1942 -- 1947 P. Škarek Leopold
Od 24. 7. 1947 byl superiorem a rektorem baziliky P. Babíček František,
kterého ve službě představeného vystřídal z příkazu P.Provinciála dne
29. 8. 1949 P. Škarek Leopold.
Dne 13. dubna 1950 při likvidaci řeholních domů tehdejšími státními
orgány, byla duchovní správa Tovaryšstva Ježíšova na Svatém Hostýně
zrušena.
Čtyřicet let zde byla duchovní správa vedena diecézními kněžími:
13. 4. 1950 -- 1. 5. 1956 Majar Vincenc
1. 5. 1956 -- 1. 5. 1959 Weihrich Jindřich
1. 5. 1959 -- 1. 7. 1960 Cikryt Vojtěch
1. 7. 1960 -- 21. 10. 1965 Cibulka Ladislav
1. 1. 1966 -- 1. 4. 1973 Weihrich Jindřich
1. 4. 1973 -- 1. 5. 1975 Král Vojtěch
1. 5. 1975 -- 1. 2. 1990 Různar František
Po ukončení komunistické totality převzal znovu duchovní správu na Svatém Hostýně Řád Tovaryšstva Ježíšova dne 7. února 1990
Sestava obnovené řeholní komunity na Svatém Hostýně v roce 1990 vypadala
takto :
P. Chromeček Jan, nar. 27. 7. 1932 v Brně, do Tovaryšstva vstoupil v
roce 1949, studoval v Innsbrucku (Rakousko), před tím farář v Ivančicích
a Hor. Věstonicích, jako Superior domu a Magister noviců. (Na Svatém
Hostýně byl tehdy otevřen řádný noviciát, ve kterém v té době bylo
celkem 17 noviců.) (P.Chromeček v roce 1991 je poslán P.Provinciálem do
komunity ve Štěpánově).
P. Tomeček Vladimír, nar. 8. 11 1941 ve Vnorovech, do Tovaryšstva
vstoupil v roce 1971, studoval v Litoměřicích, před tím byl v duch.
správě v Luhačovicích, Jeseníku nad Odrou, Napajedlích a v Ivanovicích
na Hané, jako Ministr domu (ekonom) a Rektor baziliky. (V roce 1994
odchází jako farář do Nivnice.)
P. Flamík František, nar. 5. 3. 1915 v Prušánkách, do Tovaryšstva
vstoupil v r. 1932, studoval v Lyonu ve Francii, působil jako profesor
na gymnáziu v Toulouse (Francie), rektor kostela sv. Ignáce v Praze,
katecheta v Děčíně a farář v Lesnici, jako Spirituál domu a zpovědník v
bazilice. (Zemřel na Svatém Hostýně v roce 1994).
P. Pilík Jaroslav, nar. 26. 9. 1926 v Libčicích u Příbrami, do
Tovaryšstva vstoupil v r. 1957, studoval v Praze, svěcen tajně, působil
ve Vnorovách a Hradisku u Kroměříže, jako zpovědník v bazilice. (Zemřel
na Svatém Hostýně v r. 2005).
P. Weichsel Karel, nar. 15. 11. 1923, do Tovaryšstva vstoupil v r. 1947,
působil jako pomocný kněz v Hranicích na Moravě, jako Exercitátor a
zpovědník v bazilice. (V roce 1992 přechází jako exercitátor na
Velehrad.)
P. Zachrla Pavel, nar. 29. 3. 1955 ve Zlíně, do Tovaryšstva vstoupil v
roce 1981, studoval v Litoměřicích, jako kaplan v bazilice. (V roce 1992
přechází do Polné).
Fr. Machů Josef, nar. 21. 6. 1929 Vysoké Pole, do Tovaryšstva vstoupil v
r. 1969, řeholní bratr určen jako Hospodář domu.
V roce 1991 přichází do komunity:
P. Formánek Jan, nar. 23. 2. 1917 v Praze, do Tovaryšstva vstoupil v r.
1936, působil jako profesor náboženství na biskupském gymnáziu v Brně,
potom jako duch. správce u řehol. sester v Mendrice, jako Socius
magistra noviců a zpovědník v bazilice. (Zemřel na Svatém Hostýně v roce
2000).
Od 15. srpna 1991 dochází ještě k těmto změnám:
Místo P.Chromečka je ustanoven Superiorem domu (a od roku 1994 také
Rektorem baziliky) P. Holas Antonn, nar. 12. 2. 1926 v Mor. Písku, do
Tovaryšstva vstoupil v r. 1943, studoval v Lovani v Belgii, naposledy v
duch. správě v Sedleci u Kutné Hory a ve Štěpánově u Olomouce. (V roce
1995 se vrátil do Štěpánova.)
Magistrem noviců se stal P. Krink Jindřich, nar. 31. 10. 1944, do
Tovaryšstva vstoupil v roce 1972, studoval v Litoměřicích. (V roce 1992
je celý Noviciát přemístěn do Kolína.)
Sociem magistra noviců se stal P. Jakubec Josef, nar. 1. 9. 1932 v
Praze, do Tovaryšstva vstoupil v roce 1949, studoval v Innsbrucku,
naposledy působil jako generální vikář u biskupa Otčenáška v Hradci
Králové. (V roce 1992 odchází s Noviciátem do Kolína, potom do Prahy,
kde v r. 1995 umírá.)
V roce 1992 přichází do komunity na Svatém Hostýně:
P. Vašíček Rudolf, nar. 31. 10. 1913 v Boskovicích, do Tovaryšstva
vstoupil v r. 1939, předtím farářem na Velehradě, ve Švábenicích a
Luhačovicích, jako zpovědník v bazilice. (Zemřel na Svatém Hostýně v r.
1993.)
V roce 1994 rozmnožili řeholní komunitu:
P. Jeřábek Josef, nar. 30. 10. 1914 v Budči u Dačic, do Tovaryšstva
vstoupil v roce 1935, studoval v Praze a v Londýně (Anglie), předtím
duch. správce řehol. sester v Oseku u Duchcova, jako zpovědník v
bazilice. (Zemřel na Svatém Hostýně v r. 1999.)
Fr. Machů František, nar. 26. 6. 1917 ve Vysokém Poli, do Tovaryšstva
vstoupil v r. 1942, jako řeholní bratr pracoval v klášteře v Oseku u
Duchcova jako zahradník. Byl povolán pro výpomoc v domě.
Od 15. 5. 1995 nastaly v řeholní komunitě na Svatém Hostýně tyto změny:
Místo P. Holase přichází znovu P. Chromeček Jan jako Superior domu a
Rektor baziliky.
Jako Ministr domu přichází P. Ježík Václav, nar. 23. 9. 1948 v Přerově,
do Tovaryšstva vstoupil v roce 1973, studoval v Krakově (Polsko),
předtím působil na Velehradě. (V roce 1997 odchází do Českého Těšína.)
Dále přichází P. František Měsíc, nar. 2. 12. 1933 v Podhradní Lhotě, do
Tovaryšstva vstoupil v roce 1949, studoval v Litoměřicích, předtím
působil v Čehovicích a na Velehradě, jako Exercitátor a zpovědník v
bazilice. (V roce 1996 odchází do Všechovic.)
V roce 1997 místo P. Ježíka příchází P. Vedral Antonín, nar. 27. 12.
1934 v Praze, do Tovaryšstva vstoupil v roce 1949, studoval v
Litoměřicích a Olomouci, předtím v Praze a na Velehradě, jako Ministr
domu. (V roce 1999 odchází do Olomouce.)
Od 1. 9. 1999 nastaly v řeholní komunitě na Svatém Hostýně tyto změny:
Do komunity přichází P. Brázdil František, nar. 16. 5. 1940 v Brně, do
Tovaryšstva vstoupil v roce 1980, studoval v Litoměřicích, ve Vratislavi
a v Lublině (Polsko), působil v Nivnici, na Velehradě, v Kolíně a Českém
Těšíně, jako Superior domu.
P. Chromeček Jan zůstal na Svatém Hostýně jako Ministr domu a Rektor
baziliky.
Dále přišli:
P. Böhm Josef, nar. 16. 7. 1922 v Kuřimi, do Tovaryšstva vstoupil v r.
1944, studoval v Rožňavě na Slovensku, předtím působil v Petřvaldě u
Nového Jičína, jako zpovědník v bazilice. (Zemřel na Svatém Hostýně v r.
1999.)
P. Prchal Josef, nar. 2. 3. 1959 v Uherčicích, do Tovaryšstva vstoupil v
roce 1977, studoval v Litoměřicích, předtím v Perné a na Biskupském
gymnáziu v Brně, jako kaplan a zpovědník v bazilice.
Vrátil se P. Měsíc František, jako Exercitátor a zpovědník v bazilice.
P. Karel Říha, nar. 11.5.1923 v Radkově, do Tovaryšstva vstoupil v
r.1946, na kněze vysvěcen v r. 1967. Studoval v Innsbrucku (1968-1972),
postupně působil v komunitách TJ Innsbruck a Vídeň (1972-1990). Od roku
1990 kaplanem ve Štěpánově u Olomouce a docentem filosofie na
Bohoslovecké fakultě v Olomouci. Od 1.9. 2002 působí jako zpovědník na
Svatém Hostýně.
Od 1.9. 2002 působí P. Josef Prchal jako kaplan v jezuitském kostele v
Brně a je O. provinciálem přiřazen do brněnské komunity TJ.
V červenci 2003 přichází do Komunity Tovaryšstva Ježíšova na Svatém
Hostýně P. Stanislav Peroutka, nar. 21. 9. 1933 v Krumvíři, do
Tovaryšstva vstoupil v roce 1949, studoval v Innsbrucku (Rakousko). Než
přišel na Svatý Hostýn byl farářem v Újezdě u Třebíče, v Mohelnici a na
Velehradě. Na Svatém Hostýně zastává funkci zpovědníka a exercitátora.
K 1. 9. 2005 byl jmenován superiorem komunity P. Ing. Jiří Šolc z
Českého Těšína.
Nar. 22. 3. 1945 v Červeném Kostelci. Do Tovaryšstva
vstoupil v r. 1968 ještě za studia VŠ strojnické v Liberci. Teologii
musel studovat tajně v řádu a s pomocí bratří Františkánů, protože
"nebylo v celospolečenském zájmu, aby studoval druhou vysokou školu" -
tedy teologii v Litoměřicích. Pracoval proto od roku 1969 do r. 1990
jako technik v několika strojírenských závodech. Svěcen tajně 13. 3.
1982 v Bratislavě - Petržalce O. b. Janem Chr. Korcem SJ. Do duchovní
služby vstoupil až po revoluci 1.2.1990 a působil nejprve v Jablonci nad
Nisou, potom v Lounech a okolí, následovalo Lidečko, Praha, Český Těšín.
Je i rektorem baziliky.
Dosavadní hostýnský superior ThDr. ICLic. P. František Brázdil odešel do
Českého Těšína a pak do Olomouce.
K tomuto datu se stal novým kaplanem P. Ing. František Kuběna (57 let)
nar. v Hukvaldech. Absolvent VŠ ekonomické v Praze, 19 let ekonom ve
Státní bance. Do Tovaryšstva tajně přijat v září 1980. Kněžské svěcení
udělil nynější kardinál, Ján Chryzostom Korec v srpnu 1987 v Bratislavě.
Třetí probace ve španělské Salamance a poslední sliby v roce 1995 v
kostele sv. Ignáce v Praze. Jako kněz působil v Českém Těšíně, Praze a
deset let ve farnosti Lidečko. Na misii do Indie nastoupil počátkem
listopadu 2005.
Ke složení komunity ještě patřili: P. Jan Chromeček, P.
Stanislav Peroutka - ministr domu, zpovědníci - P. František Měsíc a P.
Karel Říha a řeholní bratr Fr. Josef Machů.
Fr. František Machů zemřel 13. června 2007 v Kroměříži.
P. Jan Chromeček zemřel 4. prosince 2014 v Kroměříži.
Kněží, kteří působili na Svatém Hostýně k datu 31. prosince 2015:
P. Ing. Jiří Šolc, SJ (1945), superior komunity a rektor baziliky
P. Mgr. MVDr. Richard Greisiger, SJ (1961), kaplan
P. Ing. Václav Ježík SJ (1948), SJ, kaplan
P. Stanislav Peroutka, SJ (1933), kaplan
P. František Měsíc, SJ (1933), důchodce
P. doc. PhDr. Karel Říha, SJ (1923), důchodce, zemřel 13. června
2016
Fr. Josef Machů zemřel 13. října 20016 v Kroměříži.
Kněží, kteří působili na Svatém Hostýně k datu 31. prosince 2016:
P. Ing. Jiří Šolc, SJ (1945), superior, duchovní správce a rektor
baziliky
P. MVDr. Mgr. Richard Greisiger, SJ (1961), kaplan
P. Ing. Václav Ježík, SJ (1948), výpomocný duchovní
P. Stanislav Peroutka, SJ (1933), výpomocný duchovní
P. František Měsíc, SJ (1933), důchodce, zemřel 2. března 2018
K
1. 2. 2019 na Svatý Hostýn nastoupil nový kaplan P. Mgr. Ing. Jiří
Obruča, SJ
Pochází z Litomyšle, kde se narodil 1. dubna 1964. Do Tovaryšstva
Ježíšova vstoupil 14. srpna 1993. Kněžské svěcení přijal 10. listopadu
2001 v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Brně z rukou pomocného biskupa
brněnského Petra Esterky, který byl pověřen péčí o české katolíky v
zahraničí a trvale žije v USA.
Otec Jiří vystudoval teologii na univerzitách v Innsbrucku a Londýně. Po
vysvěcení působil dva roky jako kaplan pro vysokoškolskou mládež v
Akademické farnosti u Panny Marie Sněžné v Olomouci, další rok byl
kaplanem v jezuitském kostele sv. Ignáce v Praze.
V roce 2004 odešel na studia filozofie do Mnichova, kde zároveň působil
v tamní farnosti sv. Karla Boromejského. Dalších pět let (2010–2015)
působil ve vysokoškolské pastoraci na univerzitě ve švýcarském Lucernu,
kde také učil křesťanskou spiritualitu. Následoval roční pobyt v
jezuitském terciátu (třetí probace) v Dublinu a sociálně pastorační stáž
při OSN v Ženevě (Caritas Internationalis). Před příchodem na naše
poutní místo působil bezmála tři roky na univerzitě v Basileji, kde také
vedl katolický studentský dům s vysokoškolskou kolejí, kterou se mu
podařiloza 120 milionů korun sanovat.
Josef Pala
Kněží, kteří působili na Svatém Hostýně k datu 1. února 2019:
P. Ing. Jiří Šolc, SJ (1945), superior, duchovní správce a rektor
baziliky
P. MVDr. Mgr. Richard Greisiger, SJ (1961), kaplan
P. Mgr. et Mgr. Petr Havlíček, SJ (1972), kaplan
P. Mgr. Ing. Jiří Obruča, SJ (1964), kaplan
P. Ing. Václav Ježík, SJ (1948), výpomocný duchovní
P. Stanislav Peroutka, SJ (1933), výpomocný duchovní
Změna
ve vedení duchovní správy na Svatém Hostýně
Dlouholetý rektor baziliky na Svatém Hostýně P. Ing. Jiří Šolc, SJ,
předal vedení duchovní správy na Svatém Hostýně k 24. dubnu 2019 P. Ing.
Josefu Stuchlému, M.A., SJ (1966), bývalému provinciálovi českých
jezuitů.
Nový svatohostýnský duchovní správce pochází z Ostravy, kde také v roce
1990 promoval na VŠB jako strojní inženýr. Do jezuitského řádu vstoupil
v roce 1991 a noviciát prožil na Svatém Hostýně a v Kolíně. V letech
1993 až 1996 studoval filozofii v Krakově a následně pak teologii v
Dublinu a Londýně (1997–2002).
Kněžské svěcení přijal 6. dubna 2002 na Svatém Hostýně z rukou
olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera.
V letech 2002 až 2004 ještě absolvoval studium psychologie v Bostonu. Po
návratu do České republiky začal sloužit v Brně, kde byl vicesuperiorem
jezuitské komunity a studentským kaplanem při Vysokoškolském katolickém
hnutí Brno. Dne 3. února 2013 převzal funkci představeného České
provincie Tovaryšstva Ježíšova.
P. Jiří Šolc, SJ, zůstává na Svatém Hostýně jako kaplan duchovní správy.
Po ročním působení na Svatém Hostýně opouští místní jezuitskou komunitu
dosavadní kaplan P. Mgr. et Mgr. Petr Havlíček, SJ.
Josef Pala
Kněží, kteří působili na Svatém Hostýně k datu 1. června 2019:
P. MVDr. Mgr. Richard Greisiger, SJ (1961), kaplan
P. Ing. Václav Ježík, SJ (1948), výpomocný duchovní
P. Mgr. Ing. Jiří Obruča, SJ (1964), kaplan
P. Stanislav Peroutka, SJ (1933), výpomocný duchovní, zemřel 3. února
2021
P. Ing. Josef Stuchlý, M.A., SJ (1966), superior, duchovní
správce a rektor baziliky
P. Ing. Jiří Šolc, SJ (1945), kaplan
Nový člen jezuitské komunity na Svatém Hostýně
Kněží, kteří působili na Svatém Hostýně k datu 1.
března 2021:
P. Ing. Milan Glaser SJ (1962)
P. MVDr. Richard Greisiger SJ (1961)
P. Ing. Václav Ježík SJ (1948)
P. Mgr. Ing. Jiří Obruča SJ (1964)
P. Ing. Josef Stuchlý SJ, M.A. (1966) superior, duchovní správce a rektor baziliky
P. Ing. Jiří Šolc SJ (1945)
Nový
rektor baziliky a superior komunity
Ladislav Nosek se narodil roku 1975 v Jihlavě. Absolvoval studium
psychologie na FF MU v Brně. Poté krátce pracoval jako sociální
pracovník v jihlavské Charitě.
Do jezuitského řádu vstoupil 14. srpna 1999 a po dvouletém noviciátě v
Kolíně studoval filozofii na Vysoké škole filosoficko-pedagogické
Ignatianum v Krakově. V letech 2003−2005 působil jako pastorační
asistent ve farnosti Český Těšín.
Následovaly tři roky teologie na Papežské gregoriánské univerzitě v
Římě. V letech 2008−2011 absolvoval postgraduální licenciátní studia na
Vysoké škole filosoficko-teologické Sankt Georgen ve Frankfurtu nad
Mohanem se zaměřením na systematickou teologii.
Dne 18. dubna 2009 byl v Brně biskupem Vojtěchem Cirklem vysvěcen na
kněze. Poté působil až do září 2015 jako farní kaplan v Praze při
kostele sv. Ignáce na Karlově náměstí a jako školní kaplan tří
církevních škol v Ječné ulici (Církevní střední zdravotnická škola Jana
Pavla II., Vyšší odborná škola zdravotnická Suverénního řádu maltézských
rytířů, Střední odborná škola sociální svaté Zdislavy).
Od srpna 2015 do května 2016 vykonal třetí probaci v americkém Portlandu
(stát Oregon); experiment v rámci ní strávil v Alakanuku na Aljašce. Od
května 2016 působil ve funkci studentského kaplana při VKH Brno a
kaplana mezinárodní anglojazyčné komunity v Brně.
Po pěti letech se v květnu 2021 přestěhoval na Svatý Hostýn, kde je
rektorem baziliky a superiorem komunity.
Nový rektor baziliky a superior jezuitské komunity
Kněží, kteří působili na Svatém Hostýně k datu 15.
května 2021:
P. Ing. Milan Glaser SJ (1962)
P. MVDr. Richard Greisiger SJ (1961)
P. Ing. Václav Ježík SJ (1948)
P. ThLic. Mgr. Ladislav Nosek, SJ (1975) superior, duchovní správce a rektor baziliky
P. Mgr. Ing. Jiří Obruča SJ (1964)
P. Ing. Jiří Šolc SJ (1945)
Změny ve složení Duchovní správy
Milí příznivci Svatého Hostýna, s mírným zpožděním informujeme o
změně ve složení Duchovní správy na Svatém Hostýně. Jak už bylo
zveřejněno v Listech Svatohostýnských, otec Richard Greisiger SJ
se, podobně jako otec arcibiskup, od července přestěhoval na
nové působiště, konkrétně do farnosti Horná Súča poblíž
Trenčína. Děkujeme mu za mnohaletou obětavou službu na Svatém
Hostýně a přejeme potřebné síly a milosti pro práci na novém
místě.
Nově pak byl novým členem Duchovní správy ustanoven otec Jiří
Kovář SJ.
Více o něm si lze přečíst na jezuitských stránkách
P. Ladislav Nosek SJ, rektor
K datu 1. října 2022 působí na Svatém Hostýně:
P. Ing. Milan Glaser SJ (1962)
P. Ing. Václav Ježík SJ (1948)
P. Ing. Jiří Šolc SJ (1945)
Jezuitský řád si v průběhu listopadu 2018 zvolil nového představeného v ČR
V polovině listopadu 2018
generál jezuitského řádu Arturo Sosa jmenoval nového provinčního
představeného českých jezuitů. Stal se jím dlouholetý velehradský farář
Petr Přádka.
S dosavadním představeným české provincie Tovaryšstva
Josefem Stuchlým by si úřad měl předat do konce dubna 2019.
P. Petr Přádka SJ se narodil 16. dubna 1961 na Čeladné. Během studia na
gymnáziu zatoužil po kněžské službě. Do řádu vstoupil tajně 31. července
1980. Teologii vystudoval na Cyrilometodějské bohoslovecké fakultě a
kněžské svěcení přijal v Olomouci 27. června 1987 z rukou tehdejšího
biskupa - apoštolského administrátora olomouckého Josefa Vrany.
Jeho prvním kaplanským místem byl Frýdek, pak se stal administrátorem v
Mohelnici. Po revoluci byl pět let spirituálem biskupského gymnázia v
Brně. Dva roky studoval postgraduálně pastorální teologii v Innsbrucku a
poté se přesunul na půl roku do filipínské Manily, kde absolvoval
závěrečnou část své řeholní formace. Poslední sliby složil 8. prosince
1999 a tři roky pak zastával funkci rektora pražského kostela sv. Ignáce
na Karlově náměstí. Od 1. dubna 2003 působíl jako farář římskokatolické
farnosti při bazilice Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje na
Velehradě a jako superior tamní jezuitské komunity.
Předtím tuto funkci vykonával P. Josef Stuchlý SJ
Josef Stuchlý převzal úřad českého provinciála
Novým provinciálem České provincie Tovaryšstva Ježíšova se
od neděle 3. února 2013 stal Josef Stuchlý SJ. Jezuité, jejich
spolupracovníci a příznivci i další věřící tuto událost oslavili mší
svatou v 9:00 v kostele sv. Ignáce na Karlově náměstí v Praze. Při mši,
které se zúčastnil také provinciál Slovenské provincie Spoločnosti
Ježišovej Peter Bujko SJ, společně prosili za nového představeného české
provincie i za celé Tovaryšstvo.
Josef Stuchlý převzal úřad provinciála po dosavadním představeném
Františku Hylmarovi, který stál v čele provincie od 16. května 2004 po
celkem tři funkční období. Josefa Stuchlého jmenoval do této funkce
generál jezuitského řádu Adolfo Nicolás již v polovině října loňského
roku. Představení provincií Tovaryšstva Ježíšova jsou do své funkce
jmenováni na tři roky; zpravidla ji zastávají dvě funkční období.
Josef Stuchlý se narodil 10. srpna 1966 v Ostravě, kde také v roce 1990
promoval na Vysoké škole báňské jako strojní inženýr. Do jezuitského
řádu vstoupil v roce 1991 a noviciát absolvoval na Svatém Hostýně a v
Kolíně. V letech 1993-1996 studoval filosofii v Krakově. Pak do roku
1997 působil v Olomouci, kde mimo jiné dohlížel na stavební úpravy budov
nové komunity a Centra Aletti. V Dublinu a Londýně vystudoval v letech
1997-2002 teologii.
Kněžské svěcení přijal z rukou arcibiskupa Jana Graubnera 6. dubna 2002 v
bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Svatém Hostýně. V následujících
letech 2002-2004 studoval psychologii v Bostonu. Po návratu do České
republiky se stal představeným jezuitské rezidence a studentským
kaplanem v Brně. Slavné sliby složil 19. března 2011.
Jezuitský řád má svého generálního představeného
Kdo je současný generální představený?
V pátek
14. října 2016 dopoledne se Arturo Sosa stal třicátým prvním generálním
představeným Tovaryšstva Ježíšova. Ve vedení nejpočetnějšího mužského
řeholního společenství nahradil Adolfa Nicholáse, který byl zvolen na
35. generální kongregaci řádu (2008) a ve svých osmdesáti letech se
rozhodl na úřad rezignovat z důvodu vysokého věku.
P. Arturo Marcelino Sosa Abascal se narodil 12. listopadu 1948 ve
Venezuele. Do Tovaryšstva Ježíšova vstoupil 14. září 1966. Po dvouletém
noviciátu studoval v letech 1968 až 1972 filozofii na katolické
univerzitě Andrés Bello v Caracasu. V letech 1974 až 1977 pokračoval
studiem teologie na Papežské gregoriánské univerzitě v Římě. Poslední
sliby složil 12. prosince 1982. Roku 1990 dokončil doktorské studium
politických věd na venezuelské univerzitě v Caracasu.
V letech 1978 až 1996 působil v rodné Venezuele, kde zastával funkci
šéfredaktora periodika SIC, vydávaného Centrem Gumilla. Roku 1996 se
stal představeným venezuelské provincie a tuto funkci vykonával osm let
až do roku 2004. V letech 2004 až 2014 byl rektorem katolické univerzity
Táchira ve venezuelském San Cristóbalu. Od roku 2014 P. Sosa působí
v Římě. Dosud byl jedním z konzultorů otce generála a zastával funkci
delegáta pro jezuitské mezinárodní domy v Římě, mezi které patří
například Papežská gregoriánská univerzita a Papežský biblický institut,
ale také Centrum Aletti či Vatikánská observatoř.
O státní souhlas jsem nikdy nestál, kněz František Lízna SJ má duši bojovníka
Katolický kněz, jezuita František Lízna (1941) měl od dětstvé dvě
zásadní zkušenosti s totalitním režimem. Po převratu v roce 1948 byl z
politických důvodů uvězněn jeho otec a rodina se musela vystěhovat z
domova. Jako mladík navštívil dívku, jejíž otec, sedlák, byl právě
zatýkán, jelikož nechtěl vstoupit do družstva. Lízna tehdy na protest
strhl rudou vlajku, která visela na národním výboru; dostal za to
několikaměsíční vězení.
Vojnu absolvoval u trestného útvaru a brzy po jejím skončení šel do
vězení znovu, tentokrát za pokus o nedovolený přechod hranic. P. Lízna
se v době politické oblevy dostal na teologickou fakultu (1968), byl
vysvěcen, ale neobdržel tzv. státní souhlas s kněžskou činností. Patřil
mezi první signatáře Charty 77, pracoval v různých dělnických povoláních
a staral se o nemocné. Za vydávání samizdatových publikací se ve vězení
ocitl potřetí (1981).
Po 17. listopadu 1989 se stal rektorem jezuitského kostela v Brně, kde
působil až do roku 1995 – staral se znovu o nemocné, o vězně, bezdomovce
a o Romy. Pak se stal knězem ve věznici na Mírově. Později se usadil na
faře ve Vyšehorkách, kde působí dodnes.
V roce 2001 propůjčil tehdejší prezident ČR Václav Havel Františku
Líznovi Řád TGM za vynikající zásluhy o rozvoj demokracie a lidských
práv. Roku 2003 mu byla udělena cena Františka Kriegla, získal ji spolu
s dalším vězeňským kaplanem Tomášem Vlasákem.
Pořad vysílaný
na ČT2
Tajně svěcení jezuité
Tajné svěcení? Co to je? Nějaký podivný rituál? Pokusme se na dvou příkladech: přiblížit tento jev. V dnešní době se i naše jezuitská provincie raduje Ze svěcení a veřejných primicí, ale v čase budování zářných zítřků to bylo jiné.
Při svěcení dávali hokej
Ing. Jiří Šolc jel v březnu 1982 do Bratislavy. V kapse měl svatý
obrázek. Nikdo netušil a ani nesměl tušit že je na něm nenápadná značka.
Podle ní měl pan biskup Korec, jezuita, poznat, že doručitele posílá
český provinciál, P. Jan Pavlík, ke kněžskému svěcení. Pan biskup, který
pracoval jako údržbář, bydlel na sídlišti v Petržalce a byl neustále
hlídán: Paní, která přišla panu biskupovi uklidit asi tři týdny před
návštěvou ing. Šolce, zažila šok. Když chtěla odemknout dveře, poznala,
že v zámku je zevnitř klíč. Zazvonila tedy. Nikdo se neozýval. Za
okamžik ale přišli z ulice soudruzi od STB a odvedli ji. V bytě totiž v
té době pracovali jejich kolegové, kteří zřejmě vysílačkou žádali, aby
je zbavili nevítané návštěvnice.
Po tomto incidentu byl pan biskup ještě ostražitější. Dlouholetá
zkušenost se "strážci socialistické zákonnosti" jej naučila, že když
chce někomu udělit kněžské svěcení, musí udělat vše pro to, aby obřad
proběhl v klidu. V případě prozrazení bylo uvěznění celkem jisté.
Rozhodl se proto pro nejkratší možnou formu obřadu tedy beze mše svaté.
Jen polohlasem nad svěcencem pronášel modlitby, zatímco v pozadí běžela
televize. Dávali hokej. Když nemohl zdůraznit vážnost chvíle hlasem,
aspoň při vkládání rukou pořádně přitlačil.
Tak se stal Ing. Jiří Šolc 13. března 1982 jáhnem a knězem. Po chvíli
díkůčinění (hokej stále běžel) následovala slavnostní hostina sušenky a
káva.
Nový kněz byl poslán na vinici Páně, aby žehnal, modlil se, přinášel
Nejsvětější oběť a apoštolsky působil zatím pro většinu lidí jako laik
při civilním zaměstnání.
Ornát z pytlů
Před Vánocemi 1958 měli jezuité v Leopoldově problém: Jak zajistit
kněžská svěcení svého spolubratra Jaroslava Pilíka. Režim se postaral,
aby o biskupy nebyla ve vězení nouze, ale patřičné liturgické knihy
jakýmsi nedopatřením nedodali. Text si bohužel nikdo nepamatoval
natolik, aby bylo možné obřad provést. Ale chyběly i jiné věci: kalich,
patena, dalmatika, ornát,a především svaté oleje. Zdálo se, že kandidát
kněžství zůstane kandidátem ještě dlouho.
Pak přišla spásná myšlenka provést svěcení podle východního ritu. Pan
biskup Hopko měl při zatčení u sebe malý pontifikál. Ten teď ležel skoro
na dosah ruky ve skladě spolu s ostatními osobními věcmi vězňů. Kromě
toho na Východě nepoužívají při ordinaci olej, ale ruce kandidáta světí
přímo vkládáním Těla a Krve Páně. Během obřadů se svěcenci postupně
oblékají liturgická roucha. Ta se dala snadno udělat z pytlů, které
kněží v Leopoldově spravovali pro slovenské mlýny. I ostatní nutné
pomůcky mohli poměrně snadno tito již zkušení kriminálníci improvizovat.
Zbývalo tedy jen dostat se k Hopkovu pontifikátu.
Bohudíky i mezi personálem káznice byly dobré duše. Ve skladě pracoval
jeden právník z Bratislavy, dobrý katolík. Ten knihu "vypůjčil" a poslal
na izolované kněžské oddělení. Pavel Hučko, bazilián, který celé svěcení
zajišťoval, text opsal a pontifikál obratem vrátil. 26. prosince, v
době, kdy většina vězňů šla na hodinovou vycházku, zůstali konspiratéři
na cele.
Tak tedy přijal Jaroslav Pilík jáhenské a kněžské svěcení. Co na tom, že
to bylo ve staroslověnštině, a to podle byzantsko-slovanského ritu?
Pavel Gábor, SJ, Převzato z bulletinu Jezuité