Říjen 2000 číslo 3 ročník IV čtvrtletník Matice svatohostýnské
Naděje z Hostýna
K. V. Orlita
Když slunce víry
mračna topí do tmy,
když sladkost lásky
mizí v hněvu
jak krůpěje vody v pustinách.
Tehdy tíseň bije do zvonů
na vrcholu Hostýna,
kde šerpou naděje
a víry
nebe otvíráš
pro chudého člověka
Ty Matko
s mračny pod nohama,
co záda hrbí
tíhou viny, co lámou třtinu
nalomenou,
neponecháš bez útěchy
lid prosící Tě
na kolenou.
EDITORIAL
Milí čtenáři, ctitelé Panny Marie,
v letošním třetím čísle Listů svatohostýnských Vás chceme informovat o
dalších stavebních pracech na Svatém Hostýně, z nichž nejvýznamnější
byla bezesporu výstavba exerciční kaple. Velká část dnešního čísla je
již tradičně věnována muklovské pouti a v rozšířené KRONICE vám přinášíme
výběr poutních zájezdů.
Zároveň bych Vás rád upozornil, že součástí vánočního čísla Listů
svatohostýnských bude, stejně jako loni, barevný nástěnný kalendář pro
nový rok 2001.
Děkuji za Vaše modlitby i za každý dopis, který poctivě pročítám.
Josef Pala, šéfredaktor
POUŤ MATICE SVATOHOSTÝNSKÉ A SETKÁNÍ POUTNÍKŮ
V neděli 10. září se konala na Svatém Hostýně již tradiční
pouť členů Matice svatohostýnské. Letos byla zvlášť slavnostní tím, že
hlavním celebrantem mše svaté v 9 hodin byl olomoucký arcibiskup Mons. Jan
Graubner.
Bezprostředně po mši svaté otec arcibiskup posvětil zrekonstruované schodiště
před bazilikou a také dokončenou kapli v ambitu po pravé straně baziliky.
Po skončení obou svěcení se uskutečnilo v sále poutního domu č. 3 setkání
důvěrníků, kterého se tentokrát zúčastnil i otec arcibiskup. Předseda
Matice svatohostýnské Václav Lednický seznámil přítomné s činností výboru
Matice svatohostýnské od valné hromady a aktuální finanční situací, s
navrhovaným řešením dopravy v souladu se zpracovaným dopravním řádem a
také s tím, co se připravuje pro další období. Pak informoval technický
administrátor duchovní správy pan Janek o akcích, které uskutečnila letos
hostýnská duchovní správa. Vedoucí hospodářské správy Ludmila Solařová
doplnila obě zprávy o aktuální události na Svatém Hostýně.
V diskuzi se hovořilo o internetu, o možnosti financování rekonstrukce pokojů
v poutním domě č. 1, o výjezdu na Svatý Hostýn, o příspěvcích na
rekonstrukci schodů.
Závěrečné slovo patřilo otci arcibiskupovi, který poděkoval důvěrníkům
za jejich práci, vyzval k aktivitě členů Matice svatohostýnské i v místních
farnostech.
Václav Lednický
JEDNÁNÍ U OLOMOUCKÉHO ARCIBISKUPA
Mons. Jan Graubner přijal 29. srpna v arcibiskupském paláci v Olomouci zástupce
Matice svatohostýnské. Schůzka s otcem arcibiskupem byla sice ryze
pracovní, ale přesto v úvodu všichni zúčastnění blahopřáli otci
arcibiskupovi k jeho 52. narozeninám, které připadly právě na tento den.
Vedoucí hospodářské správy Matice svatohostýnské Ludmila Solařová
informovala o dokončených investičních akcích, tj. vybudování nové kaple
v poutním domě č. 3 a generální rekonstrukci veřejných záchodů pod
poutním domem č. 1 a 2. Obě akce si vyžádaly nákladů více než tři
miliony korun a přesáhly současné finanční možnosti Matice svatohostýnské
– proto byla diskutována možnost jejich financování a byla potvrzena pomoc
ze strany Olomouckého arcibiskupství, jak už bylo přislíbeno před jejich
zahájením. Dále bylo projednáno právo hospodaření na pozemcích na Svatém
Hostýně – Matice svatohostýnská uzavřela smlouvu o výpůjčce pozemků
ve vlastnictví Olomouckého arcibiskupství, tím má Matice svatohostýnská
právo uzavírat nájemní smlouvy na těchto pozemcích. Byl projednán také
zpracovaný dopravní řád Svatého Hostýna, který počítá s tím, že
vjezd na neveřejné pozemky bude uzavřen automatickou závorou s možností
jejího otevření pomocí čipových karet vydávaných a evidovaných Maticí
svatohostýnskou.
V závěru schůzky byl diskutován další výhled investic na Svatém Hostýně
– záměr rekonstrukce poutního domu č. 1 – tedy jeho prvního poschodí,
které by mělo být určeno pro ubytování rodin s dětmi (větší pokoje se
sociálním zařízením). Jak už otec arcibiskup naznačil při letošní
hlavní pouti, bude možné, aby se jednotlivé farnosti či obce finančně podílely
na této rekonstrukci – takto sponzorovaný pokoj pak bude označen názvem příslušné
farnosti či obce s právem vybavit a vyzdobit tento pokoj stylově podle národopisného
místa obce (např. valašsky, hanácky, slovácky apod.).
Matice svatohostýnská vyzývá všechny farnosti, aby se zapojily do této
veřejné soutěže. Podmínkou pro získání tohoto práva je sponzorování
jednoho pokoje částkou minimálně 150 tisíc korun. Věříme, že se najde
dvanáct farností (tolik je totiž uvažovaných pokojů), které budou schopné
potřebnou částku dát dohromady. Je možné, aby se farnosti případně
spojily v rámci např. děkanátu. Čekáme na vaše přihlášky, abychom
mohli rozhodnout, zda budeme schopni tuto rekonstrukci uskutečnit v roce 2001.
Václav Lednický
POSVĚCENÍ NOVÉ KAPLE
Nově vybudovaná kaple ve druhém poschodí poutního domu č. 3 (v křídle
nad restaurací a novou jídelnou) byla slavnostně posvěcena v neděli 3. září
v podvečer olomouckým arcibiskupem Mons. Janem Graubnerem.
Kaple byla hlavní investiční akcí Matice svatohostýnské v letošním roce.
Stavební náklady na její vybudování byly přibližně 1,5 milionu Kč, vnitřní
vybavení (osvětlení, oltář, svatostánek, lavice, barevná vitráž oken)
stálo přibližně další milion korun. Stavbu prováděla již osvědčená
firma RAPOS Holešov a byla opět provedena v požadovaném krátkém termínu a
ve velmi dobré kvalitě.
Posvěcení kaple se zúčastnili především ti, kdo měli podíl na jejím
vybudování – zástupci firmy RAPOS, zástupci výboru Matice svatohostýnské
i s četnými rodinnými příslušníky, hospodářská správa Matice
svatohostýnské, řádové sestry ze Svatého Hostýna. Slavnostní mši svatou
koncelebrovali s otcem arcibiskupem Mons. Janem Graubnerem jeho generální vikář
Mons. Milán Kouba a P. Jan Chromeček, duchovní správce Svatého Hostýna
a rektor baziliky. Zvlášť milým účastníkem mezi věřícími byl
arcibiskup Mons. Karel Otčenášek z Hradce Králové.
Otec arcibiskup Graubner v úvodu bohoslužby poděkoval všem budovatelům za
dobře odvedené dílo a vyslovil přání, aby nová kaple byla pro všechny
její návštěvníky místem setkání s živým Bohem. Kaple byla vybudována
hlavně pro účastníky duchovních cvičení, aby zde mohli v klidu rozjímat
o tom, co v průběhu těchto cvičení načerpají. Vznikla vlastně z
iniciativy otce arcibiskupa a první, kdo ji využili byli právě naši čeští
a moravští biskupové, kteří na Svatém Hostýně v následujícím týdnu
absolvovali své duchovní cvičení – nebylo tedy důstojnějšího zahájení
jejího provozu.
Václav Lednický
DUCHOVNÍ SLOVO - Zlaté Jubileum
Zlaté jubileum? Ano, je to letos padesát let od vyhlášení článku víry
o Nanebevzetí Panny Marie. Je to nové dogma? V novinách se tehdy kdosi
pohoršoval nad tím, že papež si dovoluje v naší době ještě vyhlašovat
nějaké dogma. Papež Pius XII. v roce 1950 – 1. listopadu o svátku Všech
svatých – prohlásil, že je článkem víry skutečnost, že Matka Boží
byla vzata s tělem i duší do nebeské slávy. Dogma – řecké slovo.
Česky znamená: nauka, pravidlo, ve starém Řecku též usnesení senátu.
Vyhlášením dogmatu o Nanebevzetí Panny Marie papež však jen potvrdil to,
co křesťané od pradávna věděli a věřili. V Jeruzalémě slavili
Nanebevzetí již v 5. století, v Římě s určitostí již v 7.
století. Starobylé kostely nesou od pradávna titul l P. Marie Nanebevzaté.
Také naše svatohostýnská bazilika, dostavěná před 252 lety, byla posvěcena
pod titulem Panny Marie Nanebevzaté: dvě století před papežským vyhlášením…
Padesátá léta jsou poznamenána rozšířením bezbožecké diktatury ve střední
Evropě. Třídní boj měl zavést ráj na zemi. Jak nesmyslné! A kolik utrpení
to přineslo. Proti tomu Církev ukazuje na skutečný ráj. Na nezasloužený
dar věčné blaženosti ve společenství Nejsvětější Trojice, Panny Marie
a Všech svatých Božích. My však zatím zůstáváme na zemi a tak papež v roce
1955 vyhlašuje svátek sv. Josefa Dělníka. Práce? Ano poctivá práce,
práce posvěcená samotným Synem Božím v Nazaretě. Práce jako služba
a naplnění vůle Boží. Běda práci bez Boha, nebo dokonce proti Pánu Bohu.
Církevní pohled na nebe, posvěcení práce, zavedení svátku nejsou však
laciné ideologické trumfy proti bezbožectví, ale patří k hlásání
evangelia v dnešní době. Církev žije věčnými hodnotami a tak i svátky
nás mají vést k tomu, co je věčné. Porozjímejme slávu nanebevzetí
Matky Boží, rozjímejme nad dílnou v Nazaretě! Snadno potom zjistíme,
že právě dnes člověk nastávajícího třetího tisíciletí nemá mnoho na
vybranou: buď přijme výzvu Církve a obrátí se k hodnotám věčným, nebo
se postupně sám zlikviduje, zničí.
Zlaté jubileum – půl století. Co všechno jsme zažili a kolik to bylo také
Božích darů, milostí, jejichž velikost poznáme až na věčnosti. Kolik zásahů
a mateřské péče Panny Marie. Nejkrásnější vlastností lásky je prý vděčnost.
Vděčný člověk svědčí sám o sobě, že je schopen poznávat lásku, která
ho obdarovává, s díky přijímá dar, který si nezaslouží. K velkým
jubileím letos patří i to menší: Deset let obnovené Matice svatohostýnské.
Kolik to bylo za těch deset roku starostí, ale i lidské obětavosti. Kdo do
toho jen trochu vidí, musí ze srdce poděkovat Matce Boží, která si své záležitosti
řídí a obhájí: díky Bohu, díky Panně Marii, díky lidem, kteří Pannu
Marii milují!
Jan Chromeček SJ, duchovní správce na Svatém Hostýně
PO STOPÁCH HISTORIE SVATÉHO HOSTÝNA A MATICE SVATOHOSTÝNSKÉ • 16.
pokračování
Hlavní vchodové dveře
(Článek je na jiném místě internetového vydání LSH)
POUŤ MUKLů na Svatém Hostýně
První zářijovou sobotu se na Svatém Hostýně konala již osmá pouť bývalých
politických vězňů žalářovaných za komunistického režimu, symbolicky
nazvaná “pouť muklů” (mukl – znamená muž určený k likvidaci). Hlavní
bohoslužbu sloužil arcibiskup Karel Otčenášek z Hradce Králové spolu s
dalšími dvaceti kněžími, bývalými politickými vězni. Pouti se letos zúčastnilo
okolo pěti tisíc lidí, mezi nimiž byli také bývalí političtí vězňové,
kteří v současné době pobývají na Slovensku, ve Švýcarsku, ale také
například v Kanadě.
“Nemyslet na nic, co je negativní a všímat si všech těch nejmenších
věcí, které mohou těm jiným udělat radost, právě o to bychom se měli
snažit, protože je nás – bývalých politických vězňů – stále méně
a máme před sebou už jen krátký úsek života,” shrnul ve své
promluvě pocity všech muklů, kdysi jeden z nich, dnes papežský prelát
Antonín Huvar z Velké Bystřice u Olomouce. Při bohoslužbě byl přečten
pozdravný a zároveň děkovný dopis papeži Janu Pavlovi II.
Tradiční slavnostní politický mítink konaný v Jurkovičově sálu
pozdravili mj. poslanci Parlamentu ČR Vilém Holáň a Marek Benda, starosta
Bystřice pod Hostýnem Zdeněk Pánek a jménem slovenských politických vězňů
Juraj Fedor z Prešova.
Josef Pala
Homilie Mons. ThDr. Antonína Huvara při mši svaté na muklovské pouti na
Svatém Hostýně v sobotu 2. září 2000 a projev Dr. Kavalírové
Milí bratři a sestry,
nevím, jestli mi nemáte za zlé, že jsou tu vždy
stejná ústa, která vás vítají i na tomto posvátném vrchu, kde všichni
lneme opravdovou dětinskou úctou k Matce Spasitelově.
Dovolte mi, abych vás pozdravil naším oblíbeným rčením „Zdař Bůh!“.
Jistě mohu přivítat vás všechny, kdo jsme spolu začínali v roce 1948
po onom vítězném tažení proklínaného systému, za kterým zůstává tisíce
oči v slzách pro své nejdražší, kteří se buď nevrátili živí
anebo přišli zmrzačeni, aby si zase dali sloužit od svých nebližších.
Vyslovuji vám upřímné Bůh zaplať za všechno, co jste vy v našich
domovech vytrpěli čekáním na své nejdražší. Nebylo to lehké pro tolikeré
maminky nebo sestry, když z těch katakomb bolševických přišly
zakrvavené svršky vašich nejbližších.
Pozdravuji zároveň i všechny ty, kdo patří jako trpitelé z minulého
režimu, i z technických praporů i všechny, kdo kdykoliv v uplynulých
desetiletích museli okusit ono sladké jho zločineckého systému.
Dnes mi ale dovolte, abychom se podívali na tuto nás nejdůležitější dobu
trochu z jiného úhlu. Jedna osvědčená metoda z onoho období, ať
to bylo na společných ubikacích, na samotkách nebo v těch smradlavých
korekcích, kde jsme dokázali odhodit od sebe vše negativní nám prodlužovala
život. Všechno, co zneklidňovalo jsme odhodili a svoji vděčnost jsme vyjadřovali
v oné tiché minutě před nepokojným spánkem s rozbitými údy, za
vytí psů Pánů nebe i země. Jak málo stačilo k naší vděčnosti –
třeba jen to, že jedním vypadlým sukem nám proudil paprsek čistého
vzduchu do prostoru páchnoucího plísní a smradem záchodů. Jaká to byla nádhera,
to dokážeme vyjádřit teprve z oné dálky, kterou prožíváme i na
tomto místě. Nyní jsme doopravdy zcela zjihlí, když vzpomínáme na oněch
několik minut po poledni, kdy nám vnikl i neopatrný paprsek slunce do těchto
páchnoucích prostor. Byli jsme skutečně rádi pouhému faktu, že žijeme.
Svoji spásu i celé své bohatství jsme drtili třeba jen roztřískanými
dlaněmi.
Je tedy to první, k čemu bychom se mohli zavázat na tomto místě,
prodlužovat si život metodou, kdy vyloučíme úplně všechno z toho, co
kolem nás zaznívá buď kritikou, nadávkami, proklínáním anebo prázdným
tlacháním z oněch veřejných prostor nad Vltavou. To všechno jsou záležitosti,
které zkracují život. A my ho máme už tak namále. Je proto zapotřebí, a
myslím, že nejsem mimo cíl, když řeknu – je nejvyšší čas, abychom
zhodnotili svůj život právě ještě pohledem věčnosti. On se dá život i
zkracovat, ale my už ho nemáme tolik, abychom si to mohli dovolit. Proto odmítejte
všechno, co přichází z těch užvaněných prostor, kde se mluvkové
chtějí vemluvit v naši přízeň anebo hlásat ony polopravdy, které nás
urážejí, protože cítíme, jakým mrzkým způsobem jsme popliváni právě
od těchto tzv. našich zástupců.
Je potřebí se vzchopit ke všemu, za co můžeme být vděčni. Jak dlouho
jsme neviděli třeba jen slunce na obloze. Nyní máme tuto velkou milost, že
se můžeme nejenom kochat, ale vyhřívat na sluníčku, i když ne na slunci přízně
těch mocných, kteří, jestliže hovoří o našich problémech, tak jako by
se schoulili i v těch poslaneckých židlích a prosili spolusoudruhy, aby
je nechali žít, protože za tyto peníze, které berou, přece stojí za to
usilovat o udržení místa.
Oslovuji většinu z přítomných jako společenství, které je nenáviděné,
posmívané a poplivané i našimi představenými, kteří nemají nejmenší
potuchy, jak se žije tam, kde není ani doušek vody navíc, kde se rozdírají
dásně kouskem suchého chleba, kde vržou všechny klouby rozmlácené těmi nástroji,
kterými vládla soldateska minulého režimu, kde člověk neslyšel od člověka
vlídné slovo, snad jenom ony nadávky a kydání pomyjí od těch, kdo byli
jedinými mluvčími prokletého režimu.
Obracíme se ke všem, i k našim představeným, aby se nepokoušeli v žádném
případě pokračovat v oné praxi, kde se domnívají, že je potřebí všechno
dát pod jednoho jmenovatele, všechno vyrovnat a všem dát tzv.šanci. My ji
nikomu nebereme, ale v žádném případě ani nejlepší křesťan nemá
právo tímto způsobem sepsout dějiny, kde i sám Kristus ukazuje, že v hodnotách
duševních a duchovních neexistuje rovnost. I u jeho kříže byli dva a jenom
jeden byl vzat na milost.
Tyto teorie neznamenají nic menšího, než jenom další bolševizaci našeho
veřejného života. Jak by to bylo jiné, kdybychom sami neoperovali toliko se
svým zklamáním. Byli jsme do té míry podvedeni, že nevidíme nic kladného,
kdybychom chtěli doopravdy hodnotit i s láskou to, co bylo našim prožitkem.
Zde ať se nám nepletou do dějinného soudu ti, kteří přicházeli na svět
a v době, když už všichni vyšetřováci, soudci a jejich pomáhači měli
zajištěná teplá místa a spolupracovali se vším, co mělo nejenom pošlapat
a rozdrtit hodnoty vydobyté mučednictvím těžkých tisíců. V těchto
nesnadných letech stačil pro posílení sebevědomí jen upřímný dík za
ukončený prožitý den, spojený vždycky s prosbou, aby nám Bůh popřál
jednu velkou milost – setkat se s těmi, kdo nás sledovali s obavami
a s láskou čekali, že nás obejmou.
Jestliže nechceme poslední úsek svého životního pochodu promrhat anebo si
ho dokonce zkracovat negacemi, urovnejme všechno v našem vlastním mitru
a nedívejme se ani na plivance, které nám vrhají do tváře přestavitelé
veřejné moci nebo i naši představení. Byli bychom neustále zavaleni
smutkem. Kdybych byl tak drzý a zeptal se i našich zástupců anebo tzv. zástupců,
kdo z nich, když se odváží hodnotit poslední desetiletí, měl možnost
dát si rozmlátit údy, být v izolaci o hladu a žízni, a to jenom pro
jednoduchou záležitost, že nesouhlasili se systémem, který vyhlazuje ještě
dále zase ty, kdo nesouhlasí s jejich přesvědčením, jak by se bránili?
Jak máme společné poděkovat anebo každý jednotlivě vtěsnat do svých
modliteb vděčnost za školu, kterou jsme tam získali. Jak těžké bylo to školné,
které si Pán Bůh vybíral. Ale jak nenapodobitelně velké jsou ony zkušenosti,
ve kterých jsme chtěli všem, kdo jdou za námi, předvést jak je možno žít
čistým, krásným, vzorovým životem.
Nyní se zaměřujme na to, abychom při onom posledním patníku, který bude
znamenat pro nás mantinel poslední na světě, ukončili svůj běh s vítězným
pohledem na všechno, co naplňovalo náš život, jako na krásu, radost s pestrou
bohatost obětovanou pro ty, kdo nás následují. Jen pro tento okamžik je potřebné
věnovat též kus svého osobního úsilí. Když si jen vzpomenu na prvního
mrtvého kterého jsem už v roce 1948 táhl na dole Pluto spolu se
spolubratrem Prátem jen na žebříku, rozmláceného, s rozdrcenou lebkou
a hrudníkem a mohl jsem mu ve svých 26 letech zašeptat do zmírajícího obličeje:
„hochu, jsem kněz a dávám ti rozhřešení“. Jen jedno slovo vyslovil:
„to je dobře“ a zavřel oči navždy. Bylo mu teprve 19 let. Ale na tuto
velkou milost, kterou jsem v tomto svém mládí dostal, se nedá jen tak
ledabyle zapomenout. Nestál by i u nás tento okamžik za zbylé úsilí?
Kolik to bylo zmrzačených, tolik to bylo zubožených postav, které jsme
nejenom sledovali, ale s kterými jsme sdíleli společný osud, neboť to
nejtvrdší v celém našem životě nebylo utrpení vlastní, ale těch,
jimž jsme pro hrubiánství našich vychovatelů nemohli nijak pomoci.
A tak se ptáme – zda byl ten nezlikvidovaný, dnes ještě komunismus, systémem
zločinným anebo nikoliv? Naše legislativa něco o tom hovoří a naší
protivníci to považují jenom za debatní prostor, aby nám mohli chvět
pevnou půdou pod nohama, protože nebyl-li zločinný celý systém, je možné,
že v jednotlivostech a v jednotlivcích byl prospěšný.
Všichni, ať jsou to naši vychovatelé anebo vedoucí, neříkají nám plnou
pravdu, což nás doopravdy drtí. Tuto kvalitu jsme měli možnost cvičit celá
léta ve všech možných přeškolovacích ústavech a teď, když jsme byli zařazeni
do volnějšího způsobu života, najednou zjišťujeme, že se ztratilo kritérium
pravdy, čestnosti a přímosti v zachovávání těch nejpodstatnějších
příkazů Desatera. Tedy ona bolševizace pokračuje dál a nás nemá zbavovat
posledního optimismu, který je potřebný k tomu, abychom jasně viděli
rozevřenou náruč Nebeského Otce, až se budeme po ukončení své dráhy ubírat
k Němu.
My sami máme už jenom tu velkou povinnost své zkušenosti i prožitky dát k dispozici
všem, kdo jsou za námi. Vezměme si to jako každodenní povinnost – žít a
pomáhat, těšit tam, kde vidíme smutnou tvář. Zpívat těm, z jejichž
úst slyšíme někdy proklínání, aby zbytek našeho života byl opravdu jako
louka kvetoucí bohatě na jaře, kde každé oko musí pevně konstatovat –
stojí to za to žít tak, jak to cítíme ve svědomí, že je to správné.
Žijme znovu zase tu radost, která naplňovala naše nitro v těch tichých
okamžicích, kdy jsme s přichýlenou hlavou na páchnoucí zeď uzavírali
tichou modlitbou svůj den. Kdybychom jeden jako druhý, jak jsme tu přítomní,
dokázali ztělesnit tyto nádherné okamžiky, věřte tomu, celý náš zástup
shromážděných by se musel proměnit v hrubé závistníky, protože Bůh
nedal tuto milost každému. A v českém národě ji poskytl jen těm, kdo
měli dobrou vůli využít ji k prospěchu jiných. Tam, kde budeme žít
pro jiné, tam budeme bohatnout sami. Tam, kde jsme ochotni se podělit se zkušenostmi
i majetkem i dobrotou srdce, tam zahrnujeme celé svoje bytí do onoho pláště,
který nás ochrání od zlého na zemi a přivede k jasnému patření na
věčného Boha.
Ne náhodou většina našich souručenství i v pevných ústavech, v lágrech
anebo ve všech možných mučírnách, cítila oddanost ke křesťanství. V těchto
posledních chvílích našeho běhu nebuďme jenom prosebníky. Velkodušně
nabídněme všechno své k prospěchu jiných a ke slávě Nejvyššího.
Sami tvoříme nyní dějiny, hleďme je přivést k oné pevné, zářivé
kráse, aby se nedobře prožité dějiny nemusely opakovat znovu. Bůh nás přece
nestvořil, abychom se plazili před mocnými a žrali prach z jejich
obuvi. Dal nám pevnou páteř, na které máme mít ušlechtilou hlavu, nyní už
plnou těch hodnot, z kterých ostatní mohou být doopravdy šťastni.
Mějme svůj názor a s důtklivostí zodpovědného člověka jej podávejme
dál. Ať tedy neschází žádná hodina z našeho života tam, kde bychom
chtěli mít ty, kdo nás následují.
Bůh s vámi,
Dr. Huvar
Vážení hosté, muklovští přátelé, milí poutníci.
Všechny Vás zdravím. Na Hostýně se scházíme tradičně
a také tradičně Vás všechny oslovuji.
Dovolte mě, abych na začátku vzpomenula dvou významných osobností, kteří
nás po loňském Hostýnu opustili. Milovaný a ctěný br.Vít Tajovský, želivský
opat a nenahraditelný br. Miloš Slabák. A v Praze žena, která se zcela
a nezištně oddala naší věci: JUDr. Sojková. Všichni jedineční a
nenahraditelní a vedle nich řad dalších, kteří ve svých rodinách a v činnosti
KPV jsou také nenahraditelní. Je to daň za minulost.
Dále mě dovolte, abych Vás ve zkratce seznámila, resp. v paměti
obnovila něco málo z dění na KPV od minulého Hostýnu k tomu dnešnímu:
v říjnu minulého roku byl na Valné hromadě v Brně zvolen
staronový výbor s nepatrnou změnou. Nedlouho po VH došlo k událostem
v Přerově. Sekretariát pobočku KPV byl poškozen výbuchem. Snahou
atentátníků byla likvidace pobočky a její činnosti a event. upozornění,
že další akce tohoto druhu by mohla ohrozit členy pobočky i na životech.
Událost, která otřásla důvěrou býv. politických vězňů, pokud jde o
postoj policejních správních orgánů. A vedení KPV se projevilo pštrosí
politikou. OPATRNICTVÍ, o kterém jsem mluvila na tomto místě v min.roce,
má pokračování. Tisková konference v Přerově, kterou záhy zajistil
statečný předseda pobočky, nevyzněla v manifest, ač situaci by to
odpovídalo. Kdo stojí v pozadí této akce se můžeme lehce domýšlet,
ale podezření padlo na mukla. Prostě scémář jako vyšitý z let minulých.
Do dnešních dnů není věc ukončena.
Aby nezůstalo jen u tohoto útoku, nechvalně známý Zivčák svolal do Přerova
mítink jeho věrných a požadoval zrušení KANu, Klubu Milady Horákové a
KPV. Bitka se nestrhla, muklové si své posice uhlídali. Ke troufalosti Zivčákonců
nemám, co bych dodala. V únoru se sešli býv. političtí vězni opět
ve Španělském sále Pražského Hradu. Tentokrát s krátkou přítomností
presidenta. Kdyby se br. předseda KPV tak houževnatě nedržel opatrnické
linie, měl jedinečnou příležitost. Ve svém projevu, který byl jinak vystižný
a dobrý, mohl zmínit atentát v Přerově. Presidentovi by se rozsvítilo
v hlavě a prohlášení, které učinil nedávno, by možná učinil už v únoru,
tzn. „O přátelích starých pořádků a jiné“. Škoda nevyužité příležitosti
už proto, že president mezi nás mukli běžně nechodí, my nejsme ani
chartisté, ani z disentu bývalých bolševiků.
V červnu byl opět Žofín a tradiční setkání muklů se zástupci
pravicových stran. Zemanovci nás lehce přehlédli. Setkání bylo důstojné,
řeči se vedli na úrovni. Jen novinářům a médiím stále uniká, že pokud
se vůbec dostaví a něco málo zkonzumují, měli by alespoň šotem v ČT
nebo krátkou notickou v tisku se o události zmínit. Zmínka byla více
než skromná.
Boj o vysílání mj. Zemana jsme prohráli. Komerce má zelenou. Býv.političtí
vězni nedokázali v doprovodných akcích k seriálu říci své
jednoznačné stanovisko.
Prohráli jsme také ombudsmana. Možná, že mnohé z Vás překvapí, že
jsem i já se připojila k těm nemnoha a nutila předsedu, aby do tohoto
ringu vstoupil. Naivně jsem sa domnívala, že by KPV mohla z tohoto postu
profitovat. Když jsem si v průběhu ombudsmanských hrátek přečetla v deníku
METRO ze dne 26.06. 2000 následující citace „Počet lidí není dosud znám“
(to byl nadpis článku)
Kolik lidí bude pracovat pro Kancelář veřejného ochránce práv –
ombudsmana, zatím není jasné. Radovan Kunc z Úřadu vlády, kterého předminulý
týden vláda pověřila výkonem funkce šéfa kanceláře ombudsmana, ponechává
toto rozhodnutí až na budoucím veřejném ochránci práv, atd.“
Uvědomila jsem si, že je to zase jen jako, tato funkce. Především aktivita
v podpisování a ochrana utlačovaných a poškozovaných v nedohlednu.
Když už byl Parlamentem schválem nesmyslný zákon na zřízení této
funkce, ombudsmanem by měl být nestraník. Pak by jeho úloha měla smysl.
Prostě by byl nemanipulovatelný a svůj podpis by nedal otrocky vždy a všude.
President se v kampani o ombudsmana zachoval, jak se zachoval. On, ač snad
sounáležitost s mukli by mu měla být vlastní, svým návrhem hodil
muklům rukavici do ringu.
Dosud se nám nepodařilo prosadit 3. Odboj. Problém zůstává stále otevřený.
Také se nepodařilo, a to je velice zlé, na Úřadu dokumentace a vyšetřování
dovést až před vyšetřujícího soudce ty darebáky, dokud ještě žijí,
kteří se podíleli na zvěrstvech v době totality, plánované likvidaci
čestných a vzdělaných, procovitých lidí ve všech věkových skupinách a
ničení rodových majetků. Výsledky jsou více než ubohé. A troufalost,
bezohlednost a samozřejmě jistota z nepotrestání neúměrně narůstá.
Zivčákovci a jemu podobní. Scházeli se ve Džbánu, teď už na Letné a z děr
jich vylézá stále víc a víc. Ti všichni chodí mezi námi, mnozí tunelují,
to je přece nový bolševický sport. Dnes je každému soudnímu člověku
jasné, že sametová revoluce nahrála bolševikům. Proto jsou zcela nezbytné
pořady v ČT, jako např. ZTRÁTA PAMĚTI, filmy jako např. ZDIVOČELÁ
ZEMĚ a její pokračování, vytváření skansenů nejen VOJNA, ale i Věže
smrti a další skanzeny vybraných Jáchymovských lágrů.
A muklové by měli promluvit, i když je to velice těžké. U většiny z nás
zůstává 13-tá komnata uzavřena. Tam cizímu nahlédnout nelze, ale ztráta
SVOBODY, to je svaté a jedinečné právo každého člověka, ztráta postavení
a majetku, ztráta zdraví a mnohdy i života – to je třeba uložit výpověďmi
muků do paměti tohoto národa, který nechce znát, nechce slyšet, nechce
soudit trestat. Když už obcházíme povinnost zveřejnění, kterou máme vůči
sobě, ničím nezdůvodníme, že tak nečiníme nebo velice málo na památku
těch, kteří byli již umlčeni. K tomu mě dovolte citaci Jiřího Černého:
„Pokud zameteme pod práh naší minulost, jsme nuceni prožívat její návrat.
KPV chápe ekonomické problémy státu. K čemu nebo komu naše skromnost
slouží? Přiměřené odškodnění za ztrátu svobody určitě nezruinovalo
hospodářství této země. Ale ruinují jí téměř, mimo jiné, všechna
ministerstva s narůstajícím aparátem, která nad rámec daného rozpočtu
navyšují svoje požadavky. Bez ohledu nato, že reservy neexistují, žijeme
na dluh a dnes už na úkor našich vnoučat. A tento stát a lid této země,
pro který padlo tolik obětí, nikdy žádnou statistikou nezhodnotí, jaká
byla skutečná ztráta na životech a na majetku a jaká byla reciprocita. Co
se vrátit nikdy nemohlo, co se vrátit nikdy nechtělo a žel, do dneška ani
vrátit nechce.
Kladu si otázku:co poslanci a senátoři, zvoleni z naší vůle? Kde jsou
a co pro nás dělají? Nebo je jich tak málo, že jejich hlas slyšen není?
Nebo jejich protesty se ztrácejí ve zněti namyšlených také zástupců
lidu?
Masarykova republika, i když také měla své problémy a všechno se nepodařilo
prvnímu muži ve státě, legendárnímu TGM, měla řadu výrazných osobností.
Jendou z nich byl ministr financí Dr. Rašín. Jak on by se asi na hospodaření
v našem státě díval? ZLATÝ POKLAD, který byl tvořen ještě za c.k.
ze skromných majetků prostých lidí, byl směněn za bezcenné papíry. To by
si žádný stát vůči svým obyvatelům nikdy nedovolil. A my jsme k tomu
mlčeli všichni.
To, co jsem Vám ve zkratce řekla, všichni dobře víte. Negací je více, není
třeba rozdírat rány. Když k tomu připočtu, že ani KPV nezůstala ušetřena
např. závisti, pomluvám, křivým obviněním, netolerancí – byť jde o
obecné lidské vlastnosti a křesťanská pokora a služba druhým je chápána
jako určité don kichotství – to už se není čemu divit, že cesta úniku
je cesta z KPV. V době těchto mých osobních úvah začal nácvik
na XIII. VS – A v prologu, v tom původním, pro nástup „Věrné
gardy“ byla v závěru tato slova:
„A stále vpřed!“
Toto heslo se stalo mým novým životním mottem. Vás mukli, hostýnské poutníky,
prosím a vzývám: pokud Vám to zdraví a Vaše rodiny dovolí, pomáhejte v činnosti
KPV. Je nás stále méně a méně a zdaleka jsme neřekli poslední slovo.
Prosím Boha a našeho přímluvce u Boha, br. Víta, abyse v této činnosti
byl ku pomoci. A když do volí, tedy nashledanou na Hostýně v roce 2001.
Praha 1.září 2000 Dr. Naděžda Kavalírová
Publikace „Lví silou“ z roku 1948
(almanach ze sletu v roce 1948)
báseň od Luďo Kováče :
V krajší svet
h,la, Tyršov svatý ideál
i nad Slovenskom vrie,
rodí sa nový silný lud
čo srdce nezaprie,
A od Tatier až k Šumave
a od Dunaja k Vltave
si bratria ruky podajů
otčine ku slave.
Z vašich dopisů
Vážení,
jsem každoroční návštěvnicí Svatého Hostýna již od dětství, tj. asi
40 let. Dnes jsem si poprvé otevřela Vaše stránky na internetu a musím Vám
velmi poděkovat. Nejen za vzorné stránky, ale za vše, co pro Svatý Hostýn
děláte.
Vřelé díky Tovaryšstvu Ježíšovu a všem, kteří se starají o chod
tohoto krásného poutního místa, a zvláště P. Chromečkovi za jeho
promluvy.
Pán Bůh zaplať.
L. Maslanová, Praha
Moc děkuji za otištění mých dvou básní v Listech svatohostýnských i
za poslání jednoho výtisku. Moc mne to potěšilo a povzbudilo... Vybavuji si
při tom všechny každoroční poutě k Matičce Svatohostýnské v mém mládí.
Přeji Vám mnoho tvůrčích úspěchů a vyprošuji ochranu Panny Marie
Svatohostýnské.
Jan Král, Brno
Prosím, napište mé poděkování Panně Marii Svatohostýnské do Listů
svatohostýnských. Chtěla bych tímto splnit slib a veřejně poděkovat Panně
Marii a jejímu Synu za ochranu a vyslyšení modlitby, za úspěšnou operaci a
uzdravení mého manžela, jehož život byl v ohrožení.
Stanislava K., členka MSH
V minulých dnech jsme dostali od jednoho našeho čtenáře dvacetistránkový
dopis, který obsahoval výpisky z knihy ThDr. Vojtěcha Tkadlčíka “Na okraj
čteného a rozjímavého”, což je vlastně deník preláta ThDr. Františka
Cinka. Není možné, abychom tyto výpisky zveřejňovali, protože poslání
Listů svatohostýnských je zcela jiné – informovat o historii, ale zvláště
současném dění na Svatém Hostýně.
Josef Pala, šéfredaktor
Poděkování
Matice svatohostýnská děkuje brigádníkům z farností Brumov-Bylnice, Tečovice
a Mysločovice za pomoc při pracích na vestavbě kaple v poutním domě č. 3
a také brigádnicím z obcí Zubří, Tečovice, Mysločovice a Sazovice, které
pomáhaly při úklidu na Svatém Hostýně.
Budoucnost Svatého Hostýna
(Celý článek je na jiném místě internetového vydání LSH)
Opravy na Svatém Hostýně
Jsem dlouholetá poutnice svatohostýnská. V neděli jsme byly s příbuznou
na pouti na Svatém Hostýně. Byly jsme opět zklamány, neboť ta cesta kolem
krámků je opravdu na zlomení nohy. Ani nevíte jak lidé nadávají. Tolik
peněz se jim sem donese, ale kolem krámků cesty neopraví! Každý poutník,
chce dovést něco z pouti, proto prochází kolem krámků, a víte, jak
je z toho rozhořčen.
Takto začínal dopis, který jsme dostali od našich poutníků. Protože
podobné názory nejsou ojedinělé, chtěla bych vám, všem čtenářům Listů
svatohostýnských a příznivcům Svatého Hostýna, osvětlit ve zkratce
investice na Svatém Hostýně.
Duchovní správa na Svatém Hostýně v letošním roce realizovala a
také financovala tyto investiční akce:
• celková rekonstrukce schodiště před bazilikou
• celková rekonstrukce ambitu včetně kaple
• dokončení opravy Jurkovičovy křížové cesty
Na Svatém Hostýně mimo duchovní správu působí také Matice svatohostýnská,
která se snaží zajišťovat provoz a údržbu Svatého Hostýna. Naším
hlavním příjmem jsou příspěvky a dary členů MSH. Ročně se pohybují
okolo dvou milionů korun. Snažíme se o to, aby tyto finance byly použity na
investice a opravy. Jelikož je areál Svatého Hostýna velký a také značně
poznamenaný minulým režimem, nemůžeme opravit všechno ihned. Z tohoto
důvodu je třeba každý rok vážit, která oprava je nejpotřebnější.
Pro rok 2000 jsme se rozhodli pro tři větší investiční akce. První a nejdůležitější
byla další etapa rekonstrukce poutního domu číslo 3, vestavba kaple v III.
patře.
Tímto byly vytvořeny podmínky pro konání exercicií na Svatém Hostýně.
Cena této akce byla asi dva a půl milionu korun.
Zároveň se stavbou kaple jsme prováděli nutnou opravu terasy na II. podlaží
a opravné práce na poutních domech, cena 253 535 korun.
A třetí podstatnou investiční akcí byla rekonstrukce veřejného WC u stánků,
včetně venkovních úprav, cena 604 305,50 Kč. Tato oprava je pro poutníky
nejvíce patrná.
Všechny tyto akce bychom nebyli schopni provést bez pomoci Arcibiskupství
olomouckého.
Troufám si říci, že jsme letošní jubilejní rok nezaháleli. Snažili jsme
se opravit to, co je pro chod Svatého Hostýna důležité. Žel, můžeme
opravit jen tolik, kolik finance dovolí. I přesto, že naši členové a
poutníci jsou štědří, pro areál tak velký jakým Svatý Hostýn je, je to
kapka v moři. Proto jsme vděčni za všechny dary, které nám pomáhají
tyto akce řešit. Pravděpodobně i v příštích letech se budeme muset
rozhodovat, která oprava je nejnutnější a která musí ještě počkat. Snažíme
se také o to, aby všechny naše opravy a úpravy byly v souladu s novým
územním plánem. Proto vzhledem k tomu, že stávající stánky mají být
zrušeny, neuvažujeme o opravách cest kolem nich. Zdá se nám důležitější
opravovat věci, které se již nebudou měnit.
Je škoda, že ne všichni návštěvníci Svatého Hostýna mají stejnou
kulturu projevu. Již během prvního týdne provozu nově opravených WC někdo
z návštěvníků odcizil vypínače v hodnotě asi 400 Kč. Ty
jsme museli samozřejmě koupit a nainstalovat znovu. Také jsme museli již
opravovat splachovací zařízení. Každá tato oprava je financována z vašich
darů a příspěvků. Přesto však věříme, že vámi svěřené peníze
jsme investovali dobře, a že nově opravené prostory budou dobře a dlouho
poutníkům sloužit.
Ludmila Solařová
Stručně z jednání výboru Matice svatohostýnské
23. června 2000
Výstavba kaple ve III. podlaží poutního domu č. 3
– zadání výstavby firmě RAPOS Holešov dle výběrového řízení
– zajištění finančních zdrojů (Arcibiskupství olomoucké + Matice
svatohostýnská)
– vnitřní vybavení a mobiliář
Rekonstrukce objektu veřejných WC vedle stánků
– zadání firmě RAPOS Holešov s dokončením do hlavní pouti
– finanční krytí
– řešení dohledu případně pronájmu objektu
Nájemní smlouvy
– poskytnuta vysílací práva společnosti NWT Computer
– smluvní nájemné za výjezd a užívání pozemku na Svatém Hostýně
– kontrola nájmu stánkařů za užívání pozemku a užívání stánků
Silniční závora (nad autobusovou točnou)
– zákaz parkování v prostorách Svatého Hostýna mimo parkoviště
– povolenky k výjezdu stánkařům za úplatu
– kódovaný výjezd zdravotníkům, hasičům, zásobování, DS a MSH
Hodnocení hospodaření MSH za období od 1. 1. 2000 do 30. 5. 2000
– vysoké náklady u položky služeb, likvidace a vývoz odpadů
– řešení podílu nájemců na těchto nákladech
– tržby (příjem u ubytování, pronájmu, elektrárny a rozhledny)
18. srpna 2000
Výstavba kaple v poutním domě č. 3 – kontrola postupu prací
finanční krytí (Arcibiskupství olomoucké, Matice svatohostýnská – možnost
darů od věřících)
Veřejné WC (kontrola průběhu prací s dokončením v termínu od
15. 8. 2000)
– finanční krytí (Matice svatohostýnská, žádost na Arcibiskupství
olomoucké a z darů věřících)
– zajištění dohledu, případný pronájem
– schváleny poplatky za užívání (muži 2 Kč, ženy 3 Kč)
Silniční závora (hodnocení přípravy prací – dopravní řád)
– nový dopravní řád, osazení nových dopravních značek do 15. 9. 2000
– řešení výjezdu autobusů a ostatních vozidel včetně stánkařů
– pověření Arcibiskupství olomouckého pro MSH na uzavření smluv se stánkaři
Hospodaření Matice svatohostýnské od 1. 1. 2000 do 31. 7. 2000
– opravy větrné elektrárny, rozbor nákladů u služeb a odpadů
Projednání zprávy revizní komise ze dne 15. 7. 2000
Mimo uvedených záležitostí je na každé schůzi výboru prováděna
kontrola plnění opatření a termínů ze zápisů schůzí výboru včetně připomínek
členů a vedoucí hospodářské správy.
Antonín Mužný, jednatel Matice svatohostýnské
Kronika
Letošní poutní sezona na Svatém Hostýně byla stejně jako v minulém
roce velmi bohatá, o čemž svědčí četnost zápisů kněží v knize návštěvníků
našeho poutního místa. Přinášíme seznam poutních zájezdů od poloviny
června do poloviny září.
9. června • Dva autobusy poutníků z Nedašova s P. Stanislavem
Malinskim • Dva autobusy poutníků ze Strážnice
10. června • Tři autobusy poutníků z farnosti Havířov, které
doprovázeli P. Jan Hurník a P. Václav Filipec, a třicet dětí z
farnosti Ostrava–Mariánské Hory s P. J. Ramíkem • P. Zdeněk Šimíček
s devadesáti poutníky z Bolatic
13. června • Pouť kněží olomoucké arcidiecéze – stovka kněží
s arcibiskupem Janem Graubnerem
14. června • Charita a farníci z Nového Hrozenkova • Charita
a farníci z Konic • Poutníci ze Skaličky a Opatovic • P.
Josef Gazda s poutníky z Ostravy–Poruby
17. června • Farní pouť z Rokytnice u Přerova s P. M.
Radaczynskim • P. Vladimír Krejsa s poutníky z Litovle a Kostelce (tři
autobusy) • P. Artur Matuszek z Prahy s 28 poutníky
19. června • Tři autobusy poutníků z Kozlovic s P. Damiánem
Fryszem • P. Štefan Rusňák, kaplan ze Skalice, se třemi
autobusy poutníků ze Slovenska
24. června • Poutníci ze Zděchova s P. Milanem
Šeligou
25. června • Poutníci ze Zdounek a Cvrčovic
26. června • Letošní novokněží olomoucké arcidiecéze: P.
Ladislav Kunc, P. Jan Plodr, P. Ladislav Švirák, P. Pavel Vágner •
P. Zdeněk Zlámal s poutníky z Huštěnovic a Babic
28. června • Charita Vsetín s P. Oldřichem Ulmanem • Pět
autobusů poutníků z Hroznové Lhoty a P. Janem Žaludou • Autobus
poutníků z Kroměříže s P. Josefem Říhou
29. června • Autobus poutníků z Frýdku–Místku
1. července • Šedesát mládežníků z Vlachovic • Autobus
poutníků ze Skalice–Bašky s P. Vincentem Randou • Šedesát
poutníků z Olomouce–Hejčína s P. Aloisem Juráněm • Autobus
poutníků z Kyjova • Devadesát poutníků z Troubek, Tovačova a
Lobodic s P. Jerzym Walczakem • Dva autobusy poutníků ze Zahnašovic
a jeden autobus poutníků ze Žeranovic s P. Peterem Jurčíkem
3. července • Autobus poutníků z Huštěnovic s P. Zdeňkem Zlámalem
4. července • Autobus poutníků z Metylovic s P. Januszem
Kiwakem • Čtyři autobusy poutníků z Ostravy–Zábřehu s P.
Bohumilem Zaňkou
6. července • P. Jiří Koníček s poutníky z Bochoře a
Kokor
8. července • P. Slawomir Sulowski s poutníky ze Staré Vsi u Přerova
• Pouť obce Slavkov s P. Františkem Různarem a P. Stanislavem Jordánem,
farářem v Bystřici pod Hostýnem • Autobus poutníků z Míškovic
11. července • P. Cyril Juroška s farníky z Domaželic v Čechách
12. července • Tři autobusy poutníků z Kunovic s P. Aloisem
Jargusem • Dva autobusy poutníků z Beňova • Svatý Hostýn
navštívil generální vikář ostravsko–opavské diecéze Fr. Kufa
15. července • 44 poutníků ze slovenské Horní Suče s P. Petrem
Hluzákem • Autobus poutníků z Pozděchova s P. Oldřichem Ulmanem •
P. Petr Dolák s farníky z Hanušovic a okolí • Tři autobusy
poutníků ze Všeminy s P. J. Orságem • Tři autobusy poutníků z
Trnavy u Zlína s P. Janem Kristem • Autobus poutníků z Mistřic
16. července • Autobus poutníků z Valašských Klobouk • Dva
autobusy poutníků z Čejkovic, ze Starého Podvorova a z Nového Podvorova •
Čtyři autobusy poutníků z Těšetic, Drahanovic, Slatinic a Senice na
Hané s P. Antonínem Ptáčkem • P. Eduard Krumpolc s farníky z Hněvotína
Od 17. do 20. července • farní exercicie 23 osob z farnosti sv. Mořice
v Olomouci s P. Františkem Hanáčkem
18. července • Autobus poutníků ze Slušovic • Autobus
poutníků ze Všeminy s P. J. Orságem
21. července • Padesát poutníků z Nového Jičína s P.
Aloisem Peroutkou
29. července • Exercicie 32 salesiánů s P. Janem Komárkem
31. července • Poutníci z Drnovic a z Vyškova
1. srpna • P. Alois Peroutka s 42 dětmi a jejich vedoucími z
Nového Jičína
5. srpna • Poutníci z Bojkovic • Autobus poutníků z
Dubňan • Tři autobusy poutníků z Českého Těšína • Autobus
poutníků z Brodku u Prostějova • Autobus poutníků z Vlkoše •
Osm autobusů poutníků z Dolních Bojanovic s P. Petrem Karasem
8. srpna • 48 dětí z Nového Jičína s trvalým jáhnem Mgr.
Antonínem Glogarem • Dva autobusy bohoslovců z Jižní Ameriky, kteří
studují v Římě
11. srpna • Poutníci z Loučky, Kunovic a Podolí
12. srpna • Poutníci z farnosti Konice • P. Josef Švéda
s farníky z Bohuňovic • P. Cyril Vrbík s farníky z Dubu nad Moravou
• P. Jan Kovář s farníky z Troubska a Střelic u Brna • Poutníci
z Nemotic, Tišnova, Klenovic u Prostějova a Chropyně
13. srpna • Hlavní pouť za účasti olomouckého arcibiskupa
Jana Graubnera • Farní pouť ze Všechovic s P. Josefem Jelínkem
15. srpna • P. Jaroslav Horák s dvaceti poutníky z Olomouce
16. srpna • Autobus poutníků z Nedakonic
17. srpna • Pouť farníků ze Zubří s P. Pavlem Vichlendou
(dva autobusy) • Autobus poutníků z Francovy Lhoty s P. Josefem Koštuříkem
• Třicet dětí z Nezdenic
19. srpna • Dva autobusy poutníků z Oder s P. Petrem Knapkem a
P. Bohuslavem Novákem • Poutní zájezd z Věteřova, Želetic u
Kyjova, z Lovčic a ze Ždánic • P. Antonín Příkaský s farníky z
Olomouce–Hejčína a z Horky nad Moravou
20. srpna • Tradiční orelská pouť s olomouckým světícím
biskupem Josefem Hrdličkou
22. srpna • P. Antonín Krejčiřík s farníky z Bruntálu
25. srpna • Autobus poutníků z Čeladné s P. Karlem Slívou •
Pouť farnosti Luhačovice s P. Hubertem Wójcikem
26. srpna • P. Norbert Nawrat s farníky ze Štípy, Kašavy a
Hvozdné (šest autobusů) • Dva autobusy poutníků z Troubek a
Lobodic s P. Jerzym Walczakem • Autobus poutníků z Mikulčic a Lužic
s P. Františkem Baťkou
27. srpna • Poutníci z farností Pohořelice, Lhota u Malenovic,
Komárov a Oldřichovice s jáhem Mgr. Jiřím Putalou • Autobus poutníků
z Pavlovic u Přerova
28. srpna • Koncelebrovaná mše svatá při setkání jezuitů
České provincie TJ
29. srpna • Dva autobusy poutníků ze Strakonic, Bavorova a
Lomečku s P. Františkem Hobizalem
31. srpna • Dva autobusy poutníků z farnosti Uherský Brod–Újezdec
s P. Petrem Wnukem • Tři autobusy poutníků z farností Hulín, Pravčice
a Záhlinice s P. Josefem Zelinkou
1. září • Na Svatém Hostýně se konalo třinácté zasedání
redakční rady Listů
svatohostýnských
2. září • Tradiční muklovské pouti se zúčastnili mj.
arcibiskup Karel Otčenášek, poslanci Holáň a Benda aj.
3. září • Novou exerciční kapli na Svatém Hostýně
slavnostně posvětil olomoucký
arcibiskup Jan Graubner
Od 4. do 8. září se konalo na Svatém Hostýně duchovní cvičení českých
a moravských biskupů, které vedl bansko-
bystrický světící biskup Tomáš Gális.
10. září • Pouť členů Matice svatohostýnské za účasti
olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera.
(jpa)
|