Listy svatohostýnské

OBSAH č.2/2001:

Duchovní slovo
Úvodní slovo šéfredaktora
Internet na Svatém  Hostýně
První kněžské svěcení na Svatém Hostýně
Hasiči na Svatém Hostýně
Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice svatohostýnské • 19. pokračování
A. C. Stojan a Svatý Hostýn (II.)
Valná hromada Matice svatohostýnské
Hostýnské varhany
Rekonstrukce Jurkovičovy křížové cesty
Odjezdy autobusů
Stručně z jednání výboru MSH
Eucharistický průvod
Kronika
Bude vás zajímat

 

DUCHOVNÍ  SLOVO

Milostiplná  Prostřednice  a  Spoluvykupitelka

Není to tak vzácný případ, že někdo měl dvě matky. Jednu, která mu dala život, a druhou maminku, která ho vychovala. Tak je tomu i s celým lidstvem. Náš pozemský život pochází od pramáti, kterou nazýváme EVA.
AVE voláme k té, která nás vede a vychovává pro život věčný. Po jedné matce jsme zdědili vyhnanství a náklonnost ke zlému, druhá, Milostiplná, nám zprostředkovala Vykupitele a skrze něho odpuštění a věčný život. 
Zdrávas Maria milosti plná.
Plnost milosti, jíž je obdařena Panna Maria, je jakoby vykreslena v mariánských litaniích. Máme však ještě něco zásadnějšího. Jsou to mariánská dogmata a jejich dějiny. Svědčí o tom, jak Kristova církev poznává a rozjímá plnost milostí, jimiž je Panna Maria obdařena Bohu ke cti a nám ke spáse. Tak ve starověku Církev proti bludařům potvrzuje pravost víry těch, kdo vyznávají, že Panna Maria je Bohorodička, Matka Boží. V novověku potvrzuje učitelský úřad církve článek víry o neposkvrněném početí Panny Marie a rovněž pravdivost starobylé jistoty o nanebevzetí Panny Marie.
Dějiny dogmat mohou vést náš pohled i do budoucnosti. Jednou bude potvrzeno jako pravdivé, že Panna Maria je prostřednice všech milostí. V jednom z mariánských zjevení měla Panna Maria přislíbit, že dogma o prostřednictví bude vyhlášeno, až se přijme a pochopí, že ona je Prostřednice a Spoluvykupitelka. Tak bude poznána celá velikost a krása Milostiplné Matky Vykupitele a Matky naší. Kdy se tak stane, nevíme, ale můžeme se ptát po důvodu takové víry. Obvykle se uvádí to, jak Matka Boží stála pod křížem a poslušně přijala strašnou smrt svého jediného Syna jako vykupitelskou oběť za spásu lidstva. Tak se stává Spoluvykupitelkou. 
Proč právě Ona? 
Proč musela být smrt, proč obětovat něčí život? Odpověď zazněla už u Jordánu: je třeba naplnit veškerou spravedlnost. Vlastní vinou ztracený život lze spravedlivě získat zpět za stejnou cenu, to je životem darovaným, obětovaným. Taková je oběť Kristova. Aby nás vykoupil ze smrti, daruje - obětuje svůj život Bohočlověka. K úplné spravedlnosti patří to, že i viník, lidstvo, ze své strany dá v oběť to, co má a na co stačí. Tak se stalo dle Boží spravedlnosti, že ze strany lidstva nejčistší lidská matka za nás za všechny podává v oběť nejčistšího syna, svého syna. Nestačila oběť Abrahámova a jeho syna Izáka. Bylo třeba, aby dokonalou oběť přinesla dokonalá a neposkvrněná Panna a Matka. A přece ani to není dostačující. K úplné spravedlnosti bylo třeba podat oběť nekonečné ceny. Nebeský Otec ušetřil Izáka, ale vlastního syna neušetřil a vydal ho za nás za všechny. Bůh je nekonečný ve své lásce a zrovna tak je nekonečný ve své spravedlnosti. Pokud toto pochopíme a přijmeme, pak pochopíme i to, že Matka Boží je zvláštním způsobem pravá spoluvykupitelka všech lidí, protože Ona na místo nás všech a za nás za všechny obětovala s krvácejícím srdcem svého vlastního syna. Teprve v Marii a skrze Marii podalo lidstvo ze své strany oběť nejlepší a nejvzácnější. Matka Boží zastoupila každého z nás a všechna lidská pokolení, která Ji od té doby právem blahoslaví...
Děkujeme ti Matko milostivá, děkujeme ti tisíckrát... 

P. Jan Chromeček SJ

 

ÚVODNÍ  SLOVO  ŠÉFREDAKTORA

Milí čtenáři Listů svatohostýnských, ctitelé Panny Marie,

srdečně vás všechny zdravím poprvé v novém roce. Rád bych vám alespoň něco sdělil z naší redakční práce. Mám velkou radost, že dostáváme stále více vašich dopisů, v poslední době přicházejí dopisy také elektronickou poštou. Náš časopis má však pouhých dvacet stránek, na nichž chceme dát prostor kromě aktualit také historii a oblíbené kronice událostí. Z redakční pošty vybíráme dopisy zajímavé, které nám mají co říci. Pro nedostatek místa jsme zatím přestali uveřejňovat básničky (i ty starší). Mnohé vaše dopisy však vkládáme na internetové stránky našeho poutního místa, kde si je mohou přečíst všichni, kdo mají internet.

Na závěr přikládám několik zajímavých postřehů z dopisu P. Antonína Bělíka z Bojkovic:
- U Vodní kaple na začátku schodiště na levé straně v břehu byla ještě po válce čitelná velká kamenná deska. Zachoval se někde text na této desce a bylo by možno jej uveřejnit? 
- V roce 1912 ke korunovaci byly vyrobeny džbánky - půllitry z pálené hlíny s pamětním nápisem. Jistě by bylo zajímavé zjistit, kde byly vyrobeny, kolik kusů a co bylo o nich napsáno, popř. uveřejnit jejich fota.
- Za první republiky bylo v jednom křídle kláštera, tuším v několika pokojích, muzeum. Co se s ním stalo? Nepomýšlí Matice svatohostýnská v budoucnosti zbudovat samostatné muzeum, ke by mohly být vystaveny liturgická roucha, obrazy těch, kteří měli nějaký vztah k Hostýnu, a jiné předměty, které by si zájemci jistě rádi prohlédli - třeba i betlém.         pokračování na straně 14
- Nebylo by vhodné vyzvat čtenáře Listů svatohostýnských, aby pro tuto akci věnovali staré svaté obrázky s hostýnskou tématikou, např. různé devocionálie? Tak by se ještě zachránilo, co v minulosti svědčilo o slávě našeho poutního místa...
Jistě se někdo najde, kdo odpoví na zajímavé postřehy P. Antonína Bělíka.

• K diskuznímu příspěvku z poslední valné hromady MSH se vrací příspěvek čtenářky z Holešova, která nám napsala:
Každý den se snažím odložit do krabičky (pokladničky) 1 až 3 Kč. Je to malá částka, ale za měsíc jsem tímto způsobem ušetřila 84 Kč. 
Matice svatohostýnská má v současné době přes 7000 členů. Kdyby každý člen ušetřil 2 Kč denně, byla by to částka 14 000 Kč za den a za rok 5 110 000 Kč. Při 3 Kč ušetřených denně by tato částka činila již 7 665 000 Kč za rok. A s touto částkou by se už dalo opravdu něco podnikat!
I malé částky peněz, ušetřené tímto způsobem, je možno posílat průběžně během roku po důvěrnících nebo je předat osobně při návštěvě Svatého Hostýna v kanceláři Matice svatohostýnské.
Panna Maria jistě odplatí všem, kteří se přičiní o získání peněz, kterých je tolik třeba na nezbytně nutné opravy poutního domu č. 1 na našem poutním místě.

• Za dopis děkujeme také panu Jiřímu Zaorálkovi z Boršic, který píše o silvestrovské pouti na Svatý Hostýn v době totality. 

• Další poděkování za milý dopis patří paní Jitce Závodné z Prostějova.

• Mile nás překvapil pan Lubomír Hnilica ze Štípy, který nám zapůjčil z vlastního archivu dva snímky světelného kříže na Svatém Hostýně, o němž jsme před časem referovali. Jeden z obrázků přikládáme. 

• Na závěr jedno poděkování: Matice svatohostýnská děkuje manželům Poláškovým z Lubiny za věnování starých svázaných Hlasů svatohostýnských, které věnovali našemu redakčnímu archivu, a také za nástěnný textilní obraz Dobrého pastýře, který zdobí jídelnu v prvním patře poutního domu č. 3.

Josef Pala, šéfredaktor

 

INTERNET  NA  SVATÉM  HOSTÝNĚ

Od vydání jarního čísla Listů svatohostýnských došlo k podstatnému zvýšení návštěvnosti internetových stránek Svatého Hostýna na adrese www.hostyn.cz. Předmětem hlavního zájmu je možnost 24 hodin denně se podívat prostřednictvím kamer na Hostýnek - na baziliku zvenčí i uvnitř. Obě kamery se vzájemně doplňují a dokazují, že se zde pořád něco děje. Současně je z baziliky v době konání mší svatých kvalitně přenášen také zvuk. Dobrý počítač a rychlé připojení k internetu umožňuje současný přenos zvuku i obrazu. 
O přenosy projevují zájem lidé, kteří nemají možnost účastnit se mše svaté osobně. Jedná se například o občany žijící mimo republiku, kteří si rádi připomenou oblíbené poutní místo, které kdysi pravidelně navštěvovali, a mají rádi i bohoslužby v češtině. Je to jistě zajímavé pozvání i pro ty, kteří se zde nedostanou ze zdravotních důvodů. V poštovních internetových schránkách je mnoho kladných ohlasů z celého světa a vyjádření díků za tuto možnost. Rovněž otec arcibiskup Jan Graubner je propagátorem tohoto způsobu evangelizace, který sice nemůže nahradit osobní návštěvu a nebo pouť na Svatý Hostýn, ale všem tato možnost dána není. 
Po sérii článků v odborných i populárních časopisech a vystoupení v České televizi bylo v průběhu dne zaznamenáváno přetížení linek a techniky zprostředkující virtuální účast na Svatém Hostýně. Je to zejména v době konání mší svatých. Denně se takto připojuje až několik set zájemců o internet ze Svatého Hostýna. 
Protože v rámci informací, které si vzájemně předávali novináři, vznikly nepřesnosti, kdo projekt internetových kamer a zvuku ze Svatého Hostýna vlastně financuje, uvádíme, že potřebnou techniku, programové vybavení a přenos do internetu zajišťuje bezplatně firma NWT Computer, s.r.o., z Hulína a do budoucna předpokládáme, že spolupráce bude pokračovat.

Ivo Buráň

 

PRVNÍ  KNĚŽSKÉ  SVĚCENÍ  NA  SVATÉM  HOSTÝNĚ

V hostýnské bazilice 21. dubna přijal z rukou olomouckého světícího biskupa Josefa Hrdličky kněžské svěcení jezuita Jan Adamík z Přerova.
Na tuto slavnost přijelo na Svatý Hostýn mnoho hostů, rodinných příslušníků, kněží, přátel a známých novokněze. Byli zde členové řádu z římské koleje Tovaryšstva Ježíšova, zástupci jezuitů z Kolumbie, Hongkongu, Španělska, Východního Timoru, Itálie, Polska a Chorvatska, český provinciál jezuitů P. Vojtěch Suchý a 40 kněží z naší vlasti. 
Otec biskup se ve svém kázání zaměřil na to, co nově vysvěceného kněze v jeho dalším životě čeká. 
Na závěr mše svaté poděkoval novokněz P. Jan Adamík za dar kněžského svěcení Bohu a rodičům a všem přítomným udělil novokněžské požehnání.

Ivo Buráň

 

HASIČI  NA  SVATÉM  HOSTÝNĚ

První pouti v roce 1994 se zúčastnilo 503 členů v uniformách s devíti historickými prapory. Mši svatou sloužil Mons. Erich Pepřík, generální vikář olomoucký.
Druhá pouť (1995) se konala za účasti olomouckého arcibiskupa Mons.Jana Graubnera a zúčastnilo se jí 930 členů s dvanácti prapory.
Olomoucký světící biskup Mons. Josef Hrdlička byl hlavním celebrantem třetí hasičské pouti na Svatém Hostýně v roce 1996 (1200 členů, 12 praporů).
Čtvrté pouti v roce 1997 se zúčastnilo 1700 členů s 23 prapory. Mši svatou sloužil ostravsko-opavský biskup Mons. František Lobkowicz.
Pátá pouť se uskutečnila v roce 1998 za účasti olomouckého arcibiskupa Mons. Jana Graubnera a četných přátel české menšiny z Chorvatska, kteří se hasičské pouti od té doby účastní již tradičně. Na pátou pouť přišlo 2300 členů s 26 prapory.
Šesté pouti (1999) se zúčastnil opět olomoucký arcibiskup Mons. Jan Graubner (2350 členů s 24 prapory).
Otec arcibiskup Graubner se zúčastnil i sedmé hasičské pouti na Svatém Hostýně v Jubilejním roce 2000 (2500 členů, 27 praporů).
Letošní osmé hasičské pouti se zúčastnilo 2504 členů s 38 prapory. Mši svatou sloužil olomoucký světící biskup Mons. Josef Hrdlička. Na pouť přijeli také hasiči ze Slovenska a z Maďarska.

Sestavil Antonín Zaoral, starosta 9. okrsku okresu Zlín

 

PO STOPÁCH HISTORIE SVATÉHO HOSTÝNA A MATICE SVATOHOSTÝNSKÉ • 19. pokračování

PRAVĚK  HOSTÝNA  (II.)

Nejstarším historicky doloženým etnikem severně od Alp bylo obyvatelstvo indoevropského původu - Keltové, jak je nazývali antičtí autoři, zatímco Římané mluvili o Galech. České země byly osídleny Kelty pravděpodobně už ve druhé polovině 5. století před Kristem. Čechy obýval kmen Bójů, území Moravy obsadili Volkové - Tektoságové.
Podle naleziště La Téne ve Švýcarsku bylo možno velmi dobře archeologicky zachytit nový osobitý výtvarný a umělecký styl vytvořený Kelty, nazvaný laténský. V období svého největšího rozmachu Keltové osídlili většinu území od britských ostrovů až po Karpaty. Postupně pak začíná Kelty vytlačovat Řím a v letech 58 až 51 před Kristem G. I. Caesar ve válce galské si Kelty úplně podmanil, takže kolem poloviny 1. století před Kristem se jejich politická moc v Evropě zhroutila. Připisuje se jim ale zásluha o přiblížení se barbarské Evropy ke zdrojům jižní kultury a antické civilizace.
Prvním rozsáhlejším a systematickým výzkumem hostýnského hradiska byl pověřen v letech 1970 až 1978 Archeologický ústav v Brně pod vedením Dr. K. Ludikovského,CSc. Výzkumy potvrdily domněnku, že Hostýn byl (po Starém Hradisku u Protivanova) druhým keltským oppidem na Moravě. Jeho osídlení mělo zcela jiný charakter. Sídlištní zástavba byla na rozdíl od Hradiska pouze sporadicky a nálezy z tohoto výzkumu jsou celkem chudé. Ale řezy, provedené na několika místech valů, ukázaly, že základ opevnění byl vybudován už v době popelnicových polí lidem s kulturou lužickou (zhruba kolem r. 1200 před Kristem). Přestavba opevnění pochází z následujícího období pozdní doby bronzové, kdy Hradisko obýval lid kultury slezské (kolem r. 1000 před Kristem) a třetí , předkeltskou fázi, vytváří kultury plátěnická (kolem r. 600 před Kristem) - tj. starší doba železná.
Podle poznatků archeologů vzalo toto opevnění za své požárem. V pozdní době laténské byla Kelty na koruně starého hostýnského opevnění zbudována nová fortifikace (opevnění). Zajímavé zjištění při průzkumech odhalilo skutečnost, že tzv. klešťovitá brána (Slavkovská), která byla považována za typický keltský prvek opevnění, zde byla již v pozdní době bronzové. 
Slavkovská brána se nachází na úpatí jihozápadního svahu Hostýna a ještě dnes převyšuje terén o osm až deset metrů. Její vnější část se otáčí dvěma mohutnými křídly do mušlovité části, ve směru do hradiště. V jejím západním křídle se nachází vodní nádrž, zvaná malý rybník, který je po celý rok zásobován pramenitou vodou. Plánovaný výzkum má objasnit, zda se nejedná o pravěkou cisternu. Pod tímto křídlem Slavkovské brány je rovná plošina, která mohla sloužit jako základ pro stavbu ochranné věže nebo bašty.
Keltské osídlení Hostýna nebylo příliš intenzivní a nálezů zde není mnoho. Přesto i z této lokality pochází řada výrazných bronzových předmětů (fragment spony, hrbolkovitý náramek, nůž, duté dláto, knoflík, kopí a 4 galské šípy). Zajímavý byl hromadný nález deseti kusů kos před 4. zastavením staré křížové cesty v roce 1913. Drobné železné předměty, šídla a hřeby také pocházejí z galského inventáře. Největší část nálezů tvoří keramika (slezská, plátěnická a velmi hojná stradonická, vyráběná na kruhu) získaná v letech intenzivní stavební činnosti - stavby poutního domu a silnice.
Osud předmětů, které byly nalezeny ještě před založením hostýnského muzea, je většinou neznámý. Týká se hlavně všech mincí, které byly doloženy písemnými prameny a spolehlivým popisem. V roce 1876 byly např. nalezeny dvě zlaté keltské duhovky, z nichž jednu získal tehdejší majitel hostýnského hradiska baron Laudon. Mnohé nálezy ze soukromých sbírek přešly do moravských muzeí. Především nálezy řídícího učitele O. Sovy ze Slavkova a starožitníka z Kroměříže J. Slováka.
Výzkum Hostýna potvrzuje, že ne všechna oppida měla stejný charakter a že jejich význam byl různý. Hostýn, jako dominanta viditelná z širokého okolí, byl především důležitým strategickým bodem střežícím trasu dálkového obchodu procházejícího oblastí Moravské brány.

Prameny:
J. Čižmářová, Keltové na Moravě (2001)
K. Ludikovský, Hostýn - Katalog nálezů (1986)
Vlastivěda moravská - Pravěké dějiny Moravy (1993)

Olga Kozlová

 

 

A. C. STOJAN  A  SVATÝ  HOSTÝN (II.)

Příbor, který se stal Stojanovým kněžským působištěm v letech 1876 až 1887, byl místem, kde uskutečnil mnohé své veřejně prospěšné záměry. Nevídaným úspěchem skončila v roce 1880 jím pořádaná loterie ve prospěch obnovy velehradské svatyně. Z prodeje 160 tisíc losů bylo získáno 44 000 zlatých a tím byly zajištěny finanční náklady oprav uskutečněných k jubilejnímu roku 1885.
V roce 1881 při založení Družstva svatohostýnského podnítil Stojan podpisovou akcí, jejímž cílem bylo zřízení a finanční zabezpečení duchovní správy na Svatém Hostýně včetně stavby ubytovacího zařízení pro kněze. Z té doby je známé vynášení 18 tisíc cihel z Bystřice pod Hostýnem na kopec, což zajistilo několik tisíc příchozích poutníků.
Nečekaný byl také ohlas na Stojanovy prosebné listy rozesílané z příborské fary do všech koutů českých a moravských krajů. Nejenže byla postavena na posvátné hoře ubytovna pro kněze, ale v roce 1887 byli získáni pro trvalou duchovní správu první dva řeholníci - jezuité: P. Jan Evangelista Cibulka a P. František Zimmerhackel a bratr laik Jan Houf.
Při biskupském svěcení obnoveného a malbami vyzdobeného hostýnského chrámu v roce 1891 (v roce 1845 byl chrám benedikován) Antonín Cyril Stojan nebyl přítomen, poněvadž byl plně vytížen jednak správou farnosti v Dražovicích, ale také přípravou na doktorantské zkoušky. Opět však byl při ustavení Matice svatohostýnské v roce 1895, která navázala na práci dřívějšího Družstva svatohostýnského. Aby mohl být splněn první záměr Matice svatohostýnské - vybudování noclehárny pro poutníky - ujal se Stojan jako jednatel funkce prosebníka. Prosebnými dopisy získal půjčky ve výši 8000 zlatých. Zároveň rozvíjel nábor členů Matice svatohostýnské. Z půjček, darů a členských příspěvků získala Matice svatohostýnská do svého majetku ještě v roce svého založení všechny pozemky v okolí kostela, které do té doby vlastnil baron Laudon.
Stojan byl věrný své prosbě, kterou často opakoval během svých modliteb: Milost Tvá, ó Pane, provázej mne na cestách mých. Ruka má bude při práci, ale srdce mé u Tebe, ó Bože - proto se mu práce dařila.
Ve všech farnostech, kde Stojan působil, pořádal každoročně poutě na Svatý Hostýn a na Velehrad - z Příbora, Svébohova a z Dražovic. Neustával ve své podpoře Svatému Hostýnu ani po roce 1896 - po své promoci na doktora teologie, ani po roce 1897, kdy se stal říšským poslancem za katolickou národní stranu. Do politiky vstoupil jen proto, "aby konal dobro a pomáhal bližním", jak bylo všeobecně konstatováno. Často musel cestovat na sněmovní zasedání, proto získal na výpomoc osobního kaplana pro duchovní správu svěřené farnosti. Dále však pracoval jako jednatel několika spolků, tedy i Matice svatohostýnské, a svědomitě vedl evidenci členů, členské příspěvky, vyřizoval došlou korespondenci a připravoval výroční schůze. Matice svatohostýnská měla v té době již 11 000 členů!
Na Svatý Hostýn a na Velehrad přiváděl také významné osobnosti, nejen olomouckého arcibiskupa a brněnského biskupa, ale také zahraniční hosty. V roce 1904, kdy se připomínalo 50. výročí prohlášení dogmatu o Neposkvrněném početí Panny Marie pozval Stojan k návštěvě obou poutních míst apoštolského nuncia Granita Pignatelliho di Belmonte. Ve Stojanově doprovodu přijel na Svatý Hostýn na dva dny - 7. a 8. září. Vítalo jej 50 tisíc poutníků, z velké části krojovaných. Nuncius pro ně sloužil mši svatou pod širým nebem, jsa hluboce dojat zbožností moravského lidu. Při loučení se Svatým Hostýnem ukázal na Stojana se slovy: Vere tribunus plebis - Opravdový představitel lidu!
Časté byly Stojanovy soukromé svatohostýnské poutě. Při nich získával posilu pro své záměry nebo zdravotní obtíže. Přečasto sem putoval z blízké Kroměříže, kde se stal v roce 1908 proboštem při kolegiátním chrámu sv. Mořice. Za zmínku stojí jeho takřka noční pěší pouť z Kroměříže, kterou vykonal v roce 1910 z vděčnosti Matce Boží za své uzdravení z těžkého zápalu plic. Nachladil se totiž během povodní ve slováckých Kunovicích, kde spadl do vody, když lidem zachraňoval jejich majetky.

Bohuslav Smejkal

Pokračování příště

V  Beňově  si  připomněli  150.  výročí  narození  A. C. Stojana

Okolo tisíce lidí se zúčastnilo 25. května v Beňově na Přerovsku, rodišti arcibiskupa Antonína Cyrila Stojana, oslav 150. výročí jeho narození. Slavnou mši svatou v místním farním kostele sv. Františka z Assisi sloužil olomoucký arcibiskup Mons. Jan Graubner, který v homilii připomněl stále aktuální odkaz Tatíčka Stojana. Mezi četnými hosty byla i delegace z Polska. Po bohoslužbě následovalo kulturní pásmo dětí u Stojanova pomníčku, který stojí na místě Stojanova rodného domku zbouraného v roce 1984.

(jpa) 

 

 

VALNÁ  HROMADA  MATICE  SVATOHOSTÝNSKÉ

Na rozdíl od minulého roku, kdy při oficiálním zahájení poutní sezony v první květnovou neděli bylo krásné - téměř letní počasí, letošní zahájení poutní sezony a valná hromada Matice svatohostýnské se konaly za chladného, deštivého počasí, a to se projevilo také na účasti našich členů. Podle prezenčních listin bylo přítomno 212 členů (průměrná účast za posledních pět let byla 237 členů, nejvíce 291 členů v roce 1997). Valná hromada se konala jako každoročně v Jurkovičově sále u poutního domu č. 2 za účasti protektora MSH Mons. Jana Graubnera, arcibiskupa olomouckého. Ještě před jejím zahájením jsme se sešli spolu s dalšími poutníky v zaplněné bazilice při slavnostním zahájení letošní poutní sezony. Současně se konala i pouť křesťanských žen - letos i za účasti televizních kamer České televize (ve večerních zprávách se ale objevil jen několikavteřinový šot).
Úkolem valné hromady jako nejvyššího orgánu sdružení je nejen informovat členskou základnu o tom, jak výbor v uplynulém období pracoval, ale hlavně oficiálně tuto činnost schválit, projednat výsledky hospodaření, schválit záměry na příští období, uložit výboru další úkoly, jak to ukládají upravené stanovy, které jsme na minulé valné hromadě schválili (v této podobě byly Ministerstvem vnitra potvrzeny).
Průběh valné hromady se v podstatě nelišil od těch předcházejících - jejím vedením byl výborem pověřen Dr. Juráň. Po zahájení a modlitbě za zemřelé členy Matice svatohostýnské bylo slovo uděleno (vzhledem k jeho dalším kněžským povinnostem) P. Janu Chromečkovi, rektoru baziliky a duchovnímu správci na Svatém Hostýně a zároveň místopředsedovi MSH. P. Chromeček podal informace o akcích, které provedla duchovní správa na Svatém Hostýně v roce 2000, a stěžejních úkolech a záměrech v roce letošním (rekonstrukce veřejných WC za bazilikou na straně křížové cesty, oprava varhan - podrobněji viz LSH č. 4, ročník IV, str. 13). Závěrem zdůraznil, že každou neděli (tedy dvaapadesátkrát za rok) je sloužena mše svatá za všechny členy MSH, a poděkoval všem za podporu i modlitby.
Poté následovaly procedurální záležitosti - schválení programu, volba pracovních komisí (mandátové a návrhové), zapisovatelů a ověřovatelů zápisu. Následovala kontrola usnesení z poslední valné hromady MSH, kterou přednesla Marie Loučková.
Nejdůležitějšími zprávami valné hromady je zpráva o činnosti a hospodaření za uplynulé období a na ni navazující zpráva revizní komise, které přednesli předseda výboru MSH Ing. Václav Lednický a předseda revizní komise MSH Ing. Jaroslav Ševčík. Předseda výboru MSH navázal na informace, které byly předneseny na minulé valné hromadě, zejména konstatoval, jakým způsobem byly řešeny jednotlivé problémy a úkoly, které před výborem vyvstaly od minulé valné hromady (darovací daň z převodu objektů, dobudování exerciční kaple, rekonstrukce veřejných WC pod poutním domem č. 1, oprava terasy u jídelny, výměna oken v restauraci Ovčárna, příprava rekonstrukce poutních domů č. 1 a 2, řešení dopravní situace na Svatém Hostýně, vydávání Listů svatohostýnských). Ve zprávě o hospodaření konstatoval, že loňský rok byl úspěšný v tom, že výnosy z provozu byly schopny pokrýt náklady spojené s provozem MSH a dary a příspěvky bylo možno použít pro zvelebování Svatého Hostýna. Přesto získávané prostředky nestačí na to, aby byly realizovány všechny potřebné akce. Zmínil se také o informacích o Svatém Hostýně na internetu, které mají široký ohlas (i u našich krajanů v USA), a o náročné práci důvěrníků MSH. Předložil valné hromadě MSH určitou úvahu o možnostech a záměrech zvelebování Svatého Hostýna v letošním roce.
Předseda revizní komise ve zprávě konstatoval, že nebyly shledány závady v hospodaření MSH a ve vedení účetnictví a také, že byly dořešeny účty, které byly v minulých letech bez pohybu, a předložil valné hromadě ke schválení návrh na rozdělení zisku z minulých let s tím, aby byl použit na navýšení základního jmění.
Z následující diskuze vyjímáme:
• způsob placení příspěvků
• poděkování všem brigádníkům
• seznámení s podhostýnským regionem
• návrhy na zlepšení hospodářské situace MSH
• bylo zdůrazněno, že práce všech členů výboru je bezplatná
• poděkování z pléna za práci výboru
Po ukončení diskuze přednesl předseda návrhové komise návrh na usnesení, který byl jednomyslně schválen. Závěrečné slovo bylo uděleno Mons. Janu Graubnerovi, který vyjádřil spokojenost zejména nad tvůrčí atmosférou ve sdružení, poděkoval všem přítomným i nepřítomným členům a příznivcům Svatého Hostýna.

Václav Lednický

 

USNESENÍ  VALNÉ  HROMADY  MATICE  SVATOHOSTÝNSKÉ KONANÉ  6. KVĚTNA  2001

Valná hromada schvaluje:
• zprávu o činnosti MSH od poslední valné hromady konané dne 7. 5. 2000
• zprávu o hospodaření MSH za hospodářský rok 2000
• rozdělení zisku minulých let

Valná hromada bere na vědomí:
• zprávu o činnosti kontrolní komise

Valná hromada ukládá výboru MSH:
• dokončit přepracování Organizačního řádu MSH v návaznosti na nové stanovy
• nadále vytvářet podmínky pro rozšiřování členské základny
• sledovat přípravy a případně i zahájení stavební rekonstrukce poutního domu č.1

 

HOSTÝNSKÉ  VARHANY

Původní svatohostýnské varhany byly barokní se zadním pozitivem v zábradlí kůru. V roce 1943 byly varhany přestavěny firmou Jan Tuček z Kutné Hory na pneumatickou soustavu kuželkovou, zadní pozitiv byl vložen mezi stávající varhanní skříně. V roce 1953 byly varhany rozšířeny firmou Rieger-Kloss na nástroj čtyřmanuálový.
Protože technický stav nástroje se postupem času stal již neúnosným, došlo v roce 1999 k zásadnímu rozhodnutí provést generální opravu a přestavbu nástroje tak, aby jeho zvukovost odpovídala současným liturgickým potřebám a aby nový moderní elektrický bezkontaktní systém traktury odstranil dřívější problémy s technickou nespolehlivostí traktury pneumatické.
Vřelý dík za přijetí tohoto zásadního rozhodnutí patří především P. Janu Chromečkovi, duchovnímu správci na Svatém Hostýně. 
Generální přestavbou nástroje byla pověřena olomoucká firma Organ Service - Roháč Juráň, o jejíž kvalitách svědčí i fakt, že je nositelkou licence Ministerstva kultury ČR k restaurování historických nástrojů a vlastníkem patentu v oblasti elektronických systémů varhan.
Během první etapy byla včas nakoupena část zahraničního materiálu, dispozice varhan a celková koncepce nástroje je kontinuálně konzultována s organologem Arcidiecése olomoucké. Po ročním přerušení z finančních důvodů se koncem letošního ledna práce obnovila a pokračuje výroba nových zařízení, jejíž nejdůležitější dominantou je nový hrací stůl varhan (viz snímek). 
V příštím roce bude stávající nástroj na Svatém Hostýně postupně demontován, zatímní vzdušnice budou renovovány, nový hrací stůl bude napojen tak, aby mohly být během výstavby nástroje etapovitě používány jednotlivé stroje varhan k bohoslužbám. Systém počítá i s připojením dálkového hracího stolu, který by měl být umístěn dole v chrámové lodi, aby umožnil i alternativní využití varhan během návštěv poutníků.
Veškeré varhanářské práce zatím probíhají ve varhanářské dílně firmy Organ Service v Olomouci, takže jsou skryty zraku poutníků. Rád však potvrzuji, že práce pokračují zdárně vpřed, impozantní nový hrací stůl varhan jeví pečeť mistrovské práce a nezbývá než se těšit, až dílo pokročí ke své další etapě přímo na svatohostýnský kůr. 
Věřím, že varhany na Svatém Hostýně budou po náročné renovaci dobře sloužit svému požehnanému liturgickému účelu.
Pán Bůh zaplať všem milodarům a donátorům varhan.

Petr Planý, organolog Arcidiecéze olomoucké

 

 

REKONSTRUKCE  JURKOVIČOVY  KŘÍŽOVÉ  CESTY

Jak jistě většina z vás zaregistrovala, v letech 1997 až 2000 probíhala generální rekonstrukce Jurkovičovy křížové cesty. Stavba, která byla dokončena v roce 1933 věhlasným architektem Jurkovičem, je vedena jako kulturní památka. Vlivem stáří, zanedbané údržby a extrémních povětrnostních podmínek se ocitla v téměř havarijním stavu. 
Ve výběrovém řízení na její opravu, kterého se zúčastnily tři firmy, nakonec uspěla Vsetínská stavební a.s. První zastavení křížové cesty bylo opraveno ve velmi dobré kvalitě. Pak následovala další etapa  druhého až jedenáctého zastavení. Na jejím konci jsem začal zjišťovat, že některé řemeslné práce mají závažné nedostatky, jednalo se především o nekvalitně provedené tesařské a kamenické práce.
Dále jsme zjistili, že stavební deník je veden velmi povrchně a některé práce v něm nejsou uvedeny vůbec. Předávaná technická dokumentace neodpovídala skutečnému provedení, jež navíc neodpovídalo nařízení stavebního úřadu, jak mají být jednotlivé technologické postupy prováděny. Tyto skutečnosti nás vedly k tomu, že byl odvolán stavební dozor. Dále byly pozastaveny platby za stavební práce. 
Nastalo velmi složité období, kdy jsme s nově jmenovaným pracovníkem, pověřeným provádět stavební dozor, absolvovali velké množství jednání o odstranění závad a dofinancování stavby (zbývalo doplatit podle smlouvy asi 1 400 000 korun). Naše stanovisko bylo takové, že samozřejmě smluvní částku zaplatíme, ale až budou odstraněny námi zjištěné závady. Vsetínská stavební a.s. trvala na okamžitém zaplacení a až poté chtěla odstraňovat nedodělky a závady. Obě strany dlouho setrvávaly na svých pozicích a situace se zdála téměř neřešitelnou. Zlom nastal až po změnách ve vedení Vsetínské stavební a.s., kdy byl jednáním pověřen jiný pracovník. Došlo k dohodě, kterou jsme chtěli již od počátku vzniku této nepříjemné situace. Firma začala postupně odstraňovat závady a Římskokatolická duchovní správa na Svatém Hostýně začala uvolňovat finanční prostředky, až se dílo dostalo do přijatelného technického stavu, jak ho dnes všichni máme možnost vidět. Hodnota celého díla byla více než 7 milionů korun, z toho necelou polovinu jsme dostali ze státních prostředků. 
I přes těžkosti, které stavbu doprovázely, si myslím, že Jurkovičova křížová cesta se znovu zaskvěla ve své původní kráse. Přispělo k tomu i dodatečné zpevnění a úprava komunikace, která kolem křížové cesty vede.

Petr Janek, technický administrátor

 

 

ODJEZDY  AUTOBUSŮ

Odjezdy autobusů jsou na jiném místě internetových stránek

 

STRUČNĚ  Z JEDNÁNÍ  VÝBORU MSH

16. března 2001
- kanalizace
- likvidace odpadů
- stánek č. 6
- likvidační komise
- odměny zaměstnanců
- propagační materiály o MSH a Svatém Hostýnu
- informační systém
- příprava schůze důvěrníků 

20. dubna 2001
- zhodnocení schůze důvěrníků
- příprava valné hromady MSH
- oprava WC v poutním  domě č. 3
- oprava poutního domu č. 1
- nájmy stánkařů za pozemky
- úhrada členských příspěvků poštovními poukázkami

18. května 2001
- zhodnocení valné hromady
- oprava WC v poutním domě č. 3
- hospodaření
- vrácení části dluhu Arcibiskupství olomouckému - 300 tisíc korun
- závora
- osvětlení kaple

Antonín Mužný, jednatel Matice svatohostýnské

 

 

EUCHARISTICKÝ  PRŮVOD

Ve farním kostele v Bystřici pod Hostýnem se konala 16. června slavná mše svatá, po níž následoval božítělový průvod na Svatý Hostýn. Byl ustanoven jako smír a odčinění za všechny urážky eucharistického Krista. Hlavním celebrantem bohoslužby byl opat strahovského kláštera Michael Pojezdný z Prahy. 
Z kalendáře poutních slavnostní na Svatém Hostýně je to snad jediná, která se opravdu jde pěšky. Ostatní poutě se konají z převážné části auty a autobusy. V průběhu roku je zde ale i několik menších poutí vypravených z farností, jejímiž účastníky jsou mladí lidé i s aktivním kaplanem, a to se pak jde i několik hodin pěšky.
Počasí přálo a kostel v Bystřici pod Hostýmen byl zaplněn místními farníky a taky poutníky z blízkého a vzdáleného okolí.
Po mši svaté se v kostele seřadil průvod - v čele šli ministranti, pak družičky ve věku od čtyř do šestnácti let oblečené v bílém, následoval baldachýn, pod kterým otec opat nesl Velebnou svátost, následovali kněží a několik set poutníků. 
Bylo to jako za starých časů, průvod šel pomalu - zpočátku s hudbou a pak se zpěvem a modlitbami. To bylo Otčenášů, Zdrávasů, litanií a písní ! My odrostlejší jsme pomalu a důstojně šlapali do kopce po asfaltce, megafon zajišťoval, aby přední část průvodu zpívala a modlila se totéž jako zadní část, družičky sypaly květiny a okvětní lístky na cestu, po které byla nesena Velebná svátost. Družičky běhaly za rodiči pro doplnění zásob okvětních lístků, pivoňky. Kadidlo krásně vonělo, ministrantské zvonky ohlašovaly všem v okolí, že jde průvod. 
Před laudonským hřbitovem byla krátká zastávka se vzpomínkou na zesnulé a za chvíli se průvod ponořil do chladivého lesa, který nás doprovázel až na vrchol Hostýna. Průvod sice trval dvojnásobnou dobu ve srovnání s normálními spěchajícími turisty, ale dokázal většinu přítomných vtáhnout do neopakovatelné atmosféry pouti a jejího společného prožitku.
O půl dvanácté jsme se setkali s průvodem, který byl vypraven z vrcholu Hostýna, a zakrátko jsme všichni vešli do baziliky, kde bylo závěrečné Te Deum a svátostné požehnání.

Ivo Buráň

 

KRONIKA

V současné době vrcholí poutní sezona. Přinášíme výběr z poutních zájezdů.

22. března - poutníci - senioři z Kyjova
30. března až 1. dubna - poutní zájezd z Hradce nad Moravicí
31. března - pouť rodin z Lidečka (P. Josef Čunek SJ) • poutní skupiny z Opatova a Hradce Králové

1. dubna - jarní pouť z Drahotuš
3. dubna - skupina poutníků z Valašského Meziříčí s P. Pavlem Vágnerem
6. až 7. dubna - noční pěší pouť ze Svatého Kopečku u Olomouce - 30 mladých s P. Markem Štěpánem OPraem
21. dubna - poutníci z Radějova a z Přerova 
22. dubna - poutníci z Fryštáku
28. dubna - devět brigádníků z Brumova-Bylnice likvidovalo větrem vyvrácené buky u Vodní kaple
29. dubna - hasičská pouť s biskupem Josefem Hrdličkou

1. května - P. Jaroslav Brhel s farníky z Lidečka • P. Jiří Štorek s farníky z Litomyšle • dva autobusy poutníků z Přibyslavi a z Polné • poutníci z farností Sady a Vésky u Uherského Hradiště 
3. května - poutníci z Partutovic
6. května - valná hromada MSH a pouť Klubu křesťanských žen
8. května - P. Antonín Kupka s farníky ze Soběchleb • P. Irenej Šiklar OP s farníky z Olomouce • P. Jaroslav Kapuš s farníky z Hluku • P. Waldemar Grieges s farníky ze Vsetína • P. Stanislav Kovář se 150 poutníky z Moravské Nové Vsi • P. Marcel Tesarčík s farníky z Bohumína • P. Petr Papoušek s farníky z Hodonína • P. Vojtěch Ondráček z Velkého Ořechova (5 autobusů) • P. Ptáček s farníky z Tešetic
10. května - poutní zájezd z Říkovic, Vlkoše a Staré Vsi (P. Slawomir Sulowski)
11. května - 16. zasedání redakční rady Listů svatohostýnských na Svatém Hostýně 
12. května - poutníci ze Zděchova • z Mutěnic  • P. Irenej Šiklar OP s poutníky z Olomouce 
13. až 15. května - setkání děkanů olomoucké arcidiecéze pod vedením Mons. Milána Kouby, generálního vikáře 
13. května - 3 autobusy poutníků Hradčovic a Prakšic 
14. května - farníci z Drnovic
16. května - pouť Charity Zlín (250 účastníků) s P. Vojtěchem Glogarem • poutníci ze Slušovic 
17. května - P. Josef Blaščák, brněnsko-olomoucký děkan řeckokatolické církve
17. až 18. května - setkání ředitelů farních a oblastních charit olomoucké arcidiecéze
18. až 20. května - setkání učitelů VOŠ Caritas z Olomouce
19. května - pouť ze Skrbné, Nákla a Horky nad Moravou • P. Radovan Hradil s farníky z Chlebovic • P. Karel Herbst SDB s farníky z Fryštáku • P. Alois Hurník SDB a P. Josef Klinkovský SDB se salesiány z Ostravy • farníci ze Želechovic u Zlína
19. května - za účasti 800 skautů a poutníků byl v blízkosti hostýnského hřbitova odhalen památník druhému náčelníkovi československých skautů Rudolfu Plajnerovi
20. května - poutníci z Nedašova • z Opavy
21. května - Mons. Emil Pluhař s poutníky z Hovězí 
22. května - dva autobusy poutníků z Vnorov • poutníci z farnosti Bánov s P. Václavem Vrbou 
23. května - senioři z Vizovic a z Lukova • P. Vladimír Jahn s poutníky z Hustopečí nad Bečvou • P. Augustin Gazda OSB s poutníky z Rajhradu
26. května - P. Petrík s poutníky z Uherského Hradiště • 4 autobusy poutníků ze Slovenska
30. května - poutníci z Ostravy-Poruby • P. Jan Žaluda s poutníky z Hroznové Lhoty
31. května - P. Antonín Dominik s poutníky z Ostrožské Lhoty • P. Petr Dokládal s poutníky ze Starého Jičína • pouť 100 salesiánských kněží z celé České republiky s provinciálem P. Janem Komárkem

1. června - autobus s poutníků z Nivnice
2. června - autobus s poutníků z Medlovic, Stříbrnic, Újezdce a Syrovína • 50 dětí z farnosti Místek • pouť dětí děkanátu Kroměříž s kaplanem pro mládež 
P. J. Zelinkou • P. Štefan Rusňák se slovenskými poutníky (10 autobusů)
5. června - P. Jaroslav Polách s farniky z Kunovic • 2 autobusy poutníků ze Strážnice
6. června - P. Pavel Merta s dětmi z farnosti Čejkovice a Starý Poddvorov
7. června - poutníci z farnosti Příbram - Svatá Hora s P. Janem Zemánkem CSsR
8. června - P. Jiří Čekal s farníky z Mutěnic
9. června - pouť žáků a přátel sv. Jana Boska z Ostravska • pouť dětí z farnosti Vizovice, Bratřejov a Horní Lhota s P. Robertem Marciniakem • P. Vladimír Novák s farníky z Desné v Jizerských horách, Příchovic a Polubného • P. Andrzej Bystrzycki s farníky ze Štítné nad Vláří • pěší pouť ze Slušovic
11. června - autobus poutníků z Břestu
12. června - pouť Charity Nový Hrozenkov
16. června - poutníci z Hradce nad Moravicí • eucharistický průvod z Bystřice pod Hostýnem
17. června - padesát poutníků z Pitína a Hostětína
19. června - pouť kněží olomoucké arcidiecéze s arcibiskupem Janem Graubnerem 

(jpa)

 

BUDE  VÁS  ZAJÍMAT

• Tradiční, v pořadí již devátá pouť muklů (mužů určených k likvidaci) - vězňů v totalitních režimech - se uskuteční na Svatém Hostýně v sobotu 1. září. Začátek pouti je v bazilice v 10.15 hod. Kázání pronese papežský prelát ThDr. Antonín Huvar. Po bohoslužbě bude tradiční mítink v poutním domě č. 2.

• V letním období (do 21. října 2001) jsou slouženy mše svaté na Svatém Hostýně:
ve všední dny 7.00 9.15 11.00
v neděle 7.00 9.00 10.15 11.30 15.00
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání
V sobotu dopoledne jsou mše svaté jako v neděli

• Letošní duchovní cvičení pro laiky na Svatém Hostýně
     - od 13. 11. úterý (začátek v 18.00 hod. )
  do 17. 11. sobota (ukončení v 8.30 hod. )
  Exercitátor P. František Lízna
  Cena: 1150 Kč (ubytování, strava, režijní poplatek)
     - od 20. 11. úterý (začátek v 18.00 hod.)
  do 24. 11. sobota (ukončení v 8.30 hod.)
  Exercitátor P. František Lízna
  Cena: 1150 Kč (strava, ubytování, režijní poplatek)
     - od 27. 11. úterý (začátek v 18.00 hod.)
  do 1. 12. sobota (ukončení v 8.30 hod.)
  Exercitátor P. Jan Chromeček
  Cena: 1150 Kč (ubytování, strava, režijní poplatek)
     - od 11. 12. úterý (začátek v 18.00 hod.)
do 15. 12. sobota (ukončení v 8.30 hod.)
Exercitátor P. František Lízna
Cena: 1150 Kč (strava, ubytování, režijní poplatek)

Přihlášky zasílejte na adresu: Matice svatohostýnská, Svatý Hostýn č. 115, 
768 61 Bystřice pod Hostýnem, tel.: 0635 / 381 693, 381 694 
e-mail: hostyn.msh@ado.cz