OBSAH č.2/2001:
Duchovní slovo
Úvodní slovo šéfredaktora
Internet na Svatém Hostýně
První kněžské svěcení na Svatém Hostýně
Hasiči na Svatém Hostýně
Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice svatohostýnské • 19.
pokračování
A. C. Stojan a Svatý Hostýn (II.)
Valná hromada Matice svatohostýnské
Hostýnské varhany
Rekonstrukce Jurkovičovy křížové cesty
Odjezdy autobusů
Stručně z jednání výboru MSH
Eucharistický průvod
Kronika
Bude vás zajímat
DUCHOVNÍ SLOVO
Milostiplná Prostřednice
a Spoluvykupitelka
Není to tak vzácný případ, že někdo
měl dvě matky. Jednu, která mu dala život, a druhou maminku, která ho
vychovala. Tak je tomu i s celým lidstvem. Náš pozemský život pochází
od pramáti, kterou nazýváme EVA.
AVE voláme k té, která nás vede a vychovává pro život věčný. Po
jedné matce jsme zdědili vyhnanství a náklonnost ke zlému, druhá,
Milostiplná, nám zprostředkovala Vykupitele a skrze něho odpuštění
a věčný život.
Zdrávas Maria milosti plná.
Plnost milosti, jíž je obdařena Panna Maria, je jakoby vykreslena v
mariánských litaniích. Máme však ještě něco zásadnějšího. Jsou
to mariánská dogmata a jejich dějiny. Svědčí o tom, jak Kristova církev
poznává a rozjímá plnost milostí, jimiž je Panna Maria obdařena
Bohu ke cti a nám ke spáse. Tak ve starověku Církev proti bludařům
potvrzuje pravost víry těch, kdo vyznávají, že Panna Maria je
Bohorodička, Matka Boží. V novověku potvrzuje učitelský úřad církve
článek víry o neposkvrněném početí Panny Marie a rovněž
pravdivost starobylé jistoty o nanebevzetí Panny Marie.
Dějiny dogmat mohou vést náš pohled i do budoucnosti. Jednou bude
potvrzeno jako pravdivé, že Panna Maria je prostřednice všech milostí.
V jednom z mariánských zjevení měla Panna Maria přislíbit, že dogma
o prostřednictví bude vyhlášeno, až se přijme a pochopí, že ona je
Prostřednice a Spoluvykupitelka. Tak bude poznána celá velikost a krása
Milostiplné Matky Vykupitele a Matky naší. Kdy se tak stane, nevíme,
ale můžeme se ptát po důvodu takové víry. Obvykle se uvádí to, jak
Matka Boží stála pod křížem a poslušně přijala strašnou smrt svého
jediného Syna jako vykupitelskou oběť za spásu lidstva. Tak se stává
Spoluvykupitelkou.
Proč právě Ona?
Proč musela být smrt, proč obětovat něčí život? Odpověď zazněla
už u Jordánu: je třeba naplnit veškerou spravedlnost. Vlastní vinou
ztracený život lze spravedlivě získat zpět za stejnou cenu, to je životem
darovaným, obětovaným. Taková je oběť Kristova. Aby nás vykoupil ze
smrti, daruje - obětuje svůj život Bohočlověka. K úplné
spravedlnosti patří to, že i viník, lidstvo, ze své strany dá v oběť
to, co má a na co stačí. Tak se stalo dle Boží spravedlnosti, že ze
strany lidstva nejčistší lidská matka za nás za všechny podává v
oběť nejčistšího syna, svého syna. Nestačila oběť Abrahámova a
jeho syna Izáka. Bylo třeba, aby dokonalou oběť přinesla dokonalá a
neposkvrněná Panna a Matka. A přece ani to není dostačující. K úplné
spravedlnosti bylo třeba podat oběť nekonečné ceny. Nebeský Otec ušetřil
Izáka, ale vlastního syna neušetřil a vydal ho za nás za všechny. Bůh
je nekonečný ve své lásce a zrovna tak je nekonečný ve své
spravedlnosti. Pokud toto pochopíme a přijmeme, pak pochopíme i to, že
Matka Boží je zvláštním způsobem pravá spoluvykupitelka všech lidí,
protože Ona na místo nás všech a za nás za všechny obětovala s krvácejícím
srdcem svého vlastního syna. Teprve v Marii a skrze Marii podalo lidstvo
ze své strany oběť nejlepší a nejvzácnější. Matka Boží
zastoupila každého z nás a všechna lidská pokolení, která Ji od té
doby právem blahoslaví...
Děkujeme ti Matko milostivá, děkujeme ti tisíckrát...
P. Jan Chromeček SJ
ÚVODNÍ SLOVO ŠÉFREDAKTORA
Milí čtenáři Listů svatohostýnských,
ctitelé Panny Marie,
srdečně vás všechny zdravím poprvé v
novém roce. Rád bych vám alespoň něco sdělil z naší redakční práce.
Mám velkou radost, že dostáváme stále více vašich dopisů, v
poslední době přicházejí dopisy také elektronickou poštou. Náš časopis
má však pouhých dvacet stránek, na nichž chceme dát prostor kromě
aktualit také historii a oblíbené kronice událostí. Z redakční pošty
vybíráme dopisy zajímavé, které nám mají co říci. Pro nedostatek
místa jsme zatím přestali uveřejňovat básničky (i ty starší).
Mnohé vaše dopisy však vkládáme na internetové stránky našeho
poutního místa, kde si je mohou přečíst všichni, kdo mají internet.
Na závěr přikládám několik zajímavých
postřehů z dopisu P. Antonína Bělíka z Bojkovic:
- U Vodní kaple na začátku schodiště na levé straně v břehu byla
ještě po válce čitelná velká kamenná deska. Zachoval se někde text
na této desce a bylo by možno jej uveřejnit?
- V roce 1912 ke korunovaci byly vyrobeny džbánky - půllitry z pálené
hlíny s pamětním nápisem. Jistě by bylo zajímavé zjistit, kde byly
vyrobeny, kolik kusů a co bylo o nich napsáno, popř. uveřejnit jejich
fota.
- Za první republiky bylo v jednom křídle kláštera, tuším v několika
pokojích, muzeum. Co se s ním stalo? Nepomýšlí Matice svatohostýnská
v budoucnosti zbudovat samostatné muzeum, ke by mohly být vystaveny
liturgická roucha, obrazy těch, kteří měli nějaký vztah k Hostýnu,
a jiné předměty, které by si zájemci jistě rádi prohlédli - třeba
i betlém. pokračování na
straně 14
- Nebylo by vhodné vyzvat čtenáře Listů svatohostýnských, aby pro
tuto akci věnovali staré svaté obrázky s hostýnskou tématikou, např.
různé devocionálie? Tak by se ještě zachránilo, co v minulosti svědčilo
o slávě našeho poutního místa...
Jistě se někdo najde, kdo odpoví na zajímavé postřehy P. Antonína Bělíka.
• K diskuznímu příspěvku z poslední
valné hromady MSH se vrací příspěvek čtenářky z Holešova, která
nám napsala:
Každý den se snažím odložit do krabičky (pokladničky) 1 až 3 Kč.
Je to malá částka, ale za měsíc jsem tímto způsobem ušetřila 84 Kč.
Matice svatohostýnská má v současné době přes 7000 členů. Kdyby
každý člen ušetřil 2 Kč denně, byla by to částka 14 000 Kč za
den a za rok 5 110 000 Kč. Při 3 Kč ušetřených denně by tato částka
činila již 7 665 000 Kč za rok. A s touto částkou by se už dalo
opravdu něco podnikat!
I malé částky peněz, ušetřené tímto způsobem, je možno posílat
průběžně během roku po důvěrnících nebo je předat osobně při návštěvě
Svatého Hostýna v kanceláři Matice svatohostýnské.
Panna Maria jistě odplatí všem, kteří se přičiní o získání peněz,
kterých je tolik třeba na nezbytně nutné opravy poutního domu č. 1
na našem poutním místě.
• Za dopis děkujeme také panu Jiřímu
Zaorálkovi z Boršic, který píše o silvestrovské pouti na Svatý Hostýn
v době totality.
• Další poděkování za milý dopis
patří paní Jitce Závodné z Prostějova.
• Mile nás překvapil pan Lubomír
Hnilica ze Štípy, který nám zapůjčil z vlastního archivu dva snímky
světelného kříže na Svatém Hostýně, o němž jsme před časem
referovali. Jeden z obrázků přikládáme.
• Na závěr jedno poděkování: Matice
svatohostýnská děkuje manželům Poláškovým z Lubiny za věnování
starých svázaných Hlasů svatohostýnských, které věnovali našemu
redakčnímu archivu, a také za nástěnný textilní obraz Dobrého pastýře,
který zdobí jídelnu v prvním patře poutního domu č. 3.
Josef Pala, šéfredaktor
INTERNET NA SVATÉM HOSTÝNĚ
Od vydání jarního čísla Listů
svatohostýnských došlo k podstatnému zvýšení návštěvnosti
internetových stránek Svatého Hostýna na adrese www.hostyn.cz. Předmětem
hlavního zájmu je možnost 24 hodin denně se podívat prostřednictvím
kamer na Hostýnek - na baziliku zvenčí i uvnitř. Obě kamery se vzájemně
doplňují a dokazují, že se zde pořád něco děje. Současně je z
baziliky v době konání mší svatých kvalitně přenášen také zvuk.
Dobrý počítač a rychlé připojení k internetu umožňuje současný
přenos zvuku i obrazu.
O přenosy projevují zájem lidé, kteří nemají
možnost účastnit se mše svaté osobně. Jedná se například o občany
žijící mimo republiku, kteří si rádi připomenou oblíbené poutní
místo, které kdysi pravidelně navštěvovali, a mají rádi i bohoslužby
v češtině. Je to jistě zajímavé pozvání i pro ty, kteří se zde
nedostanou ze zdravotních důvodů. V poštovních internetových schránkách
je mnoho kladných ohlasů z celého světa a vyjádření díků za tuto
možnost. Rovněž otec arcibiskup Jan Graubner je propagátorem tohoto způsobu
evangelizace, který sice nemůže nahradit osobní návštěvu a nebo pouť
na Svatý Hostýn, ale všem tato možnost dána není.
Po sérii článků
v odborných i populárních časopisech a vystoupení v České televizi
bylo v průběhu dne zaznamenáváno přetížení linek a techniky zprostředkující
virtuální účast na Svatém Hostýně. Je to zejména v době konání
mší svatých. Denně se takto připojuje až několik set zájemců o
internet ze Svatého Hostýna.
Protože v rámci informací, které si vzájemně
předávali novináři, vznikly nepřesnosti, kdo projekt internetových
kamer a zvuku ze Svatého Hostýna vlastně financuje, uvádíme, že potřebnou
techniku, programové vybavení a přenos do internetu zajišťuje
bezplatně firma NWT Computer, s.r.o., z Hulína a do budoucna předpokládáme,
že spolupráce bude pokračovat.
Ivo Buráň
PRVNÍ KNĚŽSKÉ SVĚCENÍ
NA SVATÉM HOSTÝNĚ
V hostýnské bazilice 21. dubna přijal z
rukou olomouckého světícího biskupa Josefa Hrdličky kněžské svěcení
jezuita Jan Adamík z Přerova.
Na tuto slavnost přijelo na Svatý Hostýn mnoho hostů, rodinných příslušníků,
kněží, přátel a známých novokněze. Byli zde členové řádu z římské
koleje Tovaryšstva Ježíšova, zástupci jezuitů z Kolumbie, Hongkongu,
Španělska, Východního Timoru, Itálie, Polska a Chorvatska, český
provinciál jezuitů P. Vojtěch Suchý a 40 kněží z naší
vlasti.
Otec biskup se ve svém kázání zaměřil na to, co nově vysvěceného
kněze v jeho dalším životě čeká.
Na závěr mše svaté poděkoval novokněz P. Jan Adamík za dar kněžského
svěcení Bohu a rodičům a všem přítomným udělil novokněžské požehnání.
Ivo Buráň
HASIČI NA SVATÉM HOSTÝNĚ
První pouti v roce 1994 se zúčastnilo
503 členů v uniformách s devíti historickými prapory. Mši svatou
sloužil Mons. Erich Pepřík, generální vikář olomoucký.
Druhá pouť (1995) se konala za účasti olomouckého arcibiskupa Mons.Jana
Graubnera a zúčastnilo se jí 930 členů s dvanácti prapory.
Olomoucký světící biskup Mons. Josef Hrdlička byl hlavním
celebrantem třetí hasičské pouti na Svatém Hostýně v roce 1996
(1200 členů, 12 praporů).
Čtvrté pouti v roce 1997 se zúčastnilo 1700 členů s 23 prapory. Mši
svatou sloužil ostravsko-opavský biskup Mons. František Lobkowicz.
Pátá pouť se uskutečnila v roce 1998 za účasti olomouckého
arcibiskupa Mons. Jana Graubnera a četných přátel české menšiny z
Chorvatska, kteří se hasičské pouti od té doby účastní již tradičně.
Na pátou pouť přišlo 2300 členů s 26 prapory.
Šesté pouti (1999) se zúčastnil opět olomoucký arcibiskup Mons. Jan
Graubner (2350 členů s 24 prapory).
Otec arcibiskup Graubner se zúčastnil i sedmé hasičské pouti na Svatém
Hostýně v Jubilejním roce 2000 (2500 členů, 27 praporů).
Letošní osmé hasičské pouti se zúčastnilo 2504 členů s 38
prapory. Mši svatou sloužil olomoucký světící biskup Mons. Josef
Hrdlička. Na pouť přijeli také hasiči ze Slovenska a z Maďarska.
Sestavil Antonín Zaoral, starosta 9.
okrsku okresu Zlín
PO STOPÁCH HISTORIE SVATÉHO HOSTÝNA A
MATICE SVATOHOSTÝNSKÉ • 19. pokračování
PRAVĚK HOSTÝNA (II.)
Nejstarším historicky doloženým etnikem
severně od Alp bylo obyvatelstvo indoevropského původu - Keltové, jak
je nazývali antičtí autoři, zatímco Římané mluvili o Galech. České
země byly osídleny Kelty pravděpodobně už ve druhé polovině 5.
století před Kristem. Čechy obýval kmen Bójů, území Moravy
obsadili Volkové - Tektoságové.
Podle naleziště La Téne ve Švýcarsku bylo možno velmi dobře
archeologicky zachytit nový osobitý výtvarný a umělecký styl vytvořený
Kelty, nazvaný laténský. V období svého největšího rozmachu Keltové
osídlili většinu území od britských ostrovů až po Karpaty. Postupně
pak začíná Kelty vytlačovat Řím a v letech 58 až 51 před Kristem
G. I. Caesar ve válce galské si Kelty úplně podmanil, takže kolem
poloviny 1. století před Kristem se jejich politická moc v Evropě
zhroutila. Připisuje se jim ale zásluha o přiblížení se barbarské
Evropy ke zdrojům jižní kultury a antické civilizace.
Prvním rozsáhlejším a systematickým výzkumem hostýnského hradiska
byl pověřen v letech 1970 až 1978 Archeologický ústav v Brně pod
vedením Dr. K. Ludikovského,CSc. Výzkumy potvrdily domněnku, že Hostýn
byl (po Starém Hradisku u Protivanova) druhým keltským oppidem na Moravě.
Jeho osídlení mělo zcela jiný charakter. Sídlištní zástavba byla
na rozdíl od Hradiska pouze sporadicky a nálezy z tohoto výzkumu jsou
celkem chudé. Ale řezy, provedené na několika místech valů, ukázaly,
že základ opevnění byl vybudován už v době popelnicových polí
lidem s kulturou lužickou (zhruba kolem r. 1200 před Kristem). Přestavba
opevnění pochází z následujícího období pozdní doby bronzové,
kdy Hradisko obýval lid kultury slezské (kolem r. 1000 před Kristem) a
třetí , předkeltskou fázi, vytváří kultury plátěnická (kolem r.
600 před Kristem) - tj. starší doba železná.
Podle poznatků archeologů vzalo toto opevnění za své požárem. V
pozdní době laténské byla Kelty na koruně starého hostýnského
opevnění zbudována nová fortifikace (opevnění). Zajímavé zjištění
při průzkumech odhalilo skutečnost, že tzv. klešťovitá brána
(Slavkovská), která byla považována za typický keltský prvek opevnění,
zde byla již v pozdní době bronzové.
Slavkovská brána se nachází na úpatí jihozápadního svahu Hostýna
a ještě dnes převyšuje terén o osm až deset metrů. Její vnější
část se otáčí dvěma mohutnými křídly do mušlovité části, ve
směru do hradiště. V jejím západním křídle se nachází vodní nádrž,
zvaná malý rybník, který je po celý rok zásobován pramenitou vodou.
Plánovaný výzkum má objasnit, zda se nejedná o pravěkou cisternu.
Pod tímto křídlem Slavkovské brány je rovná plošina, která mohla
sloužit jako základ pro stavbu ochranné věže nebo bašty.
Keltské osídlení Hostýna nebylo příliš intenzivní a nálezů zde
není mnoho. Přesto i z této lokality pochází řada výrazných
bronzových předmětů (fragment spony, hrbolkovitý náramek, nůž, duté
dláto, knoflík, kopí a 4 galské šípy). Zajímavý byl hromadný nález
deseti kusů kos před 4. zastavením staré křížové cesty v roce
1913. Drobné železné předměty, šídla a hřeby také pocházejí z
galského inventáře. Největší část nálezů tvoří keramika
(slezská, plátěnická a velmi hojná stradonická, vyráběná na
kruhu) získaná v letech intenzivní stavební činnosti - stavby poutního
domu a silnice.
Osud předmětů, které byly nalezeny ještě před založením hostýnského
muzea, je většinou neznámý. Týká se hlavně všech mincí, které
byly doloženy písemnými prameny a spolehlivým popisem. V roce 1876
byly např. nalezeny dvě zlaté keltské duhovky, z nichž jednu získal
tehdejší majitel hostýnského hradiska baron Laudon. Mnohé nálezy ze
soukromých sbírek přešly do moravských muzeí. Především nálezy
řídícího učitele O. Sovy ze Slavkova a starožitníka z Kroměříže
J. Slováka.
Výzkum Hostýna potvrzuje, že ne všechna oppida měla stejný charakter
a že jejich význam byl různý. Hostýn, jako dominanta viditelná z širokého
okolí, byl především důležitým strategickým bodem střežícím
trasu dálkového obchodu procházejícího oblastí Moravské brány.
Prameny:
J. Čižmářová, Keltové na Moravě (2001)
K. Ludikovský, Hostýn - Katalog nálezů (1986)
Vlastivěda moravská - Pravěké dějiny Moravy (1993)
Olga Kozlová
A. C. STOJAN A SVATÝ
HOSTÝN (II.)
Příbor, který se stal Stojanovým kněžským
působištěm v letech 1876 až 1887, byl místem, kde uskutečnil mnohé
své veřejně prospěšné záměry. Nevídaným úspěchem skončila v
roce 1880 jím pořádaná loterie ve prospěch obnovy velehradské svatyně.
Z prodeje 160 tisíc losů bylo získáno 44 000 zlatých a tím byly zajištěny
finanční náklady oprav uskutečněných k jubilejnímu roku 1885.
V roce 1881 při založení Družstva svatohostýnského podnítil Stojan
podpisovou akcí, jejímž cílem bylo zřízení a finanční zabezpečení
duchovní správy na Svatém Hostýně včetně stavby ubytovacího zařízení
pro kněze. Z té doby je známé vynášení 18 tisíc cihel z Bystřice
pod Hostýnem na kopec, což zajistilo několik tisíc příchozích poutníků.
Nečekaný byl také ohlas na Stojanovy prosebné listy rozesílané z příborské
fary do všech koutů českých a moravských krajů. Nejenže byla
postavena na posvátné hoře ubytovna pro kněze, ale v roce 1887 byli získáni
pro trvalou duchovní správu první dva řeholníci - jezuité: P. Jan
Evangelista Cibulka a P. František Zimmerhackel a bratr laik Jan Houf.
Při biskupském svěcení obnoveného a malbami vyzdobeného hostýnského
chrámu v roce 1891 (v roce 1845 byl chrám benedikován) Antonín Cyril
Stojan nebyl přítomen, poněvadž byl plně vytížen jednak správou
farnosti v Dražovicích, ale také přípravou na doktorantské zkoušky.
Opět však byl při ustavení Matice svatohostýnské v roce 1895, která
navázala na práci dřívějšího Družstva svatohostýnského. Aby mohl
být splněn první záměr Matice svatohostýnské - vybudování noclehárny
pro poutníky - ujal se Stojan jako jednatel funkce prosebníka. Prosebnými
dopisy získal půjčky ve výši 8000 zlatých. Zároveň rozvíjel nábor
členů Matice svatohostýnské. Z půjček, darů a členských příspěvků
získala Matice svatohostýnská do svého majetku ještě v roce svého
založení všechny pozemky v okolí kostela, které do té doby vlastnil
baron Laudon.
Stojan byl věrný své prosbě, kterou často opakoval během svých
modliteb: Milost Tvá, ó Pane, provázej mne na cestách mých. Ruka má
bude při práci, ale srdce mé u Tebe, ó Bože - proto se mu práce dařila.
Ve všech farnostech, kde Stojan působil, pořádal každoročně poutě
na Svatý Hostýn a na Velehrad - z Příbora, Svébohova a z Dražovic.
Neustával ve své podpoře Svatému Hostýnu ani po roce 1896 - po své
promoci na doktora teologie, ani po roce 1897, kdy se stal říšským
poslancem za katolickou národní stranu. Do politiky vstoupil jen proto,
"aby konal dobro a pomáhal bližním", jak bylo všeobecně
konstatováno. Často musel cestovat na sněmovní zasedání, proto získal
na výpomoc osobního kaplana pro duchovní správu svěřené farnosti. Dále
však pracoval jako jednatel několika spolků, tedy i Matice svatohostýnské,
a svědomitě vedl evidenci členů, členské příspěvky, vyřizoval došlou
korespondenci a připravoval výroční schůze. Matice svatohostýnská měla
v té době již 11 000 členů!
Na Svatý Hostýn a na Velehrad přiváděl také významné osobnosti,
nejen olomouckého arcibiskupa a brněnského biskupa, ale také zahraniční
hosty. V roce 1904, kdy se připomínalo 50. výročí prohlášení
dogmatu o Neposkvrněném početí Panny Marie pozval Stojan k návštěvě
obou poutních míst apoštolského nuncia Granita Pignatelliho di
Belmonte. Ve Stojanově doprovodu přijel na Svatý Hostýn na dva dny -
7. a 8. září. Vítalo jej 50 tisíc poutníků, z velké části
krojovaných. Nuncius pro ně sloužil mši svatou pod širým nebem, jsa
hluboce dojat zbožností moravského lidu. Při loučení se Svatým Hostýnem
ukázal na Stojana se slovy: Vere tribunus plebis - Opravdový představitel
lidu!
Časté byly Stojanovy soukromé svatohostýnské poutě. Při nich získával
posilu pro své záměry nebo zdravotní obtíže. Přečasto sem putoval
z blízké Kroměříže, kde se stal v roce 1908 proboštem při kolegiátním
chrámu sv. Mořice. Za zmínku stojí jeho takřka noční pěší pouť
z Kroměříže, kterou vykonal v roce 1910 z vděčnosti Matce Boží za
své uzdravení z těžkého zápalu plic. Nachladil se totiž během
povodní ve slováckých Kunovicích, kde spadl do vody, když lidem
zachraňoval jejich majetky.
Bohuslav Smejkal
Pokračování příště
V Beňově si připomněli
150. výročí narození A. C. Stojana
Okolo tisíce lidí se zúčastnilo 25. května
v Beňově na Přerovsku, rodišti arcibiskupa Antonína Cyrila Stojana,
oslav 150. výročí jeho narození. Slavnou mši svatou v místním farním
kostele sv. Františka z Assisi sloužil olomoucký arcibiskup Mons. Jan
Graubner, který v homilii připomněl stále aktuální odkaz Tatíčka
Stojana. Mezi četnými hosty byla i delegace z Polska. Po bohoslužbě následovalo
kulturní pásmo dětí u Stojanova pomníčku, který stojí na místě
Stojanova rodného domku zbouraného v roce 1984.
(jpa)
VALNÁ HROMADA MATICE
SVATOHOSTÝNSKÉ
Na rozdíl od minulého roku, kdy při
oficiálním zahájení poutní sezony v první květnovou neděli bylo krásné
- téměř letní počasí, letošní zahájení poutní sezony a valná
hromada Matice svatohostýnské se konaly za chladného, deštivého počasí,
a to se projevilo také na účasti našich členů. Podle prezenčních
listin bylo přítomno 212 členů (průměrná účast za posledních pět
let byla 237 členů, nejvíce 291 členů v roce 1997). Valná hromada se
konala jako každoročně v Jurkovičově sále u poutního domu č. 2 za
účasti protektora MSH Mons. Jana Graubnera, arcibiskupa olomouckého. Ještě
před jejím zahájením jsme se sešli spolu s dalšími poutníky v
zaplněné bazilice při slavnostním zahájení letošní poutní sezony.
Současně se konala i pouť křesťanských žen - letos i za účasti
televizních kamer České televize (ve večerních zprávách se ale
objevil jen několikavteřinový šot).
Úkolem valné hromady jako nejvyššího orgánu sdružení je nejen
informovat členskou základnu o tom, jak výbor v uplynulém období
pracoval, ale hlavně oficiálně tuto činnost schválit, projednat výsledky
hospodaření, schválit záměry na příští období, uložit výboru
další úkoly, jak to ukládají upravené stanovy, které jsme na minulé
valné hromadě schválili (v této podobě byly Ministerstvem vnitra
potvrzeny).
Průběh valné hromady se v podstatě nelišil od těch předcházejících
- jejím vedením byl výborem pověřen Dr. Juráň. Po zahájení a
modlitbě za zemřelé členy Matice svatohostýnské bylo slovo uděleno
(vzhledem k jeho dalším kněžským povinnostem) P. Janu Chromečkovi,
rektoru baziliky a duchovnímu správci na Svatém Hostýně a zároveň místopředsedovi
MSH. P. Chromeček podal informace o akcích, které provedla duchovní
správa na Svatém Hostýně v roce 2000, a stěžejních úkolech a záměrech
v roce letošním (rekonstrukce veřejných WC za bazilikou na straně křížové
cesty, oprava varhan - podrobněji viz LSH č. 4, ročník IV, str. 13). Závěrem
zdůraznil, že každou neděli (tedy dvaapadesátkrát za rok) je sloužena
mše svatá za všechny členy MSH, a poděkoval všem za podporu i
modlitby.
Poté následovaly procedurální záležitosti - schválení programu,
volba pracovních komisí (mandátové a návrhové), zapisovatelů a ověřovatelů
zápisu. Následovala kontrola usnesení z poslední valné hromady MSH,
kterou přednesla Marie Loučková.
Nejdůležitějšími zprávami valné hromady je zpráva o činnosti a
hospodaření za uplynulé období a na ni navazující zpráva revizní
komise, které přednesli předseda výboru MSH Ing. Václav Lednický a předseda
revizní komise MSH Ing. Jaroslav Ševčík. Předseda výboru MSH navázal
na informace, které byly předneseny na minulé valné hromadě, zejména
konstatoval, jakým způsobem byly řešeny jednotlivé problémy a úkoly,
které před výborem vyvstaly od minulé valné hromady (darovací daň z
převodu objektů, dobudování exerciční kaple, rekonstrukce veřejných
WC pod poutním domem č. 1, oprava terasy u jídelny, výměna oken v
restauraci Ovčárna, příprava rekonstrukce poutních domů č. 1 a 2,
řešení dopravní situace na Svatém Hostýně, vydávání Listů
svatohostýnských). Ve zprávě o hospodaření konstatoval, že loňský
rok byl úspěšný v tom, že výnosy z provozu byly schopny pokrýt náklady
spojené s provozem MSH a dary a příspěvky bylo možno použít pro
zvelebování Svatého Hostýna. Přesto získávané prostředky nestačí
na to, aby byly realizovány všechny potřebné akce. Zmínil se také o
informacích o Svatém Hostýně na internetu, které mají široký ohlas
(i u našich krajanů v USA), a o náročné práci důvěrníků MSH. Předložil
valné hromadě MSH určitou úvahu o možnostech a záměrech zvelebování
Svatého Hostýna v letošním roce.
Předseda revizní komise ve zprávě konstatoval, že nebyly shledány závady
v hospodaření MSH a ve vedení účetnictví a také, že byly dořešeny
účty, které byly v minulých letech bez pohybu, a předložil valné
hromadě ke schválení návrh na rozdělení zisku z minulých let s tím,
aby byl použit na navýšení základního jmění.
Z následující diskuze vyjímáme:
• způsob placení příspěvků
• poděkování všem brigádníkům
• seznámení s podhostýnským regionem
• návrhy na zlepšení hospodářské situace MSH
• bylo zdůrazněno, že práce všech členů výboru je bezplatná
• poděkování z pléna za práci výboru
Po ukončení diskuze přednesl předseda návrhové komise návrh na
usnesení, který byl jednomyslně schválen. Závěrečné slovo bylo uděleno
Mons. Janu Graubnerovi, který vyjádřil spokojenost zejména nad tvůrčí
atmosférou ve sdružení, poděkoval všem přítomným i nepřítomným
členům a příznivcům Svatého Hostýna.
Václav Lednický
USNESENÍ VALNÉ HROMADY
MATICE SVATOHOSTÝNSKÉ KONANÉ 6. KVĚTNA 2001
Valná hromada schvaluje:
• zprávu o činnosti MSH od poslední valné hromady konané dne 7. 5.
2000
• zprávu o hospodaření MSH za hospodářský rok 2000
• rozdělení zisku minulých let
Valná hromada bere na vědomí:
• zprávu o činnosti kontrolní komise
Valná hromada ukládá výboru MSH:
• dokončit přepracování Organizačního řádu MSH v návaznosti na
nové stanovy
• nadále vytvářet podmínky pro rozšiřování členské základny
• sledovat přípravy a případně i zahájení stavební rekonstrukce
poutního domu č.1
HOSTÝNSKÉ VARHANY
Původní svatohostýnské varhany byly
barokní se zadním pozitivem v zábradlí kůru. V roce 1943 byly varhany
přestavěny firmou Jan Tuček z Kutné Hory na pneumatickou soustavu kuželkovou,
zadní pozitiv byl vložen mezi stávající varhanní skříně. V roce
1953 byly varhany rozšířeny firmou Rieger-Kloss na nástroj čtyřmanuálový.
Protože technický stav nástroje se postupem času stal již neúnosným,
došlo v roce 1999 k zásadnímu rozhodnutí provést generální opravu a
přestavbu nástroje tak, aby jeho zvukovost odpovídala současným
liturgickým potřebám a aby nový moderní elektrický bezkontaktní
systém traktury odstranil dřívější problémy s technickou
nespolehlivostí traktury pneumatické.
Vřelý dík za přijetí tohoto zásadního rozhodnutí patří především
P. Janu Chromečkovi, duchovnímu správci na Svatém Hostýně.
Generální přestavbou nástroje byla pověřena olomoucká firma Organ
Service - Roháč Juráň, o jejíž kvalitách svědčí i fakt, že je
nositelkou licence Ministerstva kultury ČR k restaurování historických
nástrojů a vlastníkem patentu v oblasti elektronických systémů
varhan.
Během první etapy byla včas nakoupena část zahraničního materiálu,
dispozice varhan a celková koncepce nástroje je kontinuálně konzultována
s organologem Arcidiecése olomoucké. Po ročním přerušení z finančních
důvodů se koncem letošního ledna práce obnovila a pokračuje výroba
nových zařízení, jejíž nejdůležitější dominantou je nový hrací
stůl varhan (viz snímek).
V příštím roce bude stávající nástroj na Svatém Hostýně postupně
demontován, zatímní vzdušnice budou renovovány, nový hrací stůl
bude napojen tak, aby mohly být během výstavby nástroje etapovitě používány
jednotlivé stroje varhan k bohoslužbám. Systém počítá i s připojením
dálkového hracího stolu, který by měl být umístěn dole v chrámové
lodi, aby umožnil i alternativní využití varhan během návštěv
poutníků.
Veškeré varhanářské práce zatím probíhají ve varhanářské dílně
firmy Organ Service v Olomouci, takže jsou skryty zraku poutníků. Rád
však potvrzuji, že práce pokračují zdárně vpřed, impozantní nový
hrací stůl varhan jeví pečeť mistrovské práce a nezbývá než se těšit,
až dílo pokročí ke své další etapě přímo na svatohostýnský kůr.
Věřím, že varhany na Svatém Hostýně budou po náročné renovaci
dobře sloužit svému požehnanému liturgickému účelu.
Pán Bůh zaplať všem milodarům a donátorům varhan.
Petr Planý, organolog Arcidiecéze
olomoucké
REKONSTRUKCE JURKOVIČOVY KŘÍŽOVÉ
CESTY
Jak jistě většina z vás zaregistrovala,
v letech 1997 až 2000 probíhala generální rekonstrukce Jurkovičovy křížové
cesty. Stavba, která byla dokončena v roce 1933 věhlasným architektem
Jurkovičem, je vedena jako kulturní památka. Vlivem stáří, zanedbané
údržby a extrémních povětrnostních podmínek se ocitla v téměř
havarijním stavu.
Ve výběrovém řízení na její opravu, kterého se zúčastnily tři
firmy, nakonec uspěla Vsetínská stavební a.s. První zastavení křížové
cesty bylo opraveno ve velmi dobré kvalitě. Pak následovala další
etapa druhého až jedenáctého zastavení. Na jejím konci jsem začal
zjišťovat, že některé řemeslné práce mají závažné nedostatky,
jednalo se především o nekvalitně provedené tesařské a kamenické
práce.
Dále jsme zjistili, že stavební deník je veden velmi povrchně a některé
práce v něm nejsou uvedeny vůbec. Předávaná technická dokumentace
neodpovídala skutečnému provedení, jež navíc neodpovídalo nařízení
stavebního úřadu, jak mají být jednotlivé technologické postupy
prováděny. Tyto skutečnosti nás vedly k tomu, že byl odvolán stavební
dozor. Dále byly pozastaveny platby za stavební práce.
Nastalo velmi složité období, kdy jsme s nově jmenovaným pracovníkem,
pověřeným provádět stavební dozor, absolvovali velké množství
jednání o odstranění závad a dofinancování stavby (zbývalo
doplatit podle smlouvy asi 1 400 000 korun). Naše stanovisko bylo takové,
že samozřejmě smluvní částku zaplatíme, ale až budou odstraněny námi
zjištěné závady. Vsetínská stavební a.s. trvala na okamžitém
zaplacení a až poté chtěla odstraňovat nedodělky a závady. Obě
strany dlouho setrvávaly na svých pozicích a situace se zdála téměř
neřešitelnou. Zlom nastal až po změnách ve vedení Vsetínské
stavební a.s., kdy byl jednáním pověřen jiný pracovník. Došlo k
dohodě, kterou jsme chtěli již od počátku vzniku této nepříjemné
situace. Firma začala postupně odstraňovat závady a Římskokatolická
duchovní správa na Svatém Hostýně začala uvolňovat finanční prostředky,
až se dílo dostalo do přijatelného technického stavu, jak ho dnes všichni
máme možnost vidět. Hodnota celého díla byla více než 7 milionů
korun, z toho necelou polovinu jsme dostali ze státních prostředků.
I přes těžkosti, které stavbu doprovázely, si myslím, že Jurkovičova
křížová cesta se znovu zaskvěla ve své původní kráse. Přispělo
k tomu i dodatečné zpevnění a úprava komunikace, která kolem křížové
cesty vede.
Petr Janek, technický administrátor
ODJEZDY AUTOBUSŮ
Odjezdy autobusů jsou na jiném místě
internetových stránek
STRUČNĚ Z JEDNÁNÍ VÝBORU
MSH
16. března 2001
- kanalizace
- likvidace odpadů
- stánek č. 6
- likvidační komise
- odměny zaměstnanců
- propagační materiály o MSH a Svatém Hostýnu
- informační systém
- příprava schůze důvěrníků
20. dubna 2001
- zhodnocení schůze důvěrníků
- příprava valné hromady MSH
- oprava WC v poutním domě č. 3
- oprava poutního domu č. 1
- nájmy stánkařů za pozemky
- úhrada členských příspěvků poštovními poukázkami
18. května 2001
- zhodnocení valné hromady
- oprava WC v poutním domě č. 3
- hospodaření
- vrácení části dluhu Arcibiskupství olomouckému - 300 tisíc korun
- závora
- osvětlení kaple
Antonín Mužný, jednatel Matice svatohostýnské
EUCHARISTICKÝ PRŮVOD
Ve farním kostele v Bystřici pod Hostýnem
se konala 16. června slavná mše svatá, po níž následoval božítělový
průvod na Svatý Hostýn. Byl ustanoven jako smír a odčinění za všechny
urážky eucharistického Krista. Hlavním celebrantem bohoslužby byl
opat strahovského kláštera Michael Pojezdný z Prahy.
Z kalendáře poutních slavnostní na Svatém Hostýně je to snad jediná,
která se opravdu jde pěšky. Ostatní poutě se konají z převážné
části auty a autobusy. V průběhu roku je zde ale i několik menších
poutí vypravených z farností, jejímiž účastníky jsou mladí lidé
i s aktivním kaplanem, a to se pak jde i několik hodin pěšky.
Počasí přálo a kostel v Bystřici pod Hostýmen byl zaplněn místními
farníky a taky poutníky z blízkého a vzdáleného okolí.
Po mši svaté se v kostele seřadil průvod - v čele šli ministranti,
pak družičky ve věku od čtyř do šestnácti let oblečené v bílém,
následoval baldachýn, pod kterým otec opat nesl Velebnou svátost, následovali
kněží a několik set poutníků.
Bylo to jako za starých časů, průvod šel pomalu - zpočátku s hudbou
a pak se zpěvem a modlitbami. To bylo Otčenášů, Zdrávasů, litanií
a písní ! My odrostlejší jsme pomalu a důstojně šlapali do kopce po
asfaltce, megafon zajišťoval, aby přední část průvodu zpívala a
modlila se totéž jako zadní část, družičky sypaly květiny a okvětní
lístky na cestu, po které byla nesena Velebná svátost. Družičky běhaly
za rodiči pro doplnění zásob okvětních lístků, pivoňky. Kadidlo
krásně vonělo, ministrantské zvonky ohlašovaly všem v okolí, že
jde průvod.
Před laudonským hřbitovem byla krátká zastávka se vzpomínkou na
zesnulé a za chvíli se průvod ponořil do chladivého lesa, který nás
doprovázel až na vrchol Hostýna. Průvod sice trval dvojnásobnou dobu
ve srovnání s normálními spěchajícími turisty, ale dokázal většinu
přítomných vtáhnout do neopakovatelné atmosféry pouti a jejího
společného prožitku.
O půl dvanácté jsme se setkali s průvodem, který byl vypraven z
vrcholu Hostýna, a zakrátko jsme všichni vešli do baziliky, kde bylo závěrečné
Te Deum a svátostné požehnání.
Ivo Buráň
KRONIKA
V současné době vrcholí poutní sezona.
Přinášíme výběr z poutních zájezdů.
22. března - poutníci - senioři z Kyjova
30. března až 1. dubna - poutní zájezd z Hradce nad Moravicí
31. března - pouť rodin z Lidečka (P. Josef Čunek SJ) • poutní
skupiny z Opatova a Hradce Králové
1. dubna - jarní pouť z Drahotuš
3. dubna - skupina poutníků z Valašského Meziříčí s P. Pavlem Vágnerem
6. až 7. dubna - noční pěší pouť ze Svatého Kopečku u Olomouce -
30 mladých s P. Markem Štěpánem OPraem
21. dubna - poutníci z Radějova a z Přerova
22. dubna - poutníci z Fryštáku
28. dubna - devět brigádníků z Brumova-Bylnice likvidovalo větrem
vyvrácené buky u Vodní kaple
29. dubna - hasičská pouť s biskupem Josefem Hrdličkou
1. května - P. Jaroslav Brhel s farníky z
Lidečka • P. Jiří Štorek s farníky z Litomyšle • dva autobusy
poutníků z Přibyslavi a z Polné • poutníci z farností Sady a Vésky
u Uherského Hradiště
3. května - poutníci z Partutovic
6. května - valná hromada MSH a pouť Klubu křesťanských žen
8. května - P. Antonín Kupka s farníky ze Soběchleb • P. Irenej Šiklar
OP s farníky z Olomouce • P. Jaroslav Kapuš s farníky z Hluku • P.
Waldemar Grieges s farníky ze Vsetína • P. Stanislav Kovář se 150
poutníky z Moravské Nové Vsi • P. Marcel Tesarčík s farníky z
Bohumína • P. Petr Papoušek s farníky z Hodonína • P. Vojtěch
Ondráček z Velkého Ořechova (5 autobusů) • P. Ptáček s farníky z
Tešetic
10. května - poutní zájezd z Říkovic, Vlkoše a Staré Vsi (P.
Slawomir Sulowski)
11. května - 16. zasedání redakční rady Listů svatohostýnských na
Svatém Hostýně
12. května - poutníci ze Zděchova • z Mutěnic • P. Irenej Šiklar
OP s poutníky z Olomouce
13. až 15. května - setkání děkanů olomoucké arcidiecéze pod vedením
Mons. Milána Kouby, generálního vikáře
13. května - 3 autobusy poutníků Hradčovic a Prakšic
14. května - farníci z Drnovic
16. května - pouť Charity Zlín (250 účastníků) s P. Vojtěchem
Glogarem • poutníci ze Slušovic
17. května - P. Josef Blaščák, brněnsko-olomoucký děkan řeckokatolické
církve
17. až 18. května - setkání ředitelů farních a oblastních charit
olomoucké arcidiecéze
18. až 20. května - setkání učitelů VOŠ Caritas z Olomouce
19. května - pouť ze Skrbné, Nákla a Horky nad Moravou • P. Radovan
Hradil s farníky z Chlebovic • P. Karel Herbst SDB s farníky z Fryštáku
• P. Alois Hurník SDB a P. Josef Klinkovský SDB se salesiány z
Ostravy • farníci ze Želechovic u Zlína
19. května - za účasti 800 skautů a poutníků byl v blízkosti hostýnského
hřbitova odhalen památník druhému náčelníkovi československých
skautů Rudolfu Plajnerovi
20. května - poutníci z Nedašova • z Opavy
21. května - Mons. Emil Pluhař s poutníky z Hovězí
22. května - dva autobusy poutníků z Vnorov • poutníci z farnosti Bánov
s P. Václavem Vrbou
23. května - senioři z Vizovic a z Lukova • P. Vladimír Jahn s poutníky
z Hustopečí nad Bečvou • P. Augustin Gazda OSB s poutníky z Rajhradu
26. května - P. Petrík s poutníky z Uherského Hradiště • 4
autobusy poutníků ze Slovenska
30. května - poutníci z Ostravy-Poruby • P. Jan Žaluda s poutníky z
Hroznové Lhoty
31. května - P. Antonín Dominik s poutníky z Ostrožské Lhoty • P.
Petr Dokládal s poutníky ze Starého Jičína • pouť 100 salesiánských
kněží z celé České republiky s provinciálem P. Janem Komárkem
1. června - autobus s poutníků z Nivnice
2. června - autobus s poutníků z Medlovic, Stříbrnic, Újezdce a
Syrovína • 50 dětí z farnosti Místek • pouť dětí děkanátu
Kroměříž s kaplanem pro mládež
P. J. Zelinkou • P. Štefan Rusňák se slovenskými poutníky (10
autobusů)
5. června - P. Jaroslav Polách s farniky z Kunovic • 2 autobusy poutníků
ze Strážnice
6. června - P. Pavel Merta s dětmi z farnosti Čejkovice a Starý
Poddvorov
7. června - poutníci z farnosti Příbram - Svatá Hora s P. Janem Zemánkem
CSsR
8. června - P. Jiří Čekal s farníky z Mutěnic
9. června - pouť žáků a přátel sv. Jana Boska z Ostravska • pouť
dětí z farnosti Vizovice, Bratřejov a Horní Lhota s P. Robertem
Marciniakem • P. Vladimír Novák s farníky z Desné v Jizerských horách,
Příchovic a Polubného • P. Andrzej Bystrzycki s farníky ze Štítné
nad Vláří • pěší pouť ze Slušovic
11. června - autobus poutníků z Břestu
12. června - pouť Charity Nový Hrozenkov
16. června - poutníci z Hradce nad Moravicí • eucharistický průvod
z Bystřice pod Hostýnem
17. června - padesát poutníků z Pitína a Hostětína
19. června - pouť kněží olomoucké arcidiecéze s arcibiskupem Janem
Graubnerem
(jpa)
BUDE VÁS ZAJÍMAT
• Tradiční, v pořadí již devátá
pouť muklů (mužů určených k likvidaci) - vězňů v totalitních režimech
- se uskuteční na Svatém Hostýně v sobotu 1. září. Začátek pouti
je v bazilice v 10.15 hod. Kázání pronese papežský prelát ThDr.
Antonín Huvar. Po bohoslužbě bude tradiční mítink v poutním domě
č. 2.
• V letním období (do 21. října 2001)
jsou slouženy mše svaté na Svatém Hostýně:
ve všední dny 7.00 9.15 11.00
v neděle 7.00 9.00 10.15 11.30 15.00
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání
V sobotu dopoledne jsou mše svaté jako v neděli
• Letošní duchovní cvičení pro laiky
na Svatém Hostýně
- od 13. 11. úterý (začátek v 18.00 hod. )
do 17. 11. sobota (ukončení v 8.30 hod. )
Exercitátor P. František Lízna
Cena: 1150 Kč (ubytování, strava, režijní poplatek)
- od 20. 11. úterý (začátek v 18.00 hod.)
do 24. 11. sobota (ukončení v 8.30 hod.)
Exercitátor P. František Lízna
Cena: 1150 Kč (strava, ubytování, režijní poplatek)
- od 27. 11. úterý (začátek v 18.00 hod.)
do 1. 12. sobota (ukončení v 8.30 hod.)
Exercitátor P. Jan Chromeček
Cena: 1150 Kč (ubytování, strava, režijní poplatek)
- od 11. 12. úterý (začátek v 18.00 hod.)
do 15. 12. sobota (ukončení v 8.30 hod.)
Exercitátor P. František Lízna
Cena: 1150 Kč (strava, ubytování, režijní poplatek)
Přihlášky zasílejte na adresu: Matice
svatohostýnská, Svatý Hostýn č. 115,
768 61 Bystřice pod Hostýnem, tel.: 0635 / 381 693, 381 694
e-mail: hostyn.msh@ado.cz
|