Listy svatohostýnské

OBSAH č.3/2001:

Kaple Panny Marie svatohostýnské 
Úvodní slovo šéfredaktora 
Jak dále financovat investiční akce 
Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice svatohostýnské - 20. pokračování 
Pouť MSH a setkání důvěrníků 
Pouť muklů 
Na Svatém Hostýně řádila vichřice 
Naše pomoc při rekonstrukci 
Z jednání výboru MSH 
Zemřel Giedon-Ernst Loudon 
Z vašich dopisů 
Proč nefunguje elektrárna? 
Sportem k Bohu a lidem 
Kronika 
Bude vás zajímat 

 

 

 

KAPLE  PANNY  MARIE  SVATOHOSTÝNSKÉ

Na titulní straně dnešního čísla Listů svatohostýnských je zobrazena socha Panny Marie Svatohostýnské, která se nachází v České národní kapli Národní svatyně Neposkvrněného početí Panny Marie ve Washingtonu v USA.
Socha z kanadského topolu je v životní velikosti a v roce 1990 ji vytvořil sochař Josef Staněk z Bučovic na Moravě.
Kaple se nachází v kryptě baziliky, která je největším katolickým chrámem na západní polokouli.
V České národní kapli je kromě sochy Panny Marie Svatohostýnské také socha sv. Jana Nepomuka Neumana. Kaple se původně využívala výhradně k udělování  svátosti smíření. Rodilí Češi a Američané, jejichž předkové byli Češi, upravili tuto kapli tak, aby připomínala více než tisíciletou víru Čechů.
Kaple vyjadřuje starodávnou oddanost Panně Marii v její svatyni na vrcholu Hostýna na Moravě promítnutou do nového místa zde v bazilice.
Sv. Jan Nepomuk Neumann (narozen v Prachaticích) byl prvním kanonizovaným knězem v USA (byl redemptoristou). Působil jako čtvrtý biskup v pořadí ve Filadelfii. Jeho krátký život (dožil se 49 let) se pozoruhodně vyznačoval svatostí. Jeho velké činy misionáře v ranných dobách církve v Americe, tvořené přistěhovalci, byly neporovnatelné s jinými. Obrovská skleněná vitráž ve vstupu do kaple zobrazuje události z jeho misionářského působení.
Po stranách kaple jsou dále masivní nástěnné mozaiky - Pražské Jezulátko a svatý Václav. Bronzový reliéf, upevněný na čtyřech volně stojících sloupech, představuje dvanáct hlavních českých
světců.
Protože Jan Nepomuk Neumann proslul jako zpovědník a měl své křestní jméno podle sv. Jana Nepomuckého, českého mučedníka pro zpovědní tajemství, je tato kaple rovněž známá jako zpovědní kaple, ve které bývají kajícníci obdařeni velkými milostmi.
Tato kaple byla posvěcena v roce 1960.

Ivo Buráň

 

 

ÚVODNÍ  SLOVO  ŠÉFREDAKTORA

Milí čtenáři, ctitelé Panny Marie,
dnešní číslo jsem připravoval v době, kdy se svět pomalu probíral z velkého šoku po teroristickém útoku na USA. Docela mi přišlo vhod, když mi otec arcibiskup půjčil fotografii Panny Marie Svatohostýnské z České národní kaple z Washingtonu (na titulní straně), kde se v těchto dnech modlí naši krajané za svoji vlast.
V dnešním čísle Listů svatohostýnských si přečtete mj. homilii papežského preláta ThDr. Antonína Huvara při letošní muklovské pouti na Svatém Hostýně.
Již dnes Vás upozorňuji, že ve vánočním čísle Listů svatohostýnských naleznete, stejně jako v minulých dvou letech, barevný nástěnný kalendář našeho poutního místa na rok 2002. Ten kalendář bude obohacen o přehled poutí, které připravujeme na Svatém Hostýně v roce 2002.
Děkuji Vám za Vaši přízeň i Vaše modlitby.

Josef Pala, šéfredaktor

 

 

JAK  DÁLE  FINANCOVAT  INVESTIČNÍ  AKCE

V 1.čísle letošního ročníku našeho časopisu jsme vás informovali o tom, jak obtížné bude v tomto roce, ale i v letech následujících, realizovat další investiční akce na Svatém Hostýně. Důvod je jediný - finance s vazbou na naše závazky po realizaci úprav v poutním domě č. 3. O problému byla informována také valná hromada Matice svatohostýnské letos v květnu, ale nedošli jsme na ní k žádnému konkrétnímu řešení. Výbor Matice svatohostýnské se touto situací intenzivně zabýval  a došel k závěru, že je možné buď čekat s dalšími akcemi až po vyrovnání dosavadních závazků, tj. nejméně za tři roky, nebo řešit svízelnou finanční situaci formou půjček od vlastních členů, které by byly účelově směrovány na akci rekonstrukce poutních domů č. 1 a 2. Půjčky od jakékoliv banky jsme vzhledem k výši úroků zamítli.
Protože se jedná o velmi závažné rozhodnutí, rozjeli jsme se s touto myšlenkou na radu za protektorem Matice svatohostýnské, arcibiskupem olomouckým Mons. Janem Graubnerem. Arcibiskupství olomoucké myšlenku rekonstrukce poutních domů pro možnost pobytu rodin s dětmi podporuje, což dokazuje již zaslaný příspěvek na tuto akci od arcibiskupství, kapituly a kněžského semináře v celkové výši 450 tisíc korun. Při jednání v Olomouci jsme požádali otce arcibiskupa o podporu myšlenky půjček od našich členů s tím, že arcibiskupství by dalo určitou morální záštitu pro tuto formu financování. Otec arcibiskup doporučil, aby akce byla řádně právnicky připravena a prodiskutována i s finančními odborníky (smlouva o půjčce, forma a výše úroků, termíny splácení, apod.).
Termín zahájení rekonstrukce poutních domů č.1 a 2 je tedy závislý na tom, s jakým ohlasem se setká tento návrh v naší členské základně, případně zda se najdou další sponzoři či farnosti (zatím jsme obdrželi dar jen od farnosti Hluk) pro podporu této akce.

Václav Lednický, předseda Matice svatohostýnské

 

 

PO  STOPÁCH  HISTORIE  SVATÉHO  HOSTÝNA  A MATICE  SVATOHOSTÝNSKÉ
20. pokračování

VZNIK  PRVNÍHO  HOSTÝNSKÉHO KOSTELÍKA

Po Keltech a kočovných germánských Kvadech zabírali od 6. století postupně Moravu východní Slované, kteří po roce 800 pak vytvořili Velkou Moravu. Její pokřesťanštění bylo dílem soluňských bratří Cyrila a Metoděje a jejich žáků. Není vyloučené, že svatí věrozvěsti při svých misijních cestách navštívili i opevněný Hostýn a postavili zde kříž a nebo nějaký jiný křesťanský symbol.
Dr. Přikryl v knížce Sv. Cyril a Metoděj píše: Hradská silnice (tak nazývá silnici vedoucí v 9. století z Velehradu po Moravě) vedla sv. apoštoly přes Holešov pod ochranou tvrze v Dobroticích, chlumu u Bílavska a přes Bystřici na hrad Hostýn... Vždyť tato hora byla nejen významným strategickým místem Moravy, ale i střediskem dálkového obchodu a poskytovala útočiště před nepřáteli.
O hostýnských valech pochází první písemné zmínky z 16. a ze začátku 17. století, které byly spojovány s tatarským vpádem na Moravu roku 1241. Podle archeologických průzkumů nejstarší zjištěná úprava opevnění spadá už do pozdní doby laténské, novější opravy jsou středověké až novověké.  V písemných pramenech ze 17. století je Hostýn připomínán jako vojenský tábor. Ze zkoumání bratří Dudíkových vyplynulo, že valy ve druhé polovině 19. století vykazovaly zbytky středověkého opevnění.  Na prosluněné jižní  a západní straně svahu byly zjištěny dvě kulturní vrstvy bohaté na nálezy, které ukazují na intenzivní osídlení. Vstup do hradiska, je dnes umožněn více "branami" různého stáří.  Příkladem nejmohutnější klešťové brány na Moravě je Slavkovská brána v jihovýchodním rohu valu, předsunutá dopředu, kde pravděpodobně stávaly strážní věže. Další vstupy už nesou stopy středověkých prvků a vznikaly v souvislosti existence kostela a potřeb poutníků. Obě epochy, kdy bylo opevnění upravováno, i když časově hodně vzdálené, ukazují osídlení areálu., slovanské, ve své středověké formě, dokládají písemné prameny. Jistě mělo hradiště také své obětiště a byla zde uctívána pohanská modla Hostýna nebo Radegasta (Radhosta).
Objevení Královéhradeckého rukopisu (báseň Jaroslav) popisující vítězství nad Tatary, ovlivnilo i další výklady historie Hostýna. V každém případě Tataři tady sehráli důležitou roli.
Tento původně nepatrný divoký asijský národ Mongolů od Bajkalského jezera, který měl pověst velké bojovnosti a krutosti, pod vedením Džingischána (Čingischána) pobil všechny okolní kmeny. V roce 1205 si podmanili střední a západní Asii a za sebou zanechávali ohromné mohyly postavené z tisíců lebek a kostí poražených obyvatel. Když Džingischán upevnil svou moc v Číně a v Persii, obrátil svou pozornost na západ, do Ruska. V roce 1223 Rusko porazil a tím nastala jeho 250letá nadvláda. Po smrti Džingischánově v roce 1227 nastoupil na trůn jeho syn Ogotaj. Ten zakročil proti odbojné Číně, znovu upevnil svou moc v Asii a v roce 1237 se vydal k novému tažení na západ. Po krvavých bojích dobyl v roce 1240 Kyjev. Po těchto krutých úspěších si své mohutné asi pětisettisícové vojsko jejich vůdci (Battu, Peta a Kadan) rozdělili, a zatímco Battu po tři roky pustošil Uhry, část vojska pod vedením Peta vtrhla do Polska. Opět nesvornost knížat usnadnila mongolskému nepříteli vítězství. Tataři se jako zhoubná povodeň valili dál zemí. Lidé před nimi v hrůze utíkali do hustých a nepřístupných lesů a krajiny se měnily v liduprázdnou poušť.
Prof. Jan Schmidl ve svých Dějinách provincie TJ z roku 1747 popisuje řádění Tatarů na Moravě takto: Po porážce vévody Jindřicha, syna sv. Hedviky, 9. dubna 1241 se Tataři obrátili na Moravu. Přepadli vojvodství opavské, jehož obyvatelé se snažili útěkem na hrad Štramberský a horu Kotouč zachránit. Když se Tatarům nepodařilo Štramberk dobýt, pronásledovali místní obyvatelstvo do nitra území a oblehli horu Hostýn, která byla útočištěm pro tisíce Moravanů na dobu nejméně tří měsíců. Obležení zoufale prosili Pannu Marii o pomoc před nepřítelem a o vodu, které se jim na hoře nedostávalo. Na Její přímluvu vytryskl pod temenem hory pramen, přihnala se velká bouře, blesky tatarský tábor zapálily a Tataři vidouc marnost svého úsilí, odtáhli k Olomouci. Král Václav I., když viděl tatarské nebezpečí, snažil se posílit hranice Čech a Slezska a také vojsko, kterému velel Jaroslav ze Šternberka. Nepřítel zaútočil na premonstrátský klášter Hradisko, který vypálil a všechny pobil. Jaroslav se svým počtem nepatrným vojskem čekal moudře na neopatrnost protivníka, protože silou by je nepřemohl. Podařilo se mu překonat spící stráž a zabít jejich vojevůdce Petu. Tataři bez svého vůdce podlehli panice a dali se na útěk do Uher.
Na základě těchto událostí se předpokládá úcta mariánská na Svatém Hostýně. A jestliže se šířila úcta k Panně Marii Zachranitelky, pak se jistě uctíval i její obraz na oltáři nebo v malé kapličce, jak bylo u křesťanů zvykem.
Nejstarší listinou o poutích na Hostýn je v archivu olomoucké konzistoře zpráva z generální vizitace z roku 1625, kde se potvrzuje, že dvakrát ročně chodí četná procesí na Hostýn.
Dne 10. května 1635 posílá bystřický farář Mojžíš Aron Zemelka zprávu o své faře generálnímu vikáři Janu Platejsovi a dodává: Hlavní má fara je v Bystřici pod Hostýnem. Filiální je Loukov, vesnice ležící na úpatí hor, blízko Holešova. Patronem našeho kostela je sv. Jiljí, v Loukově sv. Václav a na Hostýně je chrám starý, nekonsekrovaný, patronkou je Nejblahoslavenější Panna Maria.
Na faře v Zábrdovicích je přechovávána kronika bývalého tamního premonstrátského kláštera, v níž je poznamenána zpráva o opatu Oleniovi, jak v roce 1658 putoval na pouť na Hostýn.
Dalším dochovaným dokladem o poutích konaných na Hostýn je latinská listina z 23. října 1651 bystřického faráře Tobiáše Maxmiliána Schwacha o stavu bystřické farnosti olomouckému generálnímu vikáři Ondřeji Dirremu. Dr. Neumann našel v matrice holešovského děkanství zápis z roku 1672 a protokol o stavu farnosti bystřické z roku 1691, kde se píše, že bystřickému kostelu náleží více jak 400 let stará kaple na hoře Hostýn ke cti Panny Marie. V roce 1671 se kaple opravovala, staří i mladí Bystřičané nosili v uzlících na zádech písek a nahoře toto břemeno odkládali, aby mohli při mši svaté oslavit Nebeskou královnu. Tato kaple má jediný oltář Nejblahoslavenější Panny, mše sv. se slouží i na přenosném oltáři. Od nepaměti se každý rok slaví dvojí pouť - patrocinium první neděli po svátku Nanebevzetí a posvěcení - 4. neděli po Velikonocích. Bystřický farář měl odjakživa louku kolem kaple, kterou pronajímal za roční nájemné 1 moravský (zlatý?). Asi v roce 1664 hrabě Rottal tuto louku bystřickému faráři odňal ve svůj prospěch, takže v zápise farář píše: Za toto poutní břemeno mimo ofěru nemám žádný užitek, přece dle možnosti sloužím poutníkům, kněžím i hostům a jiným ze ctnosti pohostinství, aby tak starý kult se zachoval a povznášel u potomků k velké cti Matky Boží.
Protokol o stavu bystřické farnosti z roku 1691 tyto údaje potvrzuje a upřesňuje a v záznamu v Kronice Trinitářů holešovských se praví, že 27. července 1748 chvátala Jeho eminence (olomoucký kardinál  Troyer) okolo páté hodiny večerní na horu Hostýn, aby chrám nově a velkolepě vystavený konsekroval a obraz Nejblahoslavenější Panny Marie, který se v malém a prastarém kostele četným lidem uctíval, do tohoto nového chrámu přenesl.
Sekretář hraběte Rottala J. K. Hofmann v listině z roku 1748, uložené v holešovském zámku, píše a potvrzuje: "že starý hostýnský kostel viděl, že kostel byl mnohokrát přistavován a tím i znetvořen na spadnutí."
Protože všechny nejstarší listiny ze 17. století vzpomínající Hostýn shodně mluví o prastarém kostele (antiquissimum templum), můžeme se oprávněně domnívat, že se mluví o kostele nebo kapli už ze 13. století, postaveném po odchodu Tatarů na počest Zachranitelky Panny Marie.
Prameny:
F.Vídenský: Sv.Hostýn ve svém původu a svých osudech
Hlasy svatohostýnské

Olga Kozlová

Pokračování příště

 

 

POUŤ  MSH  A SETKÁNÍ  DŮVĚRNÍKŮ

V neděli 9. září se zaplnila bazilika Panny Marie na Svatém Hostýně členy a příznivci Matice svatohostýnské, kteří přišli na svoji tradiční pouť.
Slavnostní bohoslužbu sloužil olomoucký arcibiskup Jan Graubner. V homilii nás všechny vybídl, abychom se pustili s chutí do práce na budování Božího království. "Jsou věci," řekl mimo jiné, "které nás musejí znepokojovat. Náš národ se vzdaluje od Boha, neváží si rodiny, zabíjí nenarozené děti, diskutuje o povolení lékařského zabíjení starých a nemocných lidí, pokud si to přejí, místo toho, aby jim nabízel pomoc, která je možná. Sdělovací prostředky šíří hrubost, násilí a nemravnost. Stíny společnosti nás nemusí děsit, pokud pro svoje spojení s Kristem jsme sami světlem pro svět. Kdo Ježíše opravdu poznal a obrátí se k němu, najde v něm zalíbení a přilne k němu. Už malé děti v atmosféře něžnosti a lásky rodičů chápou a radostně žijí blízkost Boha a Ježíše, který se v rodičích projevuje. Především v rodině se probouzí cit pro Boha, dělají se první kroky v modlitbě, ve výchově mravního svědomí a ve vytváření křesťanského cítění lidské lásky. Každý, kdo se snaží takto budovat svoji křesťanskou rodinu, zjistí, že nejvíce získává on sám. Navíc má svůj podíl na štěstí druhých, růstu církve i ozdravění společnosti. Velkou pomocí pro křesťanskou atmosféru rodiny může být moudrost a náboženské cítění dědečků a babiček. Když pak děti rostou, stávají se i ony spolubudovateli posvátného společenství rodiny a tak se připravují na dobré založení vlastních rodin či k zasvěcenému životu jako služebníci evangelia."
Po skončení mše svaté se uskutečnilo v sále poutního domu č. 3 setkání důvěrníků, kterého se zúčastnil i otec arcibiskup. Předseda Matice svatohostýnské Ing. Václav Lednický seznámil přítomné s činností Matice svatohostýnské od květnové valné hromady. Mgr. Aleš Dufek informoval  o způsobu zajištění finančních prostředků na opravy poutního domu č. 1 pomocí darů a půjček.
Vedoucí hospodářské správy Ludmila Solařová informovala o investičních akcích za uplynulé období: oprava WC v poutním domě č. 3 a odvedení vlhkosti stěn, zahájení zkušebního provozu závory. O škodách, které byly způsobeny vichřicí na elektrárně a na rozhledně, podal zprávu technický administrátor Petr Janek.
S údaji a vývojem členské základny Matice svatohostýnské seznámila přítomné Marie Loučková. V době od 1. ledna do 9. září 2001 se přihlásilo 212 nových členů Matice svatohostýnské, za stejné období zemřelo 132 členů. V současné době má Matice svatohostýnská celkem 7316 členů, z nichž je 261 důvěrníků.
V diskuzi se nejvíce hovořilo o darech a půjčkách na opravu poutního domu č. 1. Na konci setkání dostali všichni důvěrníci Osvědčení o činnosti důvěrníka Matice svatohostýnské.
Na závěr setkání otec arcibiskup Jan Graubner poděkoval všem důvěrníkům za jejich obětavou práci a vyzval je k aktivitě v jejich farnostech. Po závěrečné modlitbě všem udělil požehnání.

Marie Loučková

 

 

POUŤ  MUKLŮ

Již podeváté po listopadových událostech roku 1989 se konala první zářijovou sobotu na Svatém Hostýně pouť muklů - vězňů minulých totalitních režimů. Na začátku slavné mše svaté, kterou sloužil v hostýnské bazilice strahovský premonstrátský opat Michael Pojezdný z Prahy spolu s dalšími kněžimi, bývalými politickými vězni, byl vzpomenut zesnulý P. Jan Formánek, předseda pobočky Konfederace politických vězňů v Bystřici pod Hostýnem, který dlouhá léta vždy pečlivě připravoval program hostýnských muklovských poutí. Homilii pronesl papežský prelát Mons. ThDr. Antonín Huvar z Velké Bystřice u Olomouce.
Letošní muklovské pouti se zúčastnilo méně poutníků než v minulých letech, snad k tomu přispělo i velmi nevlídné deštivé a mrholivé, již podzimní počasí. Tradiční politický mítink konaný v Jurkovičově sálu pozdravili mj. předseda KDU-ČSL Cyril Svoboda, poslanci Vilém Holáň a Marek Benda a starostové Chvalčova, kam Svatý Hostýn územně náleží, a Bystřice pod Hostýnem.

Josef Pala

Homilie Mons. ThDr. Antonína Huvara při mši svaté na muklovské pouti na Svatém Hostýně v sobotu 1. září 2001

Milí bratři a sestry!
Nikdo z nás neví, zda bude mít možnost se ještě zúčastnit některé z příštích poutí a sejít se v takovém počtu, abychom jednomyslně ohlašovali svůj kladný vztah k jednomu faktu, který je nejdůležitější pro nás pro všechny, ať jednotlivce, ať celé společenství, že žijeme.
Považujme jen tuto skutečnost za největší milost, za dar, ale též i poslání, kterým musíme odpovídat na řadu životně důležitých otázek, ať svého vlastního jednání a života, nebo těch, k nimž jsme se ještě vrátili. Proto nám byl darován ještě další kus života. Jsme povinni předávat ty zkušenosti, které jsme v dobách temných, ale bohatých na děje i jejich řešení, mohli vyzískat ve všech ústavech, které byly zřízeny minulým zločineckým režimem na likvidaci všech těch vlastenců, kteří se nepodrobili sjednocenému marxistickému myšlení.
Nesmíme vyhlížet jako tolik nešťastníků, kteří nevidí jen sebe, svůj osobní cíl, který nebývá vždy bohabojný a čestný. Pozorujeme, jak by to bylo jednoduché vidět a kritizovat jen chyby jiných. To nebylo nikdy našim posláním, nikdy jsme si nevybrali tento lehký způsob komunikace s jinými. Jsme zde, abychom si připomněli to, co bylo vzácného, všechny silné okamžiky tvrdých, ale na oběti bohatých, tedy užitečných let.
Vzpomeňte jen, kolik to bylo vzácných příležitostí na společných cimrách. Jaká možnost poznání nových faktorů, jaká bohatost jejich řešení, jak velké možnosti byly vzdělávat se, a to u nohou všech těch, kdo svými osobními zkušenostmi i věkem vynikali nad námi, kteří jsme v roce 1948 přicházeli někdy vyjevení, někdy plní lehkovážných myšlenek do této nové komunity. Nejvyšší možná vysoká škola! Nesnesitelná pro ty, kdo jste museli opustit malé děti, mladou manželku, milující klín vlastního domova. To všechno tu zůstává jako bohatství, které dobře využito, může znamenat pookřání i v této smutné nevyjasněné situaci, která objímá celý náš národ. Dílo, které mělo zničit tolik vzácných národních velikánů, čistých mladých duší, bylo požehnáním pro všechny, kdo nepromarňovali ani za mřížemi tyto Bohem nabízené šance.
Kolik to bylo jen bohulibých spojení s Bohem v tiché modlitbě, v hodinách, dnech a létech, kdy jedinou nadějí byl snad jen návrat domů. Nechejme padnout všechno nedobré, co se nám ještě vkrádá do duše. Snad mnohý z nás oplakal tato léta jako nenahraditelnou ztrátu. Vraťme se k těm chvílím soustředěného rozjímání o Bohu, o sobě, o povinnostech, které nás měly na křídlech dobré vůle přenést návratem do milovaných domovů. Jen ten, kdo je mravní silák, dokáže snést celistvost myšlenek a nezoufá nad přítomností, tím méně neproklíná minulost, ale též nad ní nedělá tlustou čáru, aby se k ní nevracel. Je to jediná možná služba pravdě. Čím více však kdokoliv z nás má péči jenom o sebe, tím více je vlastním vězněm a zůstává světu i sobě jenom prázdným nezvučícím bubnem bez užitku.
Vy to cítíte stejně, jako každý z nás, že sobec je citlivý jen na své přednosti. Měli jsme možnost to sledovat na těch, kdo ze slabosti podepisovali socialistické závazky, kdo se vbízeli našim pomyslným ochráncům, aby si ulehčili svůj úděl. Jsou nadurděni, uraženi, jestliže komukoliv z nás se připomene toto nečisté komunikování s režimem, který jasným zákonem byl označen za ničemný, zlolajný a zločinecký. Nikdo z nás se nevrátil do onoho vysněného života, o kterém jsme přemýšleli v celách nebo na šachtách. Kdybychom se však i na tomto posvátném místě měli obírat zklamáním na tom, co se nepodařilo a nepodobá se představám, které jsme ukovali pod taktovkou pendreků a bejčáků, nezbylo by nám nic z toho, co nám všem pomohlo přežít a vrátit se mezi ty, kdo nám dříve byli nejbližší. Jsou to desetiletí plná bolestí, obětí, utrpení, strádání, ale též období, kdy soudruzi v době, kdy utráceli nepohodlné odpůrce, ztráceli vládu nad sebou. Jak je to zajímavé, že právě ti hnusové minulého režimu museli podstoupit stejný úděl jako tolik našich vlastenců, totiž zaplatit svůj politický úhyb vlastním životem.
Nesmíme nikdo z nás upadat do skepse smutku, ale též ne do lehkovážnosti, abychom přešli to, co znamenalo školu bolesti, ale též požehnání všem, kdo čekali na nás. Na tomto posvátném místě je potřebí se vzchopit, abychom dovedli vyjádřit svými třesoucími se již pažemi onen velký dar, kterým jsme byli obdarováni, aby jiní mohli bohatnout dobrými skutky našim přičiněním. Nebylo kapky krve, která by byla obětována s laskavým pohledem na kohokoliv z našeho národa, není jedna hrubost a zločin, který by mohl dobrořečit za změnu morálky, kterou cítíme jako těžkou botu, doléhající na naše zmalátnělé údy. Jen nesmíme vzpomínat. Divíme se často, když nás někteří nedobře žijící představitelé nazývají svědomím. Jsme všichni, jak jsme tu přítomni, opravdovým svědomím pro ty, kdo jsou nejistí ve svém jednání? My tvoříme nyní závěr onoho hrozného řetězu minulého století, my zastupujeme, ale jako živí, ještě poslední členy toho společenství, které je povinno ukázat světu, že existují jiné hodnoty, než ty, které nám nutili v minulých desetiletích, ale že též není žádnou hodnotou to trpce podávané několikakorunové dostiučinění od mocných nad námi, abychom museli zapřít sebe a být poslušnými a vděčnými uživateli toho, co nám s plivnutím do tváře poskytují.
Ať je za námi jako vyřízený problém, myslím však tím vyrovnání, pokud cítí někdo provinění ve svědomí. Je nutné se vzchopit všemi zbývajícími silami, abychom vyjádřili znovu svoji oddanost k Božímu zákonu tak, jak jsme ho s láskou přijímali jako děti, abychom byli schopni s rovnou páteří vyjádřit díky, ale též, abychom se nabídli se vším, co je ještě našim vnitřním majetkem, všem ostatním bratřím a sestrám. Náš úkol je nyní chopit se všech možností, jakými jenom dovedeme projevit radost, jak můžeme i svými ubývajícími silami pomáhat všem bratřím a sestrám. Tak jsme totiž uvažovali na všech místech převychovávacích ústavů, protože Bůh a modlitba nebylo to poslední v našem nelehkém údělu. Protože ještě žijeme, musíme vystupovat jako rovní svědkové před národem i před církví. Byli jsme přece jenom vyvoleni jako první v likvidační řadě, ale nyní jsme už poslední, kdo má tuto velkou, Bohem danou povinnost - svědčit o pravdě. Jsme posmíváni a nenáviděni všemi institucemi a mladá generace je úmyslně vedena tak, aby znehodnocovala, ba se vysmívala všemu tomu, co bylo někdy jenom nešikovným projevem odporu proti povodni, která zachvátila celý náš národ.
Zůstává však ještě nad naším národem ona špína nesmířených hříchů a zločinů, nehotových soudů nad zlem, aby všechno to, co bylo zlé, dlouhým otálením nebylo postaveno na stejnou úroveň, jak se to mocní snaží, aby nebyl rozdíl mezi vrahem a obětí. Běda nám, jestli se nebudeme lišit svými mravy od těch, kdo hlásají ještě i dnes tuto zprofanovanou morálku.
Znovu je třeba vrátit zase úctu k právu a k pravdě, být rovný a rozhodný, nečekat na to, že jiní budou plnit mravní příkazy, ale sami nezatíženě, statečně uskutečňovat všechno, co může být ještě krásné, je-li to podáváno třeba už jen ve stařeckém vizóru spolubratří a sester. Vezměme na tomto místě do sepjatých rukou všechny, kdo se nedožili, kdo trpěli snad více ještě než my, kdo nenalézali sílu. Ono čekání a slzy všech ušlechtilých dívek a žen, matek a manželek, které marně tolikráte toužily a očekávaly návrat svých nejdražších. Kolikráte jejich čekání bylo však uzavřeno jen zprávou o dalším utraceném životě nejdražší bytosti.
Bratři a sestry, toto místo je místo odvahy, pravdy a pokory. Vy víte sami, že jsme nechtěli a nebudeme již nikdy připomínat prožitá desetiletí jako opravdovou oběť. Byly mezi námi i takoví, kdo si nemoudře ulehčovali svůj úděl, ale všichni jsme chtěli vyjít do poměrů moudře vedených lidmi, kteří by byli mravně na výši. Kolik je to trosek, které vidíme místo krásně vybudovaných staveb - živých, rovných osobností. Vidíme tolik zmrzačených lidí mravně zchátralých právě tím, že se hrbili před mocnými, ať už to bylo v kterékoliv organizační jednotce. Ten, kdo naletěl na nabídku nebo se schoulil před hrozbami a chtěl jen výhody pro sebe, ten žil v bázlivosti a s nejistotou se vracel i mezi své, aby nebyl světlem a systémem dobrého života, ale přinesl tolikerý rozklad. Vy víte všichni, že jasně byl minulý režim označen za zločinný, leč tam by museli nastoupit ještě ti, kdo byli za něj zodpovědni, kdo vysoušeli na svých dlaních krev mučedníků, kdo chtěli uvést do zapomnění všechno a všechny z té doby, která bez pokání bude jenom novou výzvou k opakování těchto neřádných praktik.
Kolik z nás ztratilo sebevědomí? Kolik z našich bratří a sester finguje ztrátu paměti, která by mohla uvést jednoho každého na správnější cestu? Nepomůže bohatství, jen mravní výše a odhodlání udržet si ji. To znamená pokrok osobní i pro celý národ. Je potřebí nejenom připomínat, ale pomáhat formovat čistou přítomnost, vnést naději do budoucnosti, zvláště těm nejmladším, aby nebylo nikoho mezi námi, kdo se plíží u dveří mocných, aby chlemtal přízeň a zatracoval všechno, co se mocným, i třeba mravním pidimužíkům, nelíbí. Jak se mýlí každý, kdo by se domníval, že všichni, kdo jsme byli v temnotách, toužili po světle, že všichni, kdo vyšli z těch zatuchlých prostor převýchovy, chtějí žít na čerstvém vzduchu s čistou duší. Berme celý osud minulých desetiletí jako život v přítomnosti Boží, kde otazníky, které nám život dává, s pomocí Boží dokážeme s úsměvnou tváří organicky zařazovat do hodnot svého vlastního života.
Ať Bůh žehná všem, kdo jakýmkoliv způsobem bojovali jako mučedníci nebo jako ti, kdo se jen spolu vezli právě oním odporem proti všemu, co jsme tenkráte i dnes považovali za nedobré. A musí to být pravda Boží, která bude písní našich dalších let.

 

 

NA  SVATÉM  HOSTÝNĚ  ŘÁDILA  VICHŘICE

Vichřice o rychlosti více než 100 kilometrů za hodinu se v sobotu 4. srpna večer přehnala i nad naším poutním místem. Téměř všechna okna ze západní strany poutních domů a dalších budov byla rozbita kroupami. Byly proraženy vnitřní i vnější okenní tabule a příval vody a krup zaplavil pokoje. O něco méně byla poškozena farní budova, která je chráněna bazilikou. Rovněž na bazilice a kaplích byla rozbita některá okna, je poškozena i mozaika nad hlavním vchodem do baziliky. Karosérie většiny automobilů ubytovaných nesly následky krupobití. Stromy na vrcholu Hostýna měly většinu listí a menší větve dokonale očesány. Na zemi ležely místy veliké hromady krup. Celkové škody jsou značné.
Po velmi teplém dni se před 19. hodinou náhle setmělo a strhla se neuvěřitelně silná bouře s vichřicí, blesky, průtrží mračen a kroupami, které dosahovaly průměru až 4 cm. Každý z ubytovaných se bál a jen bezmocně přihlížel řinčení skla a přívalu vody a krup. Ihned po skončení největšího řádění živlů, které netrvalo více jak čtvrt hodiny,  se zaměstnanci a všichni ubytovaní začali podílet na odklízení rozbitého skla a odstraňování největších škod. Při odklízení skla tekla i krev. Bylo zajištěno i přestěhování ubytovaných na nepoškozené pokoje. Všechna tato činnost se odehrála bez dodávky elektrické energie, která byla obnovena až pozdě večer.
Taky další den musely některé nezbytné práce pokračovat. Spadlý strom bránil průchodu schodištěm a na celém vrcholu Hostýna bylo několik desítek vyvrácených staletých stromů.

Ivo Buráň

 

 

NAŠE  POMOC  PŘI  REKONSTRUKCI

Jak můžeme pomoci při rekonstrukci poutního domu
Výbor Matice svatohostýnské se na svých posledních zasedáních zabýval rekonstrukcí poutního domu č. 1 na Svatém Hostýně. Pro upřesnění uvádím, že je to dům, kde v současné době bydlí v jednom poschodí řádové sestry, v ostatních poschodích se ubytovávají zejména mladé rodiny s dětmi.
Výbor MSH se domnívá, že pro zahájení rekonstrukce tohoto poutního domu je třeba mít na začátku alespoň částku 4 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že v květnu příštího roku skončí volební období tohoto výboru, chce výbor MSH zahájit rekonstrukci poutního domu č. 1 pouze pod podmínkou shromáždění výše uvedených finančních prostředků. To je úkol, k jehož splnění je třeba především velké dávky Boží milosti.
V posledních vydáních čísel Listů svatohostýnských můžeme číst o přípravném procesu beatifikace arcibiskupa Antonína Cyrila Stojana. Byl to muž, o kterém se věřící domnívají, že se mu už dostalo milosti být blízko Bohu. V současnosti době máme na Moravě další kandidáty blahořečení: P. Antonína Šuránka, Aničku Zelíkovou, P. Ignáce Stuchlého, sestru Vojtěchu Hasmandovou. Ač se toto vědomí osobní lidské existence i po smrti těla v posledních racionálních staletích stále více vytrácí z myslí běžných lidí, není nic proti učení naší církve věřit tomu, že jsou lidé, jejichž duše po smrti těla přebývají v Boží blízkosti a mohou se přimlouvat za nás, kteří žijeme zde svůj pozemský život.
Výbor Matice svatohostýnské vás proto vyzývá, abyste se modlili k nejen již uvedeným Božím služebníkům, aby se podařilo zahájit rekonstrukci poutního domu č. 1 již příští rok. Nedomnívám se, že to je problém příliš světský, se kterým se jaksi nechodí zatěžovat ty, co jsou již v našem nebeském domově. Naopak, při modlitbách ke svatým a ke kandidátům svatořečení si každý může uvědomit, že právě on může a měl by být taky svatý, aby se jeho duše hned po smrti těla ocitla v blízkosti našeho Vykupitele.
Výbor Matice svatohostýnské po dohodě s důvěrníky rozhodl, že se pokusí řešit financování rekonstrukce poutního domu č. 1 formou půjček od členů Matice svatohostýnské, výjimečně i od jiných osob ochotných půjčit peněžní prostředky.
Poutní dům č. 1 by měl být využíván především mladými rodinami s dětmi, postupně by mělo být zrekonstruováno dvanáct čtyřlůžkových pokojů s příslušenstvím. Jen pro dokreslení uvádím, že ve většině pater tohoto domu se již pět let netopí a je skutečně nejvyšší čas začít s jeho rekonstrukcí.

Jaká by měla být půjčka?
Pokud se týká výše půjčované částky, je v podstatě jedno, o jakou půjde částku. Výbor pouze doporučuje, vzhledem k tomu, že nedokáže odhadnout ohlas členů Matice svatohostýnské, aby půjčovaná částka nepřesáhla 50000 Kč.
Půjčka bude uzavřena na dobu neurčitou, záleží na věřiteli, kdy bude požadovat půjčené peníze zpátky. Může je chtít zpět např. za půl roku, nebo za pět let.
Výbor Matice svatohostýnské se rozhodl, že půjčky budou úročeny, výše úroku se bude měnit v souvislosti s vývojem inflace v České republice, v současné době by výše úroku byla 5,5% z půjčené částky za rok.
K vrácení půjčené částky dojde na základě písemné výzvy věřitele do 60 dnů od doručení výše uvedené žádosti výboru Matice svatohostýnské.
Věřitelé mají dále možnost darovat Matici svatohostýnské částku rovnající se úroku z půjčené částky formou samostatné darovací smlouvy, tzn. že při vrácení dluhu bude věřitelům vrácena pouze půjčená částka bez úroků.
Konečné rozhodnutí, zda konkrétní smlouva o půjčce bude uzavřena, zůstává na výboru Matice svatohostýnské.
Jsme si vědomi toho, že finanční situace většiny z vás není nijak růžová. Vzhledem k tomu, že se hospodaření Matice svatohostýnské stále zlepšuje, můžeme si dovolit vás žádat o půjčky. Ještě před pěti lety by to bylo nemyslitelné, tehdy jsme prosili pouze o dary. Věříme, že se naše výzva setká s ohlasem mezi příznivci Svatého Hostýna a že se bohulibý záměr rekonstrukce poutního domu č. 1 podaří.

Mgr. Aleš Dufek

 

 

Z  JEDNÁNÍ  VÝBORU  MSH

22. června
- Navýšení ceny za opravu WC vedle stánků
- Instalace závory, zaškolení obsluhy před uvedením do zkušebního provozu
- Kanalizace - jednání s OÚ Kroměříž a Obecním úřadem Chvalčov
- Oprava poutního domu č. 1 pro rodiny s dětmi za spoluúčasti farností
- Silniční závora (informovanost o jejím významu v Listech svatohostýnských)

20. července
- Odstranění závady při zatékání u WC v poutním domě č. 3
- Kanalizace, zhodnocení výsledků jednání na OÚ Chvalčov
- Závora, zahájení zkušebního provozu
- Propagační leták a informační tabule
- Hospodaření MSH k 30. červnu, vysoké náklady na likvidaci odpadů

31. srpna
- Škody po krupobití, zasklívání oken (53 000 Kč)
- Zasklívání a opravy oken na rozhledně
- Příprava schůze důvěrníků a pouti Matice svatohostýnské
- Zpráva revizní komise MSH
- Hospodaření MSH (výše  závazků a dluhů)
- Osvědčení pro důvěrníky, zlepšení výběru členských příspěvků
- Exercicie pro členy MSH s otcem arcibiskupem Janem Graubnerem

Mimo uvedených záležitostí je na každé schůzi výboru prováděna kontrola plnění opatření a termínů ze zápisů schůzí výboru včetně připomínek členů.

Antonín Mužný, jednatel MSH

 

 

ZEMŘEL  GIEDON-ERNST  LOUDON

Poslední příslušník slavného rodu Loudonů, který žil v Bystřici pod Hostýnem, zemřel. Rodina Loudonů ( patřil k ní i pověstný generál "Laudon") žila v Bystřici více jak 107 let. Posledním, kdo v Bystřici prožil část svého života, byl Gideon-Ernst, svobodný pán z Loudonů. Narodil se sice v Děčíně 23.12.1923, ale rané dětství prožil v Bystřici pod Hostýnem. Začal zde chodit do školy. Ač vyrůstal v německy hovořící rodině, během školní docházky se naučil obstojně česky.
V době hospodářské krize byla rodina nucena zámek prodat. Bydleli potom u příbuzných v Miloticích a ve Stanicích. Střední školu absolvoval Gideon-Ernst v Mnichově. Po maturitě nastoupil do německé armády. Vojenskou službu ukončil v roce 1944. V tomto roce zemřel jeho otec a byl pochován v Bystřici pod Hostýnem, kde má rodina svůj hřbitov. Účast na jeho pohřbu byla na dlouhou dobu poslední návštěvou Gideona-Ernsta v Bystřici pod Hostýnem.
Bezprostředně po válce působil v Maďarsku. Zde jej zastihla zpráva o odsunu matky a sestry do Rakouska. Jeho rozhodnutí následovat je do Vídně bylo velmi těžké. Člověk bez státní příslušnosti a bez vzdělání musel budovat novou existenci. Sňatkem s Dr. Marií Engerthovou získal rakouské občanství. Až do odchodu do důchodu pracoval Gideon-Ernst Loudon jako technickoobchodní zaměstnanec v několika firmách a podnicích. Po odchodu do důchodu žil v Bad Ischlu. Zemřel 19. června 2001 v nemocnici v Linci.
Gideon-Ernst Loudon využíval každé příležitosti k návštěvě Bystřice pod Hostýnem. Nejen on, ale i celá rodina se intenzivně zajímali o opravy bystřického zámku a přispívali na údržbu rodinného hřbitova.
Svoji příslušnost k církvi prokázal Gideon-Ernst Loudon nezištnou pomocí potřebným. Jeho neúnavnou péčí a organizátorskými schopnostmi bylo vybudováno středisko maltézských rytířů poskytující pomoc emigrantům a obětem maďarské revoluce v roce 1956. V 50. a 60. letech byl komandantem této vídeňské expozitury a později i rytířem maltézské hospitální služby. Zádušní mše v univerzitním kostele ve Vídni se zúčastnilo na 250 příslušníků tohoto řádu.
Teprve v roce 1990 mohl uspořádat Gideon-Ernst spolu s bratrem Alexandrem, s jejich manželkami, dětmi a vnoučaty cestu po Moravě. Tato cesta vedla i na Svatý Hostýn, jehož rozvoji věnovaly generace Loudonů mnoho sil a prostředků.
Až pojedete na Svatý Hostýn, udělejte si chvilku času a navštivte loudonský rodinný hřbitov. Je nedílnou součástí hřbitova bystřického a vchod do něj naleznete kousek od autobusové zastávky u parkoviště. V kapli najdete jedinečnou fresku Hanuše Schwaigra s vyobrazením tehdy žijících členů rodiny Loudonů. Dole pod freskou jsou v kartuši jména zvěčněných členů rodiny, kteří v Bystřici pod Hostýnem bydleli. Letos k nim jedno přibude. Jméno Gideona-Ernsta, svobodného pána z Loudonů, bude poslední.

Pavel Malének

 

 

Z  VAŠICH  DOPISŮ

Vážení přátelé,
Díky za vaše krásné internetové stránky o Svatém Hostýně. Je to krásný virtuální výlet na Hostýn po internetu, a i když virtuální, přece je reálných věcech, které existují ve skutečnosti a jsou pouze zobrazeny v Net-u.
Snad nejlepší se mi zdá být kamera, ale všechno je krásné... i neoficiální stránky západu slunce... Děkuji mnohokrát!!!
V Kristu s úctou
JUC. Anna Taliánová (28 let)

Náš čtenář, pan Fojtík (neuvedl adresu) nám poslal zajímavý článek "Rajhrad a Svatý Hostýn" z Hlasů svatohostýnských z roku 1922, z něhož vybíráme:
Rajhradské okolí vždy vzhlíželo zbožně k Panně Marii Svatohostýnské. Rajhradští benediktini jsou  zapsáni ve staré knize hostýnské. A což teprve v novější době! Benediktin Řehoř Volný píše prosebný list samému císaři, aby dovolil obnoviti spustlou svatyni hostýnskou, a když byla prosba splněna, sbírá mezi přáteli 2000 zlatých a dává zhotoviti hlavní oltář se sochou Panny Marie Svatohostýnské.
A jak píše P. Vychodil v životě Františka Sušila, byl Fr. Sušil dostav se do Brna roku 1838 dobře znám s rajhradským opatem Viktorem Šlossarem i ostatními řeholníky a zavedl téhož roku Jana Kalivodu, nástupce V. Šlossara do Rajhradu. Můžeme si představiti, jak velice oba ctitelé Panny Marie Svatohostýnské, Řehoř Volný i František Sušil, se zajímali, když byla socha Panny Marie Svatohostýnské vyřezávána. Jak pečlivě dávali rady řezbáři brněnskému Edelovi!
A tato socha je jednou z nejkrásnějších z celé bývalé monarchie rakouské...

 

 

PROČ  NEFUNGUJE  ELEKTRÁRNA ?

Od  letošního 22. července se netočí větrná elektrárna na Svatém Hostýně. Hodně lidí se ptá na příčinu. Je vcelku prozaická. Ve výše uvedený den se nad naším poutním místem zatáhla na krátkou chvíli obloha a z ní vyšlehl pouze jeden blesk, který ale stál za to. Uhodil do rozhledny a napáchal velké škody. Postižen byl vysílač Radia Proglas, výtlak pitné vody do vodojemů, ale hlavně větrná elektrárna. Byl spálen jeden transformátor a vstup na převodníku teplot (zpracovává a převádí data do počítače). Možná že se stalo ještě něco dalšího, protože další případné škody nalezneme až po odstranění těchto závad. Naštěstí "přežil" počítač elektrárny.

Petr Janek, technický administrátor

 

 

SPORTEM  K  BOHU  A  LIDEM

Ve dnech 18. a 19. srpna proběhla na Svatém Hostýně tradiční orelská pouť, které se zúčastnilo přes 15 000 poutníků. Poutníci většinou přijížděli na kolech, nebo přicházeli pěšky. V oficiálním doprovodném programu jsme zaznamenali pěší pochod orlů z župy Bauerovy, kterého se zúčastnilo téměř sto účastníků. Cyklisté přijeli například z Vyškova, Blanska i z dalších míst. Kapacita všech objektů Matice svatohostýnské se velice rychle plnila a k přespání musely být využity i další prostory.
Sobotní program začal společnou mší svatou, kterou celebroval člen duchovní rady Orla P. Miroslav Hřib z Ivanovic na Hané. Úplně poprvé se v letošním roce uskutečnil  Běh do hostýnských schodů. Sportem se v Orlu snažíme přiblížit Bohu i lidem a právě tento běh měl symbolicky naznačit naše přibližování k Bohu, protože běh končil takřka před branami baziliky, i přibližování sobě navzájem. Celkem se této akce zúčastnilo asi 70 běžců různého věku, kteří společně s přítomnými diváky vytvořili správné sportovní a tedy orelské společenství. Do běhu se aktivně zapojil mj. i starosta Orla a poslanec Parlamentu Ladislav Šustr.
V půl deváté začala další část večera, a to křížová cesta se světelným průvodem. Svíčky v rukách orelských poutníků rozzářily Svatý Hostýn a dokázaly určitě vnést alespoň kousek světla do myslí všech účastníků.
Dalším novým prvkem bylo večerní zpívání na schodech. Děvčata z Kunovic zahájila zpívání ihned po společné adoraci a nalákala tak před hlavní portál baziliky velké množství převážně mladých členů Orla. Atmosféru podporovalo nádherné a teplé počasí a osvícená bazilika a tak se zpívalo až do půlnoci.
Největší počet poutníků se už tradičně účastní nedělního programu. Mše svatá byla zahájena v deset hodin slavnostním průvodem praporů a kněží a sloužil ji spolu s ostatními duchovní rádce Orla arcibiskup Karel Otčenášek. Ten ve svém kázání připomněl také heslo Ora et labora et lude (Modli se a pracuj a hrej si), které ukazuje důležitost sportu a odpočinku v životě člověka vůbec. Celá mše svatá byla zakončena zpěvem české státní hymny. Letošní orelské pouti na Svatém Hostýně se zúčastnili významní hosté, mezi nimiž byli např. předseda KDU-ČSL Cyril Svoboda, a předseda slovenského Orla Jozef Gálik.

Ladislav Kotík

 

 

KRONIKA

I v letošním roce byla na Svatém Hostýně bohatá poutní sezona, o čemž svědčí četnost zápisů kněží v knize návštěvníků našeho poutního místa.

1. července • Poutníci z Francovy Lhoty a z Frenštátu pod Radhoštěm
2. července • Poutní zájezd ze Zahnašovic s P. Josefem Vysloužilem • Poutníci ze Žeranovic s P. Rudolfem Chmelařem
3. července • Pouť z farnosti Kunovice (čtyři autobusy) s P. Jaroslavem Poláchem • Poutníci z farnosti Huštěnovice s P. Zdeňkem Zlámalem
4. července • Pět autobusů poutníků z Ostravy-Zábřehu s P. Bohumilem Zaňkou • Poutní zájezd z Ostravy-Hrabůvky s P. Miroslavem Strakou
4. až 5. července • Zájezd 48 poutníků z italského Turína
6. července • Pouť z Ostravy - Krásného Pole s P. Adamem Malkem • Pouť z Kokor s P. Jiřím Koníčkem
9. července • Poutníci ze Starého Města s P. Miroslavem Suchomelem • P. Karel Houdek s poutníky z Petřvaldu.
9. až 13. července • Příměstský tábor domu dětí a mládeže Astra Zlín zaměřený na přírodovědu a turistiku
11. července • Dva autobusy poutníků z Bochoře s P. Jiřím Koníčkem
13. července • P. Berger Johan, Euratsfeld, diecéze St.Pölten v Rakousku (45 poutníků)
14. července • Pouť obce Slavkov pod Hostýnem s P. Františkem Různarem z Bílavska • P. Jan Krist s faníky z Trnavy u Zlína • Poutníci z Mařatic a Uherského Hradiště •  Poutníci z Klenovic na Hané a Pivína • Pouť z Lipovce u Blanska s P. Josefem Šiškou • Poutníci ze Všeminy a Dešné s P. Jiřím Orságem
15. července • Farní pouť Hněvotín (P. Eduard Krumpolc) • Pouť z Těšetic, Drahanovic a Slatinic
16. července • P. Antonín Kryl z Charvát • P. František Sedláček z Olomouce s řeholními sestrami sv. Kříže
16. až 20. července • Exercicie Orelské jednoty z Brna pod vedením P. Vinklárka
17. července • P. Jan Baščanský s farníky z Nové Horky u Studénky
18. července • P. Pavel Zíbal s 42 důchodci z Radkovy Lhoty • P. Piotr Niewadomski s farníky z Javorníku
20. července • P. Gabriel M.Kubík z Liberece
21. července • P. Petr Vaculík s farníky z Prostějova • P. Miroslav Kadlec s farníky z Vidnavy • P. Miroslav Ševiola s farníky z Jeseníku nad Odrou
21. až 22. července • Pouť farnosti Benešov u Prahy
22. až 28. července • Salesiánské exercicie za přítomnosti provinciála P. Jana Komárka
25. července • P. Richard Wojciechovski z Nedašova (autobus nemocných) • Poutníci z Hodslavic s P. Ondřejem Matulou a P. Josefem Kopeckým
26. července • Dva autobusy poutníků z Francovy Lhoty
28.července • Šest autobusů poutníků z Dolních Bojanovic s P. Petrem Karasem • Pouť z Milotice, Střílek, Chvalnova a Cetechovic • P.Jiří Putala ze Slavičína
28. července až 4. srpna • Exercicie farnosti Brno-Zábrdovice pod vedením P. Jiřího Rouse
30. července • Tři autobusy poutníků z Kozlovice s P. Damianem Firyšem
31. července • Salesiánská mládež z Vidče s P. Ondřejem Matulou
1. srpna • Dětský katolický tábor Archa z Rajnochovic
3. srpna • Poutníci z Vidče
4. srpna • Poutníci z Uherského Ostrohu s P. Karlem Šenkem • poutníci Brodku u Prostějova a Želče s P. Petrem Hofírek • Poutníci z Příbora • Poutníci z Dubňan • Poutníci z Českého Těšína
8. srpna • P. Pavel Kupka s poutníky z Ostravy - Staré Bělé • Poutníci ze Žďárné
9. srpna • Čtyři autobusy poutníků z Halenkova s P. Jiřím Švanygou
11. srpna • P.  Jaroslav Batog s poutníky z Pozděchova, Bratřejova a Valašské Polanky • P. Cyril Vrbík s farníky z Dubu nad Moravou • P. Radomír Němeček s farníky z Konic • Poutníci z Bílovic • Poutníci z Chropyně • Poutníci z Vracova
12. srpna • Hlavní pouť za účasti olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera
16. srpna • P. Petr Němeček s poutníky z Újezdce u Luhačovic
17. srpna • Poutníci z Kunovic, Loučky a Podolí
18. srpna • P. Jozef Lednický Hradiště pod Vrátnou • Poutníci ze Želetic a Věteřova s P. Josefem Šedivým • Poutníci z Jívové • Poutníci z Rakvic, Lovčic a Ždánic • Poutníci z Tlumačova • Poutníci z Nemotic
19. srpna • Orelská pouť
24. srpna • Poutníci z Vlčovic a Mníší • P. František Mališ a sestry boromejky z Prahy-Řep
25. srpna • Poutní zájezd z farností Hvozdná, Kašava a Štípa s P. Norbertem Nawrathem • Poutníci z Bohuňovic s P. Josem Švédou • Poutní zájezd na kolech z Luhačovic s P. Tomášem Káňou • P. Antonín Kupka s farníky ze Soběchleb •  Poutníci z Přemyslovic a Ptení s P. Januszem Damzikem
26. srpna • Dva autobusy poutníků ze Lhoty, Karlovic a Komárova
26. srpna až 1. září • Kněžské exercicie pod vedením P. Jana Pavlíka
27. srpna • Poutníci z Březolup s P. Janem Lisowskim
28. srpna • Tři autobusy poutníků ze Zubří a Vidče s P. Pavlem Vichlendou
29. srpna • P. Josef Cukr s poutníky z Tupes a Velehradu • P. Josef Šindler z Tišnova
30. srpna • Poutníci z farnosti Hulín s P. J. Zelinkou
31. srpna • Studenti z Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži s P. Antonínem Hráčkem •  Na Svatém Hostýně se konalo 17. zasedání redakční rady Listů svatohostýnských
1. září • Muklovská pouť • Poutníci z Hošťálkové s P. Františkem Dobešem • Dva autobusy poutníků z Blanska s P. Pavlem Kafkou

(jpa)

 

 

BUDE  VÁS  ZAJÍMAT

• Duchovní obnovu pro členy Matice svatohostýnské povede na Svatém Hostýně od 8. do 10. února 2002 olomoucký arcibiskup Jan Graubner.
Přihlášky zasílejte na adresu:
Matice svatohostýnská
Svatý Hostýn č. 115
768 61 Bystřice pod Hostýnem
(tel.: 0635/381 693 nebo 381 694)

• Duchovní správa na Svatém Hostýně spolu s Maticí svatohostýnskou děkují touto cestou firmě RAPOS Holešov za sponzorský dar v hodnotě 50 tisíc korun na opravu sociálního zařízení v poutním domě č. 3.

• Vánoční bohoslužby
Mše sv. na Svatém Hostýně na Štědrý den:7.00, 9.15, 11.00 a také v 15.30 hod.
V NOCI MŠE SVATÁ NENÍ!
Se starým občanským rokem se na Svatém Hostýně rozloučíme v pondělí 31. prosince. Mše svaté v 7.00, 9.15, 11.00 a ve 24.00 hod. Před půlnoční mší svatou ve 22.30 hod. je sv. růženec, adorace a ve 23.45 hod. Te Deum a sv. požehnání. Bohoslužby koná olomoucký světící biskup Josef Hrdlička.

• V zimním období (od 22. října) jsou slouženy mše svaté na Svatém Hostýně:
Ve všední dny: 7.00, 9.15 hod.
V neděli: 7.00, 9.15, 11.00 hod.
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání.

Kolik kněží působí dnes na Svatém Hostýně
P. Jan Chromeček (1932), duchovní správce a rektor baziliky
P. František Brázdil (1940), superior
P. František Měsíc (1933)
P. Jaroslav Pilík (1926)
P. Josef Prchal (1959)