Listy svatohostýnské

OBSAH č.1/2002:

Slovo k pouti
Editorial
Poutní slavnosti na Svatém Hostýně v roce 2002
Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice svatohostýnské
Duchovní slovo
Hostýnské zvony
Hospodaření Matice svatohostýnské za rok 2001
Investiční akce
Stručně z jednání výboru MSH
Z vašich dopisů
Kronika
Bude vás zajímat
Dvě pozvání a výzva

 

 

SLOVO  K  POUTI

Slyším-li v roce 2002 slovo POUŤ, nemohu si nevzpomenout na Jana Čepa, velkého českého prozaika, který o sobě hovořil a psal jako o "poutníku na zemi", v letošním roce uplyne 100 let od jeho narození. Svůj status poutníka přijal při svatohostýnské pouti s otcem za první světové války, a když ve třicátých letech vzpomínal na tuto klíčovou událost svého dětství (v próze Pouť), pocítil úzkost z budoucnosti - která se zatím už stala naší přítomnosti: "Jest čas k práci a jest čas k besedám a poutím, a běda lidem, až si nebudou moci dovolit tuto blahodárnou prázdeň!" Nejednou meditoval o slovech sv. Petra, podle něhož jsme na zemi "cizinci a poutníci" (1 Pt 2,11). A když v závěru života promýšlel smysl exilu svého a svých přátel, chápal toto slovo nejen v běžném významu vyhnanství, ale ještě hlouběji a prvotně jako pojem "exilium" z mariánské modlitby Zdrávas, Královno, který v českých ústech od pradávna zní "putování". V tomto smyslu jsme poutníky všichni a je na každém jednotlivci, jaký konkrétní výraz dá svému poutnictví.
"Být poutníkem na zemi je něco zcela jiného, nežli být prokletým tulákem a poběhlíkem jako bratrovrah Kain," rozlišuje Čep v jednom textu. Česká ekumenická Bible překládá toto Hospodinovo prokletí nověji: "Budeš na zemi psancem a štvancem." (Gen 4,12)
A to je přesný obraz člověka dneška, který už nemá čas na "prázdeň besedování a poutí", a přespříliš ochotně bere na sebe úděl Kainův. A je-li štvanectví prokletím za bratrovraždu, nehrozí novodobým dobrovolným štvancům riziko, že se neuvědoměle stávají nebo stanou bratrovrahy a sebevrahy, v první řadě záhubci duchovními?
Pout' je prevence tohoto smrtelného nebezpečí. Pout' je podle výkladového slovníku putování, cesta, zejména na posvátná místa; tedy něco, co posvěcuje kroky našeho života, co nás vzájemně poutá, pojí, nejen ve společenství putujících, ale spojuje nás i se svatostí cíle našeho putování. Běh lidských štvanců, stíhání času a pozemských nesvatých povinností a rozptýlení, naopak rozděluje, vede ke zběhnutí od společenství, tedy k dezerci, k těkavému živoření, ke ztrátě svatého cíle.
Neodepřu si ještě jiný citát, Čepův velmi konkrétní pohled na svatohostýnské poutníky svého dětství: "Každý nesl na zádech mimo uzel s kusem chleba také břímě svého soukromého trápení, domácí bídu, nemoc svou nebo nemoc dětí, opilství mužovo, své tajné hříchy, omyl celého života nebo hoře mladé lásky, vzpomínku na mrtvé, hryzající výčitky svědomí." Tíha onoho rance může být rozdílná, ale můžeme jeho obsah svěřit s důvěrou Matce Boží; přijme jej s láskou a předá nekonečnému milosrdenství svého Syna, jehož - jak doufáme - nám po tomto putováni představí.
Mojmír Trávníček

 

EDITORIAL

Milí čtenáři Listů svatohostýnských, ctitelé Panny Marie!
Nechce se mi ani věřit, ale je to pravda, že dnešním číslem vstupujeme již do šestého ročníku obnoveného svatohostýnského časopisu. Když jsme začali s jeho vydáváním, nevěděli jsme, jaký bude Váš ohlas na něj, zda "se vůbec uživí" v dnešní velké konkurenci náboženských periodik. Díky Bohu a Panně Marii, vycházíme a chceme vycházet dál. Jsem rád, že dostávám pravidelně Vaše ohlasy, ať už ve formě dopisů, těch klasických, tak i elektronických. Srdečné díky za všechny Vaše příspěvky!
Dnes bych se rád zastavil u jednoho dopisu, který tak trochu navazuje na návrhy nedávno zesnulého P. Antonína Bělíka z Bojkovic (Ad: Listy svatohostýnské,
č. 2/2001). Napsal nám pan Jiří Brauner z Brna, který vydal již několik desítek pohlednic a obrázků našeho poutního místa:
Jsem sběratelem různých poutních upomínkových předmětů... Část mé sbírky starých litografických pohlednic kolem roku 1900 bych chtěl věnovat Matici svatohostýnské či farnímu úřadu na zřízení trvalé výstavní expozice o historii Svatého Hostýna...
Tuto myšlenku podpořil i náš velmi aktivní fotograf Ivo
Buráň, jehož zásluhou vyšly v minulých dnech čtyři nové pohlednice našeho poutního místa (jsou již v prodeji na Svatém Hostýně).
Výbor Matice svatohostýnské i duchovní správa souhlasily s vybudováním nového hostýnského muzea. Kdo máte zájem tuto myšlenku podpořit, můžete posílat, nebo raději při svých poutních návštěvách přivážet, menší předměty a tiskoviny, které svým provedením připomínají Svatý Hostýn (starší vkusné suvenýry, talířky, hrníčky, sošky, starší čísla Hlasů svatohostýnských, ale i jiné tiskoviny týkající se našeho poutního místa, např. knihy, archivní pohlednice, popř. časopisy). U cennějších předmětů je možno dohodnout i formu jejich zapůjčení. Matice svatohostýnská však nemůžete dát záruku, že nedojde k jejich poškození, popř. zcizení. Proto bude lepší předem se domluvit v kanceláři Matice svatohostýnské na formě darování, popř. zapůjčení předmětů. Zde se také věci budou přebírat, zapisovat a evidovat ve speciální knize k tomu určené.
Pro začátek však Matice svatohostýnská spolu s duchovní správou uvažuje pouze o zřízení výstavky starých pohlednic a tiskovin v kapli sv. Josefa (viz snímek).
Josef Pala
šéfredaktor

 
POUTNÍ  SLAVNOSTI  NA  SVATÉM  HOSTÝNĚ  V  ROCE  2002
SO	27. 4.	Devátá pouť hasičů - hlavní mše sv. v 10.15 hod. 
NE	5. 5.	ZAHÁJENÍ POUTNÍ SEZONY
		Valná hromada Matice svatohostýnské, Pouť Klubu křesťanských žen 
NE	12. 5.	Pout' Radia Proglas - Den sdělovacích prostředků - mše sv. v 10.15 hod.
NE	19. 5.	Druhá pouť píšících křesťanů
SO	1. 6.	V 8.30 hod. mše sv. ve farním kostele v Bystřici pod Hostýnem, 
		následuje eucharistický průvod na Svatý Hostýn 
		- zde zakončení v 11.30 hod.  svátostným požehnáním
ÚT	4. 6.	Pouť kněží za vlastní posvěcení
SO	8. 6. 	Pouť žáků a přátel sv. Jana Boska, mše svatá v 10.15 hod.
SO	29. 6.	Dětská pout' - zahájení prázdnin u Panny Marie 
ČT	5. 8.	Titulární slavnost Nanebevzetí Panny Marie - nedělní pořad bohoslužeb 
NE	18. 8.	Hlavní pout' - hlavní mše svatá v 10.15 hod.
NE	25. 8.	Orelská pouť - v 9.30 hod. slavnostní průvod, v 10 hod. mše sv. 
SO	31. 8.	Dětská pout' na konci prázdnin - mše sv. v 9.00 a 10.15 hod.
SO	7. 9.	Desátá pouť muklů - vězňů v totalitních režimech, mše sv. 10.15 hod. 
NE	8. 9.	Pout' členů Matice svatohostýnské - mše svatá v 9 hod. 
SO	5. 10.	Františkánská pouť 
SO	12. 10.	Dušičková pouť, mše svatá v 17 hod., 
		následuje světelný průvod a pobožnost na hřbitově
SO	19. 10.	Čtvrtá myslivecká svatohubertská pouť 
ÚT	24. 12.	Štědrý den, mše svaté v 7.00, 9.15, 11.00 a v 15.30 hod. 
		Mše svatá v noci není! 
ÚT	31. 12.	Zakončení občanského roku - mše svaté 7.00, 9. 15, 11.00 hod., 
		před půlnoční mší svatou ve 22.30 hod. je modlitba růžence, 
		adorace a ve 23.45 hod. Te Deum a svaté požehnání

 

PO  STOPÁCH  HISTORIE  SVATÉHO  HOSTÝNA  A MATICE  SVATOHOSTÝNSKÉ
22. pokračování

Nejstarší  hostýnský  kostelík (II)

Pohnuté a bouřlivé časy, které se přehnaly přes naši zemi - ať už to byl husitský fanatismus, který způsobil vydrancování klášterů a zničení středisek katolického života, a nebo spory s luterány, kteří se na Bystřicku a Holešovsku velice rozšířili a obrátili na svou víru téměř polovinu obyvatel (od roku 1593 se v Bystřici vystřídali čtyři bratrští kazatelé), způsobily zmatek a úpadek víry mezi obyvatelstvem.
Pobělohorské vítězství znamenalo pro celý kraj změny především v pozemkové držbě, následné tresty a exekuce. Konfiskovaná panství se dostala do vlastnictví šlechtických rodů věrných císaři. Panství bystřické koupil kníže Vojtěch z Lobkovic, po něm je pak zdědil jeho syn Václav, bratr Ladislava Popela z Lobkovic, pána na Holešově. Obnovení a rozvíjení poutní tradice na Hostýně začalo po roce 1628, kdy Václav Lobkovic nechal opravit kostelík zpustošený Bítovským a nahradit zničený obraz. Poněvadž staré listiny se zmiňují o "kostele nekonsekrovaném", šlo zřejmě pouze o větší kapli.
Začátkem roku 1650 prodali Lobkovicové své panství štýrské hraběcí rodině Rottalů, která vynikala opravdovou a upřímnou zbožností. Prvním z Rottalů, který se usadil na Moravě ještě před Bílou horou koupí napajedelského statku v roce 1613, byl svobodný pán Hons Jakub Rottal. Jeho syn Jan panství později převzal a rozšířil o Tlumačov, Kvasice, Holešov a Bystřici.
Hostýnský kostelík v tu dobu ještě neměl svou vlastní fundaci, jak se o tom v roce 1651 zmiňuje bystřický farář Tobiáš Maxmilián Švach generálnímu vikáři v Olomouci: "Jest ještě jeden kostel na hoře Hostýn, na pozemku pana hraběte Rottala. Tento je tak chudý, že ani haléře odjinud nedostane, než-li co má z darů po čas poutí. Pročež žádná nářadí a roucha tu nejsou, nýbrž vždy se musí vzíti z Bystřice".
O potřebě paramentů svědčí už i J.Schmidl,TJ, ve své Historiae Soc. Jezu z roku 1641, kde popisuje znovuobnovené poutě na Hostýně a velké množství poutníků.
Malý kostelík ale nemohl pojmout zvýšený počet věřících, proto musel hrabě Rottal v roce 1658 kostelík rozšířit na 8 krát 6 m, jak to potvrzuje v roce 1781 kaplan Vavřinec Střinka, nechal postavit i malou věžičku a postaral se o vnitřní vybavení. Zničený obraz Panny Marie Zachranitelky byl nahrazen novým, s jiným tématem vyobrazení - Panny Marie s Ježíškem na levé ruce. Josef Hrdina ve svých Rukopisech z roku 1834 uvádí, že se tenkrát nechal mariánský obraz "uměle voskem vyspravit, aby jako živější a vznešenější pro lidské oko vystoupil".
Původ nového obrazu,tzv. rottalovského, potvrzuje ve své listině z roku 1748 František Antonín hrabě Rottal, kterou zve "všechny poctivé Čechy z městečka Bystřice, aby se na svátek sv. Petra a Pavla dostavili za svítání do bystřického zámku a zúčastnili se okázalého průvodu na kopec Svatý Hostýn, v kterém se ponese zázračný obraz Matky Boží, který nechala zhotovit v roce 1655 manželka Jana Rottala, Marie Šternberská, u Fridricha Eisensteina v Německu".
Tento obraz Panny Marie Vítězné s Ježíškem a stojící na půlměsíci byl malován na lipovém dřevě (velikosti 53 krát 30 cm) a později byl doplněn a ozdoben tepaným stříbrným reliéfem, znázorňujícím zázračné pobití Tatarů, památné události uchovávané v pamětích všech generací.
Po polovině 17. století si zvýšený počet návštěvníků vynutil opětné rozšíření kostelíka. Stalo se tak v roce 1658, kdy byly po obou stranách přistavěny krásné otevřené kaple, patrně stejných rozměrů jako kaple původní. Na severní straně, po levé straně kostela, to byla kaple rottalovská, v roce 1749 znovu upravená a zasvěcená sv. Jiljí (dnešní Sarkandrovka), kaple po pravé straně se nezachovala. Nad vodním pramenem nechal Rottal postavit tzv. Vodní kapli. Mimo tyto kaple, které, jak píše Balbín - "stavěl hrabě za nadšení a účastenství celé Moravy", přibyly na hoře ještě dvě poustevny - horní, pro letní období, a dolní v Lázních - měla sloužit v zimě.
V roce 1662, když sultán Mohamed IV. vypověděl císaři Leopoldu I. válku, vtrhlo turecké vojsko, které obléhalo pevnost Nové Zámky, přes Karpatské průsmyky na Moravu, kde plenili a ničili východní a jižní oblasti až po Třebíč a Velké Meziříčí. Také kroměřížské a přerovské panství nebylo této hrůzy ušetřeno. Podle archivních pramenů z dějin těchto krajů popisuje Jan Horák řádění Turků takto: Zpráva o tureckém vpádu a následném vraždění a pálení jako bleskem prolétla krajem právě v době žní. Lidé v panické hrůze zakopávali svůj skromný majetek do jam, děti a starce nakládali na vozy a společně s dobytkem prchali jako jejich předkové před Tatary, na celkem nepřístupný Hostýn, který zaručoval útočiště a bezpečí. Purkrabí Tomáš Sartorius dal příkaz veškerou úřední registraturu naházet do truhel a beden a odvážet do bezpečí hradu Hukvaldu. V roce 1663 byl Hostýn proměněn na vojenskou pevnost a velitelem vojenské posádky byl ustanoven Ludvík Arnošt Elbogner, pán na Přílepech a Martinicích, od roku 1664 pak hejtman panství kroměřížského. Pod jeho vedením uprchlíci zpevnili staré valy palisádami a násypy a 11 týdnů zde tábořili pod širým nebem. Turci podnikli celkem tři loupeživé vpády na Moravu a způsobili mnoho škod. Až jejich porážka u Sv. Gottharda v roce 1664 zachránila Moravu od bídy a utrpení, které všem poddaným způsobili.
O těchto událostech ze 17. století svědčí i dochované obrázky a písně. Mědirytinka, která zobrazuje Pannu Marii "rottalovskou", pod níž na hoře se čtyřmi kaplemi a jakousi tvrzí (vojenské posádky?) jsou turecké stany s půlměsíci a vojáci na koních s prapory rovněž ukončeny půlměsíci.
Neúplný latinský text nad obrázkem zní: "peklo, jež na nás dotírá, zažeň a zkroť", pod obrázkem je nápis: "pravý a původní obraz Bohorodičky Panny na svaté hoře Hostýn z roku 1723".
Také texty písní, vytištěných v roce 1749 v Olomouci, ukazují, jak velikou důvěru v pomoc Matky Boží měli Moravané. Svědčí o tom např. verš písně "Kdyžś Ty, Matko milá, při nás, nic se nebojíme, neb že větší je Tvá síla než turecká, víme. Ochraň, zastaň,vysvoboď nás, Panno milostivá". V dalším verši čteme: "O, nedejž krve křesťanské pohanům prolévat, pomoz nám, smutným křesťanům, pohany pryč zahnat." Další píseň začíná prosbou : "Povstaniž, ó Maria, zbav nás toho hoře, uslyš naše zpívání na Tvé svaté Hoře. Přestraš všechny pohany, kteří hubí křesťany, zahubiš jejich líce, podej nám své pravice, ó Panno Maria."
Jestli za dobu tureckých výpadů byly podniknuty útoky i na Hostýn není doloženo, jisté je však, že hodně lidí bylo na hoře uchráněno před jejich řáděním. Podle historiků bylo tehdy kolem 12 tisíc lidí odvlečeno do otroctví.
Po odtáhnutí Turků se stal hostýnský kostelík, rozšířený a doplněný novým inventářem, cílem ještě většího počtu poutníků, neboť v roce 1679 je počítán k nejpřednějším místům na Moravě.

Podle pramenů:
Fr. Vídenský: Sv. Hostýn ve svém původu a osudech, Hlasy Svatohostýnské
J. Pavelka: Hostýn, Poklady umění v Čechách a na Moravě
Pokračování příště
Olga Kozlová

 

DUCHOVNÍ  SLOVO

Já jsem s vámi po všechny dny

Tato Ježíšova slova chápeme jako příslib, ale mají i hlubší význam: Ježíš je stále s námi - svou božskou všudypřítomností, vševědoucností a božskou i lidskou láskou. Jen málo chápeme a domýšlíme jeho stálou a podstatnou přítomnost. Jsme už takoví, že těžko chápeme neviditelné skutečnosti a tak Ježíš nám jde vstříc skrze věci viditelné. Svaté svátosti jsou viditelná znamení, která působí neviditelnou milost. Kristus v eucharistii nejenže působí neviditelnou milost, ale je i viditelně s námi.
Jak chápeme a přijímáme tuto skutečnost a jaká je naše víra, láska i úcta k Ježíši stále přítomnému?
Chování i jinak zbožných katolíků v kostelech nesvědčí o hluboké víře a oddané lásce k Pánu Ježíši. Bude tedy dobré si připomenout události a poučení z Fatimy.
Mariánským zjevením ve Fatimě předcházelo trojí zjevení anděla. Děti nejprve slyší z úst zářící postavy konejšivá slova: Nebojte se, já jsem anděl pokoje . Modlete se se mnou.
Pak si anděl klekl, sklonil hlavu až k zemi a vroucně třikrát opakoval: Můj Bože, věřím v tebe, klaním se ti, doufám v tebe, miluji tě a prosím za odpuštění pro ty, kdo v tebe nevěří, tobě se neklaní, v tebe nedoufají a tebe nemilují.
Malí pasáčci se potom často vrhali na zem a s vroucností pronášeli tuto modlitbu, tak jak to viděli a slyšeli od anděla.
Jak ty se chováš při modlitbě, v kostele, jak často a rád se modlíš?
Ve druhém zjevení, v létě roku 1916, se anděl nazývá Andělem Portugalska. Chce po dětech, aby neochabovaly v modlitbách za obrácení hříšníků a ukončení války. Po třetí vidí děti anděla v mimořádném jasu. V ruce držel kalich, nad kalichem se vznášela hostie, z níž kapaly do kalicha kapky krve. Anděl ponechal i kalich vznášet se uprostřed záře a klekl si vedle dětí a vybídl je, aby s ním třikrát opakovaly modlitbu: Nejsvětější Trojice, Otče, Synu, Duchu Svatý, v nejhlubší úctě se ti klaním a obětuji drahocenné Tělo a Krev, Duši a Božství našeho Pána Ježíše Krista, přítomného ve všech svatostáncích světa - na smír za potupy, jimiž je urážen - a prosím pro nekonečné zásluhy Nejsvětějšího Srdce Ježíšova a na přímluvy Neposkvrněného Srdce Panny Marie za obrácení ubohých hříšníků.
Po trojí modlitbě se anděl zvedl a podal zázračnou hostii Lucii a z kalicha podal Hyacintě a Františkovi se slovy: Přijměte Tělo a Krev Ježíše Krista, který je lidmi tak urážen...
 Vzkříšený Ježíš je tedy celý, pod každou eucharistickou způsobou, přítomen stále s námi.
Jsme i my stále s ním?
Je s námi svým Božstvím, svou Eucharistií a také skrze svou Matku. V mariánských zjeveních Ježíš zpřítomňuje to, co ustanovil na kříží: Hle, Matka tvá!
Přítomný Ježíš nám znovu a znovu posílá svou Matku jako přímluvkyni a také jako Učitelku. Ona nám má připomínat to, co už jsme zapomněli. Ona nám chce také pomáhat pochopit to, co je nutné k naší spáse a co dosud ke své škodě dost nechápeme. Pochopme také to, že všechna Ježíšova slova pronesená na kříži, platí a zaznívají rovněž v Eucharistii.
P. Jan Chromeček, SJ

 

HOSTÝNSKÉ  ZVONY

Žádost o finanční náhradu za zabavené zvony na Svatém Hostýně

Jak jistě mnozí víte z denního tisku, dne 12. 8. 2000 vstoupil v platnost Německý nadační zákon, který ustanovil Mezinárodní organizaci pro migraci (IOM) jako partnerskou organizaci za vyřizování žádostí týkajících se majetkových újem utrpěných za nacistického režimu.
Ustanovení tohoto zákona se vztahují také na rekvírované (zabavené) zvony z baziliky Nanebevzetí Panny Marie na Svatém Hostýně. V roce 1942 byly sneseny tři zvony ze zvonice baziliky, první zvon o hmotnosti 2700kg, druhý o hmotnosti 580kg a třetí o hmotnosti 340 kg (viz dobové snímky z roku 1942).
 Po skončení války byly zvony č. 2 a 3 vráceny zpět. Nepodařilo se mi zjistit, kdy k navrácení došlo. Zvon o váze 2700kg navrácen nebyl. Možným důvodem je to, že byl při zabavování rozpůlen, asi z důvodu lepší manipulace s ním. Proto jsem dne 20. 12. 2001 odeslal žádost do Švýcarska, kde je sídlo Mezinárodní organizace pro migraci, o finanční náhradu.
Po zjištěních, kolik stál 1 kg odlití zvonu v předválečné republice a po přepočtech kurzu předválečných korun na dnešní koruny, nárokujeme finanční náhradu ve výši 1.400.000 Kč.
K vyplněné žádosti muselo být přiloženo mnoho dokladů, z nich nejdůležitější bylo potvrzení o zabavení zvonů, které se podařilo najít v pražském archivu. Je zajímavé, že nacisté (na rozdíl od komunistů), když kradli, alespoň vystavili úřední stvrzenku o zabavení věci. Uvidíme zda vůbec a jak velká náhrada bude vyplacena. Pokud ano, nový zvon zřejmě pořizovat nebudeme, protože stávající dva stačí. V tom případě bychom chtěli v příštím roce zhotovit v bazilice novou podlahu včetně podlahového topení.
Petr Janek
technický administrátor na Svatém Hostýně

 

HOSPODAŘENÍ  MATICE  SVATOHOSTÝNSKÉ  ZA  ROK  2001
NÁKLADY
	Listy svatohostýnské 		236 562,00 Kč
	Spotřeba energií 		281 390,22 Kč
	Nákup zboží 	  	38 939,60 Kč
	Materiálové náklady 		143 798,48 Kč
	Náklady na provoz WC 	11 375,26 Kč
	Opravy WC v poutním domu č. 3 	820 538 Kč
	      elektrárna 		457 682,20 Kč
	      ostatní 		172 437,60 Kč
	Cestovné 			604,00 Kč
	Náklady na reprezentace 	18 851,00 Kč
	Služby
	      telefon 		47 193,90 Kč
	      poštovné 		29 503,90 Kč
	      odpady 		23 902,30 Kč
	      pojištění budov 		56 492,00 Kč
	      ostatní 		100 579,80 Kč
	Mzdy 			890 692,00 Kč
	Sociální náklady 		22 671,09 Kč
	Daně a poplatky 		515 821,00 Kč
	Kurzové ztráty 		795,75 Kč
	Jiné ostatní náklady 		301 224,00 Kč
	Dary 			9 000,00 Kč
	Odpisy 			147 560,90 Kč 
	Náklady celkem 		4 327 615,00 Kč
VÝNOSY
	Nájmy 			863 245,00 Kč
	Listy svatohostýnské 		265626,40 Kč
	Elektrická energie 		102 724,00 Kč
	Tržba rozhledna 		46 859,20 Kč
	Tržba ubytování 		752 696,00 Kč
	Tržba  veřejné WC 		49 477,50 Kč
	Tržba zboží 		52 983,00 Kč
	Úroky 			8 673,15 Kč
	Jiné výnosy 		110 072,50 Kč
	Celkem 			2 252 356,75 Kč
	Dary obce 		  	74 100,00 Kč
	Dary nečlenové 		151 723,30 Kč
	Dary na poutní dům č.1 	1 021 211,00 Kč
	Příspěvky 			1 996 257,00 Kč
	Celkem 			3 243 291,30 Kč
	Výnosy celkem 		5 495 648,05 Kč
	Účetní zisk 		1 168 033,05 Kč
INVESTICE
	Drobný dlouhodobý majetek 	121 674,70 Kč
	Projekty poutní dům č. 1 	37 380,00 Kč
	Investice celkem 		159 054,70 Kč
STAV FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ K 31. 12. 2001 
	Pokladny 			69 947,80 Kč
	Bankovní účty 		1 236 833,37 Kč
	Stav fin.prostředků celkem 	1 306781,17 Kč

	Pohledávky za odběratele 	100 035,10 Kč
	Závazky za dodavatele 	768 819,40 Kč
	Půjčky 			1 058 650,00 Kč
	Jiné závazky 		1 469 558,82 Kč

 

INVESTIČNÍ  AKCE

Co připravuje římskokatolická duchovní správa

Většina z vás si jistě všimla, že oproti roku 1999 a 2000, trochu utichla naše stavební činnost. Je to v zásadě ze dvou hlavních důvodů. Prvním je velké finanční vyčerpání financí ze dvou předcházejících roků a druhým je oprava varhan, která je očím poutníků zatím skrytá. V tomto roce má však být tato nesmírně náročná práce, a to jak technicky, tak i finančně, dokončena. Ze čtyř milionů korun, na které je rozpočtována, zbývá ještě v tomto roce zaplatit asi 1.700.000 Kč.
V loňském roce jsme také byli postiženi krupobitím, které zničilo dvě vitráže na bazilice. Ještě do zimy se je podařilo opravit za částku 175 tisíc korun. Jelikož i další vitrážová okna jsou zašlá a špinavá, budeme pokračovat v dalších opravách. Protože bazilika je pojištěna se spoluúčastí 50.000 Kč, pojišťovna nám uhradila 125 tisíc korun. Při krupobití byla také poškozena mozaika Panny Marie nad portálem baziliky. Nyní se zpracovává restaurátorský záměr její opravy, ale již teď je prakticky jisté, že bude nutné sejmutí celé mozaiky, zhotovení nového podkladu a její znovu nalepení. Náklady na opravu se budou pohybovat ve statisících korunách. V letošním roce oslavíme 90 let od její instalace.
Další pohromu v loňském roce způsobila bouřka, kdy blesk trefil rozhlednu a způsobil škody na technických zařízeních vysílačů včetně Radia Proglas. Největší škodu ale způsobil blesk paradoxně na větrné elektrárně, která nebyla přímo zasažena, ale obrovská indukce elektrického proudu způsobila zničení většiny elektronických součástek elektrárny. Následná oprava, kterou prováděli technici dánské firmy VESTAS, stála v přepočtu 430 tisíc korun.
Naskýtá se otázka, zda se vůbec ještě vyplatí elektrárnu opravovat a provozovat. Pokud by výkupní cena elektřiny byla na dosavadní úrovni 97 haléřů za vyrobenou kWh, bylo by to na zvážení. Naštěstí od nového roku platí nové výkupní ceny za elektřinu vyrobenou větrem, kdy se cena zvedla na tři koruny. Za normálních podmínek je tudíž schopna vydělat 100 až 150 tisíc korun za měsíc. Snad bude její provoz více rentabilnější, i když ztrátová nebyla ani doposud.
To jsou finančně nejnáročnější akce, do kterých v loňském roce plynula a v letošním roce poplyne největší část ze sbírek a darů poutníků svatohostýnských.
Petr Janek
technický administrátor na Svatém Hostýně

 

STRUČNĚ  Z JEDNÁNÍ  VÝBORU  MSH

18. ledna
- kanalizace (úprava projektu), stavební povolení
- Ovčárna (nutnost řešení opravy objektu)
- rozhledna (umístění antény záchranného intergovaného systému)
- sjednocení nájmu u pronájmů stánků od Matice svatohostýnské a Arcibiskupství
   olomouckého
- dary a půjčky na opravu poutního domu č. 1 - vyčíslení nákladů firmy RAPOS

15. února
- investiční akce v roce 2002 (kanalizace, oprava poutního domu č.1)
- hospodaření Matice svatohostánské k 31. prosinci 2001 - finanční situace
- příprava schůze důvěrníků v měsíci březnu 2002
- nájemní smlouvy, vyhotovení smluv a jejich schválení výborem MSH
- projednání zprávy revizní komise, inventarizace pokladen a skladu

Výbor MSH ostře kritizoval pořad televize NOVA, nevkusně a jednostranně zaměřený proti našemu arcibiskupovi Mons. Janu Graubnerovi v kauze Arcibiskupských vinných sklepů. Otci Arcibiskupovi vyslovujeme plnou podporu.
Mimo uvedených záležitostí je na každé schůzi výboru prováděna kontrola plnění opatření a termínů ze zápisů výboru včetně připomínek členů.

Antonín Mužný
jednatel MSH

 

Jak můžeme pomoci?

V loňském prosincovém čísle Listů svatohostýnských žádal výbor Matice svatohostýnské své členy o půjčku na nezbytné opravy a úpravy při zvelebení Svatého Hostýna.
Tato akce se v současné době již pomalu rozjíždí a k 16. 2. 2002 poskytlo půjčku již 28 členů v celkové výši 811 000 Kč.
První akci, kterou chceme provést v tomto roce, je rekonstrukce poutního domu č. 1, kde by mimo jiné bylo možné ubytování rodin s více dětmi.
Rozpočet na tuto stavbu je asi devět milionů korun.
Práce chceme zahájit co nejdříve, ale k tomu potřebujeme mít na účtu alespoň dva až tři miliony korun. Ti z vás, kdo chtějí Matici svatohostýnské půjčit peníze a potřebují informace, jak postupovat, se mohou obrátit buď na své důvěrníky nebo přímo na kancelář MSH (tel.: 0635/ 381 693, 381 694).
Podmínky pro uzavření půjček jsou stejné jako bylo uvedeno v článku Sami sobě - výše půjčky v rozmezí od pěti tisíc korun do padesáti tisíc korun - s úrokem 5%.
Václav Kocián

 

Z  VAŠICH  DOPISŮ

Byli jsme tam

V životě lidském jsou chvíle, někdy i dny, na něž není možno zapomenout. Bývají to okamžiky těžké, ale také mnohdy údobí, která nás posílí a povzbudí na duchu i na duši, pomohou nám na naší životní cestě k Bohu, našemu cíli.
A právě takové byly nezapomenutelné chvíle na Svatém Hostýně pod ochranným pláštěm Panny Marie za duchovního vedení našeho moravského metropolity Mons. Jana Graubnera. Ve svých výstižných promluvách se zaměřil na to nejdůležitější v našem duchovním životě, na poznávání vůle Boží a její uskutečňování v životě každého z nás. Vůli Boží poznáváme, když žijeme stále v Boží přítomnosti, když vnímáme Boží blízkost i blízkost našich bližních.
Na duchovní obnově jsme získali mnoho duchovních podnětů k oživení našeho života. Členové Matice svatohostýnské, pro něž si pan arcibiskup našel čas tuto obnovu vykonat, jsou mu za to velmi vděční. Kéž mu Všemohoucí odplatí svou pomocí a ochranou v jeho nelehké službě.
Za všech padesát účastníků děkuje a na další duchovní obnovu se těší
František Synek
důvěrník Matice svatohostýnské

 

Proč jsem se stal členem Matice svatohostýnské
Ad Listy svatohostýnské č. 4/2001

Tento článek mi připomněl moje dětství, ranné mládí i moji maminku. Vzpomínám si, že jsem ponejprv navštívil poutní místo Svatý Hostýn s mojí stařenkou (tenkrát se na vesnici ještě neříkalo babička), když mně bylo kolem pěti let, tj. asi v roce 1938. Cestovali jsme vlakem a já si pamatuji, že z nádraží až na vrchol Hostýna, až ke kostelu jsme šli pěšky.
V průběhu druhé světové války několik místních chlapců a dívek bydlelo ve strážnickém klášteře, kam jsem v roce 1943 nastoupil i já. Málokdo zde byl ubytován z důvodů sociálních, ale především z důvodů docházky do měšťanské školy, nejdříve klášterní, později městské. Do měšťanských škol v okolí naší obce bylo spojení buď obtížné a nebo nebylo žádné.
Z tohoto zařízení jsem navštívil Svatý Hostýn v roce 1944 podruhé, ve svých jedenácti letech. Od té doby jsem na Svatém Hostýně nebyl.
Když v roce 1999 zemřela moje maminka, která byla přesvědčenou katoličkou a také členkou Matice svatohostýnské, bylo mně po ní nabídnuto členství, které jsem přijal. Jako členu mně vadilo, že jsem na Svatém Hostýně přes padesát let nebyl. Svatý Hostýn jsem navštívil loni a s dojetím a se vzpomínkami na své dětství jsem si zde zazpíval krásné mariánské písně a prohlédl jsem si i dva schody s označením (z popudu místního duchovního správce P. Františka Adamce) naší obce a farnosti, na kterých mám i já svůj maličký finanční podíl. Pořízená fotografie těchto schodů bude trvalou památkou i součástí publikace o naší obci, připravované k vydání v letošním roce.
Cesty k členství v Matici svatohostýnské jsou tedy různé i zajímavé.
Přeji vaší redakci v této bohulibé činnosti hodně úspěchů!
Ing. František Rygar
Vacenovice

 

Exercicie na Svatém Hostýně

Svatý Hostýn, poutní místo viditelné za příznivého počasí i z našeho města, je v tomto turisticky nepříznivém čase ideálním prostředím pro duchovní cvičení. Ve dvou listopadových týdnech se vždy asi 25 účastníků z různých míst republiky, různého věku i stavu, vydalo na soustředění, které není ani rekreačním pobytem, ani náboženským kurzem v přírodě, ale prohloubením duchovního života a volby osobního povolání k následování Krista. Jeho program tematicky i časově zcela vychází z Duchovních cvičení sv. Ignáce, který je rozvrhl celkem do čtyř týdnů a ty na sebe mohou navazovat třeba v ročních intervalech.
V této uspěchané době je pro věřícího člověka zvláště potřebné, aby se na chvíli zastavil a v čase ztišení a mlčení více naslouchal Božímu slovu. Po oba týdny vedl duchovní cvičení P. František Lízna, SJ, který je v současnosti duchovním správcem ve Vyšehorkách u Mohelnice a zároveň je pověřen duchovní službou v nedaleké věznici Mírov. Loni 28. října obdržel P. Lízna také vysoké státní vyznamenání jako ocenění boje za lidská práva a demokracii v naší zemi v době totality, kdy sám řadu let strávil ve vězení.
Meditace vycházející z evangelijních textů o narození a životě Ježíše Krista, Božího Syna, doplnil otec Lízna velmi aktuálními a cennými úvahami, které vedou k porozumění vlastní zkušenosti života s Kristem v tomto současném světě. Člověk, který se téměř denně setkává s doživotně odsouzenými a sděluje jim radostnou zvěst evangelia, může podat opravdové svědectví o důležitém rozměru pastýřské a kněžské služby mezi těmi, které mnozí jakoby už odepsali. A přece i pro ně Kristus přišel, aby je pozval k sobě, pokud uvěří v jeho uzdravující a osvobozující božskou moc.
Účastníky duchovních cvičení neodradila ani porucha na přívodu vody, která Svatý  Hostýn překvapila na konci loňského listopadu.
Petr Cekota
Zlín

 

 

KRONIKA

Listopad 2001
13. 11. • Marian Rudolf Kosík, OPraem., opat novoříšský, Michal Hladil, OPraem. s farníky z Brna - Židenic a poutníci z farnosti Šaratice, Vážany nad Litavou

Prosinec 2001
1. - 2. 12. • Duchovní cvičení hnutí Modlitby matek z Ostravy - Poruby a Pustkovce
2. - 3. 12. • Poutníci z Košic ze Slovenska a z New Yorku (USA)
27. - 30. 12. • Rekreace s duchovní tématikou pro děti, kterou organizoval břevnovský klášter v Praze
28. 12. • Tradiční pouť z Hranic pod vedením P. Lubomíra Gorčíka
31. 12. • Mši svatou na přelomu roku v přeplněné bazilice sloužil olomoucký světící biskup Josef Hrdlička

Leden 2002
11. - 13. 1. • Taneční a hudební soustředění dětského valašského souboru Malá Rusava
18. 1. • Výroční zasedání výboru Matice svatohostýnské, revizní komise MSH a redakční rady Listů svatohostýnských
25. - 27. 1. • Víkendové setkání (miniexercicie na téma Modlitba) pod vedením P. Josefa Prchala • pouť ministrantů a lektorů z farnosti Kety
v Polsku

Únor 2002
8. - 10. 2. • Rekolekce pro členy Matice svatohostýnské, které vedl arcibiskup Jan Graubner
12. 2. • P. Josef Červenka, farář Šternberk, P. Miroslav Hřib, farář Ivanovice, P. Antonín Kolář, farář Hradec nad Moravicí, P. Petr Dolák, administrátor Hanušovice, P. Václav Dolák, farář Červená Voda
13. 2. • Duchovní obnova, npor. P. Jan Mach, 1. československý prapor KřCR
14. 2. • Sněmovní kroužek děkanátu Holešov, deset kněží
15. - 17. 2. • Víkendové setkání (miniexercicie na téma Výzva papeže k nové evangelizaci) pod vedením P. Josefa Prchala, dvacet účastníků
(jpa)

 

 

BUDE  VÁS  ZAJÍMAT

Zemřel P. Antonín Bělík

Ve věku nedožitých 70 let zemřel 4. února ve zlínské nemocnici P. Antonín Bělík, farář v Bojkovicích.
Narodil se 17. dubna 1932 na Svatém Hostýně, kde byl jeho otec varhaníkem. Na kněze byl vysvěcen 26. června 1955 v Litoměřicích. Působil v Uherském Brodě, Rožnově pod Radhoštěm, v Rohatci, Kuželově, Bojkovicích.
Pohřební obřady za zesnulého vykonal 11. února v Bojkovicích olomoucký arcibiskup Jan Graubner.
(jpa)

 

Kněžské svěcení na Svatém Hostýně bude v sobotu 6. dubna v 10.30 hod. Kněžské svěcení zde přijmou z rukou olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera tři jezuitští jáhni: Pavel Bačo (1974) z Brumova, Cyril John (1964) z České Třebové a Josef Stuchlý (1966) z Ostravy. Primiční mši svatou bude každý sloužit ve svém rodišti následující neděli 7. dubna.
(jpa)

 

Duchovní správa na Svatém Hostýně spolu s Maticí svatohostýnskou prosí členy Matice svatostýnské, zda mezi nimi není někdo, kdo by byl ochoten a schopen opravit kulisy k betlému na Svatém Hostýně. Jedná se o opravu, nebo spíše vyrobení dřevěných domků, mlýna, chléva včetně textilu, ze kterého jsou vyrobeny skály. Opravu samozřejmě rádi zaplatíme.

 

Odjezdy autobusů z Bystřice pod Hostýnem na Hostýn
  PRACOVNÍ DNY      SO, NE, SVÁTKY	
	LÉTO	ZIMA	LÉTO	ZIMA	
	6.34	8.35	6.34	6.34	
	7.45	10.30	7.10	7.45	
	8.35	12.20	7.45	8.20	
	9.45	t	14.30	8.20	8.25	
	10.30		8.25	9.45	
	12.20		9.45	10.30	
	13.40		10.30	12.20	
	14.30		11.20	13.40	
	15.30		12.20	14.30	
	16.40		13.20		
			13.40		
			14.30		
			15.30		
			16.40		
			17.30		
Odjezdy autobusů z Hostýna do Bystřice pod Hostýnem
  PRACOVNÍ DNY      SO, NE, SVÁTKY	
	LÉTO	ZIMA	LÉTO	ZIMA	
	6.57	9.05	6.57	6.57	
	8.10	11.00	7.35	8.10	
	9.05	12.50	8.10	8.45	
	10.10	t	15.00	8.45	8.55	
	11.00		8.55	10.10	
	12.50		10.10	11.00	
	14.05		11.00	12.50	
	15.00		11.45	14.05	
	16.00		12.50	15.00	
	17.05		13.50	16.00	
			14.05		
			15.00		
			16.00		
			17.05		
			17.55		

t - jezdí v době letních prázdnin od 1. 7. do 30. 8. 2002, LÉTO - jezdí od 13. 4. do 6. 10. 2002, ZIMA - jezdí od 1. 1. do 12. 4. 2002 a od 7. 10. do  14. 12. 2002

 

Exercicie na Svatém Hostýně

Od 9. do 13. dubna pod vedením P. Františka Lízny
(jedná se o III. týden - Pociťovat zranění srdce s Ježíšem zraňovaným)
cena: 1200 Kč - strava, ubytování, režijní poplatek
Přihlášky podávejte na adresu:
  Matice svatohostýnská, Svatý Hostýn č. 115, 768 61  Bystřice pod Hostýnem
tel: 0635/381 693, 381 694, e-mail:  hostyn.msh@ado.cz

 

Nabídka služeb - ubytování

Ceny jsou uvedeny pro osobu na jednu noc
Pokoj	1 až 2 noci	3 a více nocí
Dvoulůžkový pokoj bez soc. zařízení - přízemí 		90 Kč 	80 Kč
Dvoulůžkový pokoj bez soc. zařízení - II. patro 		120 Kč	100 Kč
Jednolůžkový pokoj - vlastní soc. zařízení 		250 Kč	220 Kč
Dvou až třílůžkový pokoj - vlastní soc. zařízení 		200 Kč	180 Kč
Přistýlka 		70 Kč	50 Kč
Spací pytel 		30 Kč	30 Kč	

K ceně je nutno připočítat poplatek obci ve výši 6 Kč, od kterého jsou osvobozeni důchodci nad 70 let, děti a studenti.

 

V letním období jsou slouženy mše svaté na Svatém Hostýně:
		ve všední dny	7.00	9.15	11.00
		v neděle		7.00	9.00	10.15	11.30	15.00
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání
V sobotu dopoledne jsou mše svaté jako v neděli

 

 

Dvě pozvání

První je pro všechny důvěrníky Matice svatohostýnské na společné setkání, které se uskuteční v neděli 7. dubna na Svatém Hostýně.
V 9.15 hod. bude v bazilice mše svatá. Pracovní jednání začne hned po jejím ukončení, tj. asi v 10.30 hod. v sále poutního domu č. 3.
Na programu budou zprávy týkající se:
• činnosti a hospodaření Matice svatohostýnské
• evidence členů
• darů a půjček na opravu poutního domu č. 1
• přípravy valné hromady MSH
Na všechny důvěrníky se těší členové výboru Matice svatohostýnské

Druhé pozvání je na valnou hromadu Matice svatohostýnské, která se bude konat na Svatém Hostýně v den zahájení poutní sezony v neděli 5. května.
V 9 hod. bude mše svatá, kterou slouží olomoucký arcibiskup Mons. Jan Graubner, protektor Matice svatohostýnské.
Jednání začne po mši svaté v tělocvičně poutního domu č. 2.
Prezence účastníků bude probíhat již od 7 hod.
Hlavní body programu:
• zpráva o činnosti a hospodaření Matice svatohostýnské v roce 2001
• zpráva kontrolní komise
• plán činnosti v roce 2002
• volba členů do nového výboru MSH a revizní komise
• diskuze
Všechny členy zve výbor Matice svatohostýnské

 

Výzva

Vážení členové Matice svatohostýnské!
V květnu 2002 ukončí svoji práci výbor Matice svatohostýnské, který byl zvolen na dobu tří let. Žádáme všechny členy, kteří mají nové nápady a podněty a hlavně chuť pracovat ve výboru, aby se přihlásili nejpozději do 15. dubna 2002 v kanceláři Matice svatohostýnské osobně nebo písemně a uvedli oblasti, ve kterých by chtěli pracovat.
Všechno potřebné projednáme s každým přihlášeným osobně.
Práce ve výboru je dobrovolná, bezplatná a náročná, ale při dobré vůli a s pomocí Boží a Panny Marie se dá všechno zvládnout.
Výbor Matice svatohostýnské