OBSAH č.1/2002:
Slovo k pouti
Editorial
Poutní slavnosti na Svatém Hostýně v roce 2002
Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice svatohostýnské
Duchovní slovo
Hostýnské zvony
Hospodaření Matice svatohostýnské za rok 2001
Investiční akce
Stručně z jednání výboru MSH
Z vašich dopisů
Kronika
Bude vás zajímat
Dvě pozvání a výzva
SLOVO K POUTI
Slyším-li v roce 2002 slovo POUŤ, nemohu
si nevzpomenout na Jana Čepa, velkého českého prozaika, který o sobě
hovořil a psal jako o "poutníku na zemi", v letošním roce
uplyne 100 let od jeho narození. Svůj status poutníka přijal při
svatohostýnské pouti s otcem za první světové války, a když ve třicátých
letech vzpomínal na tuto klíčovou událost svého dětství (v próze
Pouť), pocítil úzkost z budoucnosti - která se zatím už stala naší
přítomnosti: "Jest čas k práci a jest čas k besedám a poutím,
a běda lidem, až si nebudou moci dovolit tuto blahodárnou prázdeň!"
Nejednou meditoval o slovech sv. Petra, podle něhož jsme na zemi
"cizinci a poutníci" (1 Pt 2,11). A když v závěru života
promýšlel smysl exilu svého a svých přátel, chápal toto slovo nejen
v běžném významu vyhnanství, ale ještě hlouběji a prvotně jako
pojem "exilium" z mariánské modlitby Zdrávas, Královno, který
v českých ústech od pradávna zní "putování". V tomto
smyslu jsme poutníky všichni a je na každém jednotlivci, jaký konkrétní
výraz dá svému poutnictví.
"Být poutníkem na zemi je něco zcela jiného, nežli být prokletým
tulákem a poběhlíkem jako bratrovrah Kain," rozlišuje Čep v
jednom textu. Česká ekumenická Bible překládá toto Hospodinovo
prokletí nověji: "Budeš na zemi psancem a štvancem." (Gen
4,12)
A to je přesný obraz člověka dneška, který už nemá čas na "prázdeň
besedování a poutí", a přespříliš ochotně bere na sebe úděl
Kainův. A je-li štvanectví prokletím za bratrovraždu, nehrozí
novodobým dobrovolným štvancům riziko, že se neuvědoměle stávají
nebo stanou bratrovrahy a sebevrahy, v první řadě záhubci duchovními?
Pout' je prevence tohoto smrtelného nebezpečí. Pout' je podle výkladového
slovníku putování, cesta, zejména na posvátná místa; tedy něco, co
posvěcuje kroky našeho života, co nás vzájemně poutá, pojí, nejen
ve společenství putujících, ale spojuje nás i se svatostí cíle našeho
putování. Běh lidských štvanců, stíhání času a pozemských
nesvatých povinností a rozptýlení, naopak rozděluje, vede ke zběhnutí
od společenství, tedy k dezerci, k těkavému živoření, ke ztrátě
svatého cíle.
Neodepřu si ještě jiný citát, Čepův velmi konkrétní pohled na
svatohostýnské poutníky svého dětství: "Každý nesl na zádech
mimo uzel s kusem chleba také břímě svého soukromého trápení, domácí
bídu, nemoc svou nebo nemoc dětí, opilství mužovo, své tajné hříchy,
omyl celého života nebo hoře mladé lásky, vzpomínku na mrtvé,
hryzající výčitky svědomí." Tíha onoho rance může být rozdílná,
ale můžeme jeho obsah svěřit s důvěrou Matce Boží; přijme jej s láskou
a předá nekonečnému milosrdenství svého Syna, jehož - jak doufáme
- nám po tomto putováni představí.
Mojmír Trávníček
EDITORIAL
Milí čtenáři Listů svatohostýnských,
ctitelé Panny Marie!
Nechce se mi ani věřit, ale je to pravda, že dnešním číslem
vstupujeme již do šestého ročníku obnoveného svatohostýnského časopisu.
Když jsme začali s jeho vydáváním, nevěděli jsme, jaký bude Váš
ohlas na něj, zda "se vůbec uživí" v dnešní velké
konkurenci náboženských periodik. Díky Bohu a Panně Marii, vycházíme
a chceme vycházet dál. Jsem rád, že dostávám pravidelně Vaše
ohlasy, ať už ve formě dopisů, těch klasických, tak i elektronických.
Srdečné díky za všechny Vaše příspěvky!
Dnes bych se rád zastavil u jednoho dopisu, který tak trochu navazuje na
návrhy nedávno zesnulého P. Antonína Bělíka z Bojkovic (Ad: Listy
svatohostýnské,
č. 2/2001). Napsal nám pan Jiří Brauner z Brna, který vydal již několik
desítek pohlednic a obrázků našeho poutního místa:
Jsem sběratelem různých poutních upomínkových předmětů... Část
mé sbírky starých litografických pohlednic kolem roku 1900 bych chtěl
věnovat Matici svatohostýnské či farnímu úřadu na zřízení trvalé
výstavní expozice o historii Svatého Hostýna...
Tuto myšlenku podpořil i náš velmi aktivní fotograf Ivo
Buráň, jehož zásluhou vyšly v minulých dnech čtyři nové
pohlednice našeho poutního místa (jsou již v prodeji na Svatém Hostýně).
Výbor Matice svatohostýnské i duchovní správa souhlasily s vybudováním
nového hostýnského muzea. Kdo máte zájem tuto myšlenku podpořit, můžete
posílat, nebo raději při svých poutních návštěvách přivážet,
menší předměty a tiskoviny, které svým provedením připomínají
Svatý Hostýn (starší vkusné suvenýry, talířky, hrníčky, sošky,
starší čísla Hlasů svatohostýnských, ale i jiné tiskoviny týkající
se našeho poutního místa, např. knihy, archivní pohlednice, popř. časopisy).
U cennějších předmětů je možno dohodnout i formu jejich zapůjčení.
Matice svatohostýnská však nemůžete dát záruku, že nedojde k
jejich poškození, popř. zcizení. Proto bude lepší předem se
domluvit v kanceláři Matice svatohostýnské na formě darování, popř.
zapůjčení předmětů. Zde se také věci budou přebírat, zapisovat a
evidovat ve speciální knize k tomu určené.
Pro začátek však Matice svatohostýnská spolu s duchovní správou uvažuje
pouze o zřízení výstavky starých pohlednic a tiskovin v kapli sv.
Josefa (viz snímek).
Josef Pala
šéfredaktor
POUTNÍ SLAVNOSTI NA SVATÉM HOSTÝNĚ V ROCE 2002
SO 27. 4. Devátá pouť hasičů - hlavní mše sv. v 10.15 hod.
NE 5. 5. ZAHÁJENÍ POUTNÍ SEZONY
Valná hromada Matice svatohostýnské, Pouť Klubu křesťanských žen
NE 12. 5. Pout' Radia Proglas - Den sdělovacích prostředků - mše sv. v 10.15 hod.
NE 19. 5. Druhá pouť píšících křesťanů
SO 1. 6. V 8.30 hod. mše sv. ve farním kostele v Bystřici pod Hostýnem,
následuje eucharistický průvod na Svatý Hostýn
- zde zakončení v 11.30 hod. svátostným požehnáním
ÚT 4. 6. Pouť kněží za vlastní posvěcení
SO 8. 6. Pouť žáků a přátel sv. Jana Boska, mše svatá v 10.15 hod.
SO 29. 6. Dětská pout' - zahájení prázdnin u Panny Marie
ČT 5. 8. Titulární slavnost Nanebevzetí Panny Marie - nedělní pořad bohoslužeb
NE 18. 8. Hlavní pout' - hlavní mše svatá v 10.15 hod.
NE 25. 8. Orelská pouť - v 9.30 hod. slavnostní průvod, v 10 hod. mše sv.
SO 31. 8. Dětská pout' na konci prázdnin - mše sv. v 9.00 a 10.15 hod.
SO 7. 9. Desátá pouť muklů - vězňů v totalitních režimech, mše sv. 10.15 hod.
NE 8. 9. Pout' členů Matice svatohostýnské - mše svatá v 9 hod.
SO 5. 10. Františkánská pouť
SO 12. 10. Dušičková pouť, mše svatá v 17 hod.,
následuje světelný průvod a pobožnost na hřbitově
SO 19. 10. Čtvrtá myslivecká svatohubertská pouť
ÚT 24. 12. Štědrý den, mše svaté v 7.00, 9.15, 11.00 a v 15.30 hod.
Mše svatá v noci není!
ÚT 31. 12. Zakončení občanského roku - mše svaté 7.00, 9. 15, 11.00 hod.,
před půlnoční mší svatou ve 22.30 hod. je modlitba růžence,
adorace a ve 23.45 hod. Te Deum a svaté požehnání
PO STOPÁCH HISTORIE SVATÉHO
HOSTÝNA A MATICE SVATOHOSTÝNSKÉ
22. pokračování
Nejstarší hostýnský kostelík
(II)
Pohnuté a bouřlivé časy, které se přehnaly
přes naši zemi - ať už to byl husitský fanatismus, který způsobil
vydrancování klášterů a zničení středisek katolického života, a
nebo spory s luterány, kteří se na Bystřicku a Holešovsku velice rozšířili
a obrátili na svou víru téměř polovinu obyvatel (od roku 1593 se v
Bystřici vystřídali čtyři bratrští kazatelé), způsobily zmatek a
úpadek víry mezi obyvatelstvem.
Pobělohorské vítězství znamenalo pro celý kraj změny především v
pozemkové držbě, následné tresty a exekuce. Konfiskovaná panství se
dostala do vlastnictví šlechtických rodů věrných císaři. Panství
bystřické koupil kníže Vojtěch z Lobkovic, po něm je pak zdědil
jeho syn Václav, bratr Ladislava Popela z Lobkovic, pána na Holešově.
Obnovení a rozvíjení poutní tradice na Hostýně začalo po roce 1628,
kdy Václav Lobkovic nechal opravit kostelík zpustošený Bítovským a
nahradit zničený obraz. Poněvadž staré listiny se zmiňují o
"kostele nekonsekrovaném", šlo zřejmě pouze o větší
kapli.
Začátkem roku 1650 prodali Lobkovicové své panství štýrské hraběcí
rodině Rottalů, která vynikala opravdovou a upřímnou zbožností.
Prvním z Rottalů, který se usadil na Moravě ještě před Bílou horou
koupí napajedelského statku v roce 1613, byl svobodný pán Hons Jakub
Rottal. Jeho syn Jan panství později převzal a rozšířil o Tlumačov,
Kvasice, Holešov a Bystřici.
Hostýnský kostelík v tu dobu ještě neměl svou vlastní fundaci, jak
se o tom v roce 1651 zmiňuje bystřický farář Tobiáš Maxmilián Švach
generálnímu vikáři v Olomouci: "Jest ještě jeden kostel na hoře
Hostýn, na pozemku pana hraběte Rottala. Tento je tak chudý, že ani
haléře odjinud nedostane, než-li co má z darů po čas poutí. Pročež
žádná nářadí a roucha tu nejsou, nýbrž vždy se musí vzíti z
Bystřice".
O potřebě paramentů svědčí už i J.Schmidl,TJ, ve své Historiae
Soc. Jezu z roku 1641, kde popisuje znovuobnovené poutě na Hostýně a
velké množství poutníků.
Malý kostelík ale nemohl pojmout zvýšený počet věřících, proto
musel hrabě Rottal v roce 1658 kostelík rozšířit na 8 krát 6 m, jak
to potvrzuje v roce 1781 kaplan Vavřinec Střinka, nechal postavit i
malou věžičku a postaral se o vnitřní vybavení. Zničený obraz
Panny Marie Zachranitelky byl nahrazen novým, s jiným tématem vyobrazení
- Panny Marie s Ježíškem na levé ruce. Josef Hrdina ve svých
Rukopisech z roku 1834 uvádí, že se tenkrát nechal mariánský obraz
"uměle voskem vyspravit, aby jako živější a vznešenější pro
lidské oko vystoupil".
Původ nového obrazu,tzv. rottalovského, potvrzuje ve své listině z
roku 1748 František Antonín hrabě Rottal, kterou zve "všechny
poctivé Čechy z městečka Bystřice, aby se na svátek sv. Petra a
Pavla dostavili za svítání do bystřického zámku a zúčastnili se okázalého
průvodu na kopec Svatý Hostýn, v kterém se ponese zázračný obraz
Matky Boží, který nechala zhotovit v roce 1655 manželka Jana Rottala,
Marie Šternberská, u Fridricha Eisensteina v Německu".
Tento obraz Panny Marie Vítězné s Ježíškem a stojící na půlměsíci
byl malován na lipovém dřevě (velikosti 53 krát 30 cm) a později byl
doplněn a ozdoben tepaným stříbrným reliéfem, znázorňujícím zázračné
pobití Tatarů, památné události uchovávané v pamětích všech
generací.
Po polovině 17. století si zvýšený počet návštěvníků vynutil opětné
rozšíření kostelíka. Stalo se tak v roce 1658, kdy byly po obou stranách
přistavěny krásné otevřené kaple, patrně stejných rozměrů jako
kaple původní. Na severní straně, po levé straně kostela, to byla
kaple rottalovská, v roce 1749 znovu upravená a zasvěcená sv. Jiljí
(dnešní Sarkandrovka), kaple po pravé straně se nezachovala. Nad vodním
pramenem nechal Rottal postavit tzv. Vodní kapli. Mimo tyto kaple, které,
jak píše Balbín - "stavěl hrabě za nadšení a účastenství
celé Moravy", přibyly na hoře ještě dvě poustevny - horní, pro
letní období, a dolní v Lázních - měla sloužit v zimě.
V roce 1662, když sultán Mohamed IV. vypověděl císaři Leopoldu I. válku,
vtrhlo turecké vojsko, které obléhalo pevnost Nové Zámky, přes
Karpatské průsmyky na Moravu, kde plenili a ničili východní a jižní
oblasti až po Třebíč a Velké Meziříčí. Také kroměřížské a přerovské
panství nebylo této hrůzy ušetřeno. Podle archivních pramenů z dějin
těchto krajů popisuje Jan Horák řádění Turků takto: Zpráva o
tureckém vpádu a následném vraždění a pálení jako bleskem prolétla
krajem právě v době žní. Lidé v panické hrůze zakopávali svůj
skromný majetek do jam, děti a starce nakládali na vozy a společně s
dobytkem prchali jako jejich předkové před Tatary, na celkem nepřístupný
Hostýn, který zaručoval útočiště a bezpečí. Purkrabí Tomáš
Sartorius dal příkaz veškerou úřední registraturu naházet do truhel
a beden a odvážet do bezpečí hradu Hukvaldu. V roce 1663 byl Hostýn
proměněn na vojenskou pevnost a velitelem vojenské posádky byl
ustanoven Ludvík Arnošt Elbogner, pán na Přílepech a Martinicích, od
roku 1664 pak hejtman panství kroměřížského. Pod jeho vedením
uprchlíci zpevnili staré valy palisádami a násypy a 11 týdnů zde tábořili
pod širým nebem. Turci podnikli celkem tři loupeživé vpády na Moravu
a způsobili mnoho škod. Až jejich porážka u Sv. Gottharda v roce 1664
zachránila Moravu od bídy a utrpení, které všem poddaným způsobili.
O těchto událostech ze 17. století svědčí i dochované obrázky a písně.
Mědirytinka, která zobrazuje Pannu Marii "rottalovskou", pod níž
na hoře se čtyřmi kaplemi a jakousi tvrzí (vojenské posádky?) jsou
turecké stany s půlměsíci a vojáci na koních s prapory rovněž ukončeny
půlměsíci.
Neúplný latinský text nad obrázkem zní: "peklo, jež na nás dotírá,
zažeň a zkroť", pod obrázkem je nápis: "pravý a původní
obraz Bohorodičky Panny na svaté hoře Hostýn z roku 1723".
Také texty písní, vytištěných v roce 1749 v Olomouci, ukazují, jak
velikou důvěru v pomoc Matky Boží měli Moravané. Svědčí o tom např.
verš písně "Kdyžś Ty, Matko milá, při nás, nic se nebojíme,
neb že větší je Tvá síla než turecká, víme. Ochraň, zastaň,vysvoboď
nás, Panno milostivá". V dalším verši čteme: "O, nedejž
krve křesťanské pohanům prolévat, pomoz nám, smutným křesťanům,
pohany pryč zahnat." Další píseň začíná prosbou : "Povstaniž,
ó Maria, zbav nás toho hoře, uslyš naše zpívání na Tvé svaté Hoře.
Přestraš všechny pohany, kteří hubí křesťany, zahubiš jejich líce,
podej nám své pravice, ó Panno Maria."
Jestli za dobu tureckých výpadů byly podniknuty útoky i na Hostýn není
doloženo, jisté je však, že hodně lidí bylo na hoře uchráněno před
jejich řáděním. Podle historiků bylo tehdy kolem 12 tisíc lidí
odvlečeno do otroctví.
Po odtáhnutí Turků se stal hostýnský kostelík, rozšířený a doplněný
novým inventářem, cílem ještě většího počtu poutníků, neboť v
roce 1679 je počítán k nejpřednějším místům na Moravě.
Podle pramenů:
Fr. Vídenský: Sv. Hostýn ve svém původu a osudech, Hlasy Svatohostýnské
J. Pavelka: Hostýn, Poklady umění v Čechách a na Moravě
Pokračování příště
Olga Kozlová
DUCHOVNÍ SLOVO
Já jsem s vámi po všechny dny
Tato Ježíšova slova chápeme jako příslib,
ale mají i hlubší význam: Ježíš je stále s námi - svou božskou všudypřítomností,
vševědoucností a božskou i lidskou láskou. Jen málo chápeme a domýšlíme
jeho stálou a podstatnou přítomnost. Jsme už takoví, že těžko chápeme
neviditelné skutečnosti a tak Ježíš nám jde vstříc skrze věci
viditelné. Svaté svátosti jsou viditelná znamení, která působí
neviditelnou milost. Kristus v eucharistii nejenže působí neviditelnou
milost, ale je i viditelně s námi.
Jak chápeme a přijímáme tuto skutečnost a jaká je naše víra, láska
i úcta k Ježíši stále přítomnému?
Chování i jinak zbožných katolíků v kostelech nesvědčí o hluboké
víře a oddané lásce k Pánu Ježíši. Bude tedy dobré si připomenout
události a poučení z Fatimy.
Mariánským zjevením ve Fatimě předcházelo trojí zjevení anděla. Děti
nejprve slyší z úst zářící postavy konejšivá slova: Nebojte se, já
jsem anděl pokoje . Modlete se se mnou.
Pak si anděl klekl, sklonil hlavu až k zemi a vroucně třikrát
opakoval: Můj Bože, věřím v tebe, klaním se ti, doufám v tebe,
miluji tě a prosím za odpuštění pro ty, kdo v tebe nevěří, tobě
se neklaní, v tebe nedoufají a tebe nemilují.
Malí pasáčci se potom často vrhali na zem a s vroucností pronášeli
tuto modlitbu, tak jak to viděli a slyšeli od anděla.
Jak ty se chováš při modlitbě, v kostele, jak často a rád se modlíš?
Ve druhém zjevení, v létě roku 1916, se anděl nazývá Andělem
Portugalska. Chce po dětech, aby neochabovaly v modlitbách za obrácení
hříšníků a ukončení války. Po třetí vidí děti anděla v mimořádném
jasu. V ruce držel kalich, nad kalichem se vznášela hostie, z níž
kapaly do kalicha kapky krve. Anděl ponechal i kalich vznášet se uprostřed
záře a klekl si vedle dětí a vybídl je, aby s ním třikrát
opakovaly modlitbu: Nejsvětější Trojice, Otče, Synu, Duchu Svatý, v
nejhlubší úctě se ti klaním a obětuji drahocenné Tělo a Krev, Duši
a Božství našeho Pána Ježíše Krista, přítomného ve všech
svatostáncích světa - na smír za potupy, jimiž je urážen - a prosím
pro nekonečné zásluhy Nejsvětějšího Srdce Ježíšova a na přímluvy
Neposkvrněného Srdce Panny Marie za obrácení ubohých hříšníků.
Po trojí modlitbě se anděl zvedl a podal zázračnou hostii Lucii a z
kalicha podal Hyacintě a Františkovi se slovy: Přijměte Tělo a Krev
Ježíše Krista, který je lidmi tak urážen...
Vzkříšený Ježíš je tedy celý, pod každou eucharistickou způsobou,
přítomen stále s námi.
Jsme i my stále s ním?
Je s námi svým Božstvím, svou Eucharistií a také skrze svou Matku. V
mariánských zjeveních Ježíš zpřítomňuje to, co ustanovil na kříží:
Hle, Matka tvá!
Přítomný Ježíš nám znovu a znovu posílá svou Matku jako přímluvkyni
a také jako Učitelku. Ona nám má připomínat to, co už jsme zapomněli.
Ona nám chce také pomáhat pochopit to, co je nutné k naší spáse a
co dosud ke své škodě dost nechápeme. Pochopme také to, že všechna
Ježíšova slova pronesená na kříži, platí a zaznívají rovněž v
Eucharistii.
P. Jan Chromeček, SJ
HOSTÝNSKÉ ZVONY
Žádost o finanční náhradu za zabavené
zvony na Svatém Hostýně
Jak jistě mnozí víte z denního tisku,
dne 12. 8. 2000 vstoupil v platnost Německý nadační zákon, který
ustanovil Mezinárodní organizaci pro migraci (IOM) jako partnerskou
organizaci za vyřizování žádostí týkajících se majetkových újem
utrpěných za nacistického režimu.
Ustanovení tohoto zákona se vztahují také na rekvírované (zabavené)
zvony z baziliky Nanebevzetí Panny Marie na Svatém Hostýně. V roce
1942 byly sneseny tři zvony ze zvonice baziliky, první zvon o hmotnosti
2700kg, druhý o hmotnosti 580kg a třetí o hmotnosti 340 kg (viz dobové
snímky z roku 1942).
Po skončení války byly zvony č. 2 a 3 vráceny zpět. Nepodařilo
se mi zjistit, kdy k navrácení došlo. Zvon o váze 2700kg navrácen
nebyl. Možným důvodem je to, že byl při zabavování rozpůlen, asi z
důvodu lepší manipulace s ním. Proto jsem dne 20. 12. 2001 odeslal žádost
do Švýcarska, kde je sídlo Mezinárodní organizace pro migraci, o
finanční náhradu.
Po zjištěních, kolik stál 1 kg odlití zvonu v předválečné
republice a po přepočtech kurzu předválečných korun na dnešní
koruny, nárokujeme finanční náhradu ve výši 1.400.000 Kč.
K vyplněné žádosti muselo být přiloženo mnoho dokladů, z nich nejdůležitější
bylo potvrzení o zabavení zvonů, které se podařilo najít v pražském
archivu. Je zajímavé, že nacisté (na rozdíl od komunistů), když
kradli, alespoň vystavili úřední stvrzenku o zabavení věci. Uvidíme
zda vůbec a jak velká náhrada bude vyplacena. Pokud ano, nový zvon zřejmě
pořizovat nebudeme, protože stávající dva stačí. V tom případě
bychom chtěli v příštím roce zhotovit v bazilice novou podlahu včetně
podlahového topení.
Petr Janek
technický administrátor na Svatém Hostýně
HOSPODAŘENÍ MATICE SVATOHOSTÝNSKÉ ZA ROK 2001
NÁKLADY
Listy svatohostýnské 236 562,00 Kč
Spotřeba energií 281 390,22 Kč
Nákup zboží 38 939,60 Kč
Materiálové náklady 143 798,48 Kč
Náklady na provoz WC 11 375,26 Kč
Opravy WC v poutním domu č. 3 820 538 Kč
elektrárna 457 682,20 Kč
ostatní 172 437,60 Kč
Cestovné 604,00 Kč
Náklady na reprezentace 18 851,00 Kč
Služby
telefon 47 193,90 Kč
poštovné 29 503,90 Kč
odpady 23 902,30 Kč
pojištění budov 56 492,00 Kč
ostatní 100 579,80 Kč
Mzdy 890 692,00 Kč
Sociální náklady 22 671,09 Kč
Daně a poplatky 515 821,00 Kč
Kurzové ztráty 795,75 Kč
Jiné ostatní náklady 301 224,00 Kč
Dary 9 000,00 Kč
Odpisy 147 560,90 Kč
Náklady celkem 4 327 615,00 Kč
VÝNOSY
Nájmy 863 245,00 Kč
Listy svatohostýnské 265626,40 Kč
Elektrická energie 102 724,00 Kč
Tržba rozhledna 46 859,20 Kč
Tržba ubytování 752 696,00 Kč
Tržba veřejné WC 49 477,50 Kč
Tržba zboží 52 983,00 Kč
Úroky 8 673,15 Kč
Jiné výnosy 110 072,50 Kč
Celkem 2 252 356,75 Kč
Dary obce 74 100,00 Kč
Dary nečlenové 151 723,30 Kč
Dary na poutní dům č.1 1 021 211,00 Kč
Příspěvky 1 996 257,00 Kč
Celkem 3 243 291,30 Kč
Výnosy celkem 5 495 648,05 Kč
Účetní zisk 1 168 033,05 Kč
INVESTICE
Drobný dlouhodobý majetek 121 674,70 Kč
Projekty poutní dům č. 1 37 380,00 Kč
Investice celkem 159 054,70 Kč
STAV FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ K 31. 12. 2001
Pokladny 69 947,80 Kč
Bankovní účty 1 236 833,37 Kč
Stav fin.prostředků celkem 1 306781,17 Kč
Pohledávky za odběratele 100 035,10 Kč
Závazky za dodavatele 768 819,40 Kč
Půjčky 1 058 650,00 Kč
Jiné závazky 1 469 558,82 Kč
INVESTIČNÍ AKCE
Co připravuje římskokatolická duchovní
správa
Většina z vás si jistě všimla, že
oproti roku 1999 a 2000, trochu utichla naše stavební činnost. Je to v
zásadě ze dvou hlavních důvodů. Prvním je velké finanční vyčerpání
financí ze dvou předcházejících roků a druhým je oprava varhan,
která je očím poutníků zatím skrytá. V tomto roce má však být
tato nesmírně náročná práce, a to jak technicky, tak i finančně,
dokončena. Ze čtyř milionů korun, na které je rozpočtována, zbývá
ještě v tomto roce zaplatit asi 1.700.000 Kč.
V loňském roce jsme také byli postiženi krupobitím, které zničilo
dvě vitráže na bazilice. Ještě do zimy se je podařilo opravit za částku
175 tisíc korun. Jelikož i další vitrážová okna jsou zašlá a špinavá,
budeme pokračovat v dalších opravách. Protože bazilika je pojištěna
se spoluúčastí 50.000 Kč, pojišťovna nám uhradila 125 tisíc korun.
Při krupobití byla také poškozena mozaika Panny Marie nad portálem
baziliky. Nyní se zpracovává restaurátorský záměr její opravy, ale
již teď je prakticky jisté, že bude nutné sejmutí celé mozaiky,
zhotovení nového podkladu a její znovu nalepení. Náklady na opravu se
budou pohybovat ve statisících korunách. V letošním roce oslavíme 90
let od její instalace.
Další pohromu v loňském roce způsobila bouřka, kdy blesk trefil
rozhlednu a způsobil škody na technických zařízeních vysílačů včetně
Radia Proglas. Největší škodu ale způsobil blesk paradoxně na větrné
elektrárně, která nebyla přímo zasažena, ale obrovská indukce
elektrického proudu způsobila zničení většiny elektronických součástek
elektrárny. Následná oprava, kterou prováděli technici dánské firmy
VESTAS, stála v přepočtu 430 tisíc korun.
Naskýtá se otázka, zda se vůbec ještě vyplatí elektrárnu opravovat
a provozovat. Pokud by výkupní cena elektřiny byla na dosavadní úrovni
97 haléřů za vyrobenou kWh, bylo by to na zvážení. Naštěstí od
nového roku platí nové výkupní ceny za elektřinu vyrobenou větrem,
kdy se cena zvedla na tři koruny. Za normálních podmínek je tudíž
schopna vydělat 100 až 150 tisíc korun za měsíc. Snad bude její
provoz více rentabilnější, i když ztrátová nebyla ani doposud.
To jsou finančně nejnáročnější akce, do kterých v loňském roce
plynula a v letošním roce poplyne největší část ze sbírek a darů
poutníků svatohostýnských.
Petr Janek
technický administrátor na Svatém Hostýně
STRUČNĚ Z JEDNÁNÍ VÝBORU
MSH
18. ledna
- kanalizace (úprava projektu), stavební povolení
- Ovčárna (nutnost řešení opravy objektu)
- rozhledna (umístění antény záchranného intergovaného systému)
- sjednocení nájmu u pronájmů stánků od Matice svatohostýnské a
Arcibiskupství
olomouckého
- dary a půjčky na opravu poutního domu č. 1 - vyčíslení nákladů
firmy RAPOS
15. února
- investiční akce v roce 2002 (kanalizace, oprava poutního domu č.1)
- hospodaření Matice svatohostánské k 31. prosinci 2001 - finanční
situace
- příprava schůze důvěrníků v měsíci březnu 2002
- nájemní smlouvy, vyhotovení smluv a jejich schválení výborem MSH
- projednání zprávy revizní komise, inventarizace pokladen a skladu
Výbor MSH ostře kritizoval pořad
televize NOVA, nevkusně a jednostranně zaměřený proti našemu
arcibiskupovi Mons. Janu Graubnerovi v kauze Arcibiskupských vinných
sklepů. Otci Arcibiskupovi vyslovujeme plnou podporu.
Mimo uvedených záležitostí je na každé schůzi výboru prováděna
kontrola plnění opatření a termínů ze zápisů výboru včetně připomínek
členů.
Antonín Mužný
jednatel MSH
Jak můžeme pomoci?
V loňském prosincovém čísle Listů
svatohostýnských žádal výbor Matice svatohostýnské své členy o půjčku
na nezbytné opravy a úpravy při zvelebení Svatého Hostýna.
Tato akce se v současné době již pomalu rozjíždí a k 16. 2. 2002
poskytlo půjčku již 28 členů v celkové výši 811 000 Kč.
První akci, kterou chceme provést v tomto roce, je rekonstrukce poutního
domu č. 1, kde by mimo jiné bylo možné ubytování rodin s více dětmi.
Rozpočet na tuto stavbu je asi devět milionů korun.
Práce chceme zahájit co nejdříve, ale k tomu potřebujeme mít na účtu
alespoň dva až tři miliony korun. Ti z vás, kdo chtějí Matici
svatohostýnské půjčit peníze a potřebují informace, jak postupovat,
se mohou obrátit buď na své důvěrníky nebo přímo na kancelář MSH
(tel.: 0635/ 381 693, 381 694).
Podmínky pro uzavření půjček jsou stejné jako bylo uvedeno v článku
Sami sobě - výše půjčky v rozmezí od pěti tisíc korun do padesáti
tisíc korun - s úrokem 5%.
Václav Kocián
Z VAŠICH DOPISŮ
Byli jsme tam
V životě lidském jsou chvíle, někdy i
dny, na něž není možno zapomenout. Bývají to okamžiky těžké, ale
také mnohdy údobí, která nás posílí a povzbudí na duchu i na duši,
pomohou nám na naší životní cestě k Bohu, našemu cíli.
A právě takové byly nezapomenutelné chvíle na Svatém Hostýně pod
ochranným pláštěm Panny Marie za duchovního vedení našeho moravského
metropolity Mons. Jana Graubnera. Ve svých výstižných promluvách se
zaměřil na to nejdůležitější v našem duchovním životě, na poznávání
vůle Boží a její uskutečňování v životě každého z nás. Vůli
Boží poznáváme, když žijeme stále v Boží přítomnosti, když vnímáme
Boží blízkost i blízkost našich bližních.
Na duchovní obnově jsme získali mnoho duchovních podnětů k oživení
našeho života. Členové Matice svatohostýnské, pro něž si pan
arcibiskup našel čas tuto obnovu vykonat, jsou mu za to velmi vděční.
Kéž mu Všemohoucí odplatí svou pomocí a ochranou v jeho nelehké službě.
Za všech padesát účastníků děkuje a na další duchovní obnovu se
těší
František Synek
důvěrník Matice svatohostýnské
Proč jsem se stal členem Matice svatohostýnské
Ad Listy svatohostýnské č. 4/2001
Tento článek mi připomněl moje dětství,
ranné mládí i moji maminku. Vzpomínám si, že jsem ponejprv navštívil
poutní místo Svatý Hostýn s mojí stařenkou (tenkrát se na vesnici
ještě neříkalo babička), když mně bylo kolem pěti let, tj. asi v
roce 1938. Cestovali jsme vlakem a já si pamatuji, že z nádraží až
na vrchol Hostýna, až ke kostelu jsme šli pěšky.
V průběhu druhé světové války několik místních chlapců a dívek
bydlelo ve strážnickém klášteře, kam jsem v roce 1943 nastoupil i já.
Málokdo zde byl ubytován z důvodů sociálních, ale především z důvodů
docházky do měšťanské školy, nejdříve klášterní, později městské.
Do měšťanských škol v okolí naší obce bylo spojení buď obtížné
a nebo nebylo žádné.
Z tohoto zařízení jsem navštívil Svatý Hostýn v roce 1944 podruhé,
ve svých jedenácti letech. Od té doby jsem na Svatém Hostýně nebyl.
Když v roce 1999 zemřela moje maminka, která byla přesvědčenou
katoličkou a také členkou Matice svatohostýnské, bylo mně po ní nabídnuto
členství, které jsem přijal. Jako členu mně vadilo, že jsem na Svatém
Hostýně přes padesát let nebyl. Svatý Hostýn jsem navštívil loni a
s dojetím a se vzpomínkami na své dětství jsem si zde zazpíval krásné
mariánské písně a prohlédl jsem si i dva schody s označením (z
popudu místního duchovního správce P. Františka Adamce) naší obce a
farnosti, na kterých mám i já svůj maličký finanční podíl. Pořízená
fotografie těchto schodů bude trvalou památkou i součástí publikace
o naší obci, připravované k vydání v letošním roce.
Cesty k členství v Matici svatohostýnské jsou tedy různé i zajímavé.
Přeji vaší redakci v této bohulibé činnosti hodně úspěchů!
Ing. František Rygar
Vacenovice
Exercicie na Svatém Hostýně
Svatý Hostýn, poutní místo viditelné
za příznivého počasí i z našeho města, je v tomto turisticky nepříznivém
čase ideálním prostředím pro duchovní cvičení. Ve dvou listopadových
týdnech se vždy asi 25 účastníků z různých míst republiky, různého
věku i stavu, vydalo na soustředění, které není ani rekreačním
pobytem, ani náboženským kurzem v přírodě, ale prohloubením duchovního
života a volby osobního povolání k následování Krista. Jeho program
tematicky i časově zcela vychází z Duchovních cvičení sv. Ignáce,
který je rozvrhl celkem do čtyř týdnů a ty na sebe mohou navazovat třeba
v ročních intervalech.
V této uspěchané době je pro věřícího člověka zvláště potřebné,
aby se na chvíli zastavil a v čase ztišení a mlčení více naslouchal
Božímu slovu. Po oba týdny vedl duchovní cvičení P. František Lízna,
SJ, který je v současnosti duchovním správcem ve Vyšehorkách u
Mohelnice a zároveň je pověřen duchovní službou v nedaleké věznici
Mírov. Loni 28. října obdržel P. Lízna také vysoké státní
vyznamenání jako ocenění boje za lidská práva a demokracii v naší
zemi v době totality, kdy sám řadu let strávil ve vězení.
Meditace vycházející z evangelijních textů o narození a životě Ježíše
Krista, Božího Syna, doplnil otec Lízna velmi aktuálními a cennými
úvahami, které vedou k porozumění vlastní zkušenosti života s
Kristem v tomto současném světě. Člověk, který se téměř denně
setkává s doživotně odsouzenými a sděluje jim radostnou zvěst
evangelia, může podat opravdové svědectví o důležitém rozměru
pastýřské a kněžské služby mezi těmi, které mnozí jakoby už
odepsali. A přece i pro ně Kristus přišel, aby je pozval k sobě,
pokud uvěří v jeho uzdravující a osvobozující božskou moc.
Účastníky duchovních cvičení neodradila ani porucha na přívodu
vody, která Svatý Hostýn překvapila na konci loňského
listopadu.
Petr Cekota
Zlín
KRONIKA
Listopad 2001
13. 11. • Marian Rudolf Kosík, OPraem., opat novoříšský, Michal
Hladil, OPraem. s farníky z Brna - Židenic a poutníci z farnosti Šaratice,
Vážany nad Litavou
Prosinec 2001
1. - 2. 12. • Duchovní cvičení hnutí Modlitby matek z Ostravy -
Poruby a Pustkovce
2. - 3. 12. • Poutníci z Košic ze Slovenska a z New Yorku (USA)
27. - 30. 12. • Rekreace s duchovní tématikou pro děti, kterou
organizoval břevnovský klášter v Praze
28. 12. • Tradiční pouť z Hranic pod vedením P. Lubomíra Gorčíka
31. 12. • Mši svatou na přelomu roku v přeplněné bazilice sloužil
olomoucký světící biskup Josef Hrdlička
Leden 2002
11. - 13. 1. • Taneční a hudební soustředění dětského valašského
souboru Malá Rusava
18. 1. • Výroční zasedání výboru Matice svatohostýnské, revizní
komise MSH a redakční rady Listů svatohostýnských
25. - 27. 1. • Víkendové setkání (miniexercicie na téma Modlitba)
pod vedením P. Josefa Prchala • pouť ministrantů a lektorů z
farnosti Kety
v Polsku
Únor 2002
8. - 10. 2. • Rekolekce pro členy Matice svatohostýnské, které vedl
arcibiskup Jan Graubner
12. 2. • P. Josef Červenka, farář Šternberk, P. Miroslav Hřib, farář
Ivanovice, P. Antonín Kolář, farář Hradec nad Moravicí, P. Petr Dolák,
administrátor Hanušovice, P. Václav Dolák, farář Červená Voda
13. 2. • Duchovní obnova, npor. P. Jan Mach, 1. československý prapor
KřCR
14. 2. • Sněmovní kroužek děkanátu Holešov, deset kněží
15. - 17. 2. • Víkendové setkání (miniexercicie na téma Výzva papeže
k nové evangelizaci) pod vedením P. Josefa Prchala, dvacet účastníků
(jpa)
BUDE VÁS ZAJÍMAT
Zemřel P. Antonín Bělík
Ve věku nedožitých 70 let zemřel 4. února
ve zlínské nemocnici P. Antonín Bělík, farář v Bojkovicích.
Narodil se 17. dubna 1932 na Svatém Hostýně, kde byl jeho otec varhaníkem.
Na kněze byl vysvěcen 26. června 1955 v Litoměřicích. Působil v
Uherském Brodě, Rožnově pod Radhoštěm, v Rohatci, Kuželově,
Bojkovicích.
Pohřební obřady za zesnulého vykonal 11. února v Bojkovicích
olomoucký arcibiskup Jan Graubner.
(jpa)
Kněžské svěcení na Svatém Hostýně
bude v sobotu 6. dubna v 10.30 hod. Kněžské svěcení zde přijmou z
rukou olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera tři jezuitští jáhni:
Pavel Bačo (1974) z Brumova, Cyril John (1964) z České Třebové a
Josef Stuchlý (1966) z Ostravy. Primiční mši svatou bude každý sloužit
ve svém rodišti následující neděli 7. dubna.
(jpa)
Duchovní správa na Svatém Hostýně
spolu s Maticí svatohostýnskou prosí členy Matice svatostýnské, zda
mezi nimi není někdo, kdo by byl ochoten a schopen opravit kulisy k betlému
na Svatém Hostýně. Jedná se o opravu, nebo spíše vyrobení dřevěných
domků, mlýna, chléva včetně textilu, ze kterého jsou vyrobeny skály.
Opravu samozřejmě rádi zaplatíme.
Odjezdy autobusů z Bystřice pod Hostýnem na Hostýn
PRACOVNÍ DNY SO, NE, SVÁTKY
LÉTO ZIMA LÉTO ZIMA
6.34 8.35 6.34 6.34
7.45 10.30 7.10 7.45
8.35 12.20 7.45 8.20
9.45 t 14.30 8.20 8.25
10.30 8.25 9.45
12.20 9.45 10.30
13.40 10.30 12.20
14.30 11.20 13.40
15.30 12.20 14.30
16.40 13.20
13.40
14.30
15.30
16.40
17.30
Odjezdy autobusů z Hostýna do Bystřice pod Hostýnem
PRACOVNÍ DNY SO, NE, SVÁTKY
LÉTO ZIMA LÉTO ZIMA
6.57 9.05 6.57 6.57
8.10 11.00 7.35 8.10
9.05 12.50 8.10 8.45
10.10 t 15.00 8.45 8.55
11.00 8.55 10.10
12.50 10.10 11.00
14.05 11.00 12.50
15.00 11.45 14.05
16.00 12.50 15.00
17.05 13.50 16.00
14.05
15.00
16.00
17.05
17.55
t - jezdí v době letních prázdnin od 1.
7. do 30. 8. 2002, LÉTO - jezdí od 13. 4. do 6. 10. 2002, ZIMA - jezdí
od 1. 1. do 12. 4. 2002 a od 7. 10. do 14. 12. 2002
Exercicie na Svatém Hostýně
Od 9. do 13. dubna pod vedením P. Františka
Lízny
(jedná se o III. týden - Pociťovat zranění srdce s Ježíšem zraňovaným)
cena: 1200 Kč - strava, ubytování, režijní poplatek
Přihlášky podávejte na adresu:
Matice svatohostýnská, Svatý Hostýn č. 115, 768 61 Bystřice
pod Hostýnem
tel: 0635/381 693, 381 694, e-mail: hostyn.msh@ado.cz
Nabídka služeb - ubytování
Ceny jsou uvedeny pro osobu na jednu noc
Pokoj 1 až 2 noci 3 a více nocí
Dvoulůžkový pokoj bez soc. zařízení - přízemí 90 Kč 80 Kč
Dvoulůžkový pokoj bez soc. zařízení - II. patro 120 Kč 100 Kč
Jednolůžkový pokoj - vlastní soc. zařízení 250 Kč 220 Kč
Dvou až třílůžkový pokoj - vlastní soc. zařízení 200 Kč 180 Kč
Přistýlka 70 Kč 50 Kč
Spací pytel 30 Kč 30 Kč
K ceně je nutno připočítat poplatek
obci ve výši 6 Kč, od kterého jsou osvobozeni důchodci nad 70 let, děti
a studenti.
V letním období jsou slouženy mše svaté na Svatém Hostýně:
ve všední dny 7.00 9.15 11.00
v neděle 7.00 9.00 10.15 11.30 15.00
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání
V sobotu dopoledne jsou mše svaté jako v neděli
Dvě pozvání
První je pro všechny důvěrníky Matice
svatohostýnské na společné setkání, které se uskuteční v neděli
7. dubna na Svatém Hostýně.
V 9.15 hod. bude v bazilice mše svatá. Pracovní jednání začne hned
po jejím ukončení, tj. asi v 10.30 hod. v sále poutního domu č. 3.
Na programu budou zprávy týkající se:
• činnosti a hospodaření Matice svatohostýnské
• evidence členů
• darů a půjček na opravu poutního domu č. 1
• přípravy valné hromady MSH
Na všechny důvěrníky se těší členové výboru Matice svatohostýnské
Druhé pozvání je na valnou hromadu
Matice svatohostýnské, která se bude konat na Svatém Hostýně v den
zahájení poutní sezony v neděli 5. května.
V 9 hod. bude mše svatá, kterou slouží olomoucký arcibiskup Mons. Jan
Graubner, protektor Matice svatohostýnské.
Jednání začne po mši svaté v tělocvičně poutního domu č. 2.
Prezence účastníků bude probíhat již od 7 hod.
Hlavní body programu:
• zpráva o činnosti a hospodaření Matice svatohostýnské v roce
2001
• zpráva kontrolní komise
• plán činnosti v roce 2002
• volba členů do nového výboru MSH a revizní komise
• diskuze
Všechny členy zve výbor Matice svatohostýnské
Výzva
Vážení členové Matice svatohostýnské!
V květnu 2002 ukončí svoji práci výbor Matice svatohostýnské, který
byl zvolen na dobu tří let. Žádáme všechny členy, kteří mají nové
nápady a podněty a hlavně chuť pracovat ve výboru, aby se přihlásili
nejpozději do 15. dubna 2002 v kanceláři Matice svatohostýnské osobně
nebo písemně a uvedli oblasti, ve kterých by chtěli pracovat.
Všechno potřebné projednáme s každým přihlášeným osobně.
Práce ve výboru je dobrovolná, bezplatná a náročná, ale při dobré
vůli a s pomocí Boží a Panny Marie se dá všechno zvládnout.
Výbor Matice svatohostýnské
|