říjen 2003
číslo 3
ročník VII
OBSAH
Duchovní slovo - dušičková
pouť
Editorial
Pomozte v pátrání
Kolik kněží působí na Svatém Hostýně
Čtvrt století v čele církve
Před 80 lety zemřel arcibiskup Stojan
Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice svatohostýnské
Kaple sv. Jana Sarkandera (28. pokračování)
Výtvarná soutěž pro děti a mládež
Poutě dětí
Orelská pouť 23. a 24. srpna
Pouť Matice svatohostýnské a setkání důvěrníků
Skauti na Svatém Hostýně
Političtí vězňové se setkali na Svatém Hostýně
Jak dále při zvelebování Svatého Hostýna
Z vašich dopisů
Z jednání výboru MSH
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
Kronika
Bude vás zajímat
Duchovní slovo
Dušičková pouť
Památku všech věrných zemřelých slavíme v první listopadové dny.
Také na Svatém Hostýně vzpomínáme na všechny mariánské poutníky,
kteří již doputovali a předešli nás na věčnost. Doputovali k
nebeskému Otci a k Panně Marii do nebeské baziliky.
Dušičková pouť na Svatém Hostýně bývá v sobotu a v neděli v
polovině října, kdy můžeme počítat ještě s příznivým počasím
na svaté hoře.
V dnešních kalendářích označení "Dušičky" již sotva
najdete. Památka zamřelých se slaví jako vzpomínková slavnost a jako
projev vděčnosti a úcty k těm, kteří nás opustili. Křesťanská víra
a láska vidí dál, za hrob, do věčnosti. Při pohledu na vzkříšeného
Pána Ježíše vyznáváme vzkříšení těla a život věčný. Z blaženosti
věčného života se radují v nebi všichni svatí. Připojujeme se k
jejich radosti a oslavujeme jejich vítězství o slavnosti Všech svatých.
Jak jsme však na tom my, poutníci v slzavém údolí?
V každém katolickém Katechismu najdeme otázku: Které jsou poslední věci
člověka? Odpověď je jasná. Není to pouze hrob a nejasný konec
existence. Poslední věci člověka jsou: smrt, soud a odměna, nebo
zasloužený trest. Jsou to skutečnosti, o kterých je víc než užitečné,
aby se o nich rozjímalo, ale my se v duchu přesuneme do baziliky na Svatém
Hostýně k oltáři sv. Šebestiána, mučedníka. Tam je na stěně
namalován zvláštní výjev. Je tam kříž a na něm Spasitel. Kolem něho
jsou lidské postavy obklopené plameny ohně. Dušičkový obraz.
Jak jsme vlastně přišli k tomu výrazu "dušičky"?
V podstatě je to projev soucitné lásky a výzva ke skutkům
milosrdenství. Před Boží spravedlností je třeba vyrovnat dluhy do
posledního haléře a Božská dobrota dovoluje, abychom my zde na zemi
zaplatili za ty, kdo na věčnosti již nové zásluhy získat nemohou. Je
to projev víry a lásky, když modlitbami a úkony pokání nabíráme z
pokladnice Kristových zásluh a nabízíme je Boží spravedlnosti. Je to
i projev soucitu. Víme, že v očistci trpí duše bolestí nad tím, že
vlastní vinou se zbavily blaženého spojení se svým Bohem. Tato bolest
je tak silná, že je možno ji přirovnat k bolesti těla, které hoří
v ohni. Vzpomeňte na příběh boháče a Lazara, jak o něm vypráví Ježíš
v evangeliu (Lk 16,19-31). Zavrženému boháči nebylo možno uprostřed plamenů
podat ani kapku vody, o kterou žádal.
V očistci je to jinak. Plnomocné odpustky získané a věnované duši v očistci
vysvobozují tuto duši
z očistcových trestů.
Duše odchází do nebe, aby se radovala bez konce a nad to se bude přimlouvat
i za nás: "Je spasitelné modlit se a obětovat za zemřelé..."
P. Jan Chromeček, SJ, duchovní správce na Svatém Hostýně
Editorial
Milí poutníci svatohostýnští!
Srdečně Vás všechny zdravím jménem redakční rady našeho hostýnského
časopisu. I když je teprve říjen, již nyní připravujeme vánoční
číslo Listů svatohostýnských, ve kterém bude opět (již popáté) nástěnný
kalendář na rok 2004 s programem poutí na Svatém Hostýně.
Josef Pala, šéfredaktor
Pomozte v pátrání
Před rokem byla v Listech svatohostýnských
zveřejněna výzva, aby nám čtenáři zasílali své poznatky o tom,
kde jsou umístěny a veřejně vystaveny obrázky a sochy připomínající
Pannu Marii Svatohostýnskou. Z dosud zaslaných článků, fotografií a
kreseb by bylo možno zaplnit asi dvě čísla našeho časopisu. Těší
nás, že akce vyvolala takový ohlas a chceme zejména poděkovat za péči,
kterou těmto krásným symbolům ve farnostech věnujete, i pokud se týká
jejich udržování v čistotě a dobrém technickém stavu. Jejich blízké
okolí je často místem místních poutí, májových pobožností,
adorací a tichého zamyšlení. Naše Panna Maria svou symbolickou přítomností
v obcích umožňuje i handikepovaným a starým lidem propojit se
modlitbou s naší Matkou na nebesích.
V tomto krátkém článku se omezujeme jen na statistiku o příspěvcích
s tím, že všechny jsou publikovány na našich internetových stránkách
www.hostyn.cz. Při průzkumu provedeném na podzimní schůzi důvěrníků
bylo zjištěno, že k internetu má běžný přístup přibližně každý
osmý člen Matice svatohostýnské a tento počet postupně roste. Všechny
příspěvky v papírové formě jsou zatím uloženy v archivu a po
vybudování muzea na Svatém Hostýně zde budou vhodným způsobem
vystaveny.
Od počátku výzvy došlo celkem 28 písemných a elektronických příspěvků.
Informaci z jarního čísla Listů svatohostýnských, kde bylo uvedeno
jmenovitě 11 výskytů, doplňujeme, že další příspěvky jsou z těchto
míst: Jívová-Dolany, Suchá Loz, Svinec-Starý Jičín, Prosenice,
Otrokovice, Valašské Klobouky, Brusné, Hlinsko pod Hostýnem, Slavkov
pod Hostýnem, Šternberk, Uherské Hradiště-Sady, Vnorovy, Domanín, Želeč,
Nedakonice, Blatnice, Hustopeče nad Bečvou.
Ivo Buráň
Kolik kněží působí na Svatém Hostýně
P. Jan Chromeček (1932), duchovní správce
a rektor baziliky
P. František Brázdil, ICLic. (1940), superior
P. František Měsíc (1933)
P. Stanislav Peroutka (1933)
P. Jaroslav Pilík (1926)
P. Karel Říha, doc., PhDr. (1923)
Čtvrt století v čele církve
Papež Jan Pavel II. vykonává svůj úřad
již 25 let a jeho pontifikát je tak čtvrtým nejdelším v dějinách.
Ve čtvrtek 16. října uplývá již 25 let ode dne, kdy 16. 10. 1978 začal
v 18.18 hodin z komína Sixtinské kaple ve Vatikánu vystupovat bílý
kouř, který byl znamením, že nový papež byl zvolen. V 18.45 hodin
oznámil kardinál Pericle Felici, že novým papežem se stal krakovský
kardinál Karol Wojtyla, který si zvolil jméno Jan
Pavel II. V 19.15 hodin přišel první polský papež v historii poprvé
pozdravit shromážděné věřící z centrální lodžie baziliky sv.
Petra.
Pouze tři papežové, včetně sv. Petra, setrvali v papežském úřadě
delší dobu než Jan Pavel II.
Nejdelší pontifikát ze všech nástupců sv. Petra náleží
blahoslavenému Piu IX., papeži Prvního vatikánského koncilu, za jehož
doby zanikl papežský stát. Pius IX. stál v čele církve v letech 1846
až 1878, tedy více než 31 let.
Druhý nejdelší pontifikát absolvoval jeho nástupce Lev XIII.
(1878-1903), který je znám významnou sociální encyklikou Rerum
novarum.
Jan Pavel II. dosáhne délku služby Lva XIII. (25 let, 5 měsíců a 1
den) dne 16. 3. 2004.
Apoštol Petr sídlil nejprve v Antiochii a následně - podle tradice -
25 let v Římě, kde zemřel v letech 64 či 67 mučednickou smrtí.
V těchto dnech myslí ve svých modlitbách na papeže Jana Pavla II. věřící
na celém světě.
Před 80 lety zemřel arcibiskup Stojan
Arcibiskup Stojan po celý život tíhnul
ke Svatému Hostýnu. Nejinak tomu bylo i v posledních dnech jeho života,
jak o tom čteme v jeho životopisu:
Nějakou dobu potom nemocného vozili na zvláštním vozíku po
arcibiskupské rezidenci. Jeho myšlenky nejvíce zalétaly na Svatý Hostýn
a na Velehrad. Obraz Panny Marie Svatohostýnské chtěl mít stále na očích.
Najednou žádal, aby mu obraz podali. Klepal na něj a opakoval vroucně:
"Pomoz, pomoz, Matičko Boží, ještě nebylo slýcháno, abys koho
opustila, pomoz i mně..."
Když ztrácel vědomí, dostavovalo se blouznění. Chtěl se vydat na
Svatý Hostýn. Domácí museli zpívat mariánskou píseň, jako by průvod
skutečně šel. Když se dověděl, že je na Svatém Hostýně nějaká
pouť nebo že tam konají kněží duchovní cvičení, neměl v horečkách
ve dne v noci pokoje. Ustavičně žádal, aby ho i s postelí zavezli na
Hostýn, že i on musí Matičku Boží pozdravit. Jednou volal, ukazuje
svou ochrnutou ruku: "Až já budu zdráv, pojedu na Svatý Hostýn,
tam svou mrtvou ruku přivážu ke kříži a budu žehnat celou
Moravu!" Tento výkřik Stojanovy duše mluví za všechny knihy,
které by mohly být o něm napsány.
Desátý olomoucký arcibiskup Antonín Cyril Stojan se narodil 22. května
1851 v domkářské rodině v Beňově u Přerova.V jedenadvaceti letech
vstoupil do arcibiskupského semináře v Olomouci a po čtyřletém
studiu byl vysvěcen na kněze v Olomouci 5. července 1876.
Jako novokněz nastoupil do Štítů (tehdy Šilperka) na severní Moravě.
Pak působil jako kaplan jedenáct let v Příboru (1876-1887). Na jeden
rok se vrátil na severní Moravu do Svébohova (1887-1888) a pak byl
dvacet let farářem v Dražovicích u Vyškova. V roce 1897 se jako dražovický
farář stal poslancem a byl jím až do své smrti - plných 26 let. V
letech 1908 až 1916 byl proboštem u sv. Mořice v Kroměříži. Od roku
1917 do roku 1921 byl sídelním kanovníkem Metropolitní kapituly u sv.
Václava v Olomouci. Po odstoupení kardinála Lva Skrbenského spravoval
od 1. října 1920 olomouckou arcidiecézi jako kapitulní vikář (dočasný
správce diecéze). Dne 10. března 1921 jej papež Benedikt XV. jmenoval
olomouckým arcibiskupem.
Antonín Stojan nesl od biřmování také jméno Cyril, jehož tradici se
pokoušel po celý život rozvíjet. Toužil po sblížení západních a
východních křesťanů. Snažil se proto o povznesení kláštera na
Velehradě. Založil spolek Cyrilometodějské družstvo Velehrad, kde byl
jednatelem a později předsedou. Stál také u zrodu Akademie velehradské,
která vydávala časopis starající se o rozvoj cyrilometodějské idey.
Na Velehradě uspořádal několik unionistických kongresů a přispěl
tak k rozvoji ekumenického hnutí.
Velký význam má také Stojanova péče o naše poutní místo Svatý
Hostýn. Založil zde v roce 1881 Družstvo svatohostýnské, které se
staralo o rozvoj tohoto nejnavštěvovanějšího moravského poutního místa.
Od počátku své kněžské dráhy pořádal Stojan každoroční hostýnské
poutě. Z jeho popudu navštívil Svatý Hostýn v roce 1897 také císař
František Josef I.
Stojan dokázal úspěšně spojit kněžské povolání s profesí
politika. Působil v Katolicko-národní straně na Moravě, za kterou byl
zvolen roku 1897 do poslanecké sněmovny říšské rady. Stal se známým
svým sociálním cítěním a ochotou zabývat se každou prosbou, která
na něj byla adresována jako na poslance či kněze. Svou pohostinností
a štědrostí si vybudoval pověst lidumila a dobrodince. Není proto
divu, že říšským poslancem byl až do konce monarchie a několikrát
byl vyslán i do moravského zemského sněmu. V politické činnosti
pokračoval i po vzniku Československé republiky. V úřadě moravského
metropolity rozvinul bohatou pastorační činnost. Položil základy mnohých
misijních, mariánských a ekumenických aktivit, které však našly
uplatnění až za jeho nástupce Leopolda Prečana. V olomoucké arcidiecézi
si získal přezdívku "tatíček Stojan". Byť byl někdy v
soudobých vyšších církevních kruzích považován za podivína pro
své prosté chování a schopnost rozdávat svůj i církevní majetek k
charitativním účelům, bylo již roku 1948 rozhodnuto o zahájení
procesu, který by měl skončit jeho blahořečením. Roku 1987 předali
zástupci olomoucké arcidiecéze v Římě doklady podpírající žádost
o Stojanovo blahořečení.
Josef Pala
Po stopách historie Svatého Hostýna a
Matice svatohostýnské • 28. pokračování
KAPLE SV. JANA SARKANDRA
Ambity kolem kostela, zřízené hrabětem Rottalem jako provizorní přístřešky
a noclehárny pro poutníky, se stejně jako všechny ostatní stavby na
Hostýně po odsvěcení kostela proměnily v ruiny. V podobném stavu se
nacházela i Svatojilská kaple postavená v roce 1658, ze které zůstalo
pouze porušené obvodové zdivo a polozbořená střecha.
P. Cibulka současně s opravami kostela pro plánované slavné svěcení
považoval za nutné dát do pořádku i tyto stavby. Nejprve nechal
opravit jižní a severní ambity, kromě nové střechy je opatřil dřevěnými
podlahami i stropy, kvůli zateplení kamenných prostor. Otevřené
severní ambity nechal uzavřít, takže v roce 1891 už opět mohly sloužit
svému původnímu účelu.
V létě roku 1888 konala literární jednota olomouckých bohoslovců
spolu se svými brněnskými spolubratry pouť na Svatý Hostýn, a tenkrát
se pro žalostný stav Svatojilské kaple rozhodli udělat, co bude v
jejich silách pro její záchranu. Propagovali mezi svými mladými
kolegy nutnou opravu kaple a pořádali finanční sbírky. S pomocí Družstva
svatohostýnského v čele s P. Cibulkou začaly v roce 1890 opravy kaple,
které byly odhadnuty na šest tisíc korun.
Osvědčenému bystřickému staviteli Otto Zemanovi byly svěřeny odborné
stavební práce na rekonstrukci kaple, která doposud sloužila jako
skladiště stavebního materiálu, případně i jako noclehárna pro
zedníky. Hlavní stavební práce spočívaly především v rozebrání
torza původní střechy, snesením staré vazby krovu, rozebráním západního
štítu průčelí kaple, vybouráním rozšířeného otvoru pro hlavní
vstup, jakož i otvorů pro nová okna. Statiku opravených a nadstavených
obvodových zdí zvýšily zpevňující pilíře zevnitř i zvenčí, nad
oltářem bylo vytvořeno nové elipsovité okno. Tato menší orientovaná
sálová kaple je ukončena půlkruhovým závěrem. Kněžiště, které
je zaklenuto konchou (tj.polokopule nad půlkruhovým půdorysem), je odděleno
od lodi vítězným obloukem. Loď kaple obdélníkového půdorysu má
valenou klenbu s dotýkajícími se výsečemi mezi pasy, které dosedají
na průběžné kladí nesené podloženými toskánskými pilastry. Západní
průčelí je završeno volutovým štítem, na jehož vrcholu byl vztyčen
posvěcený kříž s pozlaceným jménem Ježíš. Před hlavní vstup
byly osazeny dva nové kamenné schody, na podlahu mozaiková dlažba. Nové
dvoukřídlové dveře byly z dubového dřeva s pevným kováním a šest
oken bylo železných. Střecha byla pokryta pozinkovaným plechem. V září
1890 byla rekonstrukce kaple ukončena.
Změnu zasvěcení kaple P. Cibulka vysvětluje tím, že Rottalové jako
stará štýrská šlechta měla svého oblíbeného patrona sv. Jiljího,
poustevníka, který ale v naší zemi není moc známý, zatímco
blahoslavený Jan Sarkander, jemuž tato nově opravená kaple byla zasvěcena,
byl farářem v nedalekém Holešově, odkud často v čele procesí putovával
na Hostýn.
První mše svatá byla v kapli sloužena 14. srpna 1891 při příležitosti
konsekrace chrámu kardinálem Fürstenbergem. V roce 1893 byly v kapli
provedeny nástěnné malby Antonínem Königem z Prahy. Autor opět vychází
z ideje P. Cibulky, aby kaple přiblížila poutníkům život mučedníka
Sarkandra. Na stropě je vyobrazena lípa, u jejíhož kořene stojí sv.
Cyril a Metoděj, kteří Slovanům "strom křesťanství vštípili".
Na větvích lípy jsou jako dobré ovoce vyobrazeni sv. Ludmila, sv.
Prokop, sv. Vojtěch s uherským králem sv. Štěpánem, sv. Hedvika, sv.
Anežka, sv. Jan Nepomucký a dnes už svatý Jan Sarkander, jehož život
zachycují nástěnné malby na zdech kaple. První obraz představuje
mladého Jana v roce 1596, když se v mariánské družině v Olomouci
zasvěcuje Panně Marii. Na druhém obraze už jako farář v Holešově
vede své poutníky na Svatý Hostýn. Třetí obraz zachycuje zpověď
Ladislava Popela z Lobkovic, za jejíž nevyzrazení byl Jan Sarkander mučen.
Poslední obraz je už oslavou Jana Sarkandra v nebi, na jehož přímluvy
jsou uzdravováni nemocní. Z dílny malíře Königa je i oltářní
obraz. Oltář pro kapli zhotovil jezuitský fráter Benedikt Lukáš. Při
velkých poutích sloužila tato kaple především jako kaple zpovědní.
Olga Kozlová
Výtvarná soutěž pro děti a mládež
Vzhledem k tomu, že výtvarné práce
posledního kola soutěže mohli účastníci soutěže zasílat ještě v
září (v době redakční uzávěrky), nemůžeme v tomto čísle Listů
svatohostýnských uveřejnit vítěze 4. kola. Výsledky tohoto kola uveřejníme
v příštím čísle Listů svatohostýnských.
V době prázdnin byla v poutním domě č. 2 na Svatém Hostýně výstava
všech výtvarných prací, které byly od začátku soutěže do ní zaslány
a nebyly vyhodnoceny odbornou porotou a odměněny cenami. Byli jsme překvapeni
velkým zájmem návštěvníků o tuto výstavu. Celkem 495 osob
hodnotilo obrázky, které se jim nejvíce líbily. Výsledek vyhodnocení
návštěvníky je následující:
V 1. kategorii:
1. místo - Liliana Vykuková, Ostrava-Zábřeh
2. místo - Lenka Krčmařová, Dobrotice
3. místo - Věra Fialová, Křtomil
4. místo - Věra Fialová, Křtomil
5. místo - Barbora Pohanková, Domanín
V 2. kategorii:
1. místo - Pavlína Huszerová, Radkovy
2. místo - Lucie Teterová, Kroměříž
3. místo - Tomáš Glac, Litenčice
4. místo - Markéta Blažková, Brno
5. místo - Petr Mazlák, Kroměříž
V 3. kategorii:
1. místo - Markéta Birasová, Brodek u Prostějova
2. místo - Štěpánka Zádrapová, Krumsín
3. místo - Miroslav Minář, Prostějov
4. místo - Vojtěch Šustek, Ostrava - Zábřeh
5. místo - Lucie Cápíková, Rymice
Marie Loučková
Poutě dětí
První pouť se konala v sobotu 28. června
za krásného letního počasí a pod ochranou Panny Marie. Mše svatá za
děti a mládež byla sloužena v bazilice v 9 a 10.15 hod. Všechny děti,
které byly přítomny, obdržely poukázku na malé občerstvení. V letošním
horkém létě uvítaly, že je to dobrá zmrzlina. V Jurkovičově sále
byla zahájena výstava výtvarných prací (kreseb) dětí s možností zúčastnit
se jejich hodnocení. Další program připravili mladí animátoři z
Farnosti sv. Václava z Olomouce, za což jim patří naše poděkování.
Program trval od 11 do 13 hod. - pro děti byla uspořádána velká
sportovní soutěž o ceny. Soutěže se zúčastnilo 220 dětí ve věku
od tří let. Děti si mohly například zalyžovat na trávě, zahrát si
kuželky, závodit v pytli, přesunovat se po lanové lávce, zachytat si
rybky, házet kroužky a zkusit si, jak se utíká s vězeňskou koulí u
nohy. Bylo radostné dívat se na zaujetí děti při absolvování
jednotlivých disciplín soutěže. Za každou obdržely razítko do záznamníku.
Nakonec na ně čekala sladká odměna. V bazilice i u soutěží bylo opět
přítomno televizní studio Telepace z Ostravy. Záznam bude součástí
připravovaného filmu o Svatém Hostýně.
V sobotu 30. srpna se na Svatém Hostýně konala dětská pouť na zakončení
prázdnin. Od našich dětí a vnuků jsme se zprostředkovaně dozvěděli,
že po mši svaté byla tentokráte zlatým hřebem jízda v kočáře taženém
párem koní, který pendloval od poutních domů k Božímu hrobu. Opětně
nechyběla ta dobrá zmrzlina a oplatek. I tato pouť přispěla k utužení
rodinných vztahů a přátelské atmosféry vyvolané prostředím půvabného
mariánského poutního místa, které nabízí dětem jak duchovní, tak
i světský zážitek.
Ivo Buráň
Orelská pouť 23. a 24. srpna
Tato tradičně nejnavštěvovanější pouť
má už své pevně zakotvené místo v hostýnském kalendáři poutí -
předposlední srpnovou neděli. A protože Orel je spolek se zaměřením
na rozvoj duchovní i tělesný, jsou s touto poutí spojeny často i
pozoruhodné sportovní výkony - např. běh Karla Ligockého na Svatý
Hostýn až z Nového Jičína, příjezd cyklistů z Domanína a Vyškova,
pěší pouť mladých z Vizovic a další.
Těmito výkony začínala pouť pro některé již v sobotu. Po jejich
doputování na Svatý Hostýn, ubytování (kapacita poutních domů byla
plně využita a někteří využili příznivého počasí pro nocleh
"pod širákem") a chvilce odpočinku začínal oficiální
program v 18 hodin mší svatou, kterou sloužil P. Miroslav Hřib, člen
duchovní rady Orla. V 19.15 hod. začal již třetí ročník Běhu do
hostýnských schodů, který absolvovali mnozí po předcházející třicetikilometrové
pěší túře. Nejkrásnější částí sobotního programu byla určitě
křížová cesta se světelným průvodem, kterou vedl P. Hřib. Kolem
300 až 500 svící, v rukou převážně mladých poutníků, ozářilo
Jurkovičovu křížovou cestu, a nad ní dominovala osvícená bazilika.
Byl to i duchovně nezapomenutelný zážitek a povzbuzení pro každého
účastníka! Završením sobotního programu bylo již tradiční zpívání
na schodech před bazilikou.
Tisíce poutníků se potom zúčastnily nedělního programu. Vyvrcholením
celé pouti byla nedělní mše svatá na venkovním podiu, kterou
celebroval ostravsko-opavský biskup František Lobkowicz. Spolu s ním
sloužil mši svatou duchovní rádce Orla arcibiskup Karel Otčenášek z
Hradce Králové, členové duchovní rady Orla a další kněží. Přítomen
byl také P. Hofer, který na Svatý Hostýn doprovázel skupinu katolických
žen z německé diecéze Augsburg. Jeho účastí a účastí poutníků
z Rakouska tak nabyla pouť i mezinárodního charakteru. Tato skutečnost
byla připomenuta v homilii, ve které zaznělo i připomenutí, že
Kristus je naděje Evropy. Homilie byla částečně pronesena i v němčině.
Po mši svaté následovalo orelské shromáždění, přítomné
pozdravili politici, kněží a zástupci Orla. Na závěr zazněla státní
hymna České republiky a za zpěvu orelského pochodu "Vzhůru, Orle
slovanský" historické orelské prapory (bylo jich více jak 50) a
hosté opustili podium. Hlavní část programu pouti byla u konce. Následující
křížovou cestu vedl P. Pavel Dokládal, člen duchovní rady Orla. Celý
průběh pouti natáčelo ostravské studium Telepace, které připravuje
videokazetu o Svatém Hostýně.
Václav Lednický
Pouť Matice svatohostýnské a setkání důvěrníků
První zářijová neděle na Svatém Hostýně
patřila členům Matice svatohostýnské, kteří přijeli na svou tradiční
pouť. Mši svatou v zaplněné bazilice celebroval olomoucký světící
biskup Josef Hrdlička. Po bohoslužbě se v sále poutního domu č. 2 sešli
důvěrníci Matice svatohostýnské ke společnému jednání. Předseda
MSH Mgr. Aleš Dufek seznámil přítomné s činností výboru. Zprávu o
hospodaření, stavu finančních prostředků a investičních akcích přednesl
Petr Janek.
Celkovou informaci o Listech svatohostýnských podal ing. Václav Lednický,
který zdůraznil, že hostýnský časopis není jen pro členy Matice
svatohostýnské, nýbrž je určen pro všechny ctitele Panny Marie a zájemce
o dění na Svatém Hostýně. O propagaci našeho největšího a nejnavštěvovanějšího
poutního místa promluvil ing. Buráň, který upozornil na videokazetu o
poutích na Svatém Hostýně, která bude v prodeji ke konci roku 2003.
O členské základně podala zprávu Marie Loučková. Uvedla, že k 1.
9. 2003 má Matice svatohostýnská celkem 7451 členů, z nichž je 265 důvěrníků.
V diskuzi se důvěrníci vyjadřovali k těžkostem při získávání
nových členů a ke zřízení muzea na Svatém Hostýně. Vyslovili se
také k vybudování výtahu v poutním domě č. 3. Dávají přednost
jeho vybudování před opravou poutního domu č. 2. Navrhli požadavek,
aby na přihláškách o členství byly napsány informace o tom, kdy
jsou slouženy na Svatém Hostýně mše svaté za dobrodince a za zemřelé
členy Matice svatohostýnské. Na přání důvěrníků budou členové
výboru pokračovat v návštěvách farností, kde si to budou přát.
Na závěr setkání otec biskup Josef Hrdlička poděkoval všem za
jejich obětavou práci. Potěšil nás vyjádřením, že se mu mezi námi
líbilo a cítil se zde dobře. Velikou radost jsme měli z toho, že rozšířil
naši základnu a přihlásil se za člena Matice svatohostýnské. Po
společné modlitbě Anděl Páně udělil všem na závěr požehnání.
Marie Loučková
Skauti na Svatém Hostýně
Přes padesát delegátů skautského oddílu
Velena Fanderlika (SOVF) z České republiky, ze Slovenska a z Kanady se
sešlo ve dnech 4. a 5. září na Svatém Hostýně, aby na svém VII. sněmu
zhodnotilo činnost SOVF za uplynulé roční období, projednalo návrhy
změn a doplňků svých stanov. Delegáti zvolili na období 2003/2005
novou oddílovou radu v čele s Božetěchem Kostelkou. V rámci sněmu
vykonali ve čtvrtek večer světelný průvod od baziliky směrem k památníku
obětí III. protikomunistického odboje a k pamětní desce druhého náčelníka
Junáka RNDr. Rudolfa Plajnera. U obou památníků byly položeny kytice
květů a proneseny krátké projevy. Na zdejším lesním hřbitůvku
vzpomněli v modlitbách památky olomouckého arcibiskupa ThDr. Františka
Vaňáka.
Přizvaný sněmovní host, JUDr. Jaroslav Pospíšil, spisovatel
literatury faktu, zavzpomínal ve svém vystoupení na "tátu"
Plajnera a jeho vztahy ke "Světlaně" a dalším aktérům III.
protikomunistického odboje na Podhostýnsku.
Za dlouholeté celoživotní zásluhy za prosazování demokracie a
osvobozování naší republiky od fašistického a bolševického jařma
a za aktivní činnost na poli
SOVF převzalo přes dvacet bratří skautská vyznamenání - medaile II.
a III. stupně "Kříže III. protikomunistického odboje".
Ing. Mirko Janeček z kanadského Ontaria reprodukoval ze zvukového záznamu
projev Velena Fanderlika z jeho exilového působení ve Švýcarsku a
Kanadě. Podělil se o své půlstoleté životní zkušenosti Čechokanaďana
z pohledu šéfredaktora a vydavatele "Kanadských listů" a z
jeho kontaktů s přáteli ve své staré vlasti.
Na závěr sněmovního jednání pozvali Fanderlikovci také poutníky z
Holešova a členy KPV - "mukly" k poslechu koncertu duchovní
hudby v přednesu Vyškovského smíšeného sboru za řízení Filipa
Macka. Pěvecké těleso sklidilo dlouhotrvající aplaus publika ve
svatohostýnské bazilice.
František Cigánek
Političtí vězňové se setkali na Svatém
Hostýně
Zhruba čtyři tisíce lidí se zúčastnily
6. září tradiční pouti muklů na Svatém Hostýně, kteří si zde připomněli
mučení a smrt svých přátel v komunistických žalářích. Slavnostní
mši sloužil dlouholetý vězeň komunistického režimu arcibiskup Karel
Otčenášek z Hradce Králové.
Vzpomínka na muklovské pouti
Čas - jako obvykle - neúprosně plyne a na mnohé skutečnosti se tak může
lehce zapomenout. Některé nejsou ani příliš známé, a tak chceme v
roce jedenácté muklovské pouti na Svatém Hostýně (v sobotu 6. září
2003) připomenout veřejnosti i muklům, že první (oficiální)
muklovská pouť se zde uskutečnila sice až 4. září 1993 (tři a půl
roku po pádu komunistického režimu), ale již dlouho předtím se mnozí
muklové i se svými rodinami scházeli na tomto poutním místě vždy
první neděli v srpnu, takže ta letošní muklovská pout' je vlastně
již čtyřicátá čtvrtá!
Jak a proč k muklovským poutím na Svatém Hostýně došlo
V květnu 1960 se na základě určitého zmírnění totalitního režimu
(a možná také kvůli menší potřebě otroků při dobývání uranu)
tehdejší vláda rozhodla vyhlásit k 15. výročí ukončení II. světové
války poměrně rozsáhlou amnestii. Týkala se také politických vězňů,
i když ne všech. Někteří byli propuštěni až v průběhu dalších
pěti let. Krátce před odchodem z komunistického koncentračního tábora
Bytíz (ve dnech 9. až 12. května 1960) se malá skupinka muklů z
Moravy (Stanislav Gajdošík, Leo Žídek, Ota Syka aj.) domluvila, že by
se propuštění mukli mohli vždy první neděli v srpnu setkat na Svatém
Hostýně. Pozvánky se tenkrát ještě samozřejmě neposílaly. Hlavním
důvodem a náplní těchto setkání bylo poděkování za ochranu a šťastný
návrat po tolika letech odloučení za mřížemi a ostnatými dráty
komunistických věznic a koncentráků. Termín poutí se zvolil záměrně
na měsíc srpen, kdy na Hostýně proběhla ve dnech 22. a 23. srpna 1948
největší orelská pout' za účasti sta tisíc orelských poutníků.
Vzápětí došlo tenkrát k rozsáhlému zatýkání desítek činovníků
a členů Orla, jejich odsouzení a odsunu do trestaneckých zařízení.
V jednom z orelských procesů byl odsouzen také ThDr. Antonín Huvar,
pozdější kazatel na muklovských poutích v devadesátých letech.
K historii muklovských poutí poznamenává Stanislav Gajdošík:
První pout' se uskutečnila v neděli 7. srpna 1960. Bylo to celkem nenápadné
setkání v davu ostatních poutníků. Dochovala se dobová fotografie,
na níž jsou pod schodištěm před bazilikou vyobrazeni snoubenci Anna
Kubičíková a Stanislav Gajdošík, k jejichž sňatku po desetiletém věrném
čekání došlo 13. srpna téhož roku, paní Záleská (manželka Petra
Záleského, který byl propuštěn až o rok později), Leo Žídek a Ota
Syka. Přijeli František Geryk a Jan Macíček z Mořkova, Václav Šimíček
s manželkou z Ostravy, Václav Hanzelka z Lubiny, Jan Vlach z Křetína,
Jan Krumbholc z Olomouce a snad i další. Později po propuštění přibyli
"strýc" Jaromír Hutař, Petr Záleský aj. Zvali jsme osobně
své známé a počet účastníků se rozrůstal. V roce 1990 jsme už
mohli rozesílat pozvánky s výzvou, aby každý z nás přišel s
kopretinou. Tu jsme pak při přivítání v chrámě pozvedli, a tak zde
bylo jako na louce pod Hostýnem. Mohli jsme být konečně poprvé
svobodně na hostýnské pouti. Hlavním cílem každoroční pouti bylo
poděkovat Bohu a Ochránkyni Moravy za nezměrnou dlouhodobou ochranu. Nám
stačilo se uvidět a prohodit pár přátelských slov...
Ano, stačilo se uvidět, poděkovat, potěšit se a posílit svou
jednotu, kterou potřebujeme stále více. A také vzpomenout s vděčností
těch, kteří už odešli na svou věčnou pouť.
Ještě pár drobností z posledních let
V prvních letech již oficiálních poutí sloužilo mši svatou kolem
padesátky kněží - muklů. Mezi nimi také arcibiskup Jan Graubner a
arcibiskup - mukl Karel Otčenášek. Dnes jich slouží už podstatně méně.
Zemřelo opět mnoho dalších muklů a stále nás ubývá. Poutí se zúčastnilo
a účastní řada politických představitelů a osobností, např. Marek
Benda, Jan Ruml, Vilém Holáň (pravidelně), Milan Uhde, Cyril Svoboda a
místní úřední funkcionáři a činitelé z Bystřice pod Hostýnem a
okolí. Přijíždějí rovněž mukli ze Slovenska, Vídně, Švýcarska
a z jiných míst. Po církevním obřadu bývá tradiční setkání muklů
s politickými představiteli v sále poutního domu č. 1. Besedu
moderuje dosavadní předseda Konfederace politických vězňů JUDr.
Stanislav Drobný, pravidelným poutavým "pouťovým" řečníkem
je Dr. Naďa Kavalírová.
Za vše tedy patří poděkování těm, kteří muklovské poutě umožňují,
organizují a navštěvují. To znamená duchovní správě na Svatém
Hostýně, ústředí KPV, obětavé pobočce KPV v Bystřici pod Hostýnem
a všem účastníkům poutí. A především Bohu a Panně Marii
Svatohostýnské.
Leo Žídek, Ostrava-Svinov
Jak dále při zvelebování Svatého Hostýna
Srovnáváme-li známá poutní místa v naší
vlasti se Svatým Hostýnem, musíme uznat, že pokud se jedná o uměleckou
hodnotu a množství starobylých památek, není na tom Svatý Hostýn příliš
dobře. Množství přicházejících poutníků a turistů ale svědčí
o tom, že toto vysoko položené významné mariánské poutní místo láká
k návštěvě svou duchovní dimenzí a příjemným prostředím, které
oslovuje i nevěřící občany. Svatý Hostýn tato poutní místa převyšuje
i počtem akcí v průběhu celého roku. Jsou to často i náročné několikadenní
akce se zahraniční účastí. Porovnejme poutní kalendáře, přehledy
duchovních akcí, porovnejme kroniky událostí. To, co se děje zde, nemá
u nás obdoby. Svatý Hostýn je významné středoevropské poutní místo!
Jednání výboru Matice svatohostýnské, která se konají jednou za měsíc,
se zabývají hlavně operativními záležitostmi. Zasahuje se tam, kde
je toho nejvíce potřeba. Na koncepci a na úvahy o tom, co bude na Svatém
Hostýně za tři a více let, nějak nezbývá čas. Je tomu tak i proto,
že volební období výboru je tříleté a tyto dlouhodobé záležitosti
se mohou zdát někomu zbytečné. Poslední, ale stále platný územní
dokument z roku 1995, schválený zastupitelstvem obce Chvalčova, je už
dnes zastaralý a poplatný době svého vzniku.
Je proto nutné se zamýšlet nad tím, co bude naše poutní místo v
budoucnu potřebovat a jak bude vypadat. Chceme vycházet z toho, co zamýšleli
naši předkové. Některé dlouhodobé koncepce musíme korigovat, ale vždy
v souladu s hlavním posláním našeho živého mariánského poutního místa.
Budeme-li chtít obdržet i nějakou finanční dotaci nebo grant, tak musíme
(společně s obecní samosprávou) mít takový dokument připravený a
schválený.
Výčet toho, co se v minulosti podařilo na Svatém Hostýně realizovat
a co se připravuje, je zřejmý z jiných článků Listů svatohostýnských,
a každý se o tom může přesvědčit přímo na místě. Článek se
pokouší nastínit, jak ve zvelebování Svatého Hostýna pokračovat
bez ohledu na to, jestli investorem bude obec, kraj, stát, duchovní správa
nebo Matice svatohostýnská.
Půdorys nemovitých objektů na Svatém Hostýně, kterému vévodí
poutní bazilika Nanebevzetí Panny Marie obklopená ambity, se ani v
budoucnu příliš měnit nebude. Spornými objekty jsou zchátralé
prodejní stánky podél přístupového schodiště k bazilice. Dále je
nutno koncepčně řešit rekonstrukci dalších poutních domů a přilehlých
objektů, jež už nejsou využívány k tomu, k čemu byly kolaudovány.
Územní plán taky řeší jinak přístup automobilů a pěších do
poutního areálu. Důslednější je i rozdělení na duchovní a světskou
část areálu. Úvahy o tom, co kde a kdy bude, je nutno řešit na základě
dlouhodobého plánu a se zajištěným financováním.
Nepochybně zde budou patřit investice do poutního domu č.2 a Jurkovičova
sálu, do stavu prvního patra v poutním domě č.3, do bezbariérových
přístupů (zejména v poutním domě č.3), do náhrady hygienicky a
vzhledově nevyhovujících stánků, do stavu zeleně a stromů na
vrcholu Hostýna, do opravy Köhlerových mozaik v rámci Jurkovičovy křížové
cesty, do výstavby nového podia - oltáře v nejnižší části louky
se současným zrušením oltářního provizoria, do možnosti a způsobu
využití budovy staré koksové kotelny, vybudování meditační zahrady
atd. U všech těchto náročných akcí je třeba stanovit priority, co dříve
a co může počkat.
Krátkodobější horizont budou mít například
tyto úvahy:
- vybavení areálu koutkem pro děti s pískovištěm, průlezkou, houpačkami
a skluzavkou
- dodání a provozování malého lanového mobilního lyžařského
vleku pro malé děti
- zlepšení stravování na Svatém Hostýně zejména v pozdních
odpoledních hodinách
- poskytování recepčních služeb spojených s ubytováním v důstojnějších
prostorách
- příprava muzea a archivu Svatého Hostýna
- pořádání koncertů duchovní hudby, přehlídky křesťanského amatérského
divadla
Obracíme se tímto článkem na naše čtenáře, na členy Matice
svatohostýnské a na širokou veřejnost a očekáváme vyjádření nebo
podnětné návrhy k tomu, jak si představujeme budoucnost Svatého Hostýna.
Mohou to být i drobné, finančně nenáročné návrhy na vylepšení a
doplnění toho, co je zde doposud. U náročnějších akcí by neměla být
opomíjena otázka financování těchto dostaveb, oprav a vylepšování
prostředí na Svatém Hostýně v souladu s jeho posláním jako významného
mariánského poutního místa.
Ivo Buráň
Z vašich dopisů
Třetí pouť píšících křesťanů
Této pouti předcházelo pozvání na společné setkání "Vnímání"
poezie, živé buňky v Charitě ve Zlíně, kde jsem se konečně po
deseti letech písemných kontaktů osobně poznal s organizátorem těchto
poutí panem Karlem Vysloužilem ze Vsetína. Tak jako pouť v minulém
roce - podobně proběhla i letošní - cestou utrpení a oddanosti. V
minulém roce to bylo náhlé těžké onemocnění bratra Vysloužila,
letos zase jeho zástupce, Josef Pala, těsně před poutí utrpěl úraz
a nemohl proto na Svatý Hostýn přijet. Bratr Vysloužil, i když s hůlkou,
se statečně snažil organizačně pouť zvládnout. Jeho největší
oporou mu byl P. Jan Chromeček, který nám v kázání při bohoslužbě
ukázal cestu, po které šel Pán Ježíš, abychom šli za ním.
Po mši svaté jsme se setkali v poutním domě. Poutníci velmi kladně
hodnotili vydávání nejmenšího časopisu světa Pasínku, který vydává
bratr Vysloužil.
Stanislav Vrba, Zlín
Dostali jsme do redakce také dva dopisy básní.
V prvním vzpomíná pan Jiří Zaorálek z Boršic na silvestrovské
pouti na Svatém Hostýně, mj. píše: Putovali jsme s manželkou ze
Silvestra na Nový rok na Svatý Hostýn, plných šest hodin jsme strávili
ve studeném kostele a nic se nám nestalo, nedostali jsme ani chřipku...Dále
ve verším oslavuje Pannu Marii:
K tobě jsme jezdili dobách nesvobody, několikrát také šli pěšky a
vyšlapali schody,
ty jsi nás vždy mile přijala a nebeský mír jsi nám do našich duší
dávala...
Pan Ladislav Zapletal z Olšan u Prostějova ve svém dopisu plném básní
mj. také píše: Nechal jsem všem členům Matice svatohostýnské zahrát
pro radost a potěšení v Českém rozhlasu Olomouc, výboru Matice
svatohostýnské jsem zase nechal zahrát v brněnském rozhlasovém
studiu píseň "Morava krásná zem".
Děkujeme.
(jpa)
Z jednání výboru MSH
20. června
- společné jednání výboru MSH se stánkaři
- řešení problematiky umístění nových stánků - výběr místa
- kanalizace (vedení páteřního rozvodu s odbočkou k novým stánkům)
- nutnost řešení úprav v pronajatých restauracích dle norem EU
- hospodaření MSH a připomínky členů výboru
25. července
- projednání stanoviska výboru k územnímu plánu pro OÚ Chvalčov
- pojištění větrné elektrárny
- projednání zveřejnění neplatičů nájmů v Listech svatohostýnských,
soudní řešení
- hospodaření MSH a finanční situace, přednostní řešení splátky
půjček
- členská základna, příprava setkání důvěrníků
6. září
- projednání povolení vstupu na komunikaci MSH pro MěÚ v Bystřici
pod Hostýnem provádějícímu v této lokalitě novou kanalizaci
- odprodej této komunikace (ulice Za Drahou) městu Bystřici pod Hostýnem
- hospodaření MSH a finanční situace, přednostní řešení splátky
půjček
- schválení výběrového řízení pro tisk Listů svatohostýnských
- zhodnocení výstavy dětských prací
- otázka zřízení muzea na Svatém Hostýně
- otázka stánků bez uvedení vlastníka na KÚ
Antonín Mužný, jednatel MSH
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
Ve věku 67 let zemřela 3. ledna Marie
Zacharová ze Vnorov.
Ve věku 77 let zemřel 17. března František Otruba ze Vnorov, byl pohřben
21. března na místním hřbitově.
Ve věku 75 let zemřela 24. března Stanislava Válková ze Želechovic,
byla pohřbena
28. března na místním hřbitově.
Ve věku 88 let zemřel 31. března Josef Filip z Lubiny, byl pohřben 5.
dubna na místním hřbitově.
Ve věku 91 let zemřel 7. dubna Alois Černoch z Veřovic, byl pohřben
11. dubna na místním hřbitově.
Ve věku 74 let zemřela 20. dubna Marie Procházková z Jarošova.
Ve věku 79 let zemřela 11. května Libuše Němcová ze Zubří, byla
pohřbena 16. května na místním hřbitově.
Ve věku 80 let zemřela 24. května Kristina Grygarová z Těškovic,
byla pohřbena
30. května na místním hřbitově.
Ve věku 76 let zemřela 10. července Marie Bátrlová z Holešova, byla
pohřbena
17. července na místním hřbitově.
Ve věku 87 let zemřela 12. července Františka Navrátilová z Vřesovic,
byla pohřbena 19. července na místním hřbitově.
Ve věku 81 let zemřela 31. července Hedvika Kuncová, pohřbena byla 8.
srpna na hřbitově ve Zdounkách.
Kronika
Červen 2003
1. 6. • Osmá pout' Radia Proglas
2. 6. • Poutníci z Lidečka • Charita Starý Hrozenkov • autobus
poutníků z Kroměříže-Hradiska s P. Říhou
3. 6. • Poutníci ze Strážnice a Petrova
4. 6. • Poutníci z Ostrožské Lhoty
5. 6. • Pět autobusů poutníků z Vyškova, Dědic, Rychtářova,
Studnice a Krásenska s P. Antonínem Štefkem
6. 6. • P. Piotr Wardecki s poutníky z Valašského Meziříčí
7. 6. • Salesiánská pouť
8. 6. • První pouť podnikatelů - mši svatou celebroval P. Vojtěch
Šíma z Olomouce
9. 6. • Pouť studentů Biskupského gymnázia z Ostravy s P. Pavlem
Kuchařem
10. 6. • P. Ulman s poutníky z Bochoře • P. Pavel Haluza s poutníky
z Kobylí, Bořetic a z Vrbice
11. 6. • P. Bedřich Provazník s poutníky z Ostrovačic, Říčan,
Veverských Knínic a
Domašova u Brna • P. Jan Žaluda s poutníky z Hroznové Lhoty • P.
František Král s poutníky z Uherského Brodu
11. -12. 6. • Setkání ředitelů farních a oblastních charit
olomoucké arcidiecéze
12. 6. • 30 dětí s P. Stonem z Luhačovic • pouť Charity Otrokovice
• dva autobusy poutníků ze Spytihněvy a Napajedel
14. 6. • Děti s rodiči z farnosti Bolatice
15. 6. • Poutníci ze Slavičína a Slušovic
16. 6. • 100 dětí z Ivanovic na Hané s katechetkou Mgr. Janou
Zehnalovou a P. Miroslavem Hřibem • poutníci z Bohdalic, Rousínova,
Velešovic, Hrabovan • děti z Mutěnic po prvním svatém přijímání
a P. Čekalem
17. 6. • Poutníci z Církevní základní školy sester voršilek z
Olomouce • poutníci ze
Vsetína • poutníci z Popovic-Podolí
18. 6. • Tři autobusy poutníků z Boršic u Buchlovic, Tučap a Břestku
• poutníci z Kroměříže
21. 6. • Eucharistický průvod z Bystřice pod Hostýnem • pouť
farnosti Oravská Lesná ze Slovenska • poutníci z Klenovic, Pivína a
Hrušek s P. Markem Výletou
22. 6. • Tři autobusy poutníků z Kelče a Loučky u Valašského Meziříčí
s P. Wardeckim
23. 6. • Poutníci z Uherského Ostrohu
24. 6. • Tři autobusy poutníků z Dolního a Horního Němčí • pouť
kněží olomoucké arcidiecéze
25. 6. • Poutníci z Domova důchodců z Kostelce na Hané • P.
Miroslav Suchomel s farníky ze Starého Města
26. 6. • Poutníci z Nedakonic • pouť Charity Přerov
27.-29. 6. • Exercicie katechetů
28. 6. • Farní pouť z Rokytnice, Brodku u Přerova, Cítova a Majetína
• farníci z Březolup, Zlámance a Svárova • poutníci z farnosti
Blazice • autobus poutníků z Kokor • poutníci z Tovačova • poutníci
z Lednice na Moravě
29. 6. • Dva autobusy poutníků z Pitína, Hostětína a Rackové
Červenec 2003
1. 7. • Pouť z Nového Hrozenkova, Karolinky a Karlovic • pouť z
Charvát • poutníci z Dubňan • poutníci z Huštěnovic a Sušice
2. 7. • Farní pouť z Ostravy-Staré Bělé • poutníci ze Zahnašovic
• autobus poutníků ze Skotska
3. 7. • Poutníci z farnosti Ostrava-Zábřeh
5. 7. • Poutnízi z Vracova
8. 7. • Poutní zájezd z Nedašova
9. 7. • Poutníci z Kunovic
10. 7. • Poutníci z Metylovic
11.-13. 7. • Exercicie pro posluchače katechetického kurzu
12. 7. • P. Jaroslav Vracovský ze Zlína s mladými cyklisty po týdnu
putování • dva autobusy poutníků z Machové a Mysločovic • poutníci
ze Staré Vsi a Přestavlk • poutníci z Vracov, Uherského Ostrohu a
Hodonína • poutníci z Lipovce u Blanska • pěší pouť obce Slavkov
13. 7. • Poutníci ze Šanova a Zdounek • poutníci z Těšetic,
Drahanovic a Slatinic • poutníci z Hněvotína
15. 7. • Pouť z Mrlínku
16. 7. • Poutníci z Francovy Lhoty a Valašské Senice
17. 7. • Poutníci ze Skaličky a Opatovic • poutníci z Rychaltic a
Hukvald
18.-19. 7. • Pěší pouť z Trnavy u Zlína
19. 7. • Poutníci z farnosti Tištín • poutníci ze Střílek,
Cetechovic • poutníci z Čejkovic, ze Starého a Nového Poddvorova •
pouť mladých ze Zlína s P. Jaroslavem Vracovským • poutníci z
Trnavy, Všeminy a Dešné • poutníků z Malenovic u Zlína • P.
Bohumír Vitásek s poutníky z Olomouce • P. František Pěnčík s
poutníky z Doloplaz • poutníci z Vlkoše a Skoronic u Kyjova • poutníci
z Uherského Hradiště-Mařatic a z Jarošova • poutníci z Hradce nad
Moravicí
20. 7. • Poutníci z Horního Štěpánova • poutníci z Morkovic, Počenic,
Tetětic, Dřínova, Věžek, Vlčích Dolů a Kroměříže
22. 7. • Pouť z Kostelce u Holešova
24. 7. • Poutníci z Vlčnova
25. 7. • Poutníci z Nivnice a Korytné
26. 7. • Poutníci z Hájova a Vacenovic • poutníci ze Sazovic •
poutní zájezd z Újezdu u Brna • šest autobusů poutníků z Dolních
Bojanovic
30. 7. - 14. 8. • Setkání mladých evropských jezuitů
31. 7. • Poutníci z Ujezdce-Těšova
Srpen 2003
1. 8. • Poutníci z Vidče • poutníci ze Žlutav
2. 8. • Poutníci z Tlumačova a Mysločovic
7. 8. • Poutníci z Domaželic a P. Juroškou
9. 8. • Poutníci z Velké Polomi • poutníci z Vrahovic, Držovic a
Prostějova • poutníků z Troubska • poutníci z Domanína a Těmic
• poutníci z Pozděchova, Bratřejova a Valašské Polanky • poutníci
z Brodku u Přerova • poutníci z Tvarožné Lhoty • poutníci z Hladkých
Životic, Pustějova a Kujav • poutníci z Českého Těšína
12. 8. • Poutníci z Nedašova
13. 8. • Poutníci z Hodslavic
14. 8. • Poutníci ze Žďárné a okolí
15. 8. • Farníci z Chropyně
16. 8. • Poutníci z Olomouce-Nových Sadů
17. 8. • Hlavní pouť - mši svatou celebroval arcibiskup Jan Graubner
• P. Jelínek a farníci ze Všechovic • poutníci ze Sidonie a Horního
Srní • farnost Vranov u Brna
22. 8. • Farníci z Kudlovic
23. 8. • P. Josef Šedivý s farníky z Věteřova a Želetic • poutníci
z farnosti Soběchleby • ministranti z Luhačovic a Pozlovic
27. 8. • Klub důchodců z Kozlovic
28. 8. • Pěší pouť z Rajnochovic • farníci z Hulína, Pravčic a
Záhlinic • poutníci ze Všeminy a Liptálu • poutníci ze Zubří
29. 8. • Poutníci z Lužice
30. 8. • poutníci z Uničova • farní pouť ze Štípy a Hvozdné
Září 2003
5. 9. • Zasedala redakční rada Listů svatohostýnských
7. 9. • Poutníci z Rohatce a Vlčnova
Bude vás zajímat
• Pan Miloslav Zíma, který vykonává
na Svatém Hostýně náhradní vojenskou službu, dostal pověření od
olomouckého arcibiskupa Mons. Jana Graubnera, že může vypomáhat při
podávání svatého přijímání v bazilice.
• Redakční rada Listů svatohostýnských
uvítá jakékoliv informace, vzpomínky, fotografie a písemnosti o tom,
co se dělo na Svatém Hostýně od roku 1947, kdy bylo násilně přerušeno
vydávání Hlasů svatohostýnských.
• Doplnění kalendáře poutí
Z kroniky událostí na Svatém Hostýně je zřejmé, že se zde koná
mnoho poutí, které se v průběhu let opakují. Nejdůležitější z těchto
poutí jsou součástí kalendáře. V budoucnu chceme tento kalendář
rozšířit a doplnit o další významné poutě, u kterých je zaručeno,
že se budou konat i nadále.Víme, že některé farnosti konají poutě
na Svatý Hostýn i v období mimo hlavní poutní sezonu. Do kalendáře
chceme uvést rovněž větší poutě, kterých se zúčastňují poutníci
v krojích, s hudbou, prapory, vlastní schólou a podobně.
Váš návrh zašlete písemně nebo e-mailem na adresu Matice svatohostýnské.
• Vánoční bohoslužby
Mše svaté na Svatém Hostýně na Štědrý den: 7.00, 9.15, 11.00 a také
v 15.30 hod.
V NOCI MŠE SVATÁ NENÍ!
Se starým občanským rokem se na Svatém Hostýně rozloučíme ve středu
31. prosince.
Mše svaté: 7.00, 9.15, 11.00 a ve 24.00 hod. Před půlnoční mší
svatou ve 22.30 hod. je sv. růženec, adorace a ve 23.45 hod. Te Deum a
sv. požehnání.
V zimním období (od 20. října) jsou slouženy mše svaté na Svatém
Hostýně:
všední dny 7.00 9.15
neděle 7.00 9.15 11.00
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání
• Placené parkování na Svatém Hostýně
Výbor Matice svatohostýnské na své schůzi konané 30. května 2003
rozhodl, že na vrcholu Svatého Hostýna je s okamžitou platností
zaveden celodenní poplatek za parkování osobního automobilu ve výši
20 Kč a 100 Kč za autobus. Vybírající jsou řádně označeni. Matice
svatohostýnská k tomuto opatření přistoupila z důvodu chaotického a
bezohledného parkování některých řidičů, kteří někdy prakticky
znemožňují plynulý provoz na našem poutním místě.
Nadále platí, že na Svatý Hostýn je zákaz vjezdu motorových vozidel
a případná výjimka ze zákazu nestačí jako doklad k bezplatnému
parkování. Parkovací poplatek nebude vyžadován po sanitních a požárních
vozidlech, po duchovních a po majitelích čipů, kteří si jej
zakoupili od MSH k obsluze závory.
|