Listy svatohostýnské

říjen 2004
číslo 3
ročník VIII

OBSAH

Milá návštěva
Duchovní slovo
  Svatohostýnská bazilika a odpustky
Výbor MSH na cestách
Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice svatohostýnské • 32. pokračování
  Popis nástěnných maleb v chrámu v roce 1888 II.
Lyžařský vlek na Svatém Hostýně
Neobvyklá a vzácná návštěva
Výzva k rozšiřování členství v MSH
Jak se stát členem MSH
Stručně z jednání výboru MSH
Orelská pouť
Muklovská pouť
Rozhovor s P. Milošem Kabrdou, SDB
Dětská pouť a pouť rodin
Kronika
Bude vás zajímat
  Duchovní cvičení s otcem arcibiskupem
  Poděkování Matice svatohostýnské a duchovní správy
  Rok na Svatém Hostýně
  Duchovní správa na Svatém Hostýně má nové telefonní číslo
  Prosba Matice svatohostýnské
  V zimním období (od 18. října) jsou slouženy mše svaté na Svatém Hostýně
Zemřelí členové Matice svatohostýnské

 

 

Milá návštěva

Úterý 17. srpna byl všední den, ale na Svatý Hostýn přišlo množství poutníků. Na mši svaté v jedenáct hodin zažili milé překvapení. U oltáře se nečekaně objevil jako celebrant kolínský arcibiskup kardinál Joachim Meisner společně s naším otcem arcibiskupem Janem Graubnerem.
Milá a vzácná návštěva. Kolínského arcibiskupa pozval náš arcibiskup Jan. Kardinál Meisner podpořil obnovení a založení církevní školy na Velehradě nejen slovním povzbuzením, ale také značnou finanční částkou a opravdovým zájmem o toto dílo. Otec kardinál přijal pozvání olomouckého arcibiskupa a přijel, ba přiletěl z německého Kolína nad Rýnem k nám na Moravu. Na svátek Panny Marie Nanebevzaté navštívil poutní místo Králíky a byl hostem Královéhradeckého biskupství. Poté přijel do Olomouce. Náš arcibiskup ho pozval na zahájení arcidiecézního setkání mládeže ve Strážnici. Nejprve došlo k cestě po Moravě. Prohlídka Olomouce, návštěva Svatého Kopečku u Olomouce, kroměřížského zámku a také Svatého Hostýna.
Při mši svaté na Svatém Hostýně otec arcibiskup Graubner překládal do češtiny kázání pana kardinála. Promluva byla o Panně Marii, o jejím Fiat, Magnifikat a Stabat.

Po obědě jsme se rozloučili a jako dárek jsme mimo jiné dostali stříbrnou plaketu s kardinálským erbem – znakem, kde kříž a chléb eucharistie jsou označeny biskupským heslem: Spes nostra firma (Naše pevná naděje).

Další den proběhla návštěva a prohlídka Velehradu. Potom následovala účast na zahájení arcidiecézního setkání mládeže ve Strážnici. Z Moravy si kromě jiného odvážel otec kardinál také relikvii sv. Jana Sarkandra, kterého zvlášť uctívá.
To všechno jsem se dozvěděl z úst arcibiskupského sekretáře P. Petra Gatnara, který nakonec odvezl autem milou návštěvu do Vídně na letiště. Díky Bohu a Panně Marii za tyto krásné dny.
P. Jan Chromeček, SJ, duchovní správce na Svatém Hostýně

 

Duchovní slovo

Svatohostýnská bazilika a odpustky

Svatý otec Jan Pavel II. povýšil svatohostýnský kostel na baziliku. Stalo se tak papežským Breve – listem datovaným 9. 8. 1982. Titul zní: Bazilika menší – Basilica Minor, na rozdíl od prastarých bazilik římských, bazilik větších. Bazilikami jsou dnes jmenovány kostely, které jsou významným místem, případně centrem národního nebo územního náboženského života. Kromě tohoto důvodu se uvádí v dekretu o Svatém Hostýně také to, že Svatý otec nechce opomenout nic z toho, co může sloužit k rozšíření úcty k Matce Boží. Také proto byla naše mariánská svatyně povýšena na baziliku.
Kající poutě k římským bazilikám a ke hrobům mučedníků byly spojeny s odpustky. Tak i baziliky menší jsou obdařeny možností získat odpustky ve stanovené dny. Na Svatém Hostýně je možno získat plnomocné odpustky na svátek sv. Petra a Pavla, dále 2.srpna a 15.srpna, v den Panny Marie Nanebevzaté. Jednou v roce můžete získat odpustky v kterýkoliv den. Jistě je k tomu vhodná návštěva baziliky, ať už při farní nebo soukromé pouti. V listopadu je možno získat odpustky pro zemřelé ve všech kostelích, tedy i v bazilice.
Ve svaté zpovědi se nám dostává pro zásluhy vykupitelské smrti Kristovy odpuštění viny a věčných trestů. Na nás je, abychom odčinili časné tresty. To se děje pozemským utrpením, dobrými skutky a modlitbou, nebo po smrti v očistci. To, že je třeba odčinit i odpuštěnou vinu se nám připomíná už ve zpovědnici, když kněz ukládá modlitby nebo kající skutky za pokání. Neodčiněné lehké hříchy mohou být odčiněny bolestným utrpení duše v očistci. Očistec je vlastně darem Boží dobroty, protože ”do nebe nevejde nic nečistého”… Kdo by potom vůbec mohl přijít do nebe?
Katolický katechismus říká o odpustcích: Církev jako služebnice vykoupení na základě autority, kterou dostala od Krista rozděluje a používá pokladu zadosti-učinění Krista a svatých. Určuje podmínky, za kterých připravený věřící získává odpuštění časných trestů za hříchy. Je to tak trochu právnická definice.
Zastavme se u termínu: připravený věřící. Odpustky nejsou odpuštěním hříchů, viny. To si nelze koupit ani za peněžité milodary. Proto podmínkou je vždy svatá zpověď v nejbližších dnech a svaté příjímání v den odpustku. Kromě toho ještě stanovené modlitby nebo pobožnosti tentýž den. K úplnosti patří rozhodnutí a předsevzetí: Nedopouštět se vědomě ani lehkých hříchů.
Často lidé prosí Pannu Marii o dar tělesného zdraví. Vyprošujme si také zdraví duše: čistotu srdce a svědomí.
P. Jan Chromeček, SJ, duchovní správce na Svatém Hostýně

 

Výbor MSH na cestách

V příjemném prostředí Pastoračního domu P. A. Šuránka v Ostrožské Lhotě se v neděli 11. července setkali místní členové Matice svatohostýnské a ctitelé Panny Marie se zástupci výboru a hospodářské správy Matice svatohostýnské.
Ještě před odpoledním setkáním uctili na místním hřbitově členové výboru MSH památku ThDr. Antonína Šuránka, rodáka z Ostrožské Lhoty, a zúčastnili se též odpolední mše svaté na poutním místě U sv. Antonína nad Blatnicí.
P. Antonín Šuránek vykonal velké dílo jako spisovatel, vychovatel a učitel kněžského dorostu, byl také autorem životopisu služebníka Božího Antonína Cyrila Stojana. Rovněž byl zakladatelem Díla sv. Antonína pro zvelebení poutního místa nad Blatnicí.
S historií a posláním Matice svatohostýnské seznámila přítomné paní Marie Loučková. Předseda MSH Mgr. Aleš Dufek objasnil, za jakou činnost a hmotný majetek zodpovídá Matice svatohostýnská, a co patří do kompetence duchovní správy na Svatém Hostýně, přestože tyto dva subjekty vzájemně spolupracují.
O vydávání a obsahu Listů svatohostýnských a nové videokazetě o Svatém Hostýně hovořil Ing. Václav Lednický. Zmínil i zdařilou prezentaci našeho poutního místa na internetu a také příznivé ohlasy až z USA.
Vedoucí hospodářské správy MSH paní Naděžda Nováková podala informace o splácení půjček na opravu poutního domu č. 1 a přípravě investicí na příští rok.
Přátelské setkání bylo ukončeno zodpovězením dotazů přítomnými členy výboru MSH, kteří poté navštívili místní kostel sv. Jakuba Staršího, apoštola. Za zmínku stojí uvést také příjemnou skutečnost, že jak v tomto kostele, tak také v kostele sv. Antonína nad Blatnicí upoutá pozornost návštěvníka socha Panny Marie Svatohostýnské nad bočním oltářem.
František Ulrich

 

Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice svatohostýnské • 32. pokračování

Popis nástěnných maleb v chrámu v roce 1888 II.

Dokončení z minulého čísla

Chrámová loď
10. U kazatelny na klenutí oltáře sv. Josefa vidíme dvě skupiny svatých, uprostřed nich Rodičku Boží. Zprava klečí sv. Jan Nepomucký, jemuž byl původně tento oltář zasvěcen, vedle něho sv. Vojtěch, sv. Alžběta, sv. Anežka Česká s beránkem, sv. Vavřinec s přerovským erbem. V levé skupině světců je sv. František Serafínský, sv. Jiljí s erbem bystřickým, sv. Václav, sv. Ludmila a sv. Bartoloměj.
11. Nad tímto oltářem pod římsami jsou evangelisté: sv. Matouš, který má u sebe znamení člověka, protože své evangelium začíná od člověčenství Syna Božího, a sv. Jan, jenž má zase po boku znamení orla, protože ve svých spisech se jako orel vznáší a své evangelium začíná od Božství Ježíše Krista. Mezi nimi se vznáší Panna Maria jako “žena oděná sluncem” –  Panna bez poskvrny hříchu počatá.
12. Naproti oltáře sv. Josefa je oltář sv. Valentina. Nad ním opět vidíme dvě skupiny svatých, uprostřed Rodičku Boží. Hlavní postavou je sv. Jan Sarkander, bývalý holešovský farář, ostatní jsou svatí z jezuitského řádu. V pravé skupině je sv. Ignác, zakladatel řádu, sv. Alois s lilií u nohou, bl. Kanisius s katechismem vlastnoručně sepsaným, bl. Bobola – mučedník, sv. Stanislav, sv. Alfons – bratr laik řádu. V levé skupině bl. Kampian jako mučedník v červeném mešním rouchu, sv. Petr Klaver, sv. František Regis, sv. František Xaverský v bílé rochetce, tři svatí japonští mučedníci s kříži a poslední sv.mládenec Berchmanns s křížkem, růžencem a řeholní knížkou. Tento oltář byl původně zasvěcen svatým mučedníkům.
13. Nad těmito obrazy pod římsou vpravo je evangelista sv. Marek a vlevo sv. Lukáš. Sv. Lukáš má u sebe obětního býka, neboť jeho evangelium začíná obětí Zachariášovou, sv. Marek má jako atribut lva. Své evangelium začíná “hlasem volajícím na poušti”. Uprostřed obou evangelistů se vznáší Panna Maria Sněžná, kterou prý maloval sv. Lukáš – mariánský evangelista.
14. Druhý oltář na epištolní straně zasvěcený sv. Šebestiánovi byl původně zasvěcen Svatému Kříži, poněvadž se pod ním dříve pochovávalo. Proto na jeho klenutí je zlatý kříž, znamení Syna člověka a představen je soud. Božský soudce Kristus, Rodička Boží, prosící za milosrdenství, svatí evangelisté se svými atributy, svatí apoštolové, sv. Jan Křtitel a v pozadí čtyři andělé s troubami, zatmělé slunce, krvavý měsíc a padající hvězdy.
15. Nad klenbou tohoto oltáře spatříme dva svaté Otce, hájící božské Mateřství Panny Marie. Vpravo stojí sv. Athanáš – u nohou s přemoženým Ariem, vlevo sv. Cyril Alexandrijský s poraženým Nestoriem. Uprostřed nich opět Bohorodička v podobě “Matky dobré rady”. Syčící hadi ze spisů “křivověrců” znamenají jed obsažený v těchto spisech.
16. Naproti oltáře sv. Šebestiána je oltář zasvěcený sv. Anně. Na jeho klenbě jsou dvě skupiny svatých, zvláštních mariánských ctitelů a nebo připomínajících dobrodinců a příznivců Svatého Hostýna. V levé skupině: sv. Karel Boromejský, sv. Mořic s kroměřížským erbem, sv. Jindřich s vambeřickým kostelem, sv. Bedřich se dvěma šavlemi, sv. Kliment s mučednickou palmou, v popředí sv. Antonín s lilií a sv. Benedikt s rajhradským erbem. Pravou skupinku tvoří sv. Vilém, sv. Klement Hofbauer, sv. Norbert s monstrancí, sv. Arnošt, sv. Kateřina s kolem, sv. Bernard s mariánským spisem “Homilia de Missus est” a naproti sv. František z Pauly, jenž má na prsou “charitas”. V pozadí vidíme sv.Annu, jak učí malou Pannu Marii, a k ní z jedné strany anděl vede ctihodného P. Martina Středu, z druhé strany hraběte Františka Antonína z Rottalu, zakladatele chrámu, s půdorysem tohoto chrámu v rukou. Třetí andílek drží rottalovský erb s křížem, čtvrtý štít se jménem Ježíš (IHS).
17. Nad klenbou oltáře sv. Anny jsou dva svatí Otcové, kteří hájili bezhříšnost a panenství Panny Marie. Vlevo  je to sv. Augustin se známým pacholátkem, které poučuje o Nejsvětější Trojici, vpravo sedí na poušti sv. Jarolím. Mezi nimi se vznáší jako čistá Panna Maria s lilií v ruce.
18. Mezi oltářem sv. Josefa a sv. Anny nad severním vchodem je velký výklenek, na jehož vrcholu je znázorněno tajemství Nanebevzetí Panny Marie, jemuž před více než stoletím byl zadní oltář hlavního oltáře a vůbec celý tehdejší chrám zasvěcen.
19. Vpravo je vyobrazeno ”Blažené usnutí Panny Marie”. Kolem úmrtního lože jsou apoštolové – vlevo od ní sv. Petr, sv. Tadeáš, vpravo sv. Jan, miláček Páně, a zbožné ženy.
20. Na druhé straně téhož klenutí je znázorněn hrob Panny Marie, jak z něho již vstala. Apoštol sv. Tomáš si drží ruku k čelu, jakoby nevěřil, prohlíží hrob, z něhož rostou lilie. Kolem hrobu  jsou shromážděni i jiní apoštolové.
21. V protějším velkém výklenku je na oblouku Panna Maria Vítězná, které byl zasvěcen přední hlavní rottalovský oltář. Po obou stranách má anděla a v náručí božského Synáčka, jenž žehná prosícím a nemocným lidem. Po její levé straně vidíme Jaroslava ze Šternberka, vítěze nad Tatary v bitvě u Olomouce.
22. Nad klenbovým pásem vítězného oblouku, jenž odděluje presbytář od chrámové lodě, je známý výjev “Korunování Panny Marie” s duhou kolem, nahoře její jméno a pod ní tři andělé.
23. Naproti na západní straně v místě polozazděného okna je žehnající Spasitel. V otevřené knize jsou řecká písmena Alfa a Omega – “Já jsem začátek i konec”, Bůh a pramen veškerého požehnání.
24. Pod římsami, bezprostředně nad klenbovém pásu vlevo i vpravo vzdávají andělé úctu a chválu Matičce Hostýnské.
25. Výzdobu klenbového pásu hudebního chóru zvelebovatelé církevního zpěvu a uprostřed nich Rodička Boží se dvěma anděly. Vlevo od ní stojí prorok Izaiáš, který zvěstuje příchod Spasitelův z Panny – “Ejhle Panna počne”, král David s harfou, sv. Řehoř Veliký s holubičkou (Duch Svatý), která mu vnukne opravu církevního zpěvu, sv. Ambrož, taktéž obnovitel a zvelebitel církevní hudby. Na pravém poli vidíme sv. Cecílii, patronku hudby, sv. Kazimíra, polského kralevice, který zpívá: “Dokud žiji, dík Marii vzdej každý den, duše má” a s ním zpívají i andělé, oslavujíce svou nebeskou Královnu.
V chrámové lodi na hladkém vlysu pod římsami jsou rozmístěna jednotlivá slova známé hostýnské prosby: ZDRÁVAS VÍTĚZNÁ OCHRANO MORAVY! ZŮSTAŇ MATKOU LIDU SVÉMU!
Nad římsou na mohutné modré kupoli se leskne 360 zlatých hvězd. Uprostřed visí erb baronů Laudonů.
U hlavního vchodu visí pamětihodný kříž, který byl na jaře 1888 restaurován a pod nánosy barev se objevilo cedrové dřevo. Tělo Kristovo je zhotoveno z jednoho kusu vzácného cedrového dřeva, pouze trnová koruna a kříž byly zhotoveny nově. Tento kříž pochází z Kroměříže, na naše poutní místo byl přenesen v roce 1845.
Ve svém návrhu úpravy interiéru chtěl kromě dějin Hostýna P. Cibulka nejskvostnější výzdobou zdůraznit nejposvátnější místo chrámu – presbytář, kde ve svatostánku je přítomen sám Ježíš a nad ním milostná socha jeho Matky.
Podle knihy Sv. Hostýn v obrazích připravila Olga Kozlová

 

Lyžařský vlek na Svatém Hostýně

Před nastávající zimním obdobím chceme upozornit rodiny a organizátory lyžařských výcviků pro menší děti na to, že opět budeme mít na Svatém Hostýně na louce pod rozhlednou v provozu lyžařský vlek o délce 100 metrů.
Na nízko vedeném tažném laně jsou upevněny plastové unášeče sloužící k uchycení lyžaře za ruce nebo za záda. Lano je uchyceno na hnacím a vratném kole, mezi nimiž není žádný sloup. Vlek je opatřen regulátorem rychlosti, aby ho bylo možno přizpůsobit věku a zdatnosti lyžařů. Je určen zejména pro děti s lyžemi nebo laminátovými boby, ale využít jej mohou i dospělí lyžaři.
Vlek a přilehlý svah je rovněž velice vhodný pro výuku lyžování malých dětí jejich rodiči a pro školní výlety. Pro zdatné lyžaře je příliš krátký a je na mírném svahu. Vlastníkem a provozovatelem vleku je Orel – jednota Bystřice pod Hostýnem.
K výhodám zdejšího prostředí v zimním období patří, že je zde dostatek stravovacích a ubytovacích kapacit s nízkými cenami, a rovněž poplatky za využití vleku se pohybují řádově v desetikorunách za celodenní lyžování.
Lyžaři, kteří jsou ubytování na Svatém Hostýně, mají bezproblémový příjezd vlastním autem.
Zájemce o lyžování a ubytování chceme ale upozornit, že Svatý Hostýn je především poutním místem a slouží poutníkům k rozjímání a modlitbě. Podle toho je třeba se zde chovat.
Informace o ubytovacích možnostech je možno zjistit na www.hostyn.cz a na e-mailové adrese: hostyn.msh@ado.cz nebo na tel.:  573 381 693.
Ivo Buráň

 

Neobvyklá a vzácná návštěva

V rámci jubilejního 10. ročníku Bystřických zámeckých slavností se uskutečnil večer věnovaný hudbě daleké Jihoafrické republiky. Byl to jeden z večerů, který byl doplněn dalšími doprovodnými akcemi, např. výstavou tradičních lidových předmětů,  prezentací fotografií z africké přírody a také ochutnávkou typických jihoafrických jídel. Jeho ozdobou se stala návštěva velvyslance Jihoafrické republiky Dr. Noela Noa Lehoka.
Po celý 23. červen visela na bystřické radnici vlajka Jihoafrické republiky. 
Dr. Lehoka přijel v podvečer a byl přijat bystřickým starostou Zdeňkem Pánkem. Mezi oběma pány se rozpředl živý rozhovor. Není divu, vždyť před mnoha lety oba studovali současně v Olomouci, a proto pan velvyslanec ovládá velmi dobře češtinu. Oba zavzpomínali na společné známé, na chvíle studentského života i na to, co následovalo po studiích.
Protože do večerního koncertu jihoafrické pianistky Lizy Joubert zbývalo ještě dost času, přijal pan velvyslanec  pozvání k návštěvě Svatého Hostýna. O jeho historii dávné i nedávné jsem se snažil pana velvyslance informovat poměrně stručně. Překvapil mne však množstvím otázek a zasvěcených připomínek. Bylo ihned jasné, že jeho spjatost s naším prostředím není jen zdvořilostní, ale je daleko hlubší. Se zájmem si prohlédl baziliku, areál poutních domů, hřbitov, ale také elektrárnu a rozhlednu. Jeho, pro nás netradiční, leč krásné oblečení, zaujalo několik málo návštěvníků, které jsme potkali.
Jeho  Excelence Dr. Noel Noa Lehoko v letošním roce svoji diplomatickou misi v naší republice končí. Věřím, že jeho návštěva Bystřice pod Hostýnem i Svatého Hostýna oživila jeho vzpomínky na léta strávená kdysi v Olomouci a přispěje k rozšíření věhlasu Moravy mezi Jihoafričany, kteří jako turisté o Moravu zatím zájmu mnoho neprojevují. Ale třeba pohled na zapadající slunce z naší nejposvátnější hory by je mohl nadchnout stejně, jako nadchnul Noela Noa Lehoku.
Pavel Malének

 

Výzva k rozšiřování členství v MSH

Na každé schůzi výboru Matice svatohostýnské se zabýváme otázkou členské základny, schvalujeme přihlášky nových členů, každoročně vás informujeme o změnách v počtu členů. Další vývoj členské základny nám není lhostejný, proto se obracíme na všechny naše členy a příznivce s naléhavou výzvou k dalšímu rozšíření naší rodiny ctitelů Panny Marie Svatohostýnské.
Matice svatohostýnská je sice největší křesťanské občanské sdružení v naší republice, ale její věkové složení je varující – 75% členů je starší nad 50 let! Před jejím zrušením po roce 1948 měla Matice kolem 20 tisíc členů, dnes máme něco přes sedm tisíc členů. Přitom Svatý Hostýn ročně navštíví kolem 300 tisíc poutníků! A každý poutník při své návštěvě určitě přispívá nějakým způsobem na zvelebení našeho poutního místa, a tak se možná ptáte, proč by ještě měl být členem nějakého sdružení. Každá místní farnost má své členy, kteří s ní žijí, zajímají se o život v této farnosti a možná se i svým způsobem podílejí na jejím chodu.
Na Svatém Hostýně trvale žije jen několik členů duchovní správy, kteří se starají o církevní objekty a zajišťují bohoslužby. O službu poutníkům, tj. jejich ubytování, občerstvení a stravování a další služby, se stará právě naprosto nevýdělečné občanské sdružení Matice svatohostýnská prostřednictvím voleného výboru dobrovolných neplacených pracovníků, kterému předkládá účty a výsledky své činnosti hospodářská správa Matice svatohostýnské, složená z pěti stálých zaměstnanců. Mělo by tedy každého poutníka zajímat, aby pro návštěvu Svatého Hostýna byly vytvořeny co nejlepší podmínky, je povinností nás laiků, abychom se starali o zvelebování tohoto nejnavštěvovanějšího mariánského poutního místa na Moravě. Vážnost a význam každé organizace úzce souvisí s její velikostí, daleko lépe se prosazují zájmy organizace s velkou členskou základnou, to je zcela přirozené.
Proto apelujeme na další rozšiřování počtu členů. A chceme také, aby se na tomto díle podílely mladší generace a přinesly nové myšlenky, které by oslovily i mladé. Členství v Matici svatohostýnské není časově ani finančně náročné, roční členský příspěvek byl valnou hromadou stanoven na 100 Kč, což jistě není pro návštěvníka Svatého Hostýna neřešitelný problém. Členstvím se hlásíme veřejně k zodpovědnosti za to, co se na našem poutním místě děje, s právem do toho mluvit (minimálně na každoroční valné hromadě) a s právem být o dění na Svatém Hostýně pravidelně informováni (prostřednictvím našeho časopisu).
Obracíme se především na naše členy s výzvou, aby každý člen získal aspoň jednoho dalšího člena – obraťte se do svých rodin, aby byla zachována tradice úcty k Panně Marii Svatohostýnské ve Vaší rodině, vysvětlete svým známým, proč je potřebné se veřejně přihlásit ke společenství ctitelů a dobrodinců Svatého Hostýna. Přihlášku přikládáme v tomto čísle, další zašleme na požádání.
Zároveň také vyzýváme, abyste nám sdělili ty schopné členy našeho společenství, kteří by byli ochotni pracovat ve výboru MSH (potřebujeme zejména stavební odborníky), protože připravujeme kandidátku nového výboru, který bude volen na příští valné hromadě v květnu 2005.
Václav Lednický

 

Jak se stát členem MSH

V dnešních Listech svatohostýnských najdete jako přílohu přihlášku za člena Matice svatohostýnské (MSH). Je určena těm ctitelům Panny Marie, kteří se ve Vaší rodině, ve Vaší blízkosti nebo ve farnosti stále rozhodují stát se členy MSH.
K 1. lednu 2004 měla MSH 7 438 členů. Do 30. srpna 2004 se přihlásilo 189 nových členů, ale 308 zemřelo. Stav se snížil o 119 členů. Není nám lhostejné, když vidíme, že za rok více členů ubude (zemře), než přibude. Chceme-li opravdu budovat naše nejkrásnější poutní místo a uchovat tuto významnou církevní památku příštím generacím, potřebujeme nové síly – nové členy.
Přihlásit se do tohoto občanského sdružení je pro některé náročné. Ale proč? Co nám v tom brání? Kolik lidí putuje na toto poutní místo? Kolik poutníků prosí Pannu Marii za vyslyšení proseb? Kolik jich děkuje za ochranu, zdraví a pomoc? Ale když máme sami podle svých sil a možností konkrétně přispět k rozkvětu Svatého Hostýna, nemůžeme se rozhodnout. Pro rozhodnutí a povzbuzení ať jsou všem slova bývalého olomouckého arcibiskupa Antonína Cyrila Stojana: ”Co poutník svatohostýnský, to člen Matice!”
Věříme, že se dobře rozhodnete a rozšíříte řady těch, kteří nenechají pustnout toto poutní místo a budou Svatý Hostýn budovat, spravovat, zvelebovat, šířit pravou úctu k Panně Marii a s ní oslavovat Boha.
Marie Loučková

 

Stručně z jednání výboru MSH

18. června
– Podnikatelská pouť (informace o zajištění a průběhu pouti)
– Investiční výstavba (oprava poutního domu č. 2 a 3 z grantu EU, výpadek elektrárny)
– Postoupení žaloby na neplacení nájmu u Ovčárny na paní Melichárkovou
– Návštěva zástupců farnosti Ostrožská Lhota dne 11. 7. 2004 ve 14 hod.
– Hospodaření MSH a připomínky členů výboru
23. července
– Projednání zprávy o členské základně zpracované paní Loučkovou
– Jednání o odeslání požadavku na grant z EU na opravy poutních domů č. 2 a 3
– Projednání zprávy revizní komise MSH přednesené Ing. Ševčíkem
– Dětský koutek – uvedení do provozu, označení bezpečnostních tabulí
– Hospodaření MSH a finanční situace
12. září
– Setkání členů výboru MSH s důvěrníky a s olomouckým arcibiskupem Janem Graubnerem
– Hodnocení členské základny – 7319 členů MSH – k 10. 9. 2004
– Hospodaření MSH a finanční situace
– Grant z EU a Ministerstva životního prostředí ČR
Mimo uvedených záležitostí je na každé schůzi výboru MSH prováděna kontrola plnění opatření a termínů ze zápisů výboru MSH včetně připomínek členů.
Antonín Mužný, jednatel MSH

 

Orelská pouť

Slavnostní mší svatou, kterou celebroval Mons. Karel Simandl, vyvrcholila v neděli 22. srpna na Svatém Hostýně orelská pouť, při které si Orel připomněl 95 let od svého vzniku. Pouť předcházel již v sobotu bohatý program.
Již v sobotu 21. srpna se na pouť vydalo několik skupin pěších poutníků a cyklistů. Z těch větších můžeme zmínit pěší poutníky Bauerovy župy nebo poutníky z Vizovic. Na kole přijeli poutníci z Vyškovska, Boskovic či Dolních Bojanovic. V odpoledních hodinách byl na náměstí v Bystřici pod Hostýnem odstartován Běh na Hostýn, kterého se zúčastnilo celkem 33 běžců. Vítězem se stal Lukáš Rapčan z místní jednoty Orla. Po večerní mši svaté program pokračoval Během do hostýnských schodů, kterého se zúčastnilo téměř 200 závodníků v několika kategoriích. Kategorii mužů vyhrál Vít Německý z Nového Města na Moravě. Po běhu následovala světelná křížová cesta, kterou vedl člen duchovní rady Orla P. Pavel Kopecký z Letovic.
Tradiční zpívání na schodech bylo kvůli dešti přerušeno, ale přesto si po dešti na schodech alespoň malá skupinka poutníků zazpívala. Poutníci naprosto obsadili veškeré ubytovací kapacity poutních domů na Svatém Hostýně a občas byl problém najít i volné místo pro spaní ve spacáku. Přesto nakonec všichni své místo našli.
Před nedělní mši svatou se mohli již přítomní poutníci seznámit v předprogramu s významnými výročími Orla v tomto roce a předsedkyně Rady mládeže společně s generálním sekretářem předala diplomy vítězům sobotního Běhu do hostýnských schodů.
Na závěr mše svaté byly požehnány tři nové prapory jednot Polešovice, Domanín a Vizovice a poté také základní kámen orelského pomníku, který by měl právě na Svatém Hostýně najít své místo. Na úplný závěr P. Dokládal přednesl pozdrav duchovního rádce Orla arcibiskupa Karla Otčenáška. Mši svatou doprovázela dechová hudba Vnorovjané pod vedením Antonína Gazárka a schola dominikánského kláštera z Uherského Brodu.
Po mši svaté následovalo orelské shromáždění, které pozdravili přítomní významní hosté, mezi nimi např. předseda KDU-ČSL a člen Orla Miroslav Kalousek. Mons. Simandl zdůraznil roli Orla v rámci katolické církve, kdy Orel je dle počtu členů největší katolickou organizací v naší zemi a katolická církev největší organizací v celé republice. Orelské shromáždění bylo zakončeno státní hymnou a orelským pochodem.
Ladislav Kotík, generální sekretář Orla

 

Muklovská pouť

Bývalí političtí vězni si o prvním zářijovém víkendu na Svatém Hostýně připomněli mučení a smrt svých přátel v komunistických žalářích. Tradiční muklovskou pouť uspořádala Konfederace politických vězňů (KPV). Konala se za krásného letního počasí a za účasti asi dvou tisíc členů KPV a dalších poutníků.
Hlavním celebrantem mše svaté byl strahovský opat Michael Josef Pojezdný z Prahy společně s dalšími 14 kněžími, většinou postiženými útlakem bývalého režimu.
“Společnost se doposud těžce vyrovnává s dědictvím komunismu. Lidé si jako by nechtějí připustit, co všechno se dělo,” řekl Leo Žídek z politické komise při konfederaci. Rehabilitace se mnozí političtí vězni sice dočkali, ale satisfakce stále není dokonalá,” soudí Žídek.
Oběti komunistického režimu připomíná na Svatém Hostýně pomník, ke kterému bývalí vězni vždy pokládají květiny. Kromě kamenného obelisku s Kristem a trnovou korunou jsou na dvou kamenech vyznačena jména věznic v Uherském Hradišti, Mírově, Jáchymově, Pardubicích, Pankráci, Plzni-Borech a Leopoldově.
V průběhu následného mítinku, moderovaného paní Kavalírovou, přednesla pozdravné projevy řada představitelů politické reprezentace na místní i celostátní úrovni. Ozývala se i kritika současných poměrů v naší republice, kdy ti, kteří spolupracovali s bývalým režimem, zastávají doposud významné funkce.
Bylo možno zaznamenat i nejednotnost názorů a rozpory související s kauzou kapitána Hučína.
Ivo Buráň

 

Rozhovor s P. Milošem Kabrdou, SDB

Miloši, lidé Tě znají především z Radia Proglas, kde jsou pravidelně vysílány mše, které sloužíš v kostele sv. Augustina v Brně. Můžeš nám něco říci o sobě?
Rodák jsem z Polničky u Žďáru nad Sázavou. Na břehu řeky Sázavy (asi 3 km od jejího pramene) jsem prožil dětství a mládí. Ministroval jsem ve žďárském klášterním kostele, který jsem i uklízel po několik let. Do naší farnosti patří i kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře. Hlavní ”poutní vztah” mám k sv. Janu Nepomuckému a jeho žďárské svatyni.
Seminář v Litoměřicích a kaplanská místa: Telč, Staré Brno, pak místa farářská: Lipník, Krhov, Hrotovice u Třebíče a pak už jednom zde u sv. Augustina v Brně.

Jaká poutní místa jsou v okolí Tvého rodiště?
Sv. Jan Nepomucký na Zelené Hoře, potom mariánské poutní místo Obyčtov a nedaleký Netín. Pak poutní místo sv. Anny v Pohledu u Havlíčkova Brodu. Ke sv. Anně v Pohledech chodilo jediné procesí z naší obce za starých dob, jak vzpomínala babička. To se šlo na dva dny. Největší a nejslavnější poutě ovšem byly poutě svatojánské a jsou dodnes. Typické pro svatojánskou pouť je zima a déšť. Velmi často připadne pouť na svatodušní neděli a tak se často četlo “ať už my Parthové, Médové, Elamité...”. Ze všech národů pod sluncem přicházeli poutníci.

Jaký je Tvůj vztah ke Svatému Hostýnu?
Svatý Hostýn je poutní místo na hoře. Hory miluji, na horách je člověk blíže k Bohu. První zjevení Panny Marie v novodobé historii se stalo v horách v La Salettě. Rád na Svatý Hostýn putuji. Alespoň z parkoviště nahoru a dolů pěšky, aby pouť byla poutí, putováním, které je spojeno s únavou a také se svačinou na vrcholku. Chladno svatyně a dlouhá doba u nohou Panny Marie, na místě vzdáleném od lidí, je naplněním mé dávné touhy po samotě a po zapomenutí. Abych byl zapomenut od lidí, ale milován a hýčkán od Všemohoucího Boha a od Panny Marie.

Co se Ti líbí na naší moravské církvi?
Češi jsou rozumáři, Slováci jsou naplněni city a emocemi. Morava je střed vyvážení, Morava je srdce. Srdce je střed, celost, pohled klidu a pokoje, prožitek ticha, vřelost. Srdce, které mlčí, je otevřeno slovu. Jistě především Slovu Božímu, ale také slovu lidskému. Slovu, které musí být řečeno: slovo bolesti i radosti, slovo lásky, vášně i slovo pokoje, tak jak lidská slova bývají. Morava naslouchá. Čechy mudrují. Slovensko pláče nebo jásá. Morava mlčí, čeká, je úrodnou půdou, ve které Slovo i slovo klíčí, zraje. Morava nespěchá, nechává dozrát, nechává čas. To největší, co máme, je čas. Morava umí prožít čas, nikam nespěchá, trvá. I když je zdánlivě opomíjená, pohrdaná, neznaná, žije svým životem a směřuje vpřed pokorně a jistě.

Jaké děláme podle Tebe největší chyby?
Málo se modlíme, málo nasloucháme Božímu Slovu, málo ho vstřebáváme. Necháváme se zahlcovat zbytečnými informacemi ze sdělovacích prostředků a všechny ty “zajímavosti” zabírají v našem srdci místo pro Boží Slovo. Tak ztrácíme schopnost podle Božího slova žít. Promrháváme čas na zbytečnosti a důležité věci a důležitá slova nám unikají. Vnímáme oheň a bouři, čekáme hlasitost a dunění hromů a skoro zapomínáme, že to nejdůležitější uslyšíme, prožijeme, v šumu jemného vánku.
“V době, kdy se objevuje tendence chtějící nahradit víru činností a dbát spíš o službu lidem nežli Bohu, potřebuje Církev – víc než kdykoli jindy – modlitbu, zvláště modlitbu kontemplativní. Mějme zalíbení v Jeho mlčení, v Jeho tajemství.” (Journet)

Co bys popřál čtenářům Listů svatohostýnských?
Aby každá stránka časopisu připomínala tichost, vznešenost, výšku Svatého Hostýna. Aby s Listy na ně dýchlo prostředí a duch tohoto posvátného místa. Aby to bylo možné, musí člověk mnohá léta na Svatý Hostýn chodit, mnoho hodin na Svatém Hostýně promodlit.
Děkuji Ti za rozhovor a přeji do dalšího života hodně Božího požehnání.
Aleš Dufek

 

Dětská pouť a pouť rodin

Dne 28. srpna se konala tradiční pouť pro děti na ukončení prázdnin. Tentokrát byla ještě obohacena o pouť rodin, kterou pořádalo Centrum pro rodinný život olomoucké arcidiecéze. Hlavní mši svatou měl sloužit brněnský biskup Vojtěch Cikrle, který nakonec z technických důvodů nedorazil.
Velice důstojně ho nahradil P. Josef Červenka, farář ze Šternberka, jehož plamenné kázání sklidilo potlesk ve zcela zaplněné bazilice. Kázal o vzájemné úctě v našich rodinách, aby děti měly v úctě svoje rodiče, ale zároveň aby se rodiče chovali tak, aby si jich děti mohly vážit. Dále vyzval všechny Moravany, aby alespoň jednou za rok připutovali poděkovat Matce Boží na Svatý Hostýn za dar víry a vyprošovat jej také pro svoje děti a vnuky.
Aby loučení s prázdninami nebylo tak hořké, věnovala duchovní správa již tradičně každému dítěti po skončení mše svaté zmrzlinu a oplatek. Protože počet dětí (330) vzhledem k souběhu poutí byl skoro dvojnásobný oproti k předešlým rokům, tak nám trochu vázla distribuce kupónů, na které byla zmrzlina dětem vydávána. Odpolední program probíhal na venkovním pódiu a začal vystoupením klaunů, kteří vtáhli děti do svého představení. Následoval rozhovor s P. Červenkou. Závěr patřil hudebnímu vystoupení folkového písničkáře.
Myslím si, že celá pouť se vydařila, včetně krásného počasí, a že olomoucké Centrum pro rodinný život by mělo v takových aktivitách pokračovat, aby se děti, jak říkal P. Červenka ve svém kázání, naučily jezdit za svojí nebeskou matkou na Svatý Hostýn.
Petr Janek

 

Kronika

ČERVEN 2004
17. 6. • Pouť dětí z Čejkovic a ze Starého Poddvorova • studenti Teologického konviktu z Olomouce
18. 6. • Dva autobusy poutníků z Nového Jičína pod vedením P. Michala Petra
19. 6. • Autobus poutníků z Mistřic, Včelar a Topolné • autobus poutníků z Chlebovic a Staříče • autobus pouníků z farnosti Ostrava-Hrabůvka a z Ludgeřovic • pěvecký sbor z Hoštic • poutníci z Popova a Štítné nad Vláří • poutníci z Čelechovic a Kostelce na Hané • autobus poutníků z Karolínky a z Nového Hrozenkova
20. 6. • Pouť z Uherského Brodu a Prakšic • autobus poutníků ze Šanova • poutníci z Neubuze • autobus poutníků z Trojanovic a z Frenštátu pod Radhoštěm • autobus poutníků ze slovenské Turzovky
21. 6. • Řeholní bratr Josef Machů oslavil 75. narozeniny • poutníci z Ostravy-Poruby a z Ostravy-Třebovic • poutníci z Bochoře
23. 6. • Autobus poutníků z Hradiska u Kroměříže a ze Zlobic • autobus poutníků z Popovic a Podolí
24. 6. • 120 poutníků z Boršic a Tučap
25. – 26. 6. • Poutní zájezd z farnosti Dobrého Pastiera ze Žiliny-Solinky
26. 6. • Poutní zájezd z Kašavy, Vlčkové a Držkové • dva autobusy poutníků z Míškovic, Machové a Mysločovic • autobus poutníků z Kvasic • dva autobusy poutníků z Bernartic nad Odrou a Starého Jičín • poutníci z Kyjova
28. 6. • Tři autobusy poutníků z Kroměříže
30. 6. • Poutníci z amerického Texasu • poutníci z Loučky u Valašských Klobouk • poutníci z Kostelce na Hané

ČERVENEC 2004
1. 7. • P. Josef Stiepka a 32 poutníků z Nové Dubnice • dětská schola z Ústí u Hranic
2. 7. • Poutníci ze Zahnašovic
3. 7. • Pouť dětí z Lanžhota • autobus
poutníků z Vracova • autobus poutníků z Tovačova • poutníci z farnosti Blazice
4. 7. • Autobus poutníků z farnosti Racková
6. 7. • Dva autobusy poutníků z Kokor
7. 7. • Poutníci ze Staré a Nové Bělé
8. 7. • Autobus poutníků z Babic • dva autobusy poutníků z Beňova a Prus • děkovná pouť farnosti Ostrava-Zábřeh (3 autobusy)
9. 7. • Autobus poutníků z Čeladné
10. 7. • Poutníci z Tečovic • poutníci z Vracova • poutníci z Mokrých Lazců a Štítova • poutníci z Jeseníku na Odrou • poutníci z Ivančic • šestá farní pouť obce Slavkov
11. 7. • Autobus poutníků z Boršic u Blatnice • autobus poutníků z farnosti Štítná • poutníci z Počenic • poutníci z Věžek, Morkovic a Kroměříže • dva autobusy poutníků z Vlachovic • poutníci z Hněvotína
12. 7. • Poutnici z farnosti H orná Mariková u Povážské Bystrice na Slovensku
13. 7. • Pěší pouť mládeže bíloveckého děkanátu • tři autobusypoutníků z Halenkova • poutníci z Huštěnovic a ze Sušic
15. 7. • Autobus poutníků z Mrlínku • autobus poutníků z Metylovic
16. 7. • Autobus poutníků z farnosti Zlechov
16. – 17. 7. • Pěší pouť z farnosti Všemina a Trnava
17. 7. • Pouť dětí z Plzně z jejich tábora v Kašavě • autobus poutníků z farnosti Lipovec u Blanska • autobus poutníků z Prostějova • autobus poutníků z Louk u Zlína • poutníci z Vlkoše u Kyjova a Skoronic • autobus poutníků z Hradce nad Moravicí • dva autobusy poutníků z Jarošova, Mařatic a Uherského Hradiště • tři autobusy poutníků z Trnavy, Podkopné Lhoty a Všemíiny
17. – 19. 7. • Soustředění mládeže z Valašského folklórního souboru Malá Rusava
18. 7. • Autobus poutníků z Horního Štěpánova • dva autobusy poutníků z Karlovic a ze Lhoty u Malenovic
21. 7. • Tři autobusy poutníků z Kunovic
24. 7. • Poutníci z Újezdu u Brna • farní pouť z Dolních Bojanovic (6 autobusů poutníků)
25. 7. • Autobus poutníků z Morávky
28. 7. • 50 poutníků z Tupes a Modré
31. 7. • Poutníci z Milotic u Kyjova • poutníci z Petrova, Halenkovic, Hájova, Bučovic, Dražovic a Bojkovic • poutníci ze Střílek, Chvalnova a Cetechovic

SRPEN 2004
1. 8. • Poutníci z Bohuslavic nad Vláří
5. 8. • Děti z Uherského Ostrohu • 50 poutníků z Frenštátu pod Radhoštěm
6. 8. • Poutníci ze Žlutavy, Kunovic, Loučky
7. 8. • Dva autobusy poutníků z Českého Těšína • autobus poutníků z Vacenovic • autobus poutníků z Troubska a Střelic • autobus poutníků z farnosti Kuželov • P. B. Vitásek a 90 poutníků a z Olomouce
10. 8. • Tři autobusy poutníků z Nedašova • dva autobusy poutníků z Lidečka
11. 8. • Autobus poutníků ze Žďárné
12. 8. • Autobus poutníků z Nedakonic • dva autobusy poutníků z Újezdu u Luhačovic
13. 8. P. Jan Machač a děti z farnosti sv. Matěje z Prahy
14. 8. Adorace farnosti Vsetín a farnosti Brodek u Prostějova (3 autobusy poutníků) • autobus poutníků ze slovenského Trenčína-Orechové • dva autobusy poutníků z Chropyně • dva autobusy poutníků z Konice • dva autobusy poutníků z Tvarožné • autobus poutníků z Želč a Ondratic • dva autobusy poutníků z Třince • autobus poutníků z Nemotic • autobus poutníků z Dubu nad Moravou
15. 8. • Hlavní pouť s olomouckým světícím biskupem Josefem Hrdličkou
16. 8. • Tři autobusy poutníků z Kozlovic • poutníci z Hodonína a Lužice
17. 8. • Mše svatá s kardinálem Meisnerem
17. – 18. 8. • Cyklistická pouť mládeže z Vysočiny pod vedením P. Kolovratníka
18. 8. • Poutníci z Třebíče • poutníci z Kvasic • poutníci ze Slušovic
20. 8. • Poutníci z Kudlovic • dva autobusy farníků ze Všeminy
20. – 21. 8. • Cyklistická pouť z Luhačovic
21. 8. • Autobus poutníků z Újezdu u Uničova • autobus poutníků z Lipova u Hodonína • autobus poutníků z Tišnova • autobus poutníků z Lomnice • autobus poutníků ze Žďárce • poutníci ze Sazemic, Dašic, Kunětic a Býště • autobus poutníků ze Soběchleb
22. 8. • Orelská pouť
23. 8. • P. Vojtěch Glogar, SDB, P. Pavel Glogar, SDB, P. Petr Glogar, OCD, jáhen Antonín Glogar a P. Pavel Kopecký a autobus poutníků u příležitosti významného životního jubilea
23. – 25. 8. • Setkání jezuitů české provincie s novým provinciálem P. Fr. Hylmarem
25. 8. • Tři autobusy poutníků z farností Vyškov, Dědic, Rychtářova a Topolán
26. 8. • Dva autobusy poutníků z farností Hulín, Pravčic a Záhlinic
26. – 29. 8. Soustředění pěveckého sboru basové “G” z Gymnázia Františka Palackého z Valašského Meziříčí
27. 8. • Dva autobusy poutníků z farnosti Zubří
28. 8. • Dva autobusy poutníků z farnosti Blansko • dva autobusy poutníků z farností Olomouc-Nové Sady a Olomouc-Slavonín • autobus poutníků z farností Hluboké Mašůvky a Únanov • poutníci z farnosti Lužice u Hodonína • dva autobusy poutníků z farnosti Šternberk • tři autobusy poutníků z farnosti Štípa a Hvozdná
30. 8. • Dva autobusy poutníků z Vlkoše a Říkovic
31. 8. • Pěší pouť 120 studentů a jejich učitelů z Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži

ZÁŘÍ 2004
3. 9. • Čtyři autobusy poutníků z Vřesovic
4. 9. • Muklovská pouť  • poutníci z Buchlovic • autobus poutníků z Uničova • poutníci z Lukova a z Velíkové
5. 9. • Dva autobusy poutníků ze Senice na Hané, Náměště na Hané, Nákla a Skrbně
7. 9. • Farní pouť ze Starého Města
8. 9. • Dva autobusy poutníků z Uherského Brodu • autobus bývalých zaměstnanců Mesit Uherské Hradiště • poutníci z Veselé • autobus poutníků z Uherského Ostrohu
9. 9. • Tři autobusy poutníků Dolního a Horního Němčí
11. 9. • P. Rudolf Pitoňák a věřící z farnosti Liptovské Sliače ze spišské diecéze • farní pouť z Dřevohostic • poutníci z Bohuňovic u Olomouce • dva autobusy poutníků z Kojetína
12. 9. • Pouť členů Matice svatohostýnské s arcibiskupem Janem Graubnerem

Sestaveno podle internetových stránek www.hostyn.cz

 

Bude vás zajímat

Duchovní cvičení s otcem arcibiskupem
Exercicie pro členy Matice svatohostýnské pod vedením olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera se uskuteční na Svatém Hostýně ve dnech 26. až 28. listopadu. Bližší informace a přihlášky na adrese: Matice svatohostýnská, Svatý Hostýn  č. 115, 768 61 Bystřice pod Hostýnem, tel. 573 381 693, e-mail: hostyn.msh@ado.cz

Poděkování Matice svatohostýnské a duchovní správy
Děkujeme panu Holbovi a mužům z farnosti Brumov–Bylnice a panu Fojtíkovi a mužům z Popova za jejich obětavou pomoc při odstraňování staré omítky na budově fary. Svojí obětavou prací ušetřili desítky tisíc korun, a zároveň pomohli urychlit práce na nové fasádě fary. Spolu s farností Tvarožná Lhota, která na jaře vypravuje autobus na úklidové práce, jsou to farnosti, na něž je možné se obrátit, když potřebujeme pomoc. Žel, jsou to dnes již poslední farnosti, které jsou ochotny pomoci vlastní prací při zvelebování Svatého Hostýna. Areál má rozlohu cca 20 hektarů a s minimálním počtem zaměstnanců není možné zvládat hlavně sezonní práce. Byli bychom rádi, kdybychom mohli obnovit seznam členů Matice svatohostýnské, kteří by byli ochotni v případě potřeby přijet a přiložit ruku k dílu. Ubytování a stravu samozřejmě zajistíme zdarma.
Modlitby a peněžní dary jsou nesmírně cenné a důležité, ale fyzická práce na Boží vinici – protože je spojena s určitou formou sebeodříkání a sebekázně – je u Boha neméně ceněna. Vzpomeňme, jak naši předkové vynášeli v tornách cihly a kamení na Hostýn a z nich se budovala bazilika, kaple a poutní domy. Byli bychom to schopni vykonat i v dnešní době?
Petr Janek, technický administrátor na Svatém Hostýně

Rok na Svatém Hostýně
Videokazeta Rok na Svatém Hostýně zachycující barvitým způsobem dění na Hostýně, která je společným dílem Matice svatohostýnské, Duchovní správy na Svatém Hostýně a Studia Telepace v Ostravě, jde dobře na odbyt a prodalo se jí už několik stovek za cenu 350 Kč za kus. V současné době se za tuto cenu prodává i verze s anglickým textem určená pro Evropu. Máte-li nějaké známé a příbuzné na americkém kontinentě, kde se využívá jiná televizní norma, a chcete-li jim tuto kazetu zakoupit a zaslat, objednejte si tuto kazetu u Matice svatohostýnské. Výrobu této kazetu zajišťujeme na speciálním zařízení, a proto je nutno počítat s vyšší cenou. Rovněž zájemci o tento film uložený na CD nebo DVD disku si tento disk mohou objednat za cenu 350 Kč. Úvodní historická část filmu je k dispozici na internetových stránkách www.hostyn.cz nebo www.telepace.cz

Duchovní správa na Svatém Hostýně má nové telefonní číslo: 573 308 161

Prosba Matice svatohostýnské
Pro doplnění historických informací o jednotlivých objektech na Svatém Hostýně žádáme širokou veřejnost o poskytnutí (zapůjčení) starých fotografií a textů dokumentujících vznik a přestavby poutních domů č. 1 a 2, Jurkovičova sálu, Ovčárny a krámků podél přístupového schodiště. Bližší informace na tel.: 573 381 693.

V zimním období (od 18. října) jsou slouženy mše svaté na Svatém Hostýně:
všední dny 7.00, 9.15
neděle 7.00, 9.15, 11.00
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání

Číslo účtu Matice svatohostýnské, na které můžete poukazovat své dary:
13430691/0100 vedený u Komerční banky v Bystřici pod Hostýnem
Do variabilního symbolu uvádějte své rodné číslo, případně členské číslo.
Jen tak můžeme určit, že platba přišla právě od vás, protože ústřižek se jménem odesílatele se k nám nedostane.
Specifický symbol pro příspěvky je - 1, dary - 2, a předplatné LSH – 3.

 

Zemřelí členové Matice svatohostýnské

Terezie Burdová, Staré Město, 75 let
Marie Lukešová, Neubuz, 79 let
Františka Soukupová, Popov, 79 let
Ludvík Bednařík, Slušovice, 82 let
Blažena Soukupová, Vrbětice, 64 let
Marie Kašpárková, Olomouc, 78 let
Bohumila Skopalíková, Tlumačov, 69 let
Anna Kuryviálová, Vnorovy, 92 let
Zdenka Seibertová, Kyselovice, 92 let
Antonín Tomeček, Vnorovy, 81 let
Božena Hánečková, Vlkoš, 90 let
Marie Herodesová, Vnorovy, 82 let
Františka Valentová, Pašovice, 79 let
Jarmila Šidlíková, Machová, 85 let
Alois Folwarczny, Studénka, 82 let
Františka Dittrichová, Stará Ves, 93 let
Zdenka Kalábová, Citov, 90 let
Ludmila Smýkalová, Stará Ves, 74 let
Marie Pavlová, Rouské, 85 let
Emilie Krupíková, Slušovice, 84 let