číslo 2
červenec 2005
ročník IXOBSAH
Úmrtí Svatého otce Jana
Pavla II.
Papež Benedikt XVI. zvolen
Editorial
Valná hromada Matice svatohostýnské
Usnesení valné hromady Matice svatohostýnské
Před sto lety začaly vycházet Hlasy Svatohostýnské
Duchovní slovo
Kardinál Jan Verdier na Svatém Hostýně
12. pouť hasičů
Proglas – rozhlasová stanice do každého počasí
Pátá pouť píšících křesťanů
Stručně z jednání výboru MSH
Kronika
Výbor MSH na cestách
Rozhovor s P. Františkem Brázdilem, SJ
Z vašich dopisů
Bude vás zajímat
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
Úmrtí Svatého otce Jana Pavla II.
Papež Jan Pavel II. zemřel v sobotu 2.
dubna 2005 ve 21.37 hodin po 26 letech, 5 měsících a 17 dnech svého
pontifikátu.
Pohřbu Svatého otce, který se konal v pátek 8. dubna 2005 ve Vatikánu, se
z naší arcidiecéze zúčastnil otec arcibiskup Mons. Jan Graubner. Za
zesnulého papeže sloužil requiem olomoucký arcibiskup Jan Graubner spolu
se svým světícím biskupem Josefem Hrdličkou v úterý 5. dubna 2005 večer v
katedrále sv. Václava v Olomouci.
(jpa)
Papež Benedikt XVI. zvolen
V úterý 19. dubna 2005 v 18.43 hodin bylo
oznámeno jméno nového papeže. Stal se jím 78letý německý kuriální kardinál
Joseph Ratzinger. Zvolil si jméno Benedikt XVI.
Nový papež se narodil 16. 4. 1927 v bavorském městě Marktl na Innu. Na
kněze byl vysvěcen 29. 6. 1951. Řadu let působil jako profesor
fundamentální a dogmatické teologie na univerzitách v Bonnu, Münsteru,
Tübingen a Řezně. Arcibiskupem arcidiecéze Mnichov-Freising byl jmenován
24. 3. 1977, biskupské svěcení přijal 28. 5. 1977. Téhož roku byl papežem
Pavlem VI. jmenován kardinálem (27. 7. 1977). Od roku 1981 byl prefektem
vatikánské Kongregace pro nauku víry a předsedou Papežské biblické komise.
Slavnostní inaugurační mše papeže Benedikta XVI. se uskutečnila v neděli
24. dubna 2005 v 10 hodin v bazilice sv. Petra ve Vatikánu.
(jpa)
Editorial
Milí čtenáři, ctitelé Panny Marie,
všechny Vás srdečně zdravím na začátku prázdnin a dovolených. I když se
nacházíme uprostřed kalendářního roku, již dnes máme vytištěný nový
nástěnný otáčecí Svatohostýnský kalendář na rok 2006. Kromě církevního a
občanského kalendária obsahuje také přehled všech významných hostýnských
poutních slavností v nadcházejícím roce. Kalendář si můžete zakoupit při
návštěvě našeho poutního místa.
Moc Vás všechny zdravím a těším se na Vaše dopisy.
Josef Pala
Valná hromada Matice svatohostýnské
Slavnostní mše svatá v neděli 1. května,
celebrovaná protektorem MSH, olomouckým arcibiskupem Mons. Janem
Graubnerem v zaplněné bazilice, je již tradičně oficiálním zahájením
poutní sezony. Po bohoslužbě se zaplnil i tzv. Jurkovičův sál v sousedství
poutního domu č. 2, kde se konala pravidelná roční valná hromada MSH –
letos za rekordní účasti 283 členů (dle prezenčních listin).
Řízením valné hromady byl výborem pověřen (stejně jako v minulých letech)
PhDr. Josef Juráň, její program se v zásadě nelišil od programu valných
hromad minulých. Letos byl však obohacen o volbu nového výboru i kontrolní
komise, neboť uplynuly stanovami určené tři roky stávajících orgánů.
Vzhledem k tomu, že volby, tedy spočítání odevzdaných hlasovacích lístků a
hlasů pro jednotlivé kandidáty, zabírají volební komisi hodně času, byla
volba nového výboru a kontrolní komise zařazena na začátek jednání, hned
po volbě pracovních orgánů valné hromady. Jednotliví kandidáti dostali
krátký časový prostor pro své představení a následovala tajná volba a pak
náročná práce volební komise. Jednání valné hromady mezitím probíhalo
podle schváleného programu – zprávu o plnění usnesení přednesla Marie
Loučková, o činnosti od poslední valné hromady hovořil předseda MSH Mgr.
Aleš Dufek, revizní zprávu přednesl Ing. Jaroslav Ševčík. Pak následovala
diskuze, která podpořila další činnost tak, jak ji ve své zprávě naznačil
Mgr. Dufek. V rámci diskuze předložil Mgr. Dufek návrh na drobné změny
stanov, jejichž cílem je oprava či upřesnění znění některých článků.
Přesné znění změn tvoří přílohu usnesení, je však třeba podat všem našim
členům určité vysvětlení jednotlivých změn.
Cíl činnosti Matice svatohostýnské se rozšiřuje takto: MSH dále usiluje o
zvýšení a zachování mariánské úcty.
Členem sdružení může být katolický křesťan – původně bylo ”fyzická osoba”,
chceme, aby členy byli katolíci.
Upřesňuje se vznik členství a evidence členů – vzniká po schválení
přihlášky výborem, pak následuje zápis v evidenci, který vede hospodářská
správa (nikoliv výbor, jak bylo uvedeno dosud).
Zjednodušuje se způsob svolávání valné hromady na základě dosavadní praxe
– stanovuje se, že valná hromada MSH se koná pravidelně první květnovou
neděli příslušného roku na Svatém Hostýně.
Upřesňuje se způsob svolání mimořádné valné hromady – podmínky pro její
svolání se od dosavadního způsobu nemění.
Zvyšuje se minimální počet účastníků valné hromady – místo dosavadních 50
je třeba účast 100 členů.
Stávající funkce “jednatel” se nahrazuje názvem “zapisovatel výboru”
(odpovídá jeho činnosti), neboť funkce jednatele je dnes obvyklá u
společností s ručením omezeným (s.s r.o.).
Doplňuje se bod, kterým se vylučuje tzv. střet zájmů, tj. aby člen výboru
ani kontrolní komise a ani jim blízké osoby nebyly ve smluvním vztahu s MSH.
K návrhu změny stanov nebyly vzneseny žádné negativní připomínky.
Po diskuzi byl valné hromadě MSH přednesen návrh usnesení, který byl bez
připomínek jednomyslně přijat.
Závěr jednání již tradičně provádí otec arcibiskup, jehož povzbudivá
slova, výraz spokojenosti s vývojem dění na Svatém Hostýně a závěrečné
požehnání dodal všem chuť do další práce pro rozvoj tohoto posvátného
místa.
Václav Lednický
Usnesení valné hromady Matice
svatohostýnské
Usnesení z valné hromady Matice
svatohostýnské konané 1. května 2005
Valná hromada schvaluje:
– zprávu o činnosti a hospodaření MSH přednesenou předsedou Mgr. Alešem
Dufkem
– zúčtování hospodářského výsledku za rok 2004 ve výši 2 518 049 Kč jako
nerozdělený hospodářský výsledek minulých let
– změnu stanov přednesenou předsedou Mgr. Alešem Dufkem
Valná hromada bere na vědomí:
– zprávu revizní komise MSH, přednesenou Ing. Jaroslavem Ševčíkem,
k činnosti a hospodaření MSH za rok 2004
Valná hromada ukládá výboru MSH:
– nadále pečovat o rozvoj členské základny
– pokračovat dle finančních možností v rekonstrukcích poutních domů
a dalších zařízení v péči MSH
Valná hromada zvolila nový výbor MSH
ve složení:
Ing. Ivo Buráň (1947), Ostrava
Mgr. Aleš Dufek (1973), Zlín – předseda
Jaroslava Gomolová (1957), Bystřice pod Hostýnem
Petr Janek (1962), Bystřice pod Hostýnem
PhDr. Josef Juráň (1939), Ratiboř
Marian Kadlic (1958), Kroměříž
Ing. Václav Lednický (1943), Vizovice – místopředseda
Marie Loučková (1935), Holešov
Ing. Jindřich Pokorný (1964), Brno
Mgr. Lubomír Vývoda (1959), Trnava – zapisovatel
Náhradníci:
František Ulrich (1941), Hrobice
Antonín Mužný (1940), Bystřice pod Hostýnem
Valná hromada zvolila novou revizní komisi
ve složení:
Drahomíra Bursíková (1948), Kroměříž
Ing. Stanislav Hanulík (1959), Trnava
Ing. Antonín Pikna (1934), Bystřice pod Hostýnem
Ing. Jaroslav Ševčík (1932), Holešov
Ing. Josef Žůrek (1951), Valašská Polanka
Náhradníci:
Václav Kocián (1942), Kozlovice
Stanislav Minařík (1964), Švábenice
Před sto lety začaly vycházet Hlasy
Svatohostýnské
II. ČÁST
Z aktuálních článků IV. ročníku Hlasů Svatohostýnských je pastýřský list
z 6. 1. 1908, z něhož je následující výňatek:
Padesátileté výročí se už od dob Mojžíšových pokládalo za dobu
pamětihodnou a posvátnou. ”Budete světit rok padesátý a prohlásíte
všeobecné odpuštění, neboť padesátý rok bude pro Vás Jubileem!”
(Levit 25,20)
Od té doby se pokládá padesátý rok rokem radosti, vděčnosti a Božího
milosrdenství, jak v soukromém tak i veřejném životě. Proto k padesátému
výročí zázračného zjevení Neposkvrněné Panny Marie v Lurdech (od 11. února
do 16. července 1858) vydal biskup Frant. Xav. Schöpfer pastýřský list,
v kterém upozorňuje na řadu vnitřních a tajemných uzdravení, která jsou
očím skryta a daleko převyšují uzdravení tělesná od různých viditelných
nemocí a neduhů. Toto je projev podivuhodného Božího působení skrze ty
nejslabší a nejnepatrnější, jakou jistě byla Bernardetta Soubirousová.
Lurdy nás povzbuzují k naději, která předpokládá naši důvěru v Otcovskou
dobrotu a věrnost a obzvláštní přízeň Blahoslavené Panny Marie.
Družstvo svatohostýnské založeno příborskými kaplany Dr. Schneiderem a A.
C. Stojanem v roce 1881 v Přerově, které bylo volným sdružením bez stanov,
se po uděleném povolení arcibiskupem Theodorem Kohnem v roce 1895 změnilo
v řádný spolek pod názvem Matice svatohostýnská, jehož prvním starostou
byl biskup Jan Weinlich. Jedním z prvních počinů P. Cibulky a MSH byla na
nejvyšším bodě hory postavena rozhledna s kaplí svatého Kříže. Dne 1. 9.
1897 při příležitosti čtyřdenních manévrů rakouskouherské armády navštívil
Hostýn vzácný poutník, císař František Josef I., který podepsal
zakládající listinu rozhledny a dotkl se posvěceného základního kamene,
který byl ještě téhož dne vsazen do zdi kaple. V roce 1900 byla zahájena
stavba první venkovní klasicistní křížové cesty, kterou tvoří jednoduché
otevřené kaple a kamenné podstavce ukončené křížem s obrazovými reliéfy
znázorňující cestu Krista na Kalvárii. Poslední zastavení křížové cesty
umístěné v malé rotundě u hřbitova je současně i posledním zastavením nové
Jurkovičovy křížové cesty, která se začala stavět v roce 1904 (ukončena 1.
zastavením až v roce 1933). K realizaci dalších Jurkovičem navržených
staveb však již nedošlo.
Dalším významným jubileem roku 1908 je 50 let od kněžského svěcení Svatého
otce Pia X., jehož životopis k tomuto výročí Hlasy uveřejňují. Jako další
oslavenec je připomínán i císař František Josef I. a památka jeho
šedesátiletého panování. Na dílo věhlasného učence a českého vlastence,
jezuity Bohuslava Balbína vzpomíná ve své knize Jeho život a práce Antonín
Rejzek.
P. Vídenský překládá latinský spis rytíře Františka Žalkovského z roku
1743, který nazval Život a smrt bl. Jana Sarkandera, faráře holešovského.
Popisuje zde mimo jiné složitou politickou a náboženskou dobu, v které Jan
Sarkander žil.
Na valné hromadě dne 16. 8. 1909 bylo rozhodnuto vystavět od Vodní kaple
až ke chrámu nové schodiště. Následuje výzva pro jednotlivce, farnosti,
obce nebo spolky o finanční pomoc. Projekt monumentálního schodiště s 221
stupni vypracoval a stavbu řídil stavitel Zeman z Bystřice. Dne 12. 9.
1910 bylo nově zbudované schodiště posvěceno. Horní část schodiště kolem
kostela podle návrhu architekta Sochora z Prahy provedla firma Ing.
Holečka z Olomouce. Tvoří ji 29 žulových schodišťových stupňů, kamenné
zábradlí s balustrádou a terasa. Okolí bylo upraveno a vysázeno zelení.
Hospodář Matice, lékárník J. Harna, nazývaný “lesmistrem”, nechává každým
rokem vysazovat tisíce sazenic smrčků a jedlí, jeho snahu o zalesnění
Hostýna však ničí neopatrní poutníci, kteří sazenice zašlapávají, někdy i
vytrhávají, letos se na uhynutí mnoha stromků podepsalo i neobyčejné
sucho. Doposud bylo převážně na Slavkovské stráni vysázeno asi 150 tisíc
sazenic stromků.
VII. ročník Hlasů Svatohostýnských ve zprávě z výboru MSH na četné dotazy
ohledně zbudování nocleháren sděluje, že ambity při kostele budou upraveny
na útulny, velká veranda hostince a sál v prvním patře budou vybaveny
železnými postelemi a za nízký poplatek zde bude možné získat slušný
nocleh. Vážně se uvažuje o postavení nové budovy přímo u lesa, která by
sloužila k ubytování jednotlivců i rodin. Plány i rozpočet na tuto stavbu
jsou hotovy, jedná se ale o finanční zabezpečení potřebného nákladu. Valná
hromada dne 11. 9. 1911 kromě pravidelného programu se zabývala plánem
příprav na slavnou korunovaci v následujícím roce. Koncem září navštívili
Hostýn i dva nejpovolanější umělci v církevním umění, profesor architekt
Josef Fanta a malíř a mozaikář Viktor Foerster, aby vypracovali návrhy na
další výzdobu hostýnské svatyně.
Brzy potom, co se stálé duchovní správy na Hostýně ujali jezuité, zabývali
se myšlenkou korunovace milostné sochy Panny Marie. P. Cibulka pilně
sbíral potřebné doklady, ale jeho předčasným úmrtím se práce na několik
let pozastavily. Až po několikaletém úsilí přípravného výboru byla prosba
o korunování vyslyšena a 20. 6. 1912 Svatým otcem Piem X. povolena.
Přípravné a zvelebující práce však probíhaly už v předstihu. Na průčelí
chrámu na ploše 25 m2 byl dokončen velkolepý mozaikový obraz Matky Boží
Svatohostýnské, který vytvořil Viktor Foerster.
Heslem Hlasů Svatohostýnských na rok 1910 je budoucí korunovace sochy
Marie Panny, Matky Páně Vítězné, korunou Římskou na Svatém Hostýně.
Strážcové Svatého Hostýna se obracejí s prosbou především na ctitelky
Panny Marie o jakýkoli zlatý dar (šperk) na zhotovení korunek. Po této
výzvě začaly přicházet velké i malé dary snad ze všech koutů země. Během
dvou let se podařilo shromáždit tolik materiálu, že mohl prof. Fanta podle
svých návrhů provést nádherné klenotnické dílo, které velmi výstižně
popisuje: Jaký je
smysl té výzdoby korunové, kterouž lid náš uctíti chce Máteř Boží:
perlami, zlatem a drahokami? Perlami slz svých kropili jsme, Maria, korunu
Tvou, opálovými sny nejkražších svých chvil zdobíme čelo Tvoje, démanty
pojíme s jasem koruny Tvé stálost lásky k Synu Tvému, zlatými topasy
ryzost víry své, rubíny vřelost srdcí svých, safíry touhu po království
Tvém, smaragdy naději života v Tebe a Syna Tvého...
”Zůstaň Matkou lidu svému!” Tato krátká prosba se nejen skví nad
mozaikovým obrazem Panny Marie, který upoutá každého, kdo vystupuje po
schodišti od Vodní kaple nahoru ke chrámu, ale zároveň obsahuje i program
Hlasů Svatohostýnských, jak upozorňují členové jejich redakce.
Po návratu hostýnské delegace pod vedením A. C. Stojana a P. Ostrčilíka s
posvěcenými korunovačními klenoty z Říma se začalo s bezprostřední
přípravou svěcení, která byla naplánovaná na celý oktáv, od 15. do 22.
srpna 1912. Nejvýznamnější byl svátek Nanebevzetí Panny Marie, den
korunovace. Další dny probíhaly poutě různých spolků, dětí, matek, mužů,
duchovenstva, terciářů, omladiny, studentů a učitelů, se svým vlastním
programem. Nad Vodní kaplí a na Slavkovské cestě byly vztyčeny slavnostní
brány, obě strany nového schodiště lemovaly řady stožárů, chrám i ostatní
budovy byly ozdobeny věnci, vlajkami a emblémy s nápisy. Bylo zapůjčeno 35
vojenských stanů poskytující přístřeší až 3500 poutníkům. Očekávané
množství návštěvníků si vyžádalo zřízení elektrického osvětlení nejen
kostela, ale i celého kopce. Nad chrámovou bání zářil mohutný kříž
z elektrických žárovek. Pro případ úrazu nebo onemocnění poutníků byla
zřízena v tzv. kaplance nemocnice, kde dva obětaví lékaři poskytovali po
celou dobu slavností lékařskou pomoc. Zabezpečení proti požáru obstarával
hasičský sbor z Bystřice, který ve dne i v noci držel požární hlídku. Na
nádraží v Bystřici bylo už 14. srpna velmi rušno. Ze všech stran se
sjížděly vlaky s poutníky. Za dva dny přijelo 70 zvláštních vlaků. Dne 15.
srpna 1912 přijel olomoucký světící biskup Karel Wisnar a další vzácní
hosté. V čele slavnostního průvodu, ve kterém pod baldachýnem na
zvláštních nosítkách byly neseny korunky, kráčel Dr. Stojan, následován
spolky s prapory, hudbami, družičkami a duchovenstvem. Zástupci
jednotlivých stavů žádali kardinála Bauera o korunovaci sochy Panny Marie
Hostýnské. Potom byl přečten dekret Posvátné kongregace obřadů a biskup
Wisnar s P. Ostrčilíkem složili slib, že budou věrnými strážci a
opatrovníky zlatých korunek. Po těchto slavnostních obřadech, kterých se
zúčastnilo kolem 100 tisíc lidí, nastaly vlastní obřady korunovace. Za
zpěvu Regina coeli vystoupil korunovatel, kardinál Bauer, po vyzdobeném
schodišti k milostné soše. Se slovy ”Jako rukou naší jsi korunován na
zemi, tak kéž zasloužíme od Tebe být korunováni v nebesích korunou věčné
slávy” vložil korunku na hlavu Ježíškovi a potom se stejnými slovy na
hlavu Panny Marie. Třpyt zlata a drahých kamenů se zaleskl stejně jako
slzy radosti v očích přítomných. Po slavnostním okuřování a Te Deum
zaduněly rány z hmoždířů, rozezvučely se zvony a hudby hrály. Na pokyn Dr.
Stojana zástupy věřících potom poklekly a hlasitě se pomodlily desátek
růžence “který Tě na nebi korunoval”. Radostné očekávání, na které se
těšila celá katolická Morava, se naplnilo. Do dějin přibylo nové
svědectví, že náš národ je národem mariánským.
První číslo nového ročníku Hlasů Svatohostýnských – po korunovaci sochy
Panny Marie – zdobí obraz moravského malíře Jana Köhlera. Technika obrazu
– dokonale napodobující dřevorytinu – vyžaduje zvláštní schopnosti a cit
pro harmonii světel a stínů, které umělec dovedně zvládl. Zobrazil hlavní
oltář před korunovanou sochou Panny Marie, modlícího se kněze s
krojovanými poutníky, kteří zastupují všechny stavy našeho národa. Nový
obraz Hlasů Svatohostýnských svým čtenářům ukazuje, čím je korunovaná
Královna Moravy svým ctitelům a čím i oni mají zůstat – jejími dětmi.
Připravila Olga Kozlová
Duchovní slovo
Uzdravení nemocných
Uzdravení nemocných, Útočiště hříšníků, oroduj za nás.
Takto odporoučíme do rukou Panny Marie své nesnáze a bolesti duše i těla.
Téměř deset tisíc uzdravení lékařsky nevysvětlitelných bylo potvrzeno
lékařskými komisemi v Lurdech od doby, kdy Panna Maria vyzvala Bernadettu,
aby si umyla obličej v prameni sotva znatelném.
Deset tisíc uzdravení, avšak co ti ostatní prosebníci?
Víme, že i ti uzdravení nakonec prošli branou smrti. Víme, že Pán Ježíš,
který křísil mrtvé, procházel branou strašné smrti, oběti za nás na kříži.
Jak to tedy s tím uzdravováním vlastně je?
Vysvětlení dává sama Panna Maria ve Fatimě.
Cituji z knihy Icilio Felici: FATIMA, str. 38: Jedna uctivá žena řekla
Lucii: “Když vidíš Matku Boží a mluvíš s ní, řekni jí přece, aby uzdravila
mého nemocného muže!” Panna Maria, přihlížejíc této prosbě, pravila: “Ať
se obrátí a během roku se uzdraví.”
Na straně 46. čteme: Lucii lidé žádali, aby vyprosila uzdravení ubohého
mrzáka, obrácení jedné rodiny z Fatimy a brzký odchod do nebeského
království pro jednoho nevyléčitelně nemocného… Odpověď nebeského zjevení
zněla: Mrzák se neuzdraví, raději ať se s celou rodinou denně modlí
růženec. Nemocný ať nechvátá, neboť Ona ví lépe, kdy bude dobré přijít si
pro něho. Ti ostatní obdrží milosti, za které prosí, během příštího roku,
ale musejí se modlit růženec. – Odpověď je i přes svou stručnost plna
spásného učení evangelia, které můžeme shrnout do těchto slov: Je lépe žít
tak, aby se mohlo přijít do nebe s nemocnými údy, než se zdravým tělem
sestoupit do pekla. Bůh rozhoduje o životě a smrti. Nechejte ho vládnout a
spoléhejte na něho. – Tolik knížka o Fatimě.
Náš problém je v tom, že chápeme především ty hodnoty, které poznáváme
svými smysly. Modlitba a život v Boží přítomnosti v nás však pěstují lásku
naší duše k Bohu. Jsme stvořeni milovat Boha z celé duše, celým svým bytím
a tato láska se má rozvinout do nekonečné blaženosti v Bohu na věčnosti.
Jenomže vedeni svými smysly milujeme kdeco a po Boží lásce doslova
šlapeme, když dáváme přednost věcem, nebo bytostem, které samy o sobě jsou
před Bohem prach a popel. Panna Maria nás vede cestou, která jediná je
pravá a bezpečná. Můžeme a máme prosit i děkovat za dar zdraví duše i
těla, ale kvůli zdravému tělu nesmíme ztratit duši.
P. Jan Chromeček, SJ, duchovní správce na Svatém Hostýně
Kardinál Jan Verdier na Svatém Hostýně
HLASY SVATOHOSTÝNSKÉ ze srpna roku 1935
věnovaly pět stránek této návštěvě, která se uskutečnila 4. července 1935.
Po celostátním sjezdu katolíků Československé republiky v Praze, který měl
neobyčejný úspěch, se kardinál - legát Verdier se rozloučil s Prahou a jel
na Moravu. Stalo se tak na pozvání olomouckého arcibiskupa Leopolda
Prečana. Po skvostném uvítání v Olomouci a v Kroměříži zavítal 4.července
na Svatý Hostýn.
Uvítací projevy zahájil ve francouzštině pan továrník Zbořil. Latinské
uvítání pronesl superior P. František Vídenský, SJ.
“Byly to krásné chvíle, na které se nezapomíná…” – uzavírá dobová zpráva
z Hlasů Svatohostýnských.
Byl to i významný rok celostátního sjezdu katolíků. Je to právě 70 roků,
nezapomínáme a vzpomínáme. Sjezd probíhal ve dnech 27. až 30. června 1935
v Praze. Průběh byl tak velkolepý, že cizí pozorovatel si musel myslet, že
Češi tvoří nejkatoličtější národ na světě. V sobotu 29.června a znovu
v neděli dopoledne se konal eucharistický průvod na Václavské náměstí a
dobové fotografie ukazují statisíce účastníků, kteří zaplnili náměstí a
přilehlé ulice. Závěrečné mše svaté na Strahovském stadionu se zúčastnilo
přes 300 tisíc věřících. Byly zde i skupiny a delegace z okolních států,
Němci, Poláci, Rusíni i Maďaři. Nechyběli ani biskupové z cizích zemí.
Papežský legát – zástupce tehdejšího Svatého otce Pia XI. – sloužil mši
svatou na stadionu a v promluvě mimo jiné řekl: “Celému světu, který se na
vás dívá, dáváte nádherný příklad. Všichni vaši svatí ochránci vám
žehnají. Žehnají vás, abyste spojili víc než kdy jindy, své duše, svá
srdce, abyste pracovali jako dobří křesťané, stále radostní a důvěřiví,
k hmotnému i duchovnímu blahu velkého Československa.”
Pan kardinál se radoval z nadějného pohledu do budoucna, když zažil tolik
zbožnosti, radostného jásotu a obětavé účasti statisíců lidí, kteří jakoby
zastupovali celý národ.
Výzva pana kardinála platí i dnes. Minulé století nám poskytlo bolestné
poučení. Náš národ i dnes má na vybranou: Sklonit se před Kristem, který
nás miluje, a nebo dopustit, aby Svatováclavské náměstí znovu znesvěcovaly
okované boty, jako kdysi boty okupantů či milicionářů. Máme být důvěřiví!
Ano, ale neznamená to, že se necháme nachytat na falešné sliby bezbožných
politiků. Naše důvěra je důvěrou kardinála Tomáška, který žil v jistotě,
že nakonec Neposkvrněné srdce Panny Marie zvítězí.
P. Jan Chromeček, SJ, duchovní správce na Svatém Hostýně
Ve čtvrtek 4. července 1935 odpoledne, po
návštěvě kroměřížské radnice, navštívil kardinál – legát posvátný Hostýn,
mariánské Paladium Moravy. Cestou se zastavil v Holešově, kde se k němu
připojil holešovský okresní hejtman Dr. Rohr. Překrásné uvítání mu
připravila Bystřice pod Hostýnem. Tam auta kardinálova průvodu očekávalo
již přeplněné náměstí. Zněly zvony a fanfáry z Libuše ohlásily jeho
příjezd. Starosta města Macfeld a místní vldp. farář Vorel vítají jej
srdečnými slovy. Dvě družičky s francouzským proslovem odevzdávají
kardinálu – legátovi kytici. Od té doby mají i v Bystřici podpis kardinála
– legáta v městské knize. Na posvátnou horu a k poutnímu chrámu
hostýnskému doprovodil jej pak továrník V. Zbořil. Družičky věnčily vstup
do kostela, kde se J. Em. poklonil Panně Marii Hostýnské a po krátké
pobožnosti požehnal věřícím. Velkolepý rozhled získal obdiv kardinálův
stejně jako idylické lesní výletní místo Tesák, již vysoko v horách
položené, kde pro vznešené zahraniční hosty byla Njdp. arcibiskupem
uspořádána picknicková večeře, při níž byly podávány moravské klobásy a
jiné pochoutky moravské domácí kuchyně.
Úžasnou atmosféru tohoto setkání katolíků vystihuje kniha fotografií
OBRAZOVÝ PAMÁTNÍK, která byla vydána v roce 1936 v Praze (tištěno v sedmi
jazycích – latinsky, česky, slovensky, rusky, německy, maďarsky a polsky),
odkud jsme také převzali text i obě fotografie z návštěvy francouzského
kardinála na našem poutním místě.
12. pouť hasičů
Na Svatém Hostýně za krásného počasí se
konala v sobotu 30. dubna již 12. pouť hasičů. Průvod hasičů očekával před
bazilikou olomoucký arcibiskup Jan Graubner, který celebroval mši svatou.
Hlášení mu podal zakladatel hasičských poutí na Svatém Hostýně Antonín
Zaoral. Starosta hasičů České republiky Ing. Karel Richter v krátkém
vystoupení před bazilikou zdůraznil význam konání těchto poutí pro hasiče,
jejímž patronem je sv. Florián. Hasičský průvod zdobilo 58 hasičských
praporů. Poutníky již lze počítat na tisíce. Po mši svaté požádal Ing.
Richter o posvěcení nových šesti praporů.
Závěrečné požehnání pro přítomné hasiče a jejich rodiny se stává
povzbuzení pro pokračování v ušlechtilé hasičské myšlence - Bohu ke cti,
bližnímu ku pomoci a vlasti k rozkvětu. Právě tato citace zdobila většinu
hasičských praporů. Pořadatelem hasičské poutě byl již podvanácté hasičský
sbor Kašava. Slavnostní ráz pouti již tradičně patřilo přispělo vystoupení
Hasičské hudby z Lidečka.
Josef Juráň
Proglas – rozhlasová stanice do každého
počasí
Slova v nadpisu nemají být laciným
reklamním sloganem (zvláště u rádia, které vysílá bez reklam), ale
zkušeností, kterou prožili účastníci pouti Radia Proglas na Svatý Hostýn
8. května, o 7. neděli velikonoční, ve Světový den modliteb za hromadné
sdělovací prostředky. K tradičnímu cíli moravských poutí přišlo několik
stovek příznivců naší stanice z blízkého okolí i vzdálenějších míst;
z brněnského sídla Proglasu pak vyjel autobus s pracovníky a jejich
rodinnými příslušníky, pro velký zájem byl dvoupatrový.
Snad se nehodí psát jen o počasí v okamžiku, kdy slavíme 10. rok vysílání
křesťanské rozhlasové stanice, kdy si s námi na Svatém Hostýně stejné
výročí připomínali členové souboru Střípky, kdy jsme vyslechli slova
olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera o tom, že rozhlas je novodobým
naplněním oné Pavlovy výzvy k hlásání evangelia “ze střech”, ale kdo se
pouti zúčastnil, ví, že o počasí se prostě pomlčet nedá. Jeho projevy jsme
doslova na vlastní kůži pociťovali všude: při bohoslužbě u podia
v blízkosti baziliky, u našeho informačního a prodejního stánku, který se
nadouval pod náporem větru, při polední modlitbě Vesel se, nebes Královno,
dokonce i v zastřešených prostorách, kudy se táhla blátivá stopa
schovávajících se poutníků.
Těžko říci, zda byl horší ostrý vítr, sněhové vločky, dešťové kapky nebo
všudypřítomné bláto. Jisté je ale naše přesvědčení, že laskavé
společenství přátel, kteří si mají co říci, může vzniknout za každého
počasí. Že zkrátka s určitým vnitřním postojem jen tak něco nezamává. A
když jsme se nakonec i ohřáli u grilu a naplnili žaludky, můžeme směle
prohlásit, že alespoň my, pracovníci Proglasu, jedeme za rok znovu, i
kdybychom naše posluchače a přátele měli znovu vidět v pláštěnkách a pod
deštníky. Chcete-li se přidat, zaškrtněte si v kalendáři datum – 28.
květen 2006.
Helena Horáková
Pátá pouť píšících křesťanů
Již pátým rokem připutovalo na Svatý Hostýn
v pondělí svatodušní několik desítek křesťanů, které spojuje víra a důvěra
v psané slovo. Letošní motto pouti by se dalo vyjádřit větou, kterou
použil iniciátor a organizátor této pouti, básník Karel Vysloužil ze
Vsetína ve speciálním čísle svého Hlasu z pasínku: “Hřivna píšícího se
množí teprve dotekem se čtenářem!… Pomoc slovu na další cestě může Bůh...”
Nedostatek lidí ochotných podpořit dobrou četbu, nedostatek vychovatelů a
učitelů schopných probudit zájem dětí, nedostatek kněží ochotných přičinit
se o dobré fungování farních knihoven, nedostatek rodičů, kteří nedovolí
dětem nahradit knížku televizí… O těchto starostech rokovali účastníci
pouti na setkání v poutním domě, které moderoval Dr. Josef Pala. Mezi
účastníky byl básník a kněz P. Jan Hrabě Kroupa, emeritní farář z Náměště
na Hané, emeritní farář Církve československé husitské a básník Zdeněk
Svoboda ze Zlína, vydavatelka nakladatelství Lípa z Vizovic Ludmila
Velcerová a další obětaví písmáci z různých koutů Moravy a Slezska.
Poutní mši svatou v bazilice celebroval olomoucký pomocný biskup Mons.
Josef Hrdlička, který přítomné povzbudil k nelehké práci na poli slova a
jeho šíření navzdory mediálním profanacím. Připomněl nedávné vydání dvou
knih: výboru z evropské poezie k poctě Matky Boží Celá krásná a překladu
poezie G. K. Chestertona, na kterých se sám podílel. V minulých dnech
vyšla antologie české mariánské poezie Maria Panno, Matko Slova, kterou
připravil Mojmír Trávníček.
Poděkování za krásný průběh pouti patří panu Vysloužilovi a všem, kdo se
jí účastnili.
Petr Cekota
Stručně z jednání výboru MSH
18. března 2005
– schválení předlohy kalendáře na rok 2006
– příprava valné hromady a voleb
– podání tří žalob na neplatiče – stánky
– zamítnutí žádost firmy Avonet na umístění antény na rozhledně
– hospodaření k 28. 2. 2005
22. dubna 2005
– návrh členů komisí při valné hromadě
– sestavení kandidátek do nového výboru a revizní komise
– návrh změn stanov
– informace o vyřazení jednoho příjemce dotace z fondu EU z 1. kola, čímž
MSH postupuje na jeho místo
– rozhodnutí o vydání publikace o Svatém Hostýně a nového informačního
letáčku ve třech jazycích
– neschválení žádost dvou stánků na připojení vody a kanalizace do stánků
– pozvánka na návštěvu farnosti Kyjov
1. května 2005
– zvolení předsedy, místopředsedy a zapisovatele výboru Matice
svatohostýnské
– zvolení komise pro vyhlášení výběrového řízení na zhotovitele stavebních
prací plánované rekonstrukce
27. května 2005
– seznámení s návrhem projektové dokumentace týkající se zeleně na Svatém
Hostýně
– rozhodnutí o výběrovém řízení na zhotovitele rekonstrukce poutního místa
– byla vybrána banka pro úvěr na I. etapu rekonstrukce našeho poutního
místa
– schválení koupě mulčovacího traktoru
– přijetí 90 nových členů Matice svatohostýnské
Lubomír Vývoda, zapisovatel MSH
Kronika
Březen 2005
4. – 6. 3. • Postní rekolekce pro katechety na téma “Mše svatá –
Eucharistie” pod vedením arcibiskupa Jana Graubnera a P. Jiřího Kopřivy
10. – 13. 3. • P. Ján Hudec ze Žiliny–Solinky, duchovní cvičení pro 38
osob
12. – 20. 3. • Exercicie řeholních sester Congregatio Jesu ze Slovenska a
Rakouska, spojeno s obnovou věčných slibů, vedl P. Vojtěch Suchý, SJ
13. 3. • P. Marek Sputo, farnost Karviná, duchovní cvičení dětí v rámci
přípravy na 1. svaté přijímání Ještě v polovině března vládla na Svatém
Hostýně pravá zima s více než půlmetrovou vrstvou sněhu.
18. 3. Zasedal výbor Matice svatohostýnské a při této příležitosti jsme
poděkovali paní Loučkové za práci pro Matici svatohostýnskou a popřáli
jsme jí k významnému životnímu jubileu
18. – 19. 3. • Soustředění pěveckého sboru Song gymnázia ze Vsetína
19. 3. • Svatojosefská soukromá pouť mužů byla i přes ještě doznívající
zimu hojně navštívena poutníky
19. 3. • P. Marian Husek, O.Praem., a P.Jeroným Hofmann, O.Praem., ze
Znojma-Louky a 44 pěších poutníků ze Svatého Kopečku u Olomouce. Po
celonočním putování se ráno zúčastnili mše svaté v bazilice.
27. – 31. 3. • Duchovní soustředění pro farnost Praha-Vinohrady
20. – 25. 3. • Psychosociální kurz pro studenty VOŠ Caritas Olomouc
Duben 2005
1. – 3. 4. • IV. dny salesiánské spirituality, organizované sestrami
salesiánkami za účasti 250 osob
9. 4. • Tři autobusy poutníků z farnosti Slavičín s P. Bohumírem
Zapletalem
20. – 24. 4. • Příprava na biřmování pro farnost Bolešov na Slovensku
15. – 17. 4. • Soustředění scholy z Kroměříže
22. 4. • Zasedala revizní komise Matice svatohostýnské, redakční rada
Listů svatohostýnských a výbor MSH
22. – 24. 4. • Setkání turistů za účasti 26 osob
23. 4. Kurz Alfa z Kroměříže
29. 4. – 1. 5. • Duchovní obnovu pro rodiny a děti vedl P. František
Petrík za účasti 158 osob, z toho 70 dětí
30. 4. • Kněží z Polska vykonali pouť na počest svatého Floriána
Květen 2005
3. 5. • Dva autobusy poutníků z farnosti Hovězí
7. 5. Poutní zájezdy – Vřesina, Velký Ořechov, Karviná, Soběchleby,
Moravská Nová Ves, Prušánky, Brno–Starý Lískovec, Nový Bohumín • pouť
bratrstva živého růžence z farnosti Trenčanská Teplá ze Slovenska
8. – 10. 5. • Setkání děkanů olomoucké arcidiecéze za účasti arcibiskupa
Jana Graubnera
11. 5. • Farní zájezd z Partutovic • poutníci z Velkých Bílovic a z
Moravského Žižkova
13. 5. • Zasedala redakční rada Listů svatohostýnských
14. 5. • Poutníci z Ludslavic, Žeranovic a Kurovic • poutníci z Náměště
nad Oslavou • poutníci z Blížkovic • poutníci z Újezdce u Luhačovic • 90
poutníků z farnosti Ostrava - Mariánské Hory • poutníci z farnosti
Borovany a z okolí Českých Budějovic • 50 poutníků z obce Mniší • poutníci
z farnosti Lichnov u Nového Jičína a z Vlčovic
17. 5. • Poutní zájezdy – Vizovice • Čejkovice • Bratřejov • Charita Zlín
18. 5. • Poutníci ze Slušovic • poutníci z Uherského Brodu
19. 5. • Tři autobusy poutníků z Hustopečí nad Bečvou, Bělotína, Černotína
a Špiček • dva autobusy poutníků z Vnorov • autobus poutníků z Ostravy–Pustkovce
20. – 22. 5. • Pěší pouť z Nedašova, Návojné a Lhoty
21. 5. • Poutní zájezdy – Mutěnice • Hodonín • Domanín • Těmice • Nový
Hrozenkov • Karolínka • Velké Karlovice • Vlkoš
22. 5. • Třetí celonárodní pouť včelařů
24. 5. • Pouť farnosti Bánov
25. 5. • Dva autobusy poutníků z Ostravy-Poruby
27. – 28. 5. • Poutní zájezd Klubu důchodců z obce Zuberec na Slovensku
28. 5. • Boží Tělo - Eucharistický průvod z Bystřice pod Hostýnem na Svatý
Hostýn za účasti několika stovek pěších poutníků a P. Michaela Josefa
Pojezdného, opata strahovského, z Prahy
31. 5. • Pouť kněží olomoucké arcidiecéze za vlastní posvěcení –
celebroval arcibiskup Jan Graubner a biskup Josef Hrdlička – za účasti 150
kněží
(jpa)
Výbor MSH na cestách
Mezi důvěrníky Matice svatohostýnské patří
pan Ladislav Polešovský z Kyjova. V letošním roce oslavil své 70.
narozeniny. V pondělí 30. května připravil ve farnosti setkání ctitelů
Panny Marie, členů MSH a seniorů. Přizval také zástupce výboru a
hospodářské správy MSH.
Pěkné odpoledne prožili všichni účastníci v duchu přátelského rodinného
povídání o Matici svatohostýnské, jejím vzniku, o počtu členů, co se
v uplynulém roce na Svatém Hostýně vybudovalo, co bychom ještě chtěli
letos udělat.
Kyjovští farníci nešetřili slovy uznání práce pana Polešovského, který se
stará o 130 členů MSH v jejich farnosti. V letošním roce u nich vzrostl
počet o osm nových členů.
Místní pan děkan P. Josef Lambor odpovídal s úsměvem na naše dotazy o
životě dětí, mládeže, dospělých a o jejich zapojení do farního
společenství. Povídání se střídalo se zpěvem mariánské písně.
Z diskuze na závěr setkání jsme si odnesli dobré připomínky členů, které
nám pomohou zlepšit naši práci s důvěrníky. Na cestu domů udělil pan děkan
všem přítomným požehnání.
Panu Ladislavu Polešovskému a všem důvěrníkům MSH za jejich nesnadnou a
obětavou práci vyslovujeme díky a u Panny Marie Svatohostýnské vyprošujeme
ochranu.
Marie Loučková
Rozhovor s P. Františkem Brázdilem, SJ
O rozhovor jsme požádali hostýnského
superiora, který nám řekl několik zajímavostí ze svého života.
Narodil jsem se v Brně v roce 1940. Oba moji rodiče pocházeli ze Slovácka,
otec odešel do Brna kvůli zaměstnání, pracoval ve Zbrojovce. V roce 1953
z důvodu vážného onemocnění otce jsme se přestěhovali (rodiče, mladší
bratr a já) do Bílovic u Uherského Hradiště k rodičům mé matky. Po
vystudování střední školy a po ukončení základní vojenské služby jsem
pracoval jako konstruktér přípravků v Moravanu v Otrokovicích. Ve volném
čase jsem se věnoval především působení ve folklórním souboru, který u nás
založil jeden učitel základní školy. Podařilo se mi vytvořit pěkné
společenství mladých lidí, z kterého dnes je několik pěkných katolických
manželství. Zájem o kněžství a zvláště o Tovaryšstvo Ježíšovo ve mně
probudil jeden slovenský jezuitský kněz, který byl v naší farnosti
kaplanem. Tak jsem do kněžského semináře nastoupil v poměrně zralém věku.
Do Tovaryšstva Ježíšova jsem vstoupil v roce 1980, kněžské svěcení jsem
přijal v Olomouci v roce 1986. Po vysvěcení jsem působil na Velehradě, v Nivnici,
znovu na Velehradě, v Kolíně, v Českém Těšíně a od roku 1999 jsem na
Svatém Hostýně. V letech 1995 až 2003 jsem dálkově absolvoval
postgraduální studium v oboru církevního práva v Polsku na Papežské
teologické fakultě ve Wroclavi a na Katolické univerzitě v Lublině. Kromě
pastoračních povinností na Svatém Hostýně vykonávám svou práci také u
Interdiecézního soudu v Olomouci jako viceoficiál a na zároveň působím na
Cyrilometodějské teologické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci jako
odborný asistent na katedře církevního práva.
Jezuitský řád byl proslulý svou úspěšností
při evangelizaci, působil v misiích, ve školství. Není správa poutního
místa spíše pro kontemplativní řády?
Ani bych neřekl. Tovaryšstvo Ježíšovo je apoštolským řádem. V dnešní době
se pomalu stává misijním územím celá naše republika, i když na Moravě to
ještě není tak patrné. Ve svátosti smíření, kterou na Svatém Hostýně
poutníci hojně přijímají, máme možnost setkat se s lidmi z různých
farností a odpovědět jim na otázky, s kterými se třeba bojí obrátit na
svého faráře. Škoda, že věkový průměr jezuitů na Svatém Hostýně je dost
vysoký a navíc kněží jsou plně vytíženi udělováním svátosti smíření,
protože poutníci přicházejí často i v odpoledních hodinách. Dala by se
totiž v poutních domech více rozvinout exerciční činnost, která je
Tovaryšstvu Ježíšovu vlastní. Duchovní obnovu dnešní věřící skutečně
potřebují a často i vyžadují. Bylo by však třeba provoz poutního domu
zabezpečit tak, aby ti, kteří jsou zde jen na rekreaci, nerušili ty, kteří
si vykonávají duchovní cvičení.
Nepřátelé vašeho zakladatele Ignáce z Loyoly
často obviňovali z prohnanosti. Naučil se různé klaunské kousky, přišel do
nějakého města na náměstí, lidé se seběhli na jeho vystoupení a on pak
plynule přešel v kázání o spáse. Lidé pak už většinou ze zdvořilosti
neodešli a kázání si vyslechli. Jakou taktiku by Ignác zvolil v dnešní
České republice?
Taková taktika je celkem logická a užitečná. Využívaly ji i jiné řeholní
řády. Ty klaunské kousky se hodí především k salesiánům, kteří se snažili
získat mládež. Jezuité získávali lidi určitou kulturou – divadlem, hudbou,
uměním. V misiích se jim to dařilo především tím, že pomohli domorodcům
postavit most přes řeku nebo obdělat půdu k zasetí obilí atd. Zásada
každého apoštola je “vejít dveřmi toho, koho chceme získat a vyjít
vlastními dveřmi”.
V dnešní době by však taková hromadná taktika nebyla úspěšná. Úspěch
dnešního apoštolátu spočívá spíše ve vyhledávání jednotlivců nebo malých
skupinek lidí, v udržování stálého kontaktu s nimi a v neustálém
vysvětlování různých názorů. Je to taková mravenčí práce, daleko
náročnější než předchozí metoda.
Dokážu pochopit, že dnešní mladí lidé
odmítají křesťanství, protože se “nechtějí vázat, ale odvázat”. Proč ale
tolik lidí starší generace umírá osamoceno, bez zpovědi, bez smíření s
Bohem? Neztratili svou duši právě ve svém mládí, nejsme v této době svědky
historicky největší ztráty duší?
Toto je opravdu vážná otázka. Nejdříve bych si všiml těch mladých. Řekl
bych, že problém nespočívá tolik v odporu ke křesťanství, jako v jejich
nezralosti. Vzpomínám si, že když jsme chtěli s bratrem, ještě jako děti
školou povinné, si jít zahrát fotbal, museli jsme nejdříve, mimo přípravu
do školy na příští den, vykonat ještě nějakou práci (doma, na poli nebo v
zahradě). A stejně na tom byli i všichni naši kamarádi. Tak byli dříve
mladí vychováváni k zodpovědnosti. To se potom projevovalo v zaměstnání,
v manželství, ve vztahu k druhým atd. Proto jestli se chce dnes někdo
jenom “odvazovat”, vyplývá to z jeho nezralosti. Avšak nejsou dnes mladí,
kteří se chtějí jen “odvázat”, ale i takoví, kteří by se chtěli “zavázat
nad lidské síly”. Jsou to mladí, kteří například přebíhají z jednoho
řeholního řádu do druhého a žádný se jim nezdá být dost “přísný”. I to je
nezralost. Hledají “přísnost” v řeholních pravidlech a přitom si nedokáží
poradit sami se sebou, aby je dokázali zodpovědně plnit a vytvořit si tak
pevnou půdu pod nohama.
Pokud se týká starších lidí, kteří umírají bez svátostí, je asi málo těch,
kteří by umírali s odporem k církvi a k Bohu. Zase bych se dotkl
zodpovědnosti mladých, ale i lidí středního věku. Člověk starý a nemocný,
který delší dobu nebyl u svátostí, ale i ten, který k nim chodil
pravidelně, není zpravidla schopen se sám o sebe postarat (slábne paměť,
je omezen pohyb a komunikace s druhými atd.). Zde ani tolik nezáleží na
kněžích, kteří nemohou všechno mít pod dohledem, ale spíše na těch, kteří
jsou blízko těchto starých a nemocných. Znamená to, že příbuzní a známí by
měli zprostředkovat setkání s knězem a nemocného na tuto návštěvu
připravit. Je potřeba, aby si tento důležitý apoštolát, při kterém opravdu
jde o spásu duší, věřící navzájem připomínali!
Rozhovor připravil Aleš Dufek
Z vašich dopisů
Pod ochranu tvou se utíkáme, svaté Boží
Rodičko…
aneb Hostýn v srdcích našich krajanů
Tábor Hostýn byl založen jako prázdninový tábor v roce 1954 českým
jezuitou Bohuslavem Janíčkem. Otec Janíček chtěl dětem z rodin
československých emigrantů umožnit cenově dostupnou prázdninovou rekreaci
v přírodním prostředí s kvalitní péčí. Za tím účelem v roce 1954 pronajal
opuštěnou farmu v prvním pásmu Laurentských hor nedaleko Saint-Calixte.
V prvním roce zde bylo 25 dětí po dobu pěti týdnů, pod stany s tvrdými
pryčnami a slamníky. Vařilo se ve farmářském stavení. Dřevo se sbíralo
v lese, voda na vaření a umývání se pumpovala ze studny.
V roce 1955 zakoupil otec Janíček 23 akrů (9,2 ha) z této farmy a začal
s nesčetnými nadšenci a dobrovolníky budovat stálý prázdninový tábor.
V tomto roce byla postavena hlavní budova s kuchyní a pokojíky pro
kuchařky. Tábor byl vybaven stany, které zapůjčila kanadská armáda. Vařilo
se na malém sporáku vytápěném dřevem. Voda se stále nosila z farmářovy
studny vzdálené asi půl kilometru. Jídlo se podávalo venku před kuchyní
pod stanem. V roce 1956 se přistavěla prostorná veranda, která od té doby
slouží jako jídelna. V roce 1957 několik dobrovolníků vykopalo díry a
postavilo elektrické sloupy v délce skoro půl kilometru. Celá akce trvala
jeden den a ještě téhož večera technici z Hydro-Québec natáhli elektrické
vedení do hlavní budovy a ta byla osvětlena.
Teprve v roce 1959 se začaly stavět dřevěné chatičky, které postupně
nahrazovaly ubytování pod stany. Do chatiček je zavedena elektřina, každá
pojme tři obyvatele. Tábor byl rozdělen na dvě sekce: dívčí a chlapeckou.
V roce 1958 byla v dívčím oddělení tábora postavena kaple zasvěcená Panně
Marii Svatohostýnské. Tuto kapli posvětil 13. srpna 1961 biskup J. A.
Papineau z Joliette, který zároveň posvětil zvon dovezený otcem Janíčkem
ze Saskatchewanu. Tato slavnost svěcení se stala první poutí k Panně Marii
Svatohostýnské na našem táboře Hostýn. První pouti nepřálo počasí, takže
se jí zúčastnilo málo lidí, ale od té doby se slaví každoročně až do
dnešního dne. V roce 1962 měl na táboře Hostýn svou primiční mši svatou
český novokněz P. Josef Šach. V roce 1966 nás poctil svou návštěvou v Motrealu
kardinál Josef Beran, který sloužil mši svatou a navštívil i dětský tábor
Hostýn. Tábor Hostýn také několikrát navštívil nynější kardinál Tomáš
Špidlík, který zde sloužil mše a vedl duchovní cvičení. V loňském roce
2004 se konala již 44. pouť na tábor Hostýn. Táborem prošlo během 38 let
přes 2000 dětí z Kanady, z USA a dokonce i ze Švýcarska. Některé děti se
vracely mnohokrát, rok po roce.
Více informací můžete získat na internetové adrese
www.hostyn.org
Z dopisu polešovického rodáka Josefa Janíka, žijícího 54 let v Kanadě,
vybral a upravil Lubomír Vývoda
Bude vás zajímat
V letním období jsou slouženy mše svaté na
Svatém Hostýně:
ve všední dny 7.00 9.15 11.00
v neděle 7.00 9.00 10.15 11.30 15.00
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání
V sobotu dopoledne jsou mše svaté jako v neděli
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
Ludmila Kovaříčková, Lípa (77 let)
Marie Zemková, Vlčnov (92 let)
Anna Kopřivová, Kopřivnice (64 let)
Marie Kolísková, Prosenice (63 let)
Anna Kostelecká, Brno (93 let)
František Ligurský, Kojetín (79 let)
Alois Župka, Nezamyslice (76 let)
Marie Brodová, Vacenovice (74 let)
Ludmila Radová, Studénka (77 let)
Milada Fiuryová, Kojetín (83 let)
Marie Bábíková, Vacenovice (63 let)
Milada Řezníčková, Babice (80 let)
Emilie Grozmanová, Veřovice (85 let)
Marie Mikulová, Studénka (85 let)
Marie Kolmačková, Zlín (81 let)
Ludvík Machů, Újezd (88 let)
Aloisie Šašinová, Huslenky (94 let)
Anna Němcová, Paskov (87 let)
|