číslo 3
říjen 2006
ročník XOBSAH
Duchovní slovo
Editorial
Dušičkové rozjímání
Slavnostní otevření opravených poutních domů
Rekonstrukce poutních domů v číslech
Náš rozhovor
Političtí vězni se sešli na Svatém Hostýně
Upřesnění dopravy na Svatý Hostýn
Stručně z jednání výboru MSH – 21. 7. 2006
Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice
svatohostýnské – 33. pokračování
Rekonstrukce vodní kaple na Svatém Hostýně
Hostýnský zázrak
Pouť rodin a dětská pouť na konci prázdnin
Nové kontakty
Putování s Malým princem na Svatý Hostýn
Kronika
Z vašich dopisů
Bude vás zajímat
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
Duchovní slovo
Pomocnice křesťanů,
oroduj za nás!
Měsíc říjen slavíme jako měsíc Panny Marie – Královny svatého růžence.
Vlastní svátek připadá na 7. říjen. Z knihy Naše světla (str. 317)
cituji věty o historických skutečnostech, které daly podnět k zavedení
svátku.
V roce 1566 byl zvolen za papeže dvaašedesátiletý kardinál Michael
Ghislieri. Za jeho pontifikátu bylo Turecko velmocí. Chystalo se využít
rozpory a války mezi křesťany k tomu, aby se zmocnilo Evropy. Papež –
světec – viděl hrozící nebezpečí a vyvinul velké úsilí, aby sjednotil
křesťanská knížata. Jeho nejúčinnější zbraní však nebyla diplomacie, ale
svatý život hluboké modlitby, pokání a denní růženec. Věděl, že je
někdo, kdo nám vždy může a chce pomoci ve všeliké bídě a soužení. Proto
vložil do mariánských litanií invokaci: POMOCNICE KŘESŤANŮ, ORODUJ ZA
NÁS! K tomu ještě roku 1570 vyhlásil mimořádné Milostivé Léto, rok
modliteb a pokání. Sám se zúčastňoval veřejně kajících průvodů a
pobožností. Turecký sultán byl jistě dobře informován o osobě papeže a
jeho svatosti. Zachoval se jeho výrok: Větší strach mám z papežových
modliteb než z celého vojska císaře
Maximiliána…
Bitva mezi křesťanským a tureckým loďstvem se strhla 7. října 1571 ve
vodách u Lepanta v Korintském zálivu. Málo kdo čekal, že turecké loďstvo
bude ten den poraženo a z poloviny zničeno. Tentýž den papež v jedné
chvíli přerušil hovor se svým hostem, přistoupil k oknu a zvolal: Nechme
těch záležitostí a pojďme poděkovat Bohu a Panně Marii. Panna Maria
učinila zázrak. Křesťanské loďstvo zvítězilo. – Pius V. umírá 1. května
1572. Svatořečen byl v roce 1712. Nový papež Řehoř VIII. v roce 1573
ustanovil na památku 7. října církevní svátek Panny Marie – Královny
svatého růžence. Svátek se slavil vždy první neděli říjnovou.
Minulost můžeme třeba i chtít nevidět, ale nemůžeme ji vymazat. Je pro
nás poučením a měla by nás vést k moudrosti v naší přítomnosti.
Poznáváme znamení času? Neplatí i pro nás pokárání Ježíšovo: Vzhled nebe
umíte posoudit, znamení času však poznat nedovedete? (Mt 16,4)
Mezi zásadní znamení naší doby patří bezesporu četná mariánská zjevení.
V každém z nich je důrazná výzva Panny Marie k denní modlitbě svatého
růžence: Dávám vám růženec jako poslední zbraň proti Zlu. Tolik duší jde
do pekla, protože se za ně nemodlíte! Touto modlitbou byste mohli
zabránit i válkám…
Zbraň, které se však ani nedotkneš, ti nebude nic platná. Denně ber do
rukou růženec a neochabuj. Znamení doby jsou dnes víc než výmluvná! –
Stůj při nás, Pomocnice křesťanů, svatá Panno Maria!
P. Jan Chromeček, SI
Editorial
Vážení čtenáři,
přicházíme za Vámi s podzimním číslem Listů svatohostýnských. Hodně
místa v něm věnujeme slavnostnímu otevírání zrekonstruovaných
poutních domů na Svatém Hostýně, které se konalo 10. září za účasti
olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera a hejtmana Zlínského kraje
Libora Lukáše.
Zajímavý příběh o zázračném vyléčení nemocné ruky po těžkém úrazu
přinesl do redakční rady jednatel Matice svatohostýnské Mgr. Lubomír
Vývoda. Pro autentičnost příběhu jsme v článku v podstatě nic
neměnili. Příběh jistě osloví mnohého z nás právě pro svoji
hodnověrnost.
A na závěr jedno upozornění. V příštím čísle Listů svatohostýnských
dostanete Svatohostýnský kalendář 2007 s přehledem poutí na Svatém
Hostýně v příštím roce.
S přáním klidných podzimních dní Vás všechny srdečně zdravím.
Josef Pala, šéfredaktor
Dušičkové rozjímání
I rozpadly se říše faraónů a Josef
Egyptský se obrátil v prach.
Komunisté nám ovšem slibovali svou vládu a páchání zločinů na věčné
časy. Ale i jejich sliby a věčné časy se propadly v zapomnění a pohrobci
se v slzách marně dovolávají staré moci.
Ale nejen oni.
I ti další, jimi vychovaní a dobře vyzbrojení všemi hříchy světa a
protikřesťanskou nenávistí se domnívají, že vítězstvím ve vládních
bitkách tohoto dědičně rozháraného národa si zajistí ono tak vytoužené
blaho pozemské moci. Když už ne na věčné časy, tak alespoň na malou
chvíli.
Každý den je přece dobrý.
Vůbec je nenapadá marnost takového konání ani neslyší staletý hlas
zdánlivě tak zbytečných a sentimentálních dušičkových svátků.
Ale marnost nad marnost a sláva tráva!
Na každého z nás – i z nich – čeká přece jediná jistota a marně se na ni
snaží zapomenout.
Sestřička SMRT.
A posty neposty, křesla nekřesla, strany nestrany, všichni a mnozí možná
už zítra nebo ještě dnes večer skončí se svými prebendami, účty domácími
i zahraničními, tituly, milenkami, dobrými i špatnými úmysly, láskami a
nenávistmi TAM…
Ale o TOM chryzantémami a svícemi vonícím místě je nanejvýš neslušné,
nežádoucí a snad dokonce i přísně zakázané v naší tak dobře se
rozvíjející ateistické společnosti nejen mluvit, ale i myslet.
Jenom ty dva nepatrné, láskou a modlitbami křesťanů protkávané svátky se
nebojí a tiše těm moudřejším našeptávají
MEMENTO MORE
Pavel Hejcman
Slavnostní otevření opravených poutních
domů
Letošní pouť členů Matice svatohostýnské
v neděli 10. září byla zcela výjimečná. Na Svatém Hostýně byly totiž
slavnostně otevřeny zrekonstruované poutní domy. Po bohoslužbě je
otevíral olomoucký arcibiskup Jan Graubner spolu s hejtmanem Zlínského
kraje Liborem Lukášem.
Rekonstrukce objektů, která trvala necelý rok, si vyžádala náklady ve
výši 32 milionů korun, z toho necelou polovinu hradí Evropská unie ze
svých strukturálních fondů. Velkou měrou přispěli samotní věřící svými
finančními dary.
Ve své homilii během mše svaté zdůraznil arcibiskup Jan Graubner význam
rodiny, kde bývá matka většinou spojnicí celé rodiny. Stejně tak tomu je
i v rodině Církve.
”Mariánské svátky nás vedou k tomu, co říká Písmo svaté o Panně Marii,
co říká víra o Panně Marii, co zkušenosti Církve s Marií přinášejí nám
do našeho denního života. Proto také putujeme na mariánská poutní místa…
Naše doba nás svádí k tomu, abychom žili jen přítomný okamžik, nedívá se
dopředu, co bude dál… Na všechno bychom se však měli dívat jako křesťané
ze zorného úhlu věčnosti…
Prosme Boha, abychom prosili každý sám za sebe, ať máme srdce otevřené
Bohu a srdce velkorysé, skrze které může Bůh bohatě milovat. Pak to bude
jistě poznat na našich rodinách, na celé naší společnosti,” uzavřel
svoji homilii moravský metropolita.
Po bohoslužbě následovalo žehnání poutních domů u poutního domu č. 3.
Kromě zlínského hejtmana se této velké slavnosti zúčastnili také
zástupci firmy RAPOS, která rekonstrukci prováděla, a zástupce Úřadu
regionálního rozvoje z Olomouce.
Ve svém krátkém vystoupení hejtman Zlínského kraje zdůraznil význam
Svatého Hostýna ve zlínském regionu. “Díky rekonstrukci budov vzniklo 45
nových ubytovacích míst, takže v současné době je jich na nejznámějším
moravském poutním místě k dispozici již 160, což výrazně zvyšuje
turistickou přitažlivost tohoto krásného poutního místa. Věřím, že je to
dobrá zpráva pro všechny, které oslovuje magičnost tohoto známého
moravského svatostánku i krása zdejší přírody,” uvedl hejtman Lukáš.
Další významnou akcí, kterou připravuje Matice svatohostýnská, bude
zřízení svatohostýnského muzea, jehož expozice by měly být otevřeny již
na jaře příštího roku.
Josef Pala
Rekonstrukce poutních domů v číslech
O tom, co bylo na poutních domech v
minulém a letošním roce provedeno, jsme vás informovali podrobně v
minulém čísle našeho časopisu. Po ukončení celé akce přinášíme pro
informaci několik čísel o financování celého projektu.
Celkové náklady: 27 217 000 Kč (bez DPH – daně z přidané hodnoty –
Matice svatohostýnská je plátce DPH, tyto prostředky se jí vracejí,
proto dále není DPH uváděna)
Zaplaceno: 25 425 000 Kč
z toho:
– z fondu SROP Evropské unie 14 014 000 Kč
– ze státního rozpočtu 2 595 000 Kč
– z půjčky u České spořitelny 1 800 000 Kč
– dar duchovní správy Svatého Hostýna 1 000 000 Kč
– půjčka duchovní správy Svatého Hostýna 1 000 000 Kč
– vlastní finanční prostředky (zisk z hospodaření v roce 2005 a 2006) 5
016 000 Kč
Zbývá zaplatit firmě RAPOS Holešov: 1 792 000 Kč (dohodnut splátkový
kalendář – 600 tisíc Kč do konce tohoto roku a zbývající částka 1 192
000 Kč do konce roku 2007).
Zbytek půjčky u České spořitelny ve výši 1 800 000 Kč je splatný do 30.
6. 2007, celková půjčka činila 15 800 000 Kč a na úrocích jsme dosud
zaplatili 320 tisíc Kč. Z uvedených čísel je patrné, že všechny finanční
prostředky příštího roku musí být použity na splátku pro firmu RAPOS a
na vrácení půjčky u ČS a pak budeme splácet půjčku od duchovní správy.
Ale nezoufáme si, věříme, že pod ochranou Panny Marie všechny tyto
závazky zvládneme. A že to funguje, to dokazuje skutečnost, že v neděli
10. září jsme společně s otcem arcibiskupem při pouti členů Matice
svatohostýnské děkovali za zdar celého díla a v pondělí 11. září se na
našem účtu objevila částka 14 014 000 Kč z fondu Evropské unie.
Václav Lednický
Náš rozhovor
V souvislosti s nedávnou rekonstrukcí
našich poutních domů Matice svatohostýnská obdržela rovněž státní dotaci
ve výši cca 2,5 mil. Kč od Krajského úřadu ve Zlíně. Zeptal jsem se
v této souvislosti náměstka hejtmana Zlínského kraje Vojtěcha Jurčíka
(KDU-ČSL) na několik otázek.
Jaká je obecně role krajů v rozdělování dotací ze strukturálních fondů
EU?
Kraje v tuto chvíli postupují v rámci regionálního operačního programu,
dostávají určité prostředky z evropských strukturálních fondů. Pro
dokreslení, nyní mají pravomoc z fondů přerozdělit necelých 18 procent
z celkové roční dotace asi 100 mil. Kč.
Zlínský a Olomoucký kraj přerozděloval právě prostředky na dotaci,
jejímž adresátem byla Matice svatohostýnská.
Jakou roli v rámci Zlínského kraje hraje Svatý Hostýn?
Společně s Velehradem přece tvoří jeho dvě nejvýznamnější duchovní
centra.
Význam Svatého Hostýna je ale jednoznačně celorepublikový.
Jak vidíte budoucnost Svatého Hostýna, na čem by Matice svatohostýnská
měla nyní pracovat?
Určitě by se nyní mělo pracovat na projektech úprav zeleně, udělal se
obrovský kus práce na rekonstrukci budov, teď je čas na projekt
parkových úprav Svatého Hostýna a jeho následnou realizaci.
Může v tom Zlínský kraj nějak pomoci?
V budoucnu se budou objevovat další programy na využití prostředků ze
strukturálních fondů, pokud Matice svatohostýnská přijde s dobrým
projektem, nelze vyloučit, že může dostat peníze z EU i na tuto akci.
Děkuji za rozhovor.
Aleš Dufek, předseda MSH
Političtí vězni se sešli na Svatém
Hostýně
Již počtrnácté po listopadu 1989 se sešli
o první zářijové sobotě někdejší vězňové totalitního režimu na Svatém
Hostýně na své tradiční muklovské pouti.
U památníku obětí komunistického režimu vzpomenuli na své kamarády či
známé, které připravila o život zrůdná bolševická ideologie. Z kdysi
tisícovek politických vězňů, pro které komunistický režim vymyslel
zkratku mukl – muž určený k likvidaci – jich na jejich tradiční pouť
dorazily již jen stovky. Přesto se nikterak nezměnilo odhodlání těchto
lidí bojovat za svobodu a demokracii.
“Rozhlédnu-li se, vidím více hůlčiček i shrbených postav. Léta
přibývají, ale oči jsou stále zářivé. A oko je branou do duše. Vy
reprezentujete silného ducha, bez něhož nemá národ šanci na budoucnost,”
oslovil politické vězně opat strahovského kláštera v Praze P. Michael
Josef Pojezdný, který celebroval slavnostní mši svatou.
Po bohoslužbě se konalo tradiční setkání v poutním domě. Předsedkyně
Konfederace politických vězňů Naděžda Kavalírová ve svém projevu řekla
mj.: “Musíme neustále vydávat svědectví o minulé neradostné době a
vzdávat úctu všem, kdo vzdorovali zlu a násilí a nesli za to následky.”
Josef Pala
Upřesnění dopravy na Svatý Hostýn
Vzhledem k drobnému nedorozumění, které
vzniklo kolem informace o dopravě na Svatý Hostýn z minulého čísla Listů
svatohostýnských, uvádíme tímto na pravou míru všechny nejasnosti.
Autobusy vyvážející poutníky na Svatý Hostýn mohou ve všední dny (PO –
PÁ) vyjet až k bazilice, kde vysadí cestující a odjíždí zpět na točnu
pod stánky. Po ukončení pouti může zase autobus vyjet před baziliku,
naložit poutníky, zbytečně se nezdržovat a odjet k domovu.
Vzhledem k vysoké návštěvnosti Svatého Hostýna a velkému provozu o
sobotách a nedělích NESMÍ autobusy vyjíždět až k bazilice!
Povolení k výjezdu zájezdového autobusu z Bystřice pod Hostýnem na Svatý
Hostýn vydává OÚ Chvalčov. Povolení k výjezdu osobních automobilů
získáte na Městské policii v Bystřici pod Hostýnem. Běžná autobusová
doprava na Svatý Hostýn funguje nadále normálně.
Věříme, že najdeme pochopení ze strany svatohostýnských poutníků a toto
nařízení nebude zbytečně porušováno.
Lubomír Vývoda, jednatel MSH
Stručně z jednání výboru MSH – 21. 7.
2006
– Výbor MSH schválil darovací smlouvu na
částku 1 000 000 Kč a půjčku 1 000 000 Kč od duchovní správy na Svatém
Hostýně.
– Firma RAPOS nabídla smlouvu o dílo na dokončení oprav poutních domů č.
2 a 3 v celkové částce 4 600 000 Kč bez DPH. Výbor MSH schválil rozsah
prací dle této smlouvy.
– Výbor MSH schválil žádost adresovanou na Zlínský kraj – odbor kultury
– na dotaci muzea na Svatém Hostýně.
– Výbor MSH schválil darovací smlouvu od Arcibiskupství olomouckého pro
MSH ve výši 300 000 Kč.
– Výbor MSH projednal se zástupci stánkařů stále trvající problematiku
užívání WC stánkaři.
– Výbor MSH schválil umístění poštovní schránky na dopisy pro poutníky v
místě autobusové zastávky u turistické mapy.
– Výbor MSH pověřil Petra Janka jednáním ve věci dopravní obslužnosti
Svatého Hostýna s odborem dopravy na radnici v Bystřice pod Hostýnem,
které povede ke zpracování projektu Dopravní obslužnost na Svatý Hostýn
s výhledem motorizace na další období.
– Výbor MSH vyhověl žádosti Valašské nadace z Francovy Lhoty a vyjádřil
souhlas s výrobou (UNITA Bílá Voda) a prodejem oplatků s námětem Svatého
Hostýna.
– Výbor MSH schválil žádost Ing. Tomáše Svačiny z Českomoravského
sdružení pro ochranu přírody na vybudování dvou zastavení naučné stezky
na Svatém Hostýně.
– Výbor MSH předběžně schválil umístění dalekohledu na svatohostýnské
rozhledně.
– Výbor MSH schválil vstup MSH do občanského sdružení Místní akční
skupina Podhostýnska.
Lubomír Vývoda, zapisovatel MSH
Po stopách historie Svatého Hostýna a
Matice svatohostýnské – 33. pokračování
Vodní kaple
Vodní kaple se nachází západně pod kostelem při nástupu na schodiště.
Pravděpodobně ji postavil už Jan Rottal, čemuž nasvědčuje rottalovský
znak nad oltářem.
Kolem roku 1658 nechal Rottal prokopat první průlom valů v blízkosti
kaple, aby tak zpřístupnil snadnější vstup na horu. Podle Krugera to
byla třetí kaple, kterou Rottal na Hostýně vystavěl (vedle dnešní Sarkan-drovky
to byla ještě kaple v úrovni dnešní baziliky). Pod Vodní kaplí nechal
zhotovit mramorovou nádržku na vodu, která vedla potrubím několik sáhů
pod zemí do kamenných džberů, aby se mohla lépe upotřebit. Bystřický
farář Straka v roce 1755 píše, že kaple u zázračného pramene byla na
vlastní náklad pořízena bystřickým farářem Tomášem Požárníkem v roce
1670. Vídenský se ale domnívá, že se tenkrát mohlo jednat pouze o
nějakou opravu, přístavbu a nebo doplnění kaple, protože od její
výstavby pravděpodobně uplynulo už 40 let a v těchto horských
nepříznivých podmínkách už mohla být kaple značně zchátralá.
Josef Hrdina ve svých Dějůvkách v roce 1834 píše: Při oné svaté vodě
novou podnes žonderku (kapličku) Rottal vystavěl, v níž taktéž oltář byl
pořízen i s právem, aby se na něm mše svatá sloužiti směla. V roce 1816
bylo bystřickému občanu Karlu Janotovi Moravským guberniem povoleno
úplně zdevastovanou Vodní kapli opravit s podmínkou, že kaple musí
zůstat otevřená, bez oltáře a nesmí být zvětšená. Janota podmínky
splnil, kapli podle pokynů opravil a u zřídla vody dal postavit
kamennou zídku, z níž voda vytékala. V roce 1843, kdy se prováděly
vnitřní úpravy kostela, byla původní menší barokní socha Panny Marie
opravena, pozlacena a přenesena do Vodní kaple. V roce 1871 a 1874 byl
upravován vodovod a za dvacet let se kaple opravovala uvnitř. Byla nově
vymalována a vydlážděna šamotkami.
Koncem 19. století bylo vstupní průčelí kaple novobarokně upraveno.
Protože se voda ze studánky pořád ztrácela, byl v podsklepí vystavěn
vodojem, ze kterého byla voda potrubím odváděna do rour. Protože voda
stále unikala, bylo rozhodnuto vyměnit dřevěná vodní koryta za kamenná,
později byla znovu dřevěná. V okolí koryt byla provedena dlažba. Posléze
se nevyhovující koryta provedla z betonu a ocelové potrubí se opravilo.
Na základě příkazu zdravotního úřadu v Brně byly v roce 1904 vynaloženy
dva tisíce korun na úpravu pramene tak, aby byly vývody k pití svedeny
zvlášť na pěti místech, na umývání rukou také zvlášť a na pěti místech
voda na umývání nohou svedena do žlabů. Před touto úpravou nebyl
proveden spodní odtok, takže si všichni příchozí poutníci po sobě
umývali zároveň obličej, ruce i nohy a voda bývala znečištěná. V roce
1904 byl odeslán vzorek vody k bakteriologickému a chemickému
posouzení do Vídně, kde byla hostýnská voda vyhodnocena jako zdravá.
V roce 1909 bylo potrubí u Vodní kaple znovu upravováno, protože
předchozí úpravy se neosvědčily. Zároveň nechal nejmenovaný dobrodinec
na své útraty opravit vnitřek Vodní kaple. Další oprava vývodu vody se
prováděla v roce 1919, při níž byla voda z kaple vedena do nádržky pro
zimní období, aby potrubí ucpávané pískem a kamínky v zimě nepraskalo.
Při prohlídce hostýnského areálu vrchním správcem stavebního úřadu
arcibiskupství v Kroměříži spolu s bystřickým stavitelem Ing. Matuškou v
roce 1929 bylo konstatováno, že z děravého potrubí voda uniká do země,
proto pramen vody musí být odborně podchycen a pořízen větší rezervoár.
Náklad na opravu byl sedm tisíc korun.
Dne 13. září 1948 vypukl od špatně postavené svíčky v kapli menší požár,
při kterém byla ale poškozena nástěnná malba.
Kolem roku 1950 byly firmou Artesi z Prahy prováděny sondážní práce
související s podchycením a svedením pramene u Vodní kaple. Za vrty
artézských studní byla vystavena faktura na 12 852 Kčs.
Vlastní Vodní kapli tvoří drobná hranolovitá stavba s novobarokním
průčelím postavená nad pramenem, vyvedeným pod ní u paty terasy. Fasáda
je členěna nárožními pilastry. Interiér je zaklenut čtyřdílnou kopulí,
jejíž plochu pokrývají různorodé štukové rámy, tvořené proplétanými pasy
s okřídlenými hlavičkami andílků. V zrcadlech je provedena novodobá
malba, kterou představovaly květinové vázy a různé květinové motivy.
Nástěnné malby jsou nyní ve velmi špatném stavu. V oltářní nice byla
osazena barokní dřevěná soška Hostýnské Madony pocházející z původního
hlavního oltáře kostela.
Tak jako za celou dobu své existence procházela kaple a její
bezprostřední okolí četnými opravami, tak je tomu i dnes, kdy od roku
2004 se zde provádí rozsáhlá rekonstrukce.
Olga Kozlová
Rekonstrukce vodní kaple na Svatém
Hostýně
Jak jistě všichni víte, probíhala na
Svatém Hostýně od loňského podzimu do poloviny letošního roku nesmírně
náročná rekonstrukce poutních domů, která si vyžadovala naši plnou
pozornost. Proto zůstalo dokončení opravy Vodní kaple trochu stranou. To
už je ale minulostí a v současné době se již pilně pracuje tak, aby do
začátku podzimu bylo – jak se říká – vymalováno.
Platí to doslovně, protože v současnosti probíhá nátěr fasády. Dokončeny
již byly opravy štuků uvnitř kaple, očištění fresek na stropě,
oplechování bordur na fasádě. Ještě zbývá dokončit konzervaci fresek,
nátěry vnitřních omítek, elektroinstalaci, opravu vstupních dveří a
položení dlažby a demontáž lešení.
V době, kdy budete tyto řádky číst, bude již všechno hotové. Jen bych si
chtěl trochu postesknout nad některými stavebními zásahy v nedávné
minulosti, které měly velký vliv na to, že došlo k tak silnému podmáčení
zdí a netrvalo by dlouho a došlo by k narušení statiky celé kaple. Jedná
se především o větrací kanálky, které byly zazděny a stavba tak
“nedýchala”. Podobné nešvary jsme našli i v bazilice, kdy odvětrací
kanálky z kopule byly ucpány, čímž dochází v zimě ke srážení vody na
stěnách baziliky. Stavitelé, kteří je tam před staletími udělali,
věděli, proč tak činí, na rozdíl od těch, kteří dělali stavební úpravy
v době nedávno minulé.
Petr Janek
Hostýnský zázrak
Nedávno jsem získal doklad o zázračném
uzdravení na Svatém Hostýně, a to přímo z Březové u Slušovic. Rodina
Gargulákova má vypracován rodokmen, ve kterém se hovoří toto:
Paní Kristýna Doláková, rozená Klemšová, nar. 25. 12. 1885 v Březové č.
20, okr. Zlín, se v roce 1909 provdala za Inocence Doláka do Kladník č.
26, okres Přerov, a měla čtyři děti. Její vnuk Bohuslav Možíšek
zaznamenal z vyprávění v rodině:
Někdy v letech 1903 až 1905 šel strýc Dolní Klemš, zedník, s procesím na
Svatý Hostýn, aby poprosil Panenku Marii Svatohostýnskou o uzdravení
levé ruky. Jako mladému zedníkovi se mu stal úraz levé ruky a stav ruky
se neustále horšil tak, že uvažoval o amputaci. Cestu s procesím vykonal
z posledních sil. U vody u kaple Panny Marie Svatohostýnské se vyzul,
aby si ochladil opuchlé nohy. Potom ponořil do vody také nemocnou ruku.
Po krátké době, asi po 15 minutách, mu v ruce začalo brnět jako
mravenčení a asi po dvou hodinách již necítil žádnou bolest. Domů došel
zvesela a bez únavy. Do 14 dnů se ruka natolik vyléčila, že mohl již
zase pracovat na stavbách. Celé rodině o této události vyprávěl jako o
zázraku a celá rodina a známí tomu věřili, poněvadž se o tom sami
přesvědčili.
Tolik citace vnuka paní Kristýny, kterou si já osobně pamatuji, protože
umřela, když jsem měl já deset let a se svojí tetou jsem k ní o
prázdninách chodil na besedu.
A nedávno jsem dostal od své tety z Kladník rukopis, který psala výše
zmíněná Kristýna Doláková. Cituji tedy z tohoto živého dokumentu:
Nezoufej, doufej a věř ve mne…
10. 4. 1956
Maria pomohla, Maria pomáhá, Maria pomůže i dále.
Minulou neděli tomu bylo 44 let, co tato událost se stala na Svatém
Hostýně, o níž se tímto zmiňuji.
Bylo to roku 1912, když můj bratr Antonín a bratranec František jeli do
mlýna vyměnit obilí za mouku. Když měli pytle naloženy a chtěli odjet,
žádal je mlynář, aby se jen chvilku zdrželi, že mu právě monter opravil
stroj, aby mu pomohli roztočit benz. Motor, aby byl jist, než strojník
odjede, je-li stroj v pořádku.
Vyhověli jeho žádosti a začali motor roztáčet, však motor nechtěl
zabrat. Tu bratranec František chytil za kolo, aby je roztočil a v tom
motor zabral, ale vtáhl s sebou i kus kabátu a loket ruky. Než stroj byl
zastaven, ruka v lokti byla rozdrcena. Bolestí omdlel a bratr (nyní již
zemřelý) shodil mouku z povozu a zavezl raněného k lékaři.
Lékař prohlédl rozdrcenou ruku, dal ji do obvazu a řekl: “S tím se nedá
nic dělat. Kosti jsou rozdrcené.” Na druhý den volali stařičkého dědečka
z Velikové, který dovedl zlámaniny srovnat a ošetřit. Ten rozdrcené
kosti porovnal a dal do deštiček. Však na druhý den se bolesti víc a
více zhoršovaly, že byly k nesnešení. Otec jel do Vizovic pro lékaře.
Byl to primář Vizovské nemocnice. Ten, když přijel a ruku odvázal, viděl
samé modré puchýře. Hned je prostříhal a nařídil co nejrychleji jet
zpět, pro léky proti otravě.
Na třetí den přijel se svým povozem podívat se na nemocného, zda-li jej
zastane živého, jak později vyjádřil. Ale Frantík žil a žije posud.
Tak jezdil pan primář a léčil ruku, ale když maso všechno shnilo a
zlomky kostí z toho lezly (švagr, manžel mé sestry mu jich pinzetou asi
7 až 9 zlomků vytáhnul), řekl: “Má-li se mu zachránit život, musí se
ruka uříznout. Jiné pomoci už není.” František však nechtěl k tomu
připustit, ať raději zemře, než být bez ruky rodičům na obtíž.
Pak lékař se zahleděl na ruku a řekl: “S pomocí Boží budem tedy léčit.”
Léčil celé tři měsíce a u nemocného byl za tu dobu 23krát. Maso a kůže
začalo narůstat, ale ruka byla tvrdá, bez pohybu, bez vlády.
“Na Popeleční středu mě odvezli na Vsetín do nemocnice na léčení. Po
sedmi nedělích jsem se vrátil domů a léčil jsem ruku doma podle předpisu
z nemocnice,” tak sděloval nemocný. “Ruka po dalších pěti nedělích
zůstala beze změny, bez pohybu, bez vlády. Nemohl jsem ji ani
pozvednout, ani v ní nic udržet.”
Pátou neděli po velkonoci, totiž 14 dní před sv. Duchem chodí od
nepaměti procesí z naší farnosti na pouť na Svatý Hostýn. I maminka
nemocného Františka se vypravovala na pouť a tu jí on řekl: “Maminko i
já půjdu s Vámi na pouť, když mne žádný lékař nemůže vyléčit, snad mne
Panna Maria uzdraví.”
A tu maminka jeho mu řekla: “Ale, synku, jak bys tam šel, vždyť je to
daleko a ani se pořádně nemůžeš obléci.”
Ale Frantík si to už nedal vymluvit, táhlo jej to jenom tam k té Božské
Matce, která divy tvoří. Maminka mu donesla čisté prádlo, pomohla se mu
umýt a obléci a tak spolu s důvěrou šli prosit Pannu Marii o pomoc a
vyléčení.
Po silnici od Slušovic k Novým Dvorům již bylo viděti zástup poutníků,
korouhve vlály a hudba provázela dojemnou píseň Maria, Maria, Matičko my
jdeme k Tobě…
U Nových Dvorů připojili se poutníci z naší vesničky a průvod zmohutněl.
Byla to cesta dlouhá a obtížná. Přes kopce a doly. Dokud se šlo silnicí,
lépe to ubíhalo. Ale přes lesy, chodníčky a pěšinkami to bylo horší.
Cesta přes hory trvala skoro tři hodiny a často přes chodníky ležely
těžké stromy vichřicí vyvrácené. Když byli poutníci skoro v polovici
cesty u vesnice Držkové, začala Františka ruka bolet, protože ji neměl
na obvaze, tak, že bolestí omdléval. Kdosi mu podal trochu koňáku, aby
se vzpamatoval, ale on si myslil, že se musí vrátit domů.
Jeho maminka jej povzbuzovala slovy: “Jen vydrž, nezoufej a pojď.”
Kamarádi jej chvílemi vzali pod paží a on poslušen své maminky šel, ale
celou cestu s bolestí až ke chlumu té ochránkyně věřících křesťanů.
Hudba hrála tu oblíbenou píseň Hostýnskou Usedla si holubice čistá a
vroucí zpěv se mísil s hlaholem zvonů Hostýnských. Duchovní správce
Hostýna jim vyšel vstříc a uvedl je do toho velechrámu vítězné
ochránkyně Moravy.
František s maminkou spěchal po krátké modlitbě dolů k prameni zázračné
vody. Tu svlékl kabát a tam s vroucí modlitbou a prosbou o uzdravení
ponořil tu svoji bolavou a zmrzačenou ruku do vody. František řekl:
“Bolesť, která stále stejně trvala, cítil jsem i ve vodě a tu jsem
pocítil, jako by něčí hebká ruka od ramene po ní sáhla a stláčela tu
bolesť dolů od ramene až k prstům, jako by ji ven vytláčela.” Když ruku
z vody vytáhl, bez bolesti již ji zvedal a mohl s ní hýbati, což nemohl
ani uvěřiti a radostí začal plakat jak malé dítě ne jako dvaadvacetiletý
mladík.
Maminka, která zatím stála u svých zavazadel, slyšela jeho pláč a
přiběhla k němu, co se mu stalo, proč pláče. A on zvolal: “Maminko,
pláči radostí, vždyť už mně ruka nebolí a mohu s ní hýbat!” Požádal ji,
aby přinesla láhev od mléka. Byl zvědav, zda v ní něco udrží. Podala
vypláchlou litrovou sklenici, on ji uchopil do této zmrzačené kdysi
ohnilé ruky a s překvapením ji pod vodovodem naplnil a bez všech bolestí
ji zvedl ke rtům, aby se jí napil.
Vroucí slova díků mísila se ze slzami radosti té zázračné Matičce
nebeské, která posud divy tvoří. Pak s radostí vyhledal své přátele a
poutníky, aby jim svou radost zjevil. Na nocleh jel se svým sousedem
Trunkátem do vesnice Lhotky k jeho příteli z vojny. “Ten mi daroval
svoji hůl (čagan), kterou jsem se celou cestu podpíral tou rukou až
domů. Po příchodu z pouti jsem měl v noci sen. Zdálo se mi, že klečím
v našem farním kostele u bočního oltáře P. Marie Lurdské. Tam jsem znovu
prosil P. Marii, abych byl zdravý na tuto zmrzačenou ruku a mohl s ní
pracovat a Ta mi řekla – nezoufej a věř ve mne, ta ruka tě nikdy bolet
nebude – A vskutku ruka již nebolela a dosud nebolí, ač je tomu 44 let.”
Za čtrnáct dní po této pouti šel uzdravený František hned po
svatodušních svátcích na výdělek jako zedník do Ostravy. Tou rukou házel
maltu, nahazoval stěny a stropy. První výdělek poslal rodičům, aby u
lékaře vyrovnali nedoplatek za léčení. Matička jeho vzala dopis i peníze
a nesla je panu primáři do Vizovic. Ten nechtěl tomu uvěřit, že může tou
rukou pracovat, až mu ukázala i dopis. Dojat tímto uzdravením peněz
nepřijal. Řekl: “Matko, nad tím uděláme kříž, to nebyla moje pomoc ani
zásluha o živosť a vládu té ruky. To byl zázrak.” Podal jí ruku a
blahopřál k jeho uzdravení. Již odpočívá ten šlechetný muž i Frantíkova
matka i otec věčný sen. Dej jim P. Bůh věčnou radosť.
Uzdravený pak splatil svým výdělkem dluh, který nemocí rodičům vznikl,
zbořil starý domek, postavil nový a děti vybavil z domu dle své
možnosti. Posud pracuje a těší se ze svých vnoučátek. Kdo tomu nevěří,
ať se přesvědčí o tom dokud je živ. Ukáže jim tu pochroumanou ruku a
potvrdí jim pravdu těchto slov.
Adresa jeho je: František Klemš, Březová č. 52, p. Slušovice u Vizovic.
Tolik z rukopisu, který mám ve vlastnictví od stařenky Kristýny
Dolákové. Opsal jsem jej bez úprav.
Lubomír Vývoda, Trnava
Pouť rodin a dětská pouť na konci
prázdnin
Již čtvrtým rokem pořádalo Centrum pro
rodinný život (pastorační centrum při Arcibiskupství olomouckém) v
Olomouci společně s Maticí svatohostýnskou a Duchovní správou na Svatém
Hostýně tradiční pouť dětí a rodin.
I přes nejisté počasí (den předtím pršelo), přijelo na Svatý Hostýn
v sobotu 26. srpna mnoho poutníků. A to jak rodin s dětmi, tak i
prarodičů s vnoučaty. Všichni měli příležitost poděkovat Matce Boží za
její ochranu v době prázdnin a dovolených a také prosit o její pomoc
a přímluvu v nadcházejícím školním roce.
V plné bazilice celebroval poutní mši svatou Mons. Josef Hrdlička,
pomocný biskup olomoucký. Zpěvem a hudbou ji provázela schóla z
vizovického děkanátu.
Odpoledne byl připraven zábavný a soutěžní program sestavený z jedenácti
disciplín, ve kterých se soutěžilo už za pěkného počasí venku mezi
bazilikou a podiem. Programu se se zájmem zúčastnilo přes 200 dětí všech
věkových kategorií, ti menší i za vydatné pomoci svých rodičů. Všechny
děti byly za své výkony odměněny zmrzlinou, sladkostmi a drobnostmi,
které darovala jak Matice svatohostýnská, tak i duchovní správa.
Jsme vděčni Bohu i Panně Marii za krásně prožitou sobotu a děkujeme
všem, kteří se na této pouti podíleli jak svojí prací, tak obětí a
modlitbou.
Josef Záboj
Nové kontakty
Valašský soubor písní a tanců Rusava
z Bystřice pod Hostýnem udržuje již 19 let pevné družební styky
s podobným souborem Danzdeel z německého Salzkottenu. V rámci letošní
návštěvy bystřického souboru byli pozváni k navázání družebních styků
také představitelé Bystřice pod Hostýnem.
Salzkotten je větší než Bystřice pod Hostýnem. Leží nedaleko starobylého
vestfálského města Paderborn, města s význačnou románskou katedrálou.
Hostům z Bystřice pod Hostýnem, starostovi Zdeňku Pánkovi, radnímu Petru
Hradilovi a autorovi tohoto článku, nabídly ubytování v hostinských
pokojích svého kláštera sestry františkánky. V Salzkottenu působí již
sto let. Jejich specializací je péče o seniory, provozují domy
s pečovatelskou službou, domovy důchodců a penziony. Kromě toho také
zajišťují odborné školy připravující sociální pracovnice, vysoce odborně
vzdělané pečovatelky a pomocný zdravotnický personál. Nedílnou částí
jejich činnosti je misijní činnost v Africe a Asii, kde rovněž
připravují domorodé specialisty na práci se staršími a postiženými
lidmi.
V klášteře se dostalo oficiální bystřické delegaci vřelého přijetí a
pozorné péče. Na důkaz vděčnosti za ochotu a vstřícnost předal starosta
Bystřice pod Hostýnem Zdeněk Pánek představené kláštera sestře
Hildegardě a její zástupkyni Raphaele dárek v podobě sošky Panny Marie
Svatohostýnské a videonahrávku Rok na Svatém Hostýně. Sestry
s opravdovou radostí dárky přijaly, stejně jako publikace a materiály o
našem slavném poutním místě. Je jen trochu škoda, že tyto materiály,
podobně jako video nejsou k dostání v německé mutaci. Jsem přesvědčen,
že by řada poutníků ze zahraničí, především středoevropského regionu,
dala přednost právě německé verzi.
Rád jsem přijal pozvání k prohlídce prostor kláštera, kostela a krásně
upravených venkovních prostranství. Na ochozu kostela, kam se dá vejít
přímo z kláštera, je vystavena čtyřiadvacet hodin Nejsvětější Svátost,
před níž se stále alespoň jedna sestra modlí.
Při snídaních, které pro nás sestry připravovaly, se nás vyptávaly na
život u nás, na náboženský život, kulturu a péči o staré lidi. Jejich
péče byla dojemná. Na závěr našeho pobytu vystoupil soubor Rusava přímo
na nádvoří kláštera a přinesl do života společenství sester
františkánek, ale i jejich klientů z řad
seniorů, trochu veselí a pravé, nefalšované valašské písničky a tance.
Domů si delegace rovněž odvážela malé dárky a ujištění, že salzkottenské
františkánky se budou modlit i za nás a za obyvatele našeho města.
Příští rok u příležitosti dvacátého výročí vzájemných vztahů mezi oběma
městy přijede do Bystřice pod Hostýnem starosta Salzkottenu Dr. Michael
Dreier. Jako představitel CDU (Křesťansko-demokratická unie) jistě
využije příležitosti a zavítá také na Svatý Hostýn, aby mohl milé sestry
františkánky ujistit, že o mariánský kult je v našem kraji dobře
postaráno. My, kteří jsme zažili pohostinnost salzkottenských
františkánek, uděláme vše pro pohodlí a dobrou náladu německých hostů.
Vždyť malý otisk Svatého Hostýna, soška Panny Marie Svatohostýnské, je
již pevně v rukách plných lásky v Salzkottenu. A návštěva Svatého
Hostýna snad bude patřit k vrcholům návštěvy německých hostů u nás.
Pavel Malének
Putování s Malým princem na Svatý Hostýn
Stalo se již tradicí, že vizovičtí Orli
putují na orelskou pouť na Svatý Hostýn nejen v neděli autobusem, ale
také už o den dříve na kole či pěšky. I letos 19. srpna jsme se v počtu
devíti “statečných” vydali na pěší pouť k Panně Marii Svatohostýnské.
Celou cestu nás doprovázela kniha Antoina de Saint-Exuperyho Malý princ.
Na dvanácti zastávkách jsme se spolu s Malým princem zamýšleli nad
jednotlivými úryvky z knihy a zároveň si skládali kompas, který by nám
měl ukazovat správný směr našeho života. Ke krabičce, do níž jsme na
začátku ve Vizovicích vložili všechny úmysly své poutě na Svatý Hostýn,
ke střelce, kterou jsme dostali v půli cesty, a drátku, který měl
spoutat střelku kompasu, na Svatém Hostýně přibylo ještě jeho srdce –
růžička, která nám má připomínat, že “jsme zodpovědní za svou růži”, a
lístek, na který si každý z nás napsal slova, která ho během poutě
nejvíce oslovila.
Stejně jako malý princ, tak i my jsme poznali osoby, které bydleli na
jednotlivých planetách. Jejich život nás vždy pobízel k přemýšlení o
našem životě. Velmi důležité bylo setkání s liškou. Liška si chtěla
ochočit Malého prince. Vedla nás k zamyšlení nad tím, co to znamená
někoho nebo něco si ochočit. Dozvěděli jsme se od ní několik tajemství,
nejen to, co znají všichni, že “správně vidíme jen srdcem, co je
důležité, je očím neviditelné”, ale i to, že “ochočit znamená vytvořit
si pouta, známe jen ty věci, které si ochočíme”.
Někteří se na tuto pouť vydali poprvé, jiní už poněkolikáté, pro všechny
určitě nebyla lehká. Inspirovali jsme se však myšlenkou květiny Malého
prince: Musím přece snést dvě nebo tři housenky, když chci poznat
motýly. Je prý to tak krásné.
Poté, co jsme zdolali všechny útrapy cesty, jsme vyčerpaní, ale šťastní
dorazili k cíli naší cesty – na Svatý Hostýn. A bylo to opravdu krásné…
Alžběta Burgetová
Kronika
ČERVEN 2006
18. 6. • Poutníci z Bohuslavic nad Vláří • poutníci ze Zubří
19. – 20. 6. • Školní výlet Základní školy v Chropyni
20. 6. • Pútnici spod Tatier – Veľký Slavkov, Nová Lesná, Žakovce a P.
Karkoška • pouť kněží olomoucké arcidiecéze s arcibiskupem Janem
Graubnerem a biskupem Josefem Hrdličkou
21. 6. • Autobus dětí ze Šumic • autobus poutníků z Bochoře
22. 6. • 90 poutníků ze Starého Města • 185 poutníků z Hroznové Lhoty •
60 poutníků z Hradiska u Kroměříže a ze Zlobic
23. 6. • Slavnost Nejsvětějšího Srdce Ježíšova, pouť členů Apoštolátu
modlitby • poutníci z Domova důchodců z Loučky
23. – 25. 6. • Tradiční pěší pouť 60 dospělých a dětí z Nedašova
24. 6. • Poutníci z Miškovic, Mysločovic a Machové • pútníci z Topoľčian
– 45 osob s kňazom • poutníci z farnosti Štítná nad Vláří • poutníci z
Kralic na Hané • 90 poutníků z farností Dobromilice, Klenovice na Hané a
Pivín
25. 6. • 200 poutníků z Uherského Brodu a okolí • poutníci ze
Slavičína • poutníci ze Zdounek • pěší poutníci z Nedašova a
okolí
25. – 28. 6. • Pouť 35 dětí z farnosti Moravská Ostrava
26. 6. • 56 dětí ze Základní školy v Lešné u Valašského Meziříčí
28. 6. • 150 poutníků z kroměřížských farností • skupina kněží z Polska
29. 6. • Čtyři autobusy poutníků z Vyškova, Dědic, Rychtářova, Studnic a
Krásenska
ČERVENEC 2006
1. 7. • Dětská pouť na začátku prázdnin • tři autobusy poutníků z Kašavy
a Lukova • autobus poutníků z Blazic
3. 7. • Poutníci z Ostravy-Zábřehu • poutní zájezd z Polska • autobus
poutníků z Huštěnovic
4. 7. • Autobus poutníků z Babic u Uherského Hradiště • autobus poutníků
z Ostravy-Staré Bělé
6. 7. • Autobus poutníků z Kokor u Přerova
8. 7. • Pouť obce Slavkov
9. 7. • Přenocování 12 polských poutníků na jejich cyklistické pouti do
Mariazell • pouť farnosti Vlachovice
12. 7. • Dva autobusy poutníků z Kunovic a Míkovic • autobus poutníků ze
Zlechova • autobus poutníků z Beňova a Prus
14. 7. • Dva autobusy poutníků ze Zubří • poutníci z Újezdu u Brna a
Žatčan
14. – 15. 7. • Pěší pouť obce Všemina a Trnava u Zlína za účasti 50
poutníků
15. 7. • Autobus poutníků z Lipovce u Blanska • autobus poutníků z
Olomouce-Nových Sadů a Slavonína • dva autobusy poutníků z Březové u
Vítkova a Větřkovic • děkovná mše novokněží P. Martina Vévody a P. Karla
Hořáka • pouť ministrantů ze Zlína a Malenovic • poutníci z Jarošova •
poutníci z Těškovic • poutníci z Mysločovic • autobus poutníků z
Karlovic a Lhoty
21. 7. • Tři autobusy poutníků z Nivnice a Korytné
22. 7. • Poutníci z Halenkovic
27. 7. • Pouť 40 dětí z Vizovic
28. 7. • Poutníci z Provodova
29. 7. • Druhá pouť řeckokatoliků ze Slovenska za účasti 250 osob •
čtyři autobusy poutníků z Dolních Bojanovic a Josefova • 45 poutníků z
Laškova, Přemyslovic a Ptení
30. 7. • Poutníci z Veselíčka, Oseku a Dolního Újezdu • poutníci z
Hněvotína a Topolan
SRPEN 2006
5. 8. • Dva autobusy poutníků z Českého Těšína
5. – 6. 8. • Tradiční pěší pouť z Brumova-Bylnice
8. 8. • Tři autobusy poutníků z Nedašova
9. 8. • Autobus poutníků ze Ždárné a okolí
10. 8. • Dva autobusy poutníků z Újezdce a Těšova
11. 8. • Poutníci z Kudlovic
13. 8. • Hlavní pouť s pomocným biskupem olomouckým Josefem Hrdličkou
15. 8. • Titulární slavnost Nanebevzetí Panny Marie, nedělní pořad
bohoslužeb za veliké účasti poutníků
16. 8. • Autobus poutníků z Kostelan u Uherského Hradiště
18. 8. • Poutníci ze Všeminy a Liptálu
19. 8. • Poutníci ze Zdounek, Střílek, Chvalnova, Celetovic • 150
poutníků z Lovčic a ze Ždánic • poutníci z Hrubé Vrbky • poutníci
ze Soběchleb • poutníci z Pozděchova a Valašské Polanky • dva autobusy
farníků ze Šternberka, Mladějovic a Horní Loděnice • tři autobusy
poutníků ze Štípy a Hvozdné • farníci z Kuželova • farníci z Bratřejova
23. 8. • Pěší pouť ze Vnorov – 114 km
24. 8. • Poděkování za 60 let kněžství P. Pavla Zíbala
26. 8. • Poutníci z Lužice u Hodonína
28. 8. • Pouť scholy farnosti Čeladná
28. – 31. 8. • Soustředění chrámového sboru z Velké Bystřice pod
vedením P. Josefa Olejníka
29. 8. • Pouť ministrantů z Luhačovic a Pozlovic
30. 8. • Pouť 45 osob z Domova důchodců v Kostelci na Hané • pouť 90
osob z farností Vlkoš a Říkovice
31. 8. • 35 mladých poutníků z Rajnochovic
ZÁŘÍ 2006
1. 9. • Pouť 140 studentů Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži
2. 9. • Autobus poutníků z Uničova
3. 9. • 150 poutníků od Svatého Mořice z Kroměříže • poutníci z Rohatce
3. 9. • Salesiáni a jejich pomocníci ze Zlína
9. 9. • Poutníci z Kojetína • poutníci z Dřevohostic • poutníci z Bohuňovic,
Štarnova a Hlušovic • poutníci ze Zděchova • poutníci z Valašských
Klobouk
12. 9. • Pouť farnosti Slušovice • poutníci z Nového Hrozenkova a z
Velkých Karlovic • čtyři autobusy farníků z Němčic na Hané
13. 9. • Autobus z poutníků z Břestu a Chropyně • poutníci z Vlčnova •
autobus poutníků z Uherského Brodu
15. 9. • Poutníci ze Vnorov • poutníci z Trnavy u Zlína
16. 9. • Šest autobusů poutníků z Bílovic, Včelar, Kněžpole, Javorovce,
Mistřic, Nedachlebic, Topolné, Březolup, Zlámance
17. 9. • Autobus poutníků z Bratislavy • autobus poutníků z farnosti
Dobruška a Rychnov nad Kněžnou.
19. 9. • Charita z Frýdku-Místku vypravila tři autobusy poutníků
Z vašich dopisů
V minulých dnech jsme dostali do redakce
několik dopisů, k jejichž obsahu bych se rád vrátil.
• Někteří naši čtenáři nám stále posílají své básničky, někdy krátké,
jindy dlouhé. Děkujeme za ně, ale nějakou básničku můžeme uveřejnit
jednou za čas, není možné však je uveřejňovat v každém čísle. Máme stále
dostatek aktuálního materiálu, který čtenáře určitě více zajímá…
• Dalším problémem jsou Vaše příspěvky, které nám posíláte v kopiích, to
znamená, že je posíláte do více redakcí. Zastáváme názor, že když je
příspěvek určen pro nějakou konkrétní redakci, neměl by být zároveň
posílán do redakce jiného časopisu.
• J. K. C., Morava – tak podepsala svůj příspěvek nějaká žena. Nemůžeme
a ani nebudeme uveřejňovat žádné anonymy. V dnešní době se nikdo už
nemusí bát podepsat pod svůj článek, nežijeme v době totality. Chceme-li
druhé oslovit svým příběhem, jistě tento vyznívá věrohodněji, když je
autor pod ním podepsaný.
• Panu Karlu Greinerovi z Příboru děkujeme za fotografie, které nám
poslal prostřednictvím redaktora Katolického týdeníku. Ač tyto
fotografie nemají souvislost s naším poutním místem, uložili jsme je do
archivu Matice svatohostýnské.
• Obrátil se na nás pan Aleš Reger z Dlouhé Třebové s prosbou o zaslání
celého cyklu s názvem Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice
svatohostýnské, který vychází v Listech svatohostýnských.
Ve svém dopisu píše mj.: Zaujala mne především zmínka o bystřickém
faráři P. Bernardu Regerovi, což je náš předek. Ostatně na popud mého
otce byla v Bystřici pojmenována podle faráře Bernarda Regera jedna
památná hruška ležící na našich pozemcích.
Po dohodě s členkou naší redakční rady, historičkou Olgou Kozlovou jsme
panu Regerovi zaslali obsáhlý text, který autorka nedávno zpracovala pro
nově vznikající Svatohostýnské muzeum – s přáním, aby její odborná práce
mu bohatě posloužila.
Milí čtenáři, tolik pro dnešek k Vašim dopisům. Těším se na další, pište
– obyčejnou poštou, i poštou elektronickou. Mohu Vás ujistit, že každý
dopis (i ten anonymní), čtu při pravidelných redakčních radách pro
všechny naše členy. Scházíme se čtyřikrát ročně. Jsem moc vděčný členům
redakční rady za jejich práci.
Josef Pala, šéfredaktor, Listů svatohostýnských
Bude vás zajímat
Duchovní cvičení pro členy Matice
svatohostýnské s olomouckým arcibiskupem Janem Graubnerem se uskuteční
na Svatém Hostýně od pátku 24. do neděle 26. listopadu. Přihlášky
podávejte na adresu: Matice svatohostýnská, Svatý Hostýn č. 115, 768 61
Bystřice pod Hostýnem, tel.: 573 381 693, 573 381 694, e-mail: matice@hostyn.cz,
www.hostyn.cz
V zimním období (od 23. října) jsou
slouženy mše svaté na Svatém Hostýně:
všední dny 7.00 9.15
neděle 7.00 9.15 11.00
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání
Vánoční bohoslužby
Mše svaté na Svatém Hostýně na Štědrý den: 7.00, 9.15, 11.00 a také
v 15.30 hod.
V NOCI MŠE SVATÁ NENÍ!
Se starým občanským rokem se na Svatém Hostýně rozloučíme v neděli
31. prosince.
Mše svaté: 7.00, 9.15, 11.00 a ve 24.00 hod. Před půlnoční mší svatou ve
22.30 hod. je sv. růženec, adorace a ve 23.45 hod. Te Deum a sv.
požehnání.
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
Marie Bartončíková, Pozlovice, 86 let
Marie Saňáková, Vlachova Lhota, 88 let
Jindřich Horák, Košice, 74 let
Marie Šlahařová, Hošťálková, 65 let
Ludmila Vavříková, Nivnice, 75 let
Jaroslav Ulman, Spytihněv, 81 let
Josef Cahel, Poteč, 84 let
Petr Kalmus, Frýdek-Místek, 65 let
Ludmila Sukupová, Komárov, 74 let
Karel Sadila, Vsetín
Vlasta Jurásková, Březová, 82 let
Marie Zábranská, Býškovice, 83 let
Františka Raiskupová, Vracov, 87 let
František Slovák, Zlín, 74 let
Jan Čermák, Frýdek-Místek, 85 let
Božena Rašková, Kroměříž, 87 let
|