Listy svatohostýnské

číslo 1
březen 2005
ročník IX

OBSAH

Milé a významné – stoleté jubileum
Editorial
Jan Graubner znovu zvolen v čele ČBK
Přehled poutí na Svatém Hostýně v roce 2005
Duchovní slovo
Rozhovor s P. Pavlem Klimovičem, OM
Duchovní cvičení členů MSH s otcem arcibiskupem
Cesty výboru MSH do farností
Stručně z jednání výboru MSH
Anketa
Z vašich dopisů
Výzva
Naše blahopřání
Jak jsme hospodařili v roce 2004
Co připravujeme v roce 2005
Před sto lety začaly vycházet Hlasy Svatohostýnské
Kronika
Zemřel Ambrož Špetík
Bude vás zajímat
Zemřelí členové Matice svatohostýnské

 

Milé a významné – stoleté jubileum

Na Svatém Hostýně vyšlo před sto lety – 1. dubna 1905 – první číslo lidového měsíčníku s názvem Hlasy Svatohostýnské. Za jejich vydávání a redakci zodpovídal P. F. X. Zimmerhackel, kněz řádu Tovaryšstva Ježíšova. Duchovní správa a řád jezuitů jsou uváděni jako zodpovědní vydavatelé prakticky až do konce roku 1948. Hlasy Svatohostýnské byly vydávány jako měsíčník. Ročník byl vždy počítán od dubna do března dalšího roku. Teprve v roce 1910 končí 6. ročník v prosinci. V roce 1911 jde o 7. ročník a vydání jsou datována od ledna do prosince. Kdyby vás zajímala tehdejší hodnota měny, tak celoroční předplatné bylo 1 Koruna. V Americe 0,25 dolaru a v Německu 1 marka… V té době ovšem bylo možno jet vlakem za jednu korunu přes celou Moravu.
Důvod k vydávání Hlasů Svatohostýnských byl stejný jako dnes pro vydávání Listů svatohostýnských. – Brzy po založení Družstva – později Matice svatohostýnské – se počet členů rozrostl na 10 000, postupem času až na 14 000 členů. Vzájemná komunikace tedy byla nutná a kromě schůzí a velkolepých poutních setkání bylo nutné zajistit pravidelné zpravodajství pomocí tisku. Programem Matice svatohostýnské je šířit a upevňovat pobožnost a úctu k Panně Marii na Svatém Hostýně a za tím účelem zabezpečovat i hmotné podmínky k dobru poutníků. Listy svatohostýnské i dnes pomáhají uskutečňovat tento program a nemohou tedy sloužit všem bez výběru jako literární časopis.
Nyní zpátky k historii. Hlasy Svatohostýnské vycházely nepřetržitě až do března roku 1943. Další čísla pro válečné události nevyšla. V roce 1946 vycházejí v dubnu Zprávy ze Sv. Hostýna – s upozorněním, že nebylo dáno povolení k pravidelnému vydávání Hlasů Svatohostýnských. (Snad se budou vydávat jen letáčky!) V roce 1947 přece jen vycházejí Hlasy Svatohostýnské. Jako 40. ročník. Mají větší formát – A4 a všech dvanáct čísel.
V roce 1948 opět vyšlo dvanáct čísel, celkem 146 stran, včetně smutné výzvy: Nepředplácejte další ročník Hlasů Svatohostýnských: Ministerstvo informací a osvěty !! odňalo nám povolení k tisku Hlasů Svatohostýnských – v rámci reorganisace tisku a docílení podstatných úspor ve spotřebě tiskového papíru… úspor se má docílit zrušením listů místního významu… (citováno ještě nějaké to bla bla bla z ministerstva soudruha Kopeckého). Marně se “doufalo v obnovené povolení” až bude toho papíru dost pro všechny. Uplynuly dva roky a archiv a knihovny na Svatém Hostýně byly likvidovány, z velké části i poničeny. Řeholníci, včetně redaktorů, byli internováni a mnozí, jako poslední redaktor Hlasů Svatohostýnských, P. F. Babíček, mučeni při výsleších a tvrdě dlouhá léta vězněni.
Od dubna 1997 pokračuje Matice svatohostýnská v tradici a úspěšně vydává čtvrtletní Listy svatohostýnské.
Díky Bohu a Panně Marii a rovněž díky všem obětavým ctitelům Panny Marie. – S prosbou o Boží požehnání pro dalších sto let svatohostýnských.
P. Jan Chromeček, SJ

 

Editorial

Milí čtenáři Listů svatohostýnských, ctitelé Panny Marie!
S pomocí Boží a Panny Marie zahajujeme již devátý ročník našeho hostýnského časopisu, který navazuje na dlouholetou tradici Hlasů Svatohostýnských. V dnešním čísle si přečtete něco z historie Hlasů Svatohostýnských – od vydání jejich prvního čísla právě uplynulo rovných sto let. Nejen tomuto výročí, ale celé více než čtyřicetileté historii Hlasů Svatohostýnských, budeme věnovat v každém čísle letošního ročníku Listů svatohostýnských historické pojednání.
Dnes mám pro Vás malé překvapení. U příležitosti tak velkého jubilea jsme pro Vás připravili – poprvé v historii – nástěnný otáčecí kalendář našeho poutního místa
na rok 2006. Kromě církevního i občanského kalendária bude obsahovat také přehled všech významných hostýnských poutních slavností v roce 2006.
A víte, kdy bude kalendář k dostání? Již v neděli 1. května 2005 na valné hromadě Matice svatohostýnské. Takže se máte na co těšit!
Prosím zachovejte nám svoji přízeň! A modlete se za zdar a požehnání naší redakční práce!
Za redakční radu Vás zdraví
Josef Pala

 

Jan Graubner znovu zvolen v čele ČBK

Olomoucký arcibiskup Jan Graubner – protektor Matice svatohostýnské – byl na 58. zasedání České biskupské konference (ČBK), které se konalo v Praze 25. 1. 2005, znovu zvolen předsedou ČBK.
Místopředsedou ČBK se stal ostravsko-opavský biskup František Lobkowicz. Členy Stálé rady ČBK jsou kromě předsedy a místopředsedy pražský arcibiskup kardinál Miloslav Vlk a královéhradecký biskup Dominik Duka.
Generálním sekretářem ČBK byl v souladu s čl. 25 § 4 Stanov ČBK zvolen řeckokatolický biskup Ladislav Hučko.
(jpa)

 

Přehled poutí na Svatém Hostýně v roce 2005

19. března So Svatojosefská soukromá pouť mužů
30. dubna So Dvanáctá celonárodní pouť hasičů
1. května Ne Valná hromada Matice svatohostýnské
Pouť Klubu křesťanských žen
8. května Ne Desátá pouť Radia Proglas
16. května Po Pátá pouť píšících křesťanů
22. května Ne Třetí celonárodní pouť včelařů
28. května So Eucharistický průvod z Bystřice pod Hostýnem na Svatý Hostýn
31. května Út Pouť kněží olomoucké arcidiecéze za vlastní posvěcení
3. června Pá Pouť Apoštolátu modlitby
4. června So Pouť žáků a přátel Dona Boska
5. června Ne Třetí pouť podnikatelů
2. července So Dětská pouť na začátku prázdnin
9. července So Pouť obce Slavkov
14. srpna Ne Hlavní pouť
21. srpna Ne Orelská pouť
27. srpna So Arcidiecézní pouť rodin a dětská pouť na konci prázdnin
3. září So Třináctá pouť muklů
11. září Ne Pouť členů Matice svatohostýnské
1. října So Františkánská pouť
2. října Ne Růžencová pouť
8. října So Dušičková pouť
15. října So Sedmá myslivecká svatohubertská pouť

 

Duchovní slovo

Pane, nauč nás modlit se!
Tuto větu nacházíme v evangeliu sv. Lukáše (11,1). Pán Ježíš zaujal své učedníky svým příkladem, tím jak často, dlouze a vroucně hovořil s nebeským Otcem. Napodobovat Pána Ježíše, podobat se mu patří podstatně k našemu duchovnímu životu i dnes. Je to projev osobní lásky i podmínka naší spásy. V prvních třech evangeliích najdete Ježíšovu výzvu: “Chce-li kdo za mnou přijít, zapři sám sebe a vezmi svůj kříž a následuj mne!”
A tak uvažujeme, jak na tom vlastně jsme my, jak to s námi vypadá! Toužíme se podobat Kristu, jdeme za ním, nadšeně ho následujeme? Pro dnešního člověka duševně živeného televizí, rádiem, novinami, časopisy a k tomu ještě špatným příkladem zpohanštělého okolí je Jesus Christus Super Star snad jen v tom muzikálu, ale v praktickém životě napodobuje dnešní člověk jen hvězdičky – bludičky.
Odhodlejme se k tomu, že vykročíme správným směrem, a to za Kristem. Prvním krokem bude přijmout Kristovy výzvy k modlitbě, a ochota napodobovat jeho život modlitby.
Kolik času věnuješ práci, kolik zábavě a kolik ti zbývá na modlitbu?
Panna Maria v jednom ze svých medžugorských poselství si přeje, abychom věnovali až tři hodiny denně duchovnímu životu, zvláště modlitbě, mši svaté a růženci. Samozřejmě pokud nejsou neodkladné povinnosti. Zdůvodňuje to krásně a jasně: “Můj Syn zemřel za vaši nesmrtelnou duši, ale vy pěstujete tělo a nikoliv duši!” Ano, v našem životním stylu by měla být moudrá rovnováha mezi pozemským a časným a nebeským a věčným…
Nedejme se však odradit tím, že v sobě nepociťujeme touhu po modlitbě a dokonce ani nadšenou chuť následovat Krista a nést nějaký kříž! Jako učedníci v evangeliu si vyprošujme právě to, co nám chybí: “Pane, nauč nás modlit se!”
Učitelé duchovního života tvrdí, že člověku, který usiluje o modlitbu, se dostává dostatečné pomoci Boží a vedení Ducha Svatého. Svatý Ignác, kdysi začátečník v duchovním životě, sepsal Exercicie, knížku o způsobu modlitby a rozjímání. Trojí poučení z této knížky zde chci uvést:
1. Modlitba sama o sobě není cílem, modlíme se a rozjímáme, abychom Pána Ježíše lépe poznali, více si ho zamilovali a věrně ho následovali.
2. Každou modlitbu začněme nejprve tím, že si uvědomíme Boží přítomnost a “pokloníme se Jeho Božské velebnosti” – pokud jsme v soukromí – i pokleknutím, nějaký krok před místem, kde se budeme modlit.
3. Upoutáme fantazii, obrazivost. Představíme si svatá místa a osoby, nebo aspoň pohlédneme na obraz Panny Marie, Pána Ježíše, v duchu zaletíme ke svatostánku atd. Naše fantazie stále těká a hledá nové zážitky nebo poznatky. Musíme ji upoutávat správným směrem. I to je třeba se učit a namáhat se o to.
Modlitba dle katechismu je zbožný rozhovor s Bohem. Ať se vám stane i radostným životem pro Krista a s Kristem.
P. Jan Chromeček, SJ, duchovní správce na Svatém Hostýně

 

Rozhovor s P. Pavlem Klimovičem, OM

Otče, máte na starosti blahořečení ctihodného P. Antonína Šuránka. V jaké fázi je tento proces a jak to vypadá s ostatními kandidáty moravských diecézí na blahořečení?
Byl jsem jmenován a v Římě potvrzen jako postulátor případu P. Šuránka. Postulátor má na starosti koordinovat všechny věci a dokumenty jednotlivého případu. Problém je však v tom, že když se případ dostane až na kongregaci víry do Říma, je nutno dokumenty připravovat v italském jazyce, kterým se ve Vatikáně komunikuje. Kongregace poté jmenuje relátora, který spolu s postulátorem na přípravách spolupracuje – v případě P. Antonína Šuránka je jím P. Jan Vyhnálek, SDB, který dlouhou dobu studoval v Římě.
Blahořečení P. Šuránka vázne nyní především na tom, že se od kandidáta svatosti očekává zázrak, ovšem my Češi ale máme představu, že nám to všechno spadne do klína. Když je v Itálii někdo považován za kandidáta na svatořečení, lidé se k němu utíkají a prosí ho o projev mimořádného úkazu, aby tím tento světec dokázal, že má v nebi “slovo”. U nás je tomu ale jinak. Kandidát žil v pověsti svatosti, zemřel v pověsti svatosti, pohřeb byl velkolepý, ale pak se k tomu stavíme velmi pasivně. Jako by ten dotyčný měl ještě sám dokázat, že je svatý. Ale on je v nebi a nepotřebuje nic dokazovat, tam se již nejedná o žádnou prestiž ani o žádnou soutěž. Když se na něho neobracíme a ”nebombardujeme” ho modlitbami, novénami a jinými pobožnostmi, on sám tuto potřebu nemá. Proto asi máme tolik adeptů na svatořečení, ale žádný případ není dotažen do konce, protože chybí naše modlitby s vírou tohoto
světce.
Další problém je mnohem víc prozaičtější. Dříve bylo v naší církvi zvykem, že se všechno dělalo zadarmo, případně za symbolickou odměnu. Bylo to v době, kdy církev neměla peníze, dnes je to ale jinak a mnozí lidé v církvi si to neuvědomují. Jestliže člověk, který má nějakou věc na starosti, ji dělá zadarmo, automaticky se jí nevěnuje plně a věc řeší dlouhodobě. Kdyby ale dostal zaplaceno, měl byl k věci jiný přístup, jeho práce by se dala více kontrolovat a těmi penězi stimulovat. Plat je totiž dílem spravedlnosti. Je to třeba neustále připomínat, protože často mnohdy peníze nepřiměřeně utrácíme a jinde zase nepřiměřeně šetříme. Tím nemyslím svůj plat nebo plat P. Vyhnálka, my na věci samozřejmě pracujeme zadarmo, protože jsme měli k P. Šuránkovi osobní vztah, nicméně jsou lidé v Itálii, kteří na blahořečení pracují, i když ho neznali, a ty jsem měl na mysli.
Premonstráti se rozhodli, že do roku 2007 bude bl. Hroznata prohlášen za svatého – a já věřím, že se jim to podaří, protože oni pochopili i ten druhý problém s penězi. Znovu
opakuji, nejde o kupčení, ale jde o stimulaci těch, kteří to mají na práci. Každá práce, která se nedělá naplno, nestojí za nic.

Co může dnešní církvi přinést blahořečení P. Šuránka?
Každý svatý je nám postaven jako vzor v určité věci. P. Šuránek je vzorem kněze, kterému nesmírně záleželo na tom, aby náš národ měl dobré a vnitřně poctivé kněze. Dělal vše pro to, aby nová kněžská generace byla opravdu kvalitní. Proto si myslím, že je to úkol všech, kteří mají na starosti kněžskou formaci, aby se na P. Šuránka často v modlitbách obraceli a vedli i své svěřence, seminaristy, k tomu, aby tuto velkou kněžskou postavu dobře poznali (jako on nás vedl, abychom poznali kněžské velikány, jako byl Sušil, Stojan aj.). Jsem hluboce přesvědčen, že až bude P. Šuránek blahořečen, roztrhne se s novými kněžskými povoláními pytel.

Jak byste charakterizoval P. Šuránka?
Byl to muž Boží, hodně úzkostlivý, ale to byla celá jeho generace. Horlivost pro Boha z něho vyzařovala a jako každý světec byl svým způsobem umanutý. Co to znamená?
Byl-li přesvědčený o své pravdě, byl poté neústupný a tvrdohlavý, neznamenalo to však, že neměl smysl pro dialog. Byl spravedlivý, byl to muž hluboké modlitby, který měl velkou lásku k Eucharistii a k Panně Marii. Byl to člověk vztahů, měl silnou empatii.

Jaký byl jeho vztah ke Svatému Hostýnu?
Jako všichni kněží olomoucké arcidiecéze, také on měl vřelý vztah ke Svatému Hostýnu. Bylo to taky proto, že toto místo propagoval arcibiskup Antonín Cyril Stojan. V jeho životě však hrálo důležitou roli jiné poutní místo – Svatý Antonín na Blatnické hoře, a to proto, že je to jeho rodiště, je to vztah z dětství, a on sám byl nositelem jména tohoto světce.
K Svatému Hostýnu se však utíkal, mnohokrát jsem ho viděl klečet před oltářem a modlit se svatý růženec.

Může se stát každý člověk svatým?
Co je to svatost? To je něco, na co je mnoho různých pohledů. Svatost není preciznost, perfektnost, dokonalost (i když Pán říká, buďte dokonalí). Dokonalost v Božím pohledu znamená napojení na Boha. Znám mnoho křesťanů, kteří si hrají na svaté. Stojí je to nesmírně moc energie, ale když přijde krize, je po jejich svatosti. Znám člověka, který vynaloží všechno na to, aby vypadal svatě a přesto je to jenom parodie na svatost. Svatost rovněž není jedna velká křeč, ale je to snaha být v přátelství s Bohem.

Existuje tedy nějaký “recept” pro člověka dnešní doby, jak se stát svatým?
Snažme se žít tak, abychom byli, ne jak bychom chtěli vypadat. Bůh nás má rád takové, jací jsme. Žijme život s Bohem a budeme svatí.

Děkuji za rozhovor.
Aleš Dufek

 

Duchovní cvičení členů MSH s otcem arcibiskupem

Již třetím rokem se konala na Svatém Hostýně duchovní obnova členů Matice svatohostýnské pod vedením olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera, a to od 26. do 28. listopadu 2004. Zúčastnilo se jí celkem 64 členů. Snahou a záměrem tohoto duchovního cvičení bylo poodhalit tajemství eucharistie a provést rekolekci svého duchovního života. Zúčastnění byli obohaceni životními zkušenostmi otce arcibiskupa a jeho radami, jak nejlépe najít správnou cestu a spojit se se svátostným Kristem.
Anna Králová

 

Cesty výboru MSH do farností

Loni 10. listopadu proběhlo setkání členů Matice svatohostýnské a ctitelů Panny Marie z farnosti Trnava u Zlína se členy výboru a vedoucí hospodářské správy MSH. Setkání zorganizoval Josef Bečica. Společně prožité odpoledne patřilo vzpomínkám na dřívější pěší putování na Svatý Hostýn, na to, jak unavení poutníci odpočívali a nocovali schouleni někde v koutku baziliky, s jakou láskou a obětavostí pomáhali naši předkové budovat domy pro poutníky. Členové výboru MSH a hospodářské správy informovali přítomné o tom, jak se nyní pracuje a hospodaří na Svatém Hostýně, jak se o tom všem mohou dozvědět lidé až v Americe nebo Austrálii prostřednictvím internetu. Trnavští členové MSH konstatovali, že patří většinou mezi dříve narozené a posteskli si nad tím, že se jim nedaří získat do rodiny Matice svatohostýnské mladší členy ze svých řad. Snad se to v budoucnu s pomocí Boží a Panny Marie Svatohostýnské podaří. Celému jednání byl přítomen místní pan farář P. Jan Krist, kterému patří náš velký dík.
Na konci loňského listopadu jsme ze Svatého Hostýna jeli již podruhé za členy Matice svatohostýnské do Kojetína. Při prvním společném setkání na začátku března 2003 projevili členové zájem setkat se opět za rok. Krásné bylo toto naše druhé setkání. Zasloužil se o to opět důvěrník, Josef Psík. Popovídali jsme si o všem, co se stalo za uplynulý rok, zazpívali jsme si mariánské písně a na závěr jsme shlédli videokazetu ”Rok na Svatém Hostýně”. To byl také náš cíl a hlavní bod našeho společného setkání. A co uděláme v roce 2005? Sejdeme se opět?
Marie Loučková

 

Stručně z jednání výboru MSH

26. 11. 2004
– projednání grantu z EU na investice (poutní dům č. 3)
– zrušení pronájmu Ovčárny s Ing. Klaškou
– nájemní smlouvy
– hospodaření MSH k 31. 10. 2004
– informace výboru a vedoucí hospodářské správy

7. 12. 2004
– jednání s novým zájemcem Karlem Jankem o pronájmu Ovčárny
– projednání a schválení plánu schůzí výboru MSH na leden až květen 2005
– inventury hotovostí a inventáře – ustavení inventárních komisí
– hospodaření MSH k 30. 11. 2004
– projednání připomínek členů výboru a vedoucí MSH

17. 12. 2004
– projednání plánu výborových schůzí pro rok 2005
– zhodnocení činnosti výboru MSH za rok 2004
– inventarizace hotovostí a majetku MSH
– hospodaření MSH a finanční situace
– úkol pro členy MSH: zajímat se a nahlásit kandidáty do nového výboru MSH

21. 1. 2005
– kontrola plnění opatření od poslední valné hromady MSH
– schválení nového podání požadavku na grant z EU
– projednání zprávy o provedené inventarizaci hotovostí a inventáře
– hospodaření MSH k 31. 12. 2004 – náklady a výnosy
– řešení konečného zprovoznění závory dodavatelem

25. 2. 2005
– kontrola plnění usnesení z lednového výboru MSH
– kanalizace – dořešení smluvních vztahů s OÚ Chvalčov
– podání žalob na neplatiče nájmu z pozemků (pod stánky)
– podání podnětu na OÚ Chvalčov k odstranění stánků neznámých vlastníků
– projednání zjištěných závad OHES Kroměříž u prodeje potravin ve stáncích
– Hostýnský kalendář na rok 2006 v novém provedení bude v prodeji již na valné hromadě MSH

Mimo u vedených záležitostí je na každé schůzi výboru MSH prováděna kontrola plnění opatření a termínů ze zápisů výboru včetně připomínek členů.
Antonín Mužný, jednatel MSH

 

Anketa

V dnešním čísle Listů svatohostýnských najdete vložený list, na kterém si dovolujeme Vám položit několik otázek, které by mám mohly pomoci při našem rozhodování, kam směřovat naše další aktivity…
Otázky jsou zaměřeny hlavně na Vaši spokojenost se službami, které Matice svatohostýnská návštěvníkům Svatého Hostýna nabízí. Obracíme se tedy s touto anketou nejen na členy Matice svatohostýnské, ale na všechny, kterým se dostane náš časopis do rukou, a prosíme, abyste si našli chvilku pro její vyplnění.
Vyplňujte tak, že jednotlivé odpovědi, které Vám nejvíce vyhovují, označíte křížkem na pravé straně lístku. U otázky č. 14 použijte pro hodnocení stupnici – jako ve škole, a u otázky č.15 označte číslem 1 akci, kterou bychom měli řešit jako první (a dalšími čísly 2, 3… akce následující). Prosíme, abyste se nad těmito problémy chvilku zamysleli a vyjádřili tak svůj názor na zkvalitnění služeb pro všechny. Anketa je zcela anonymní.
Co udělat s lístkem po jeho vyplnění?
Buď jej odevzdáte našemu důvěrníkovi ve Vaší farnosti (obvykle ten, kdo Vám doručuje náš časopis), nebo jej pošlete na adresu MSH (je uvedena na lístku), nebo jej odevzdáte v kanceláři Matice svatohostýnské (v poutním domě č.3) při Vaší návštěvě Svatého Hostýna.
Počítáme s tím, že koncem poutní sezony by se nám mohla velká část vyplněných lístků vrátit, pak je vyhodnotíme, seznámíme Vás s výsledkem ve 3. nebo 4. čísle letošního ročníku našeho časopisu.
Děkujeme za Vaši spolupráci.
Výbor MSH

Anketa - formulář k vyplnění

 

Z vašich dopisů

Děkuji za všechny filatelisty, že jste v loňském roce vydali poštovní známku (14 Kč) s motivem Svatého Hostýna. Díky i za aršíky! Udělali jste filatelistům radost!
Karel Kajna, Kojetín

Zdravíme vás z naší velké farnosti, kde máme stále dost věřících – také ministrantů – ke všeobecné i Boží radosti...
Posílám vám svoji básničku. Je složena přímo od srdce tak, jak jsme prožívali dobu nesvobody... Nyní se radujeme ze svobody...
  Když se ohlížíme s odstupem doby nyní zpátky,
  zdá se nám, jak ten čas byl krátký,
  to naše putování nebylo žádné “světa zlato”,
  ale někdy také jenom studený déšť a bláto!
Manželé Zaorálkovi, Boršice

 

Výzva

Vážení členové Matice svatohostýnské!
V květnu 2005 ukončí svou práci členové výboru, kteří byli zvoleni v souladu se stanovami Matice svatohostýnské na dobu tří let.
Proto se letos na valné hromadě uskuteční volba nového výboru. Žádáme všechny členy MSH, kteří mají dobré nápady a podněty a jsou ochotni obětavě pracovat ve výboru, aby se přihlásili do 15. dubna v kanceláři MSH osobně, písemně či prostřednictvím důvěrníků.
Práce ve výboru je dobrovolná, bezplatná a náročná, ale s pomocí Boží a Panny Marie zvládnutelná.
Výbor MSH

 

Naše blahopřání

Dne 27. 1. 2005 oslavil PhDr. Josef Pala, šéfredaktor našeho časopisu, své 55. narozeniny a 14. 12. 2004 obdržel diplom doktora filozofie na základě úspěšného složení státní rigorózní zkoušky na Cyrilometodějské teologické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. K životnímu jubileu i k získanému titulu upřímně blahopřejeme a vyprošujeme hojnost darů Ducha Svatého do další práce.

Dne 3. 4. 2005 se dožívá 70 let Marie Loučková, členka výboru Matice svatohostýnské od její obnovené činnosti po roce 1990 (slouží tedy našemu sdružení nezištně již 15 let). Od založení Listů svatohostýnských v roce 1997 je rovněž členkou redakční rady.
Do dalších let přejeme hodně zdraví, sil a Boží požehnání.
Výbor MSH

 

Jak jsme hospodařili v roce 2004

Účetní uzávěrka je hotova, daňové přiznání úspěšně podáno, nezbývá než alespoň některá čísla zveřejnit pro členy a příznivce Matice svatohostýnské.
Celkové náklady v roce 2004 4.482 tis. Kč
z toho: náklady na Listy svatohostýnské 170 tis. Kč
spotřeba ostatního materiálu 137 tis. Kč
spotřeba energií – elektřina, plyn 553 tis. Kč
opravy a udržování 492 tis. Kč
služby – telefon, odpady, pojištění, poštovné 258 tis. Kč
mzdové náklady, sociální a zdravotní pojištění 987 tis. Kč
úroky z půjček 136 tis. Kč
odpisy hmotného majetku 1.146 tis. Kč
ostatní náklady 603 tis. Kč

Celkové výnosy v roce 2004 7.001 tis. Kč
z toho: nájmy 1.053 tis. Kč
větrná elektrárna 841 tis. Kč
tržby Listů svatohostýnských 238 tis. Kč
rozhledna 55 tis. Kč
ubytování 1.215 tis. Kč
parkovné 43 tis. Kč
ostatní výnosy 116 tis. Kč
dary 1.410 tis. Kč
členské příspěvky 2.030 tis. Kč

Celkového účetního zisku jsme dosáhli 2.518 tisíc korun.

Podstatné pro nás je, že vlastní hospodářskou činností jsme pokryli veškeré provozní náklady a ještě vytvořili zisk 524 tisíc Kč. Veškeré dary a příspěvky jsme opět použili na investice. V počátku roku jsme zaplatili zhruba 1 milion korun za vnitřní opravy kuchyní všech tří restaurací.
1,7 mil. korun jsme vrátili členům na půjčkách, které byly poskytnuty v roce 2002 na rekonstrukci poutního domu č. 1, a vytvořili jsme si rezervu na bankovním účtu 1.400.000 Kč. Tyto peníze použijeme dle situace k dalším investičním akcím v letošním roce, částečně k vracení půjček, kterých nám zbývá ještě 1,7 mil. korun. Také nesmíme zapomínat, že stále dlužíme Olomouckému arcibiskupství 2,7 milionu Kč za dřívější opravu v poutním domě č.3.
Hospodářské výsledky jsou srovnatelné s loňským rokem a můžeme říci, že jsou stabilní během posledních čtyř let. Naším úkolem je se svěřenými prostředky dobře hospodařit, snažit se plně využívat ubytovací kapacity, aby výnosy byly co nejvyšší. Ale to všechno je jen na udržení provozu a běžnou údržbu. Na to, abychom se posunuli o krůček dál a opravili další budovy, stále potřebujeme otevřenou štědrou ruku vás všech. A když prosíme o další dary, musíme především poděkovat za ty již obdržené.
Ať vám Panna Maria Svatohostýnská odplatí všechny vaše dary, modlitby, oběti.
Naděžda Nováková, vedoucí hospodářské správy MSH

 

Co připravujeme v roce 2005

Matice svatohostýnská po dvou letech splácení půjček svým členům, které umožnily provedení totální rekonstrukce poutního domu č. 1, se chystá letos pokračovat v rekonstrukcích dalších ubytovacích prostor. Ve druhém pololetí minulého roku jsme se přihlásili o podporu ze Strukturálních fondů Evropské unie na rozvoj cestovního ruchu, ale neuspěli jsme – byli jsme zařazeni na místo náhradníků. V letošním roce je však další příležitost, bylo vyhlášeno další kolo této soutěže. Pro účast jsou stanovena přísná pravidla a obstojí jen ty nejlépe připravené projekty. Na základě zkušeností s minulým kolem soutěže přehodnotil výbor MSH rozsah požadovaných finančních prostředků a rozhodl, že původní záměr rozdělí na tři projekty, z nichž jeden bude přihlášen do této veřejné soutěže. Další rekonstrukce budou provedeny v těchto postupných krocích:
Rekonstrukce poutního domu č.2, tj. pokojů ve druhém podlaží a vybudování odpovídajícího sociálního vybavení (WC, umývárny). Toto ubytování bude určeno zejména pro mladé, budou zde větší pokoje (čtyřlůžkové až šestilůžkové) a společné umývárny a WC, kuchyňka. V objektu je nutno zabudovat plynové vytápění (není v zimě používán pro ubytování). Dále bude provedena rekonstrukce přízemí – nové WC.
Počítáme s tím, že tento krok bychom provedli v tomto roce ve vlastní režii, pokud tento záměr bude odsouhlasen otcem arcibiskupem.
Dokončení rekonstrukce poutního domu č.3, tj. rekonstrukce pokojů, kanceláří a recepce v prvním podlaží, vybudování bezbariérového vstupu do domu, vestavba výtahu a druhé schodiště, dále výměna všech oken v celém objektu. Rekonstrukcí vznikne nová ubytovací kapacita 18 lůžek.
Tento krok připravujeme provést začátkem roku 2006 a přihlašujeme tento projekt letos do veřejné soutěže o podporu ze Strukturálních fondů.
Rekonstrukce Jurkovičova sálu (vedle poutního domu č.1) a přilehlých prostor – v přístavku budou vybudovány WC a pod sálem (vstup ze zadní strany) budou ze stávajících skladových prostor vybudovány klubovny pro pořádání menších akcí.
Realizace tohoto kroku je závislá na tom, jak se podaří uskutečnit kroky předcházející (tedy nejdříve v roce 2007).
Na provedení všech těchto akcí máme zpracovánu základní dokumentaci a vydáno stavební povolení, nyní tedy záleží jen na tom, abychom získali potřebné finanční prostředky. Po uskutečnění těchto akcí budou dokončeny základní rekonstrukce všech objektů Matice svatohostýnské a mohou tak celoročně sloužit všem návštěvníkům našeho poutního místa. A tak prosíme o vaše modlitby za zdárné dokončení, ale i o finanční pomoc, jak jste Svatému Hostýnu poskytovali doposud.
Václav Lednický

 

Před sto lety začaly vycházet Hlasy Svatohostýnské

I. ČÁST
Lidový měsíčník pod názvem Hlasy Svatohostýnské určený pro nejširší vrstvu příznivců významného moravského poutního místa začal vycházet především z popudu výboru a členů spolku Matice svatohostýnské – dne 1. 4. 1905. Redakci tvořili členové Tovaryšstva Ježíšova na Svatém Hostýně, za redakci prvních čísel odpovídal P. František X. Zimmerhackel.
Hlasy Svatohostýnské už během vydání prvních ročníků získaly mezi čtenáři velký ohlas, především pro svou lidovost a množství zajímavých článků o dění na Svatém Hostýně. Brzy se rozšířily i mezi krajany v Americe, kteří se cítili duchovně spojení nejen s významným moravským poutním místem, ale i se svou starou vlastí.
Přáním redakce Hlasů Svatohostýnských bylo, aby zděděná úcta k Bohorodičce ještě hlouběji zapustila své kořeny víry v českém národě u našich čtenářů, se snahou, aby Hlasy nebyly listy politickými, ani bojovnými, ale aby neustále zavlažovaly rosou svého slova úrodné nivy naší země. Vždyť zrno hořčičné, když se ujme, může přinášet užitek až stonásobný! Redakce Hlasů usilovala o jejich bohatý a rozmanitý obsah, vyzývala proto ochotné a obětavé spolupracovníky k zvelebování svého měsíčníku. Úkolem časopisu bylo napomáhat a rozvíjet vědomosti v různých oborech lidské činnosti. Obal každého čísla zdobí obrázek hory hostýnské, dále je zde přehled památných událostí z církve a světa a upozornění na nejnovější zajímavá literární díla. Časopis obsahuje také pěkné obrázky a fotografie, básničky a básně, poučné články, životopisné příběhy, mariánská rozjímání, povídky, legendy, obrázky ze života, dějiny Hostýna, životní jubilea význačných církevních postav, papežské encykliky apod. V rubrice “Svaté pole MSH” se doporučují modlitbám zemřelí dobrodinci a členové MSH. Poslední stránky tvoří už pravidelně rubrika “Vyslyšení proseb”, kde četní uzdravení a obdarovaní vzdávají svůj veřejný dík Matce Boží. Po odchodu P. Zimmerhackela za redakci odpovídal P. Antonín Rejzek (1908–1909), od roku 1910 P. Rudolf Stejskal.
Mezi vyhledávané a oblíbené pravidelné články patřily Dějiny sv. Hostýna od P.Vídenského. Po šestileté badatelské činnosti a mravenčí píle sestavil zatím nejúplnější historii našeho poutního místa. Prošel snad všechny dostupné cizojazyčné i české prameny, z kterých mohl čerpat. Nejobtížnější bylo samozřejmě zmapovat období od tatarských nájezdů v roce 1241 až do vystavění chrámu v roce 1748. Pro úplnou absenci historických dokladů a faktů se odvolává na věrohodné tradice okolo svaté hory, paměti starých obyvatel, které se uchovávaly z generace na generaci. Z let 1748 až 1787 pak čerpá z knih celebrantů, kde jsou faktické údaje zaznamenané tehdejšími správci Hostýna, o smutném úpadku poutního místa se dovídá z “Pamětí” bystřického měšťana Sovy, zprávy o znovuvzkříšení chrámu z bystřického archivu. Hodně pozoruhodných materiálů našel v dějepisných knihách jezuitské rezidence na Hostýně. P. Vídenský usiloval především o získání nejvěruhodnějších pramenů, aby tak podal co nejvěrnější historický obraz našeho poutního místa.
Z dalších zajímavých článků z prvního ročníku Hlasů Svatohostýnských vzpomeňme Archeologické nálezy z Velehradu. Autor seznamuje čtenáře se zajímavými archeologickými objevy z let 1903 až 1904. Při vykopávkách před velehradským chrámem se zjistilo, že původní průčelí románského chrámu se nacházelo 4,10 m před nynějším průčelím, v hloubce 0,65 m pod dnešní úrovní terénu. Chrámová loď byla po velkém požáru v roce 1681 zkrácena. Staré základy jsou tvořeny ze dvou vrstev tesaného pískovce, uprostřed průčelí byl hlavní portál. Podle dochovaných zbytků se usuzuje na románský sloh. Na severní straně byl objeven románský zdobený portálek, jehož ostění bylo zdobeno listovým ornamentem. V základech se také zachovala chrámová předsíň o ploše 9x22 m, jejíž základy leží výš než základy průčelí, takže se předpokládá, že byla postavena později. V klášterním dvoře byly nalezeny základy starého refektáře, který byl dvojlodní. Pozornost vzbudil i nález mozaikové dlažby v křížové chodbě. Dlaždice z pálené hlíny mají různé geometrické tvary a odborníci kladou jejich stáří do 1. poloviny 13. století. V kryptě pod kostelem byl také nalezen vzácný náhrobní kámen s letopočtem 1282 o velikosti 3 x 0,60 m. Tolik archeologické zajímavosti z Velehradu.
Dalším zajímavým tématem v Hlasech jsou pravidelné články P. Gogely Květena svatohostýnská. František Gogela byl nejen příkladný kněz, ale i horlivý botanik a vynikající znalec moravské i světové květeny. Svými vědeckými pracemi a objevy vzácných rostlin z karpatských hor si získal uznání a pozornost odborného vědeckého světa. Karpatská květena, která se pokládala za docela chudou, získala značnou pozornost Gogelovým objevem nových druhů kapradin a mechů. P.Gogela obohatil i svatohostýnské muzeum svým vědeckým rukopisem, který obsahuje herbář s 900 rostlinami a 500 různými mechy nalezenými v okolí Hostýna.
V pravidelné rubrice Různé se např. dočteme, že v roce 1895 dostal majitel Hostýna, baron Laudon, příkaz z c. k. okresního hejtmanství v Holešově, aby se postaral o rozšíření malé hospůdky a přístřeší pro poutníky. Baron Laudon tuto záležitost postoupil duchovní správě – P.Cibulkovi, a to byl jeden z podnětů k založení Družstva hostýnského. Jan Harna, pozdější hospodář MSH, byl pověřen dozorem nad přestavbou hostince. V říjnu 1895 začaly první stavební práce a do svátků svatodušních roku 1896 byl hostinec úplně dostavěn a zařízen. Asi 20 kramářských budek a stánků, které dosud lemovaly průčelí kostela a kaple, byly odstraněny a postaveny přibližně na svém nynějším stanovišti. V roce 1911 se upozorňuje na naprostý nedostatek noclehů, proto se plánuje úprava ambitů. Velká veranda přistavená k hostinci je určená pro spaní mužům, sál v 1. poschodí hostince ženám. Bylo zakoupeno 76 železných postelí.
Na valné hromadě MSH dne 11. září 1905 se projednávala znečištěná voda ve studni před hostincem a onemocnění několika poutníků. Tuto nepříjemnou situaci okamžitě využili především ateistické noviny, které varovaly před návštěvou Hostýna, ”protože milostný pramen svaté vody způsobuje onemocnění”. MSH poslala proto vzorky vody k chemickým rozborům do Vídně, aby ujistila návštěvníky, že hostýnská voda pod Vodní kaplí je naprosto nezávadná a nemá nic společného se studnou v hostinci.
V jednotlivých číslech Hlasů Svatohostýnských se pravidelně informuje o současných opravách a stavbách na Hostýně, které snad nikdy neustanou. Stručná zpráva z roku 1906 sděluje čtenářům, že podle návrhu architekta Dušana Jurkoviče byla postavena nová veranda u hotelu, která nahradila verandu starou, prohnilou. Katolická jednota v Bystřici pod Hostýnem se už delší dobu zabývá myšlenkou postavit si vlastní spolkový dům, kde by mohla mít své místnosti skupina všeodborového křesťanského dělnictva. Dům by sloužil i těm, kteří putují na Hostýn a zde by nalezli klidný odpočinek. Výzva o příspěvek na stavbu spolkového domu Sušil je z roku 1908.
Rok 1912 je velkou přípravou na korunovační slavnosti. Připravuje se kniha vydaná k této významné události.
P. Jan Cibulka, první z členů řádu Tovaryšstva Ježíšova na Hostýně v roce 1887, iniciátor všech oprav, opouští po svěcení rozhledny 26. 9. 1898 – Svatý Hostýn a odchází na Velehrad, kde 18. 12. 1902 umírá.
Pokračování příště
Olga Kozlová

 

Kronika

LISTOPAD 2004
19. – 21. 11. • Neokatechumenátní společenství z farnosti Valašské Meziříčí pod vedením P. Pavla Stefana
30. 11. • P. Václav Dolák a poutníci ze Svitav

PROSINEC 2004
10. – 12. 12. • Folklorní soustředění valašského souboru Malá Rusava a cimbálové muziky Voděnka
28. 12. • Dva autobusy poutníků z Hranic a autobus poutníků ze Všechovic
28. – 30. 12. • Duchovní obnova mladých ze Žiliny na Slovensku s P. Janem Hudcem
30. 12. • 90 mladých poutníků s P. Ivanem Fišarem a P. Janem Stonem z Rajnochovic
31. 12. • Rozloučení s občanským rokem za účasti olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera

LEDEN 2005
10. – 14. 1. • Exercicie pořádané Sekcí pro mládež ČBK v rámci studijně formačních týdnů za účasti 70 osob s ostravsko-opavským biskupem Františkem Lobkowiczem
14. – 16. 1. • Víkend pro ženy pořádaný Centrem pro rodinu Ostrava • příprava 13 dobrovolníků - volontérů v rámci Sekce pro mládež České biskupské konference
28. – 30. 1. • Soustředění pěveckého sboru Basové G z Gymnázia Františka Palackého z Valašského Meziříčí

ÚNOR 2005
2. 2. • Pouť studentů z Teologického konviktu Olomouc
5. – 13. 2. • Exercicie jezuitských dobrovolníků ze Slovenska
6. – 11. 2. • Psychosociální kurz pro studenty Vyšší odborné školy Caritas v Olomouci
11. 2. • Farní vikář P. Krzysztof Serzelczmir s dětmi z farnosti Frýdek • zasedala redakční rada Listů svatohostýnských
13. – 19. 2. • Farnost Veřovice – postní rekolekce
21. – 22. 2. • Pracovní porada pracovníků pastoračních center Olomouckého arcibiskupství s P. Jiřím Kopřivou
24. 2. • Sníh neustále přibývá. Je většinou zataženo, teplota mírně pod nulou a 3/4 metru prachového sněhu jako v zimní pohádce. Ke zvládnutí sněhových přívalů jsme si museli pozvat sněhovou frézu. Náš traktor s radlicí už nestačil.
25. – 27. 2. • Příprava biřmovanců z farnosti Bystřice pod Hostýnem pod vedením P. Brázdila
25. – 27. 2. Duchovní obnova farnosti Karviné pod vedením P. Karla Houdka

 

Zemřel Ambrož Špetík

Zemřel skromný umělec, autor chórového zábradlí v hostýnské bazilice
Poslední lednový den zemřel ve valašskomeziříčské nemocnici po krátké těžké nemoci sochař Ambrož Špetík. Loni v prosinci mu bylo 83 let. Před necelým měsícem převzal výroční Cenu města Valašské Meziříčí za celoživotní přínos k rozvoji místního kulturního života.
Ambrož Špetík se narodil 10. 12. 1921 v Bystřici pod Hostýnem v hluboce věřící rodině. Proto také úcta k Panně Marii, putování s rodiči na Hostýn a vzpomínky na četná procesí poutníků se nesmazatelně vtiskly do duše i paměti budoucího
sochaře.
Po absolvování kurzu modelování na Státní odborné škole pro zpracování dřeva ve Valašském Meziříčí studoval v letech 1939 až 1945 ve Škole umění ve Zlíně u profesora Vincence Makovského, na něhož s úctou a obdivem vzpomínal. Jeho první velkou zakázkou byl oltář v mariánské kapli valašskomeziříčského farního kostela. Do výklenku v průčelí městské knihovny vytvořil sochu Madony s dítětem, kterou pak městu pronajal za symbolický jeden rohlík ročně.U gymnázia v Krhové stojí jeho dílo – busta Františka Palackého, náhrobky pro Valašský Slavín jsou umístěny v Rožnovském skanzenu.
Mladý sochař s nadšením uvítal zakázku vytvoření nového chórového zábradlí v pro něj tak známé bazilice na Svatém Hostýně. Od prvního okamžiku věděl, že hlavním motivem budou hostýnští poutníci, jak je z dětství dobře pamatoval. Netušil však, že jeho představy a názory nebudou sdílet i pracovníci Památkového ústavu, kteří měli dohled nad ideově uměleckou stránkou díla. Jeho práce byla několikrát zastavena, probíhaly nekonečné a vyčerpávající dialogy, ale mistr se své ideje nevzdal. Vlivem těchto nepříznivých okolností se práce protáhla na šest let. Od prvních skic, na kterých začal pracovat už v roce 1950, až po posvěcení díla společně s novými varhanami v roce 1955.
Parapet kruchty a hlavní konstrukce jsou zhotoveny z dubového dřeva, zábradlí vytváří pět figurálních reliéfů zpěváků, muzikantů a poutníků všech generací a stavů, od dětí až po starce, v dobovém oblečení a krojích. Každá tato bezejmenná postava měla ale svůj živý model. Jsou to naši předkové pro nás neznámí, ale zůstávají obrazem hluboké víry a oddanosti Panně Marii. Na pilířích mezi figurálními motivy jsou reliéfy s hudebními nástroji, provedené tak jako i figury poutníků do lipového dřeva.
Mistr Špetík pracoval nejen se dřevem, jak to vidíme na Svatém Hostýně, ale také s kamenem, tepanou mědí i pálenou hlínou. S jeho díly se můžeme setkat na mnohých místech Moravy. Umělec svou životní moudrostí, skromností, optimismem a laskavým humorem byl pro ty, s kterými se setkal, bohatým zdrojem poučení i inspirace. Při posuzování svých uměleckých vizí byl však nekompromisní, kritice čelil s laskavostí a nadhledem. Každý jeho umělecký počin byl spojením poctivé řemeslnické práce a hloubky myšlenek.
Při odchodu z baziliky pozvedněme oči na chór, zadívejme se na všechny ty postavičky našich zbožných předků a vzpomeňme v modlitbě na jejich autora, skromného a laskavého člověka, Ambrože Špetíka.
Olga Kozlová

 

Bude vás zajímat

Matice svatohostýnská bude volit nový výbor
Výbor Matice svatohostýnské zve všechny své členy v neděli 1. května na Svatý Hostýn.
V den zahájení poutní sezony se zde bude konat
VALNÁ HROMADA MATICE SVATOHOSTÝNSKÉ
V 9 hod. bude sloužit mši svatou olomoucký arcibiskup Mons. Jan Graubner, protektor Matice svatohostýnské. Po mši svaté začne jednání v tělocvičně poutního domu č.2.
Prezence účastníků bude probíhat od 7 hod.
Hlavní body programu:
– zpráva o činnosti a hospodaření Matice svatohostýnské v roce 2004
– zpráva revizní komise
– volba členů do nového výboru MSH a členů revizní komise
– plán činnosti na rok 2005
– diskuze

V letním období (od 25. 4. 2005) jsou slouženy mše svaté na Svatém Hostýně:
ve všední dny 7.00 9.15 11.00
v neděle 7.00 9.00 10.15 11.30 15.00
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání
V sobotu dopoledne jsou mše svaté jako v neděli

Zemřelí členové Matice svatohostýnské

Božena Trtková, Nivnice, 88 let
Marie Kročilová, Zlín, 88 let
Františka Chudíková, Vnorovy, 88 let
Anděla Zálešáková, Prakšice, 78 let
Marie Kopecká, Šanov, 91 let
Anna Velešíková, Loučka, 92 let
Václav Polášek, Lubina, 76 let
Anna Jindřichová, Studénka, 82 let
Anna Kopřivová, Kopřivnice, 64 let
Stanislav Hladký, Švábenice, 72 let
Josef Říha, Sedlnice, 78 let
Helena Voráčová, Ostrožská Lhota, 87 let
Zdenka Mitáčková, Blatnička, 73 let
Marie Kolářová, Vlčková, 87 let
Marie Hradilová, Pašovice, 64 let
Adolf Fojtík, Hradec nad Moravicí, 83 let
P. Antonín Dominik, Ostrožská Lhota, 90 let