číslo 4
prosinec 2006
ročník X
OBSAH
Okamžik věčnosti
Editorial
Duchovní slovo
Obnovení významu slova “pouť”
Cyklopouť velkobystřické farnosti
Co připravujeme v příštím roce
Kolik kněží působí na Svatém Hostýně
Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice
svatohostýnské – 34. pokračování
Konec poutní sezony
Stručně z jednání výboru MSH
Duchovní obnova pro členy MSH
Pouť studentů arcibiskupského gymnázia
Setkání výboru MSH s olomouckým arcibiskupem
Z vašich dopisů
Kronika
Exercicie a ohlasy exercitantů
Bude vás zajímat
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
RADOSTNÉ PROŽITÍ SVÁTKŮ NAROZENÍ JEŽÍŠE KRISTA A BOŽÍ POŽEHNÁNÍ
V NOVÉM ROCE 2007
přejí
duchovní správa na Svatém Hostýně
výbor Matice svatohostýnské
redakční rada Listů svatohostýnských
Okamžik věčnosti
Mrazivý třpyt přivírá oči.
Rok marností, zloby a nenávistí na troskách státu odezněl.
Čekání…
Jesle jsou připraveny.
V zastřeném šeru na úpatí hory tichounce dýchá Moravská zem.
Zrození na dosah ruky.
Vládci oněměli.
Ale co srdce a duše? Jsou připraveny nebo se ještě zmítají v bouřích
světa a z jasu Vánoc zůstal jen řezavý střep?
Ale není to bolest zrození?
Zrození, na které všichni čekáme, které se stále opakuje – rok co rok
velká naděje,
dobro a láska, vzpomínáte si ještě, co to je?
S nadějí přichází jistota.
Než se rozední, než sníh a mráz – staré zloby a nenávisti – opět
spoutají tuto zemi
ON přijde.
Varhany už znějí.
SLÁVA BOHU NA VÝSOSTECH
To není televizní reklama uprostřed nočního filmu, ani ateistická lest
zoufalců, ale jistota věčnosti prozařující každodenní tmu. Ani ten jas a
třpyt nejsou klamem přisleplých očí,
jsou přece Vánoce.
ON přijde.
Dítě Boží naděje, pod jehož dechem taje zmrzlý svět – i chlad v našich
srdcích. Alespoň na chvíli, na malou chvíli zázraku zrození…
Je to okamžik věčnosti, šťastný okamžik života.
Otevřete dveře i okna dokořán – a hlavně srdce!
Nebo jen srdce?
Aby mohl vejít, k nám i k Vám.
Pavel Hejcman
Editorial
Milí čtenáři Listů svatohostýnských, ctitelé Panny Marie,
jsme opět na konci roku. Končíme rok 2006 a zároveň končíme také desátý
ročník našeho svatohostýnského časopisu. Deset let znamená v lidském
životě hodně.
Mám před sebou tři letošní čísla Listů svatohostýnských a také
Svatohostýnský kalendář 2006, listuji jimi a snažím se alespoň letmo
zrevidovat letošní rok naší redakční práce.
Nejvýznamnější akcí letošního roku na Svatém Hostýně byla bezesporu
generální rekonstrukce poutních domů. Proto jsme jí věnovali také hodně
místa v našem časopisu. Další význačnou událostí bylo jmenování nového
duchovního správce na Svatém Hostýně. Po jedenácti letech vystřídal P.
Jana Chromečka ve funkci rektora baziliky P. Jiří Šolc. A poslední
událost, kterou bych rád připomněl, bylo nečekané úmrtí naší
sakristiánky sestry Ancilly Vierikové.
Milí čtenáři,
s tímto číslem dostáváte také Svatohostýnský kalendář na rok 2007
s přehledem poutních slavností, které se budou konat na Svatém Hostýně
v příštím roce.
Všem Vám děkuji za Vaše příspěvky, připomínky, za Vaše dopisy. Prosím,
abyste nám i v novém roce zachovali přízeň a nezapomínali na nás ve
svých modlitbách.
Josef Pala, šéfredaktor
Duchovní slovo
Skutečně existují mimozemšťané!
Mimozemšťané existují a víme, jak vypadají. Nejsou to zelení mužíčkové
z Marsu. Jsou to krásné bytosti z nadhvězdného světa. Poslové z nebe.
Existují a chovají se krásně přátelsky. Doprovázeni nebeskou září
s oblibou vyhledávají pastýře ve volné přírodě. Jak byly překvapeny děti
na fatimských pastvinách, když poprvé viděly nebeskou bytost, anděla
jako krásného mladíka, obklopeného nebeskou září.
Nepřišel jim škodit. Přinesl jim nebeské poselství a důtklivě je vyzýval
k modlitbě. A jak to bylo na pastvinách za Betlémem? – V oné krajině
nocovali pastýři. Pod širým nebem hlídali za noci své stádo. Velice se
polekali, když je obklopilo veliké světlo a uprostřed nich stála krásná
andělská bytost. Ten anděl k nim promluvil a řekl:
Nebojte se! Přinesl jsem vám velikou radost, radost pro všechny lidi:
v městě Davidově se vám dnes narodil Spasitel, Kristus Pán – dlouho
očekávaný Mesiáš. Děťátko ovinuté plenkami, položené do jeslí vám bude
znamením. Potom se kolem anděla objevilo veliké množství nebeských
bytostí a radostně zpívaly. Chválily Boha a pastýři si zvlášť
zapamatovali větu: Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem dobré
vůle.
Andělé se vzdálili do nebe. Pastýři osaměli a hned se vypravili do
Betléma, města Davidova. Než vešli do městečka, při
krmelci pro ovečky nacházejí Marii a Josefa a Děťátko v jeslích. – První
Vánoce. Pokoj lidem dobré vůle! Úžasná událost a přece si postěžuje
evangelista Jan: Mezi své přišel a svoji ho nepřijali! Co se to stalo?
Tajemství zloby je cosi tragičtějšího než jen nedostatek dobré vůle a
pokoje. Na dospělého Ježíše budou vůdcové národa dorážet slovy: Ukaž nám
znamení, že jsi skutečně Mesiáš! Zázraky jim nestačily. Chtěli vidět
otevřené nebe a mocné anděly a Mesiáše, který založí světovládnou říši.
Jejich říši! – Znamení bylo dáno, nebe bylo a je otevřené, ale Boží
království není z tohoto světa. Kristovo království je království pravdy
a pokoje a přináší věčný život a spásu všem lidem dobré vůle. Spasitelem
nazval anděl narozeného Ježíše. Spása je to, co všichni zásadně
potřebujeme. Je to odpuštění hříchů a darované právo na život v nebi,
život věčný.
Všichni, kdo slyšeli tehdy pastýře, divili se tomu. Maria však
uchovávala ta slova a uvažovala o nich ve svém srdci. Bůh je láska a bez
srdce otevřeného této Boží lásce nelze Boha ani poznávat, ani pochopit.
Uvažujme ve svém srdci! Až zazní zvony k vánočním bohoslužbám, slyšme je
pilně a rozjímejme. Každá kostelní věž hlásá, že se narodil Spasitel a
je zde a je mezi námi. V každém svatostánku je přítomen a čeká, že
přijdeš za ním jako kdysi pastýři a přijmeš ho do jesliček svého srdce,
abys mohl mít účast na jeho lásce a spáse, kterou ti přinesl.
P. Jan Chromeček, SJ
Obnovení významu slova “pouť”
Činnost Matice svatohostýnské by neměla být omezena jen na
hospodářskou činnost. Zvlášť nyní, kdy máme nejdůležitější úkol
(rozšíření a zkvalitnění ubytování) za sebou.
Svatý Hostýn je poutním místem a myslím si, že si málokdo uvědomuje
význam poutí. Je dobře, že máme tradici poutí u příležitosti církevních
svátků, rovněž během roku bývají na Svatém Hostýně poutě různých
sdružení (myslivci, hasiči, včelaři). Často přijíždějí autobusy se
staršími poutníky z jednotlivých farností nebo jednotlivci navštíví
Svatý Hostýn v obtížných životních situacích.
Ale pro duchovní a duševní život má větší význam skutečné pěší putování.
Může pomoci jednotlivci (unavený otec rodiny se vydá sám několik desítek
kilometrů na pouť, cestou má možnost rozjímat, přemýšlet, modlit se),
může rovněž pomoci rodině (její členové mají na sebe během pouti konečně
čas, pokud jsou vztahy uvnitř rodiny zdravé, jednoznačně je společné
putování stmelí).
Matice svatohostýnská bude tedy v příštích letech vyvíjet osvětu i
v této oblasti, zvažuje např. pro větší farnosti na Moravě vypracovat
podrobné trasy na Svatý Hostýn s doporučením jednotlivých zastávek.
Určitě by pomohlo vydání drobnější publikace s naučnou tematikou o
významu putování v životě křesťana.
Tento úkol Matice svatohostýnské je důležitý, někdy mám totiž
z křesťanského prostředí pocit, že naše budoucnost je v obnově
současných pozic či v dokumentaci toho, co už bylo.
Obnova poutních tradic však může být naopak prostředkem pro aktivní
duchovní činnost křesťanů v dnešním světě, neboť osobní pouť může
oslovit nejen tradiční katolíky.
Aleš Dufek
Cyklopouť velkobystřické farnosti
V sobotu 30. září se uskutečnila první cyklopouť farnosti Velká
Bystřice na Svatý Hostýn. Kromě účastníků na kole se připojilo i několik
dalších věřících, kteří jeli vlastními auty a naše poutníky povzbuzovali
a vítali na Svatém Hostýně. Za sobotního chladného rána se celá skupinka
poutníků sešla před kostelem ve Velké Bystřici, kde proběhlo požehnání
našich kol P. Metodějem Hofmanem. Poté se skupinka deseti farníků, sešli
jsme se ve věkovém rozmezí od 14 do 58 let, odvážně vydala na cestu k
Panně Marii. Krásná krajina a nádherné slunečné počasí zapříčinilo
pohodovou, radostnou atmosféru až k samému cíli. Zde po krátkém
odpočinku jsme se zúčastnili bohoslužby, po ní následoval bohatý a
posilující oběd pro zpáteční cestu. Všichni v pořádku dojeli zase zpět
domů. Stačí jen doufat, že podobná akce se uskuteční i příští rok a za
podpory dalších nadšených farníků.
Marek Chudík
Co připravujeme v příštím roce pro další rozvoj Svatého Hostýna
Realizací projektu rekonstrukcí a oprav poutních domů č. 2 a 3, který
byl zahájen na podzim v roce 2005 a dokončen v letošním roce, Matice
svatohostýnská zpřístupnila všechny objekty na Svatém Hostýně tak, aby
mohly být celoročně využívány poutníky i ostatními návštěvníky. Poutní
domy mohou poskytovat nyní všechny základní funkce, které od nich jejich
návštěvníci očekávají. Můžeme tedy naši pozornost upřít na další objekty
Svatého Hostýna, zejména na tolik diskutované stánky, příjezd k poutním
domům tak, aby vozidla neobtěžovala a neohrožovala poutníky při jejich
příchodu k bazilice po schodech, dále na řešení celého areálu Svatého
Hostýna (zeleň, stezky pro duchovní meditaci apod.). Finance, které jsme
letos získali z Evropské unie i ze státního rozpočtu nás posunuly o
několik let dopředu, ale vznikly nám i finanční závazky, jejichž
vyrovnání musí být prioritní pro nadcházející rok, možná i dva.
To nám ale nebrání v tom, abychom nezačali pracovat na přípravě dalších
projektů. V minulosti se nám potvrdilo, že pokud je akce dobře
připravena projekčně, pak i možnost realizace se více přibližuje. A
v následujících letech bude možnost usilovat i na další finanční pomoc,
pro ty, kteří budou připraveni. V následujícím roce chceme připravit
projekty, které by řešily shora uvedené problémy – tedy nový příjezd
k poutním domům, na něj navazující umístění nových prodejních stánků,
které budou vyhovovat všem hygienickým předpisům, dále řešení zeleně a
odpočinkových a meditačních zón na Svatém Hostýně. V areálu poutních
domů zbývá dořešit využití bývalé kotelny na tuhá paliva. Koncept řešení
bychom chtěli předložit valné hromadě v květnu 2007, proto vyzýváme
všechny, aby přispěli co nejdříve svými návrhy a zaslali je na adresu
Matice svatohostýnské.
Našim cílem je, aby na Svatém Hostýně především byl zachován meditační
ráz tohoto poutního místa, aby zůstal oázou klidu, místem pro osobní
přiblížení se k Bohu pro každého, kdo o toto bude stát a usilovat.
Václav Lednický
Kolik kněží působí na Svatém Hostýně
P. Ing. Jiří Šolc, SJ (1945), duchovní správce, rektor baziliky a
superior
P. Jan Chromeček, SJ (1932)
P. František Měsíc, SJ (1933)
P. Stanislav Peroutka, SJ (1933)
P. doc. PhDr. Karel Říha, SJ (1923)
Po stopách historie Svatého Hostýna a Matice svatohostýnské – 34.
pokračování
Obnova nástěnných maleb hostýnského chrámu v letech 1971 až 1973
(Úvodní – historická část)
Výstavba hostýnského chrámu probíhala v letech 1721 až 1747, po
odsvěcení v roce 1787 stavba kostela chátrala, v roce 1833 byla již
hodnocena jako zbořenina, zůstaly zachovány pouze kvalitní klenby.
Především zásluhou bystřického faráře Regera začaly už od roku 1828
sbírky na opravu, v roce 1840 byla oprava konečně povolena. V roce 1841
byl jako první opraven presbytář, následovala chrámová loď, nakonec
v roce 1843 byly dozděny obě věže. Stěny kostela v této době byly bez
nástěnných maleb, použita byla pouze barva bílá a žlutá. Od roku 1887 až
1890 byla z popudu tehdejšího superiora P. Cibulky prováděna výzdoba
kostela bohatou figurální a ornamentální nástěnnou malbou malířem Janem
Zapletalem a Františkem Obdržálkem. I když autoři těchto maleb nepatřili
k tehdy všeobecně uznávaným umělcům, vytvořili pod ideovým vedením P.
Cibulky jednotný a harmonický celek nástěnných maleb, který vycházel
z cítění a výtvarného názoru té doby, a dnes už má historickou i
dokumentární hodnotu. Stejně ale jako první (stará) křížová cesta, tak i
nástěnné malby neušly v té době ostré kritice ”modernistů”. A tak v Arše
č. 6 a 7 z roku 1920 se píše: Svatý Hostýn perla Moravy zasluhuje
zvýšené pozornosti po stránce umělecké, třebas v poslední době byl
obohacen díly výtvarnými. Máme Velehrad, máme Svatý Kopeček, ucelená
díla umělecká věků zašlých. Svatý Hostýn však, probuzený k životu teprve
v dobách nejnovějších, není dosud tím, čím by býti měl. Vnitřní výzdoba
chrámu stačila snad kdys pro ukojení širokých mas, pro dnešní dobu
umělecky cítící, myslící a vyhraněnou naprosto nedostačuje svou
naivitou. Třeba obrázky neumělou rukou amatéra – malíře poutaly oko
prostého diváka, budí u vzdělaného člověka pocit spíše mrazivý, než
příjemný. Sem do vnitřku svatyně patří ucelené dílo malíře, dekoratéra,
mistra. Nutno co nejdříve sehnati nervus rerum (peníze), a ten při
oblíbenosti svatyně lehce se dá získati, a seškrábati pak naivně,
naprosto nedekorativní jarmareční obrázky fermežové a pokrýti stěny
vznešené svatyně freskovými výzdobami povolaného, moravského umělce.
Nedal by se získati náš moravský dekoratér Jano Koehler? Nemohl by zde,
ve stánku Vítězné Ochránkyně Moravy vytvořiti své životní dílo?
Nevytvořil by z památného chrámu, k němuž upírají se zbožně oči celé
Moravy Cyrilometodějské a Slovenska, veledílo moderního slovanského
umění náboženského?
Tolik slova kritika. Zároveň ale cituji oponenta tohoto názoru a
zastánce myšlenek P. Cibulky, jenž byl duchovním otcem celé výzdoby, aby
si mohl dnešní čtenář udělat obrázek o složitosti tehdejší situace
(která často ani dnes není jednoduchá).
Svatý Hostýn se může právem nazývati perlou Moravy, a sice ne dle
zevnějšího lesku, ale vnitřní svou podstatou. Totiž jádrem perly je zrno
písečné, které vnikne do lastury a perlorodka, aby ji písek netlačil
vypocuje hmotu a obaluje jí ono zrnko. Hmota se usazuje až utvoří perlu.
Tak také poutníci přicházející na Svatý Hostýn mívají ne zrnko písečné,
ale celý balvan na srdci. Modlitbou, svatými svátostmi, milostí Boží se
tento balvan tak obalí, že již netlačí a lidé s lehkým srdcem, ba
s radostí a vděčností odcházejí ze Svatého Hostýna. Tak tomu bylo zvlášť
v době válečné. Pořádaly se slavnosti za živé i za padlé vojíny. Ku
každé slavnosti bylo pozváno mnoho zpovědníků, poutníci ukojili touhu
srdce a vracejíce se s nadšením vypravovali, jak to bylo na Svatém
Hostýně pěkné. Nesmíme zapomenouti, že základnou toho byla vykonaná
zpověď a sv. přijímání. Kdyby nebylo bývalo dosti kněží, jistě by lesk
perly velice vybledl, a v nynější době i to stojí nějaké peníze. A
dobrodince, kteří by na ten účel dávali, zvláště nyní v době rekvisicí,
mohl bys na pěti prstech spočítati. A přece větší počet kněží je
základem spokojenosti poutníků. A jako je třeba na prvním místě pečovati
na Svatém Hostýně o duševní potřeby poutníků, tak na druhém místě je
nutno starati se o jaké – také, ale aspoň trochu člověka hodné
přenocování. Musí-li některé průvody jíti pěšky 10 až 20 hodin, a to
ještě často z kopce do kopce, zasluhují, aby si aspoň v noci odpočinuly,
zvláště je-li zima nebo déšť. A proto má Matice opravdovou snahu o
poutníky se starati, nemůže však pro nedostatek peněz něco většího
činiti. Nyní již zamýšlí všechno dřevo, co je nahoře, věnovati na větší
útulnu. Stálo by prý to ještě půl miliónu. Elektrika je zavedena do
Bystřice, připojení na Svatý Hostýn prý by stálo 200 000 Korun. Dále se
musí vše, co již na Svatém Hostýně stojí, udržovati: chrám, budovy,
křížové cesty atd. Zimní povětrnost nemá žádného milosrdenství. Opravy
nyní stojí také peníze. Tedy ač se zdá, že na Svatém Hostýně se sejde
mnoho peněz, také se jich mnoho vydá. Proto ten plán v Arše vyslovený
jest za nynějších poměrů těžko uskutečniti. Poutníci ovšem rádi dávají
z vděčnosti za vyslyšení, ale obyčejně na určitý úmysl. Mnohé z těchto
darů jsou uveřejňovány v Hlasech. Nevím však, kolik bych sehnal peněz,
kdybych řekl: Poutníci dávejte na novou malbu, tato olejová barva se
seškrábe a chrám bude umělecky vymalován. Právě z fermeže, která se
pisateli v Arše nezamlouvá, možno poznati důkladnost P. Cibulky, který
nemaloval pro dnešek, ale pro budoucnost. Dobře znal počasí hostýnské.
V zimě chrám promrzne, v květnu neb červnu bývají parní dny a kostel je
nabitý, ze všech stěn tekou proudy vody. K tomu ještě poutníci přijdou
zaprášeni, prach se zvíří, nasedá na stěny a malby jsou zašpiněny. Proto
se hodí pro Svatý Hostýn buď fermežové barvy neb mozaika. Protože však
je dosavadní malba ještě dosti zachovalá, nepomýšlí se u povolaných
činitelů na novou. Protože klenba byla před 100 lety beze střechy přes
40 let, usadila se v ní na některých místech vlhkost a nyní povstává
sanytr, který malby za 8 neb 10 let rozežírá, proto se musí malby za
tolik let opravovati. A proto také ani umělci, chce-li totiž, aby Svatý
Hostýn byl pro něho perlou, nezbude nic jiného, než vrhnouti se jako
obyčejní poutníci před sochou Panny Marie na kolena, v pokoře Ji prositi
o odpuštění hříchů, přijati sv. svátosti a až srdce jeho bude ukojeno,
potom si prohlížeti chrám. Shledá jakousi harmonii barev: blankytnou
oblohu, odpovídající modrému plášti Panny Marie, červené stěny, jako
její šat, na stěnách vidí anděly ji oslavující, neb její čestné názvy po
stěnách rozseté, pohříží se do minulosti vida jak Panna Maria již před
staletími na Svatém Hostýně Moravanům pomáhala – a s vděčným srdcem se
bude k pouti vraceti. Vždyť i německý spisovatel Hermann Bahr se
neobrátil v umělecky vyzdobených katedrálách, ale ve venkovském
kostelíčku uprostřed chudobného, upracovaného, zbožně modlícího se lidu.
Takový lid přichází také na Svatý Hostýn.
Podle dostupných dokladů zpracovala Olga Kozlová, snímky Luděk
Peřina
Konec poutní sezony
Mám pocit, že to bylo nedávno, kdy jsem psala zhodnocení poutní
sezony roku 2005. A už je za námi další rok, o který jsme všichni blíž
k Věčnosti. Letošní rok byl pro Matici svatohostýnskou skutečně
významný. Provedli jsme nejrozsáhlejší rekonstrukci v novodobé historii,
a od toho se odvíjelo ostatní dění. Snažili jsme se přesto, aby stavba
příliš neomezovala návštěvníky Svatého Hostýna, proto se musela veškerá
činnost skloubit dohromady. Částečně bylo nutno omezit ubytování, takže
jsme neuspokojili všechny zájemce o pobyt. Získali jsme také velmi cenné
zkušenosti, např. s tím, jak se žádají peníze z Evropské unie.
Ovšem to podstatné, pro co k nám poutníci přicházejí, zůstalo beze změny
a plně k dispozici po celý rok. Mám na mysli otevřenou náruč a vše
chápající srdce Panny Marie v jejím monumentálním chrámu. Zde se
odehrálo 18 největších hostýnských poutí a bezpočet poutí soukromých, ať
už farností, nebo rodin i jednotlivců. Rok na Svatém Hostýně by se také
dal nazvat “od hasičů po myslivce”.
Odhadujeme, že Svatý Hostýn navštíví ročně asi 300 000 poutníků.
U velkých poutí již dopředu víme, jak velká asi bude návštěvnost.
V poslední době se však stále častěji stává, že nás překvapí množství
lidí i mimo poutě, např. o běžném víkendu, kdy stačí, aby bylo krásné
počasí. Takovým dnem je např. velikonoční pondělí, kdy stále více lidí
odchází do přírody namísto tradičního hromadného opíjení se.
Máme za sebou opravdu náročný rok, plný práce, nervů, starostí. Skutečně
jsme si oddechli až 10. září při pouti Matice svatohostýnské, kdy jsme
slavnostně otevřeli celoroční dílo, a taky následující den 11. září, kdy
se nám na účtě objevily peníze z dotace. Jsme rádi, že další roky budeme
sklízet plody našeho úsilí, a současně budeme moci poskytovat kvalitní
služby v důstojných prostorách našim poutníkům. Skončením oficiální
poutní sezony však nekončí život na Svatém Hostýně. I v zimních měsících
jsou všem k dispozici poutní domy se svými službami. Naše poutní místo
má v zimě také své nezaměnitelné kouzlo.
Naděžda Nováková, vedoucí hospodářské správy MSH
Stručně z jednání výboru MSH
12. září 2006
– výbor MSH schválil vybudování markýzy na terasu restaurace poutního
domu č. 2
– stanovisko výboru MSH k projektu lanovky a sjezdovky na Svatém
Hostýně – postoj k lanovce je z morálních důvodů odmítavý
– výbor MSH rozhodl o vydání tisků o Svatém Hostýně: v roce 2007 bude
vydána brožura a do roku 2010 bude vydána kniha
– výbor MSH vydal přísný zákaz parkování autobusů u poutních domů
– výbor MSH schválil přijetí 69 nových členů MSH
– výbor MSH vzal na vědomí závěrečné vyúčtování stavby firmy RAPOS
– výbor MSH zaslal na OÚ Chvalčov odmítavé stanovisko vůči vybudování
lanovky na Svatý Hostýn
– výbor MSH vzal na vědomí stanovisko otce arcibiskupa o výjezdech
autobusů na Svatý Hostýn: ve všední den bude výjezd nahoru umožněn pro
staré a nemohoucí poutníky, v sobotu a neděli nelze výjezdy povolit
– výbor MSH vzal na vědomí zprávu o kontrole na sociálce a na
finančním úřadě
– výbor MSH vzal na vědomí zprávu ze zasedání Podhostýnského
mikroregionu, stanovil tři okruhy, na které se vypracují projekty:
vybudování parkoviště a nových stánků, zeleň a vybudování přístupových
cest
– výbor MSH pověřil PhDr. Josefa Juráně konečnou úpravou
protipožárních opatření v poutních domech
– výbor MSH projednal stížnost poutníků na odjíždějící prázdné
autobusové posily ze Svatého Hostýna a pověřil vedoucí hospodářské
správy Naděždu Novákovou jednáním s dopravní společností
Lubomír Vývoda zapisovatel MSH
Duchovní obnova pro členy MSH
V předadventní době (24. až 26. listopadu) se Svatý Hostýn stal
setkáním věřících při duchovní obnově s otcem arcibiskupem Graubnerem.
Bylo to již opakované setkání hlavně členů Matice svatohostýnské
s možností slyšet duchovní slovo otce arcibiskupa a naučit se naslouchat
Božímu slovu.
Letošní téma duchovní obnovy bylo zásadní a důležité pro každého z nás:
jak jsme na tom s naší vírou v Boha, s jejím naplňováním v našem životě
pohledem přes základní pravdy víry, Desatero Božích přikázání, co víme o
základních Božích ctnostech, čím nás naplňují dary Ducha Svatého.
Součástí duchovní obnovy byla i snaha o ztišení, naučit se naslouchat
Božímu hlasu.
Byly to dny plné radosti pro všechny účastníky.
Marie Turčínková
Pouť studentů arcibiskupského gymnázia
Pátek 15. září byl pro mnohé lidi obyčejným dnem. To ovšem neplatilo
pro skupinku asi třiceti studentů Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži,
kteří se chystali zdolat Svatý Hostýn. Již v brzkých ranních hodinách
mohl kolemjdoucí před budovou školy pozorovat nezvyklý šum. To otec
spirituál uděloval ještě spícím poutníkům požehnání.
Právě před patnácti lety se arcibiskup Mons. ThDr. František Vaňák
rozhodl, že splní jedno ze svých největších předsevzetí a znovu obnovil
Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži. Již jednou v minulosti byl naší
škole vrácen život. Stalo se tak po druhé světové válce roku 1945, aby
byla záhy na to komunistickým režimem pohřbena. Nyní bylo na Mons.
Františku Vaňákovi, jenž sám byl absolventem AG, aby vrátil škole novou
krev. A také se mu to 1. záři 1991 podařilo. Od té doby nejeden
absolvent AG přijal svátost kněžství a další vykonávají a doufejme, že
budou vykonávat, nejrůznější funkce a povolání. Myslím, že Mons. Vaňák,
který zemřel 14. 9. 1991 a je pochován právě na Svatém Hostýně, by byl
právem hrdý na své dílo. A k jeho hrobu jsme se jako symbol poděkování
rozhodli uskutečnit tuto pouť.
Doprovázeni vstávajícím sluncem a plní elánu jsme z Kroměříže vyšli
vstříc Svatému Hostýnu. Vidina asi 35 kilometrů mnohým sice dělala
mráčky na čele, ale pěkné počasí a hlavně dobrá “grupa” navodily dobrou
náladu. Pod vedením zkušeného horského vůdce pana Vojtěcha Ševčíka
a v milé přítomnosti paní Marie Gajdůškové a otce Antonína Hráčka neměl
nikdo strach. Ovšem jak vesnice střídaly vesničky a cesty se měnily
v pěšiny, tak i naše nohy těžkly a přestávaly poslouchat. Ale co by jsme
to byli za poutníky, kdyby nás neprovázelo aspoň malé utrpení. Každý
z nás v sobě musel něco zapřít, měl dost času a prostoru k rozjímání,
každý si tam nahoru něco nesl. O tom, že dosažení cíle nebylo nic
jednoduchého, by mohl svědčit každý z nás. Ale odměnou nám mohl být
pocit vítězství a radosti. Ihned jsme zamířili na hřbitov a modlitbou
poděkovali našemu obnoviteli, ale především Pánu. Pak následovala mše
svatá a vytoužené pohodlí autobusu, jímž jsme se už svezli dolů do
Bystřice pod Hostýnem. Poté nás unavené, ale šťastné, rozvezly vlaky
domů.
Kdo šel s námi, nelitoval. Kdo prosil, byl jistě Pánem vyslyšen. Kdo
věřil, zvítězil.
Kristýna Pecinová, studentka AG Kroměříž
Setkání výboru MSH s olomouckým arcibiskupem
V pátek 24. listopadu se uskutečnilo na Svatém Hostýně setkání výboru
Matice svatohostýnské s protektorem MSH, olomouckým arcibiskupem Mons.
Janem Graubnerem. Jeho účelem bylo projednání dalšího postupu při
rozvoji Svatého Hostýna nejen po stránce dalších investičních projektů,
ale také zaměření činnosti Matice svatohostýnské na duchovní oblast.
Význam tohoto setkání byl podtržen také účastí poslankyně Parlamentu ČR
za KDU-ČSL Michaely Šojdrové a starosty obce Chvalčova pana Stodůlky.
Nejzávažnějším tématem schůzky byla diskuze o záměru vybudování lanovky
na vrchol Svatého Hostýna z obce Chvalčova a navazujícího lyžařského
areálu na svahu k Chvalčovu.
Tento záměr je předkládán soukromou společností a je podporován jak
starostou obce Chvalčova, tak i poslankyní Šojdrovou s tím, že na jeho
financování by se mohly podílet dotace z fondů EU. Akce by měla podpořit
rozvoj cestovního ruchu v podhostýnském regionu s možností vytvoření
pracovních příležitostí zejména v obci Chvalčovu a v Bystřici pod
Hostýnem (vybudování ubytovacích a stravovacích kapacit a parkovišť).
Přibližně 100 m východním směrem od rozhledny na vrcholu Svatého Hostýna
by měla stát vrcholová stanice lanovky a u ní začínat lyžařský svah.
Výbor Matice svatohostýnské i olomoucký arcibiskup se k tomuto záměru
vyslovili negativně s odůvodněním, že by tím byl narušen dosavadní ráz
tohoto nejvýznamnějšího poutního místa na Moravě, posláním Matice
svatohostýnské – jak je to zakotveno i v jejích stanovách – je udržet
tento ráz i pro příští generace.
Předkladatelé tohoto záměru chtějí využít popularity tohoto místa pro
ekonomickou stránku svého projektu, aby lanovka byla využívána celoročně
pro poutníky, turisty i pro možnost využití pro cykloturisty.
Nikdo nám nezaručí, že nebude tímto ohrožen nárůst cen všech služeb,
které jsou dnes poskytovány poutníkům na přijatelné úrovni pro rodiny
s dětmi s nižšími příjmy (doprava, ubytování, stravování).
Důležitou otázkou je také, aby Svatý Hostýn zůstal i nadále oázou klidu
k meditacím a duchovním cvičením.
Protikladem k tomuto záměru byla diskutována otázka napojení Svatého
Hostýna do evropské sítě poutních míst, jejich propojení a vytvoření
poutních tras jak mezinárodních, tak i v rámci České republiky. Svatý
Hostýn by mohl být jedním z cílů putování, obdobně jako je dnes
španělské Santiago de Compostella. Vytvoření mezinárodních i tuzemských
poutních tras a jednotlivých poutních etap s možností nabídky potřebných
služeb pro poutníky a jejich příslušná propagace a popularizace je velký
projekt, kterým se chce Matice svatohostýnská v následujícím období
zajímat. Je nutno využít dosavadních zkušeností poutníků, kteří
každoročně na Svatý Hostýn putují z různých míst ČR (což potvrdila
následující den skupina mladých poutníků, kteří přišli na Svatý Hostýn
pěšky ze Zlína).
Výbor Matice svatohostýnské bude muset v krátké době rozhodnout, jak
bude ideově celý areál Svatého Hostýna využíván, aby se tato ideová
studie mohla zapracovat do Směrného územního plánu (SÚP), o jehož novém
zpracování uvažuje obec Chvalčov. Jednou z diskutovaných myšlenek je
vytvoření meditační stezky (otec arcibiskup ji nazval “Cesta světla”) na
stávajících valech kolem vrcholu Svatého Hostýna. Do nového SÚP by mělo
být zapracováno i řešení stánků či nová cesta k poutním domům.
Václav Lednický
Z vašich dopisů
Pouť uničovské farnosti
Začátkem září pořádala naše farnost spolu se sousední farností Újezdem u
Uničova pouť na Svatý Hostýn. Zúčastnili jsme se zde mše svaté u
příležitosti pouti muklů a pak jsme vykonali křížovou cestu. Bylo nás
celkem 80 poutníků, které doprovázel náš pan děkan P. Josef Janek spolu
s P. Františkem Kroczkem. Otec Josef vedl křížovou cestu, na které ho
doprovázel hrou na trubku otec František. Bylo to velmi krásné a
dojemné, zvláště když jsme se sešli u hřbitova s průvodem muklů a s
vojenskou posádkovou hudbou. Všichni jsme se společně pomodlili za
umučené oběti komunismu.
Odpoledne jsme si prohlédli nově opravené poutní domy.
Musíme vás pochválit za to, jaký kus práce jste udělali pro dobro a
pohodlí poutníků. Víme, že je potřeba mnoho finančních prostředků na
další opravy, a proto jsme hned na místě udělali sbírku, kterou jsme
odevzdali Matici svatohostýnské. Také se přihlásilo šest našich nových
členů do řad Matice svatohostýnské.
Přejeme vám mnoho zdaru a vyprošujeme ochranu Panny Marie při vaší další
náročné práci na Svatém Hostýně.
Ludmila Filipová, důvěrnice MSH z Uničova
V dnešní listárně
děkujeme za dopis 85leté Vlastě Smékalové ze Zubří, člence Matice
svatohostýnské. Z jejího dlouhého dopisu uveřejňujeme alespoň několik
vět: Po návratu z nemocnice mně moje dvě dcery připravily velké
překvapení. Místo oslav mých narozenin – v den svátku Narození Panny
Marie – mne zavezly na Svatý Hostýn, a to až ke kostelu – jsem
držitelkou průkazu ZTP. Byl to krásný dar od mých dcer – dvojčat. Mohla
jsem se zúčastnit mše svaté a poděkovat Pánu Bohu a Panně Marii za
zdraví a Boží požehnání. O svoji velkou radost jsem se podělila při
rozmluvě s otcem zpovědníkem. Jeho milá a povzbudivá slova, laskavé oči
a podání ruky mne hřejí dodnes…
Kronika
ZÁŘÍ 2006
21. 9. • P. Jiří Kupka a dva autobusy poutníků z farností Kněždub a
Tvarožná Lhota
23. 9. • 45 poutníků z Karviné s P. Danielem Víchou • poutníci z Tečovic
• poutníci z Bohdalic, Kučerova
25. 9. • Čtyři autobusy poutníků z Olomouce a okolí spolu s P.
Františkem Hanáčkem
26. 9. • Poutníci z Velkých Losin s prosbou za pomoc při založení
Charity • autobus tělesně postižených z Hranic na Moravě • dva autobusy
z Charity Holešov
27. 9. • Dva autobusy z Ostravy s P. Josefem Gazdou
29. 9. až 1. 10. • Víkend pro starší ženy, které prožívají “třetí věk”
svého života • duchovní obnova farnosti Karviná za účasti 60 osob
30. 9. • P.Václav Trmač s poutníky z farnosti Jedovnice • příprava
biřmovanců z Litovle
ŘÍJEN 2006
1. 10. • 60 farníků z Hluku s P. Jaroslavem Kapušem • 50 farníků z
Čeladné
s P. Václavem Tomiczekem
2. až 6. 10. • Caritas – vyšší odborná škola sociální s z Olomouce –
studijní a duchovní soustředění 20 studentů a učitelů
4. 10. • Starší a nemocní poutníci z farností Valašské Meziříčí, Branky
a Lešná
6. 10. • Františkánská pouť
7. 10. • Sobotní pokračování františkánské pouti terciářů se konalo za
velké účasti poutníků • poutníci z farnosti Zborovice • poutníci z
farnosti Libhošť u Nového Jičína • poutníci z Petřvaldu u Nového Jičína,
Mošnova a Trnávky • 90 poutníků z Litovle a Pňovic • poutníci z Opavy
8. 10. • Růžencová pouť • poutníci z Brna-Žabovřesk
8. až 10. • Exercicie Charity Konice
9. 10. • Šest autobusů poutníků z Rožnova pod Radhoštěm
13. 10. • Poutníci ze Sasovej, Podkonic od Banskej Bystrice ze Slovenska
14. 10. • 45 poutníků ze Smržic, Vícova a Krumsína, Prostějova-Vrahovic
•
50 poutníků ze Sudoměřic
14. 10. • Dušičková pouť, hlavní mši svatou celebroval biskup Mons.
Josef Hrdlička
15. 10. • Druhý den dušičkové pouti, hlavní mši svatou celebroval
arcibiskup Mons. Jan Graubner
19. 10. • Pouť nemocných z Lidečka
20. až 21. 10. • Duchovní obnova pro seniorky z děkanátů Frýdek a Místek
21. 10. • Autobus poutníků z Nové Hradečné, Libiny, Oskavy • autobus
poutníků ze Zubří • dva autobusy poutníků z Turzovky a Makova na
Slovensku • myslivecká pouť, hlavní mši celebroval arcibiskup Mons.Jan
Graubner
25. 10. • Tři autobusy poutníků z farností Hustopeče nad Bečvou, Špiček,
Bělotína, Černotína
26. 10. • Autobus dětí z Ostravy-Hrabůvky, Dubiny, Kunčiček
29. 10. až 3. 11. • Caritas – Vyšší odborná škola sociální s Olomouc –
studijní a duchovní soustředění 30 studentů
LISTOPAD 2006
4. až 5. 11. • Exercicie, neokatechumenát Valašské Meziříčí – 58
zúčastněných, vesměs rodiny s dětmi
5. 11. • P. Marián Pospěcha + 20 mužů z farnosti Frýdlant nad Ostravicí
11. až 12. 11. • Exercicie, neokatechumenát Valašské Meziříčí – účast 39
osob
12. až 14. 11. • Pracovní setkání děkanů olomoucké arcidiecéze za účasti
25 kněží, arcibiskupa Jana Graubnera a biskupa Josefa Hrdličky
18. až 19. 11. • Exercicie, neokatechumenát Valašské Meziříčí – počet
zúčastněných 32
19. až 23. 11. • Duchovní cvičení pro kněze hnutí fokoláre – účast: 27
kněží z českých a moravských diecézí a 3 kněží ze Slovenska
24. až 25. 11. • Noční pěší pouť ze Zlína 20 skautů a skautek s P.
Pavlem Glogarem a P. Karlem Hořákem
24. až 26. 11. • Duchovní obnova pro členy Matice svatohostýnské, vedl
Mons. Jan Graubner – za účasti 56 členů MSH
Exercicie a ohlasy exercitantů
Latinské slovo exercicie znamená cvičení. Exerciciemi rozumíme
obvykle duchovní cvičení dle návodu sv. Ignáce. Ten hned v úvodu knížky
Duchovní cvičení píše: Jako procházet se, běhat, pochodovat jsou tělesná
cvičení, tak každý způsob zpytování svědomí, rozjímání, nazírání, ústní
a vnitřní modlitby a jiných duchovních úkonů můžeme nazvat duchovními
cvičeními. Nejde však jen o modlitbu: celý soubor duchovních cvičení
vede k tomu, aby se člověk zbavil všech neuspořádaných náklonností a po
jejich odstranění aby hledal a našel Boží vůli v uspořádání vlastního
života ke spáse duše.
Na cestě duchovního života obvykle rozlišujeme tři základní stupně.
Je to cesta očistná, cesta osvětná a cesta spojivá. Celé třicetidenní
exercicie sledují tyto tři stupně. První týden rozjímáme smysl stvoření,
poznání Boží vůle a našich hříchů. V generální sv. zpovědi se snažíme
rozloučit se svou hříšnou minulostí a vykročíme na cestu osvětnou. Zde
v druhém týdnu rozjímáme podle evangelií život Pána Ježíše: abychom ho
lépe poznali, více si ho zamilovali a následovali ho. Sem je možno
zahrnout také třetí týden, kde rozjímáme o utrpení Pána Ježíše.
Rozjímáme o jeho nekonečné lásce k nám. Ve čtvrtém týdnu rozjímáme
vzkříšeného Krista a ve spojení s jeho vítěznou láskou odevzdáváme mu
sebe a svoji lásku. Závěrečné rozjímání čtvrtého týdne nazval
sv. Ignác: Nazírání k nabytí lásky.
V pětidenních cvičeních se jeden až dva dny věnují postupně každému ze
čtyř týdnů. Je to zároveň možná příprava na výroční zpověď, která ovšem
není povinná. Exercicie samy od sebe a bez nás nezpůsobí polepšení srdce
a povznesení ducha. Je ovšem jisté, že tři dny ticha a rozjímání jsou
přínosem pro každého. Konečně si dovolím citovat pár nadšených řádků od
exercitantek. Musím upozornit, že nadšení a zážitky z exercicií by
vyzněly jaksi falešně, kdyby nevedly k nápravě života a opravdové
oddanosti Bohu.
Cituji: Přednášky byly báječné, i když to byla náplň vážného charakteru,
naslouchali jsme všichni skoro bez dechu. Zpočátku ta atmosféra se mně
zdála strohá, ale pak se to vše nějak uvolnilo a na ten poslední den,
který se protáhl do večera, nemohu zapomenout. Neopakovatelné chvíle
pohody pro každého z nás. Já aspoň z těch prožitků žiji stále.
Z dalšího dopisu: Již týden uplynul od toho, co jsme ukončili exercicie
na Svatém Hostýně a já mám stále o čem přemýšlet. Byla to i krásná
dovolená, která zotavila moje tělo ve dnech bez shonu a starostí a
hlavně moji duši. Na takovém setkání jsem byla poprvé a pokud to jen
trochu půjde, přihlásím se znovu. V mládí jsem považovala katolickou
víru za přežitek, protože jsem o ní nic nevěděla. Vrhla jsem se na
východní filozofie, ale Pán si mne našel, a vykonala jsem před několika
lety generální zpověď a uzavřela církevní sňatek. Díky letošním
exerciciím jsem našla hlubší porozumění pro modlitbu, zvláště pro
modlitbu za druhé lidi. Za cizí lidi, kteří hledají a nevědí, co vlastně
hledají – jako já kdysi.
Citace končí a na závěr uvažuji, že exercicie jsou něco jako jarní práce
a setba na zahrádce. Bez sluníčka modliteb a sebezáporu, bez závlahy
Boží milosti by zasetá zrníčka mnoho užitku nepřinesla.
Modleme se za sebe navzájem!
V Kristu a Marii žehná P. Jan
Bude vás zajímat
V zimním období jsou slouženy mše svaté na Svatém Hostýně:
všední dny: 7.00, 9.15 hod.
neděle: 7.00, 9.15, 11.00 hod.
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání
Vánoční bohoslužby
Mše svaté na Svatém Hostýně na Štědrý den: 7.00, 9.15, 11.00 a také
v 15.30 hod.
V NOCI MŠE SVATÁ NENÍ!
Se starým občanským rokem se na Svatém Hostýně rozloučíme v neděli 31.
prosince.
Mše svaté: 7.00, 9.15, 11.00 a ve 24.00 hod. Před půlnoční mší svatou,
kterou bude sloužit olomoucký pomocný biskup Mons. Josef Hrdlička, ve
22.30 hod. je sv. růženec, adorace a ve 23.45 hod. Te Deum a sv.
požehnání.
Autobusy na Silvestra budou jezdit na Svatý Hostýn od 18 hod.
v půlhodinových intervalech a po skončení mše svaté až do tří hodin po
půlnoci.
Matice svatohostýnská děkuje ženám z farnosti Suchá Loz za zhotovení
oltářních plachet do kaple v poutním domě.
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
Františka Slezáková , Žeraviny, 94 let
Ludmila Sukupová, Komárov, 74 let
Ludmila Spáčilová, Dolní Němčí, 70 let
Apolonie Hořáková, Strážnice, 97 let
Marie Večerková, Lhota u Malenovic, 84 let
Kateřina Kotačková, Ostrožská Lhota, 85 let
Ludmila Sáblíková, Smolina, 82 let
Anežka Dujsíková, Vlčnov, 81 let
Bohumila Dohnalová, Rokytnice, 78 let
Marie Vojtková, Vřesovice, 69 let
Josef Šebák, Štítná nad Vláří, 83 let
Barbora Kocurková, Domanín, 68 let
Ludmila Hubáčková, Jarošov, 69 let
Vladislava Pekařová, Spytihněv, 33 let
Antonín Hradil, Rusava, 76 let
Marie Tabachová, Kozlovice, 100 let
Anna Miková, Stříbrnice, 87 let
Štěpánka Fišerová, Hrobice, 68 let
Ludmila Kubinová, Jalubí, 72 let
Marie Krčová, Těškovice, 75 let
Josef Mikulka, Frýdek-Místek, 86 let
Marie Horká, Přerov, 85 let
Vít Lepil, Brno, 75 let
Milada Zapletalová, Holešov, 70 let
Anna Váňová, Slopné
|